Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Pienet kysymykset

7.7.2014 8:02

Tuli tuossa joku aika sitten hommattua itselleni DT 125 -07. Itse olen täysin vierailla vesillä näiden kanssa. Mistähän porukka on hommannut näihin osia? Uuden männän tarvitsisin, tiivistesarjaa, jopa katteet saattaisivat kiinnostaa. Kotimaa on varmaan koluttu aika täydellisesti läpi, mutta mitäs paikkoja ulkomailta löytyy? Saahan niitä kotimaankin kauppoja toki laitella. Kiitos! :)

Re: Pienet kysymykset

7.7.2014 9:03

pjme.co.uk on aika hyvä paikka ostaa mäntää yms.
Katteita en ole itsekkään löytänyt..

Re: Pienet kysymykset

10.7.2014 12:26

Mites muuten silloin käy, jos on muutoskatsastamaton kevari.. eli yli-tehoinen ja mahdollisesti jotain muuta, esim. vanteet vaihdettu erikokoisiksi.

Eli jos:
1) Känniläinen ajaa miun päälle, pyörä menee paskaks ja itselleni myös sattuu jotain.
-Kaskon kanssa // Korvaako kuluja?

2) Itse olen syyllinen kolariin (ylinopeuden takia).
-Ilman kaskoa // Korvaako?
-Entäs kaskon kanssa??

Itse olen miettinyt näitä asioita, että miten vakuutusyhtiö on toiminut näissä asioissa. Yleensä sillä kaskolla on ollut merkitystä, että onko se vakuutusyhtiö halunnut tarkistaa pyörän (kuristukset poistettu tms).

Ja sitten vielä lisää pohdittavaa.. eli jos kevarissa on vaihdettu kaikki osat, mukaanlukien runko, moottori, jousitus yms. Eli mitään alkuperäitä ei ole, paitsi runkonumero ja rekisterikilpi. Eli pyörä on muutoskatsastamaton ja uudelleen verotus velvollinen.
Runko on lähes identtinen alkuperäisen kanssa, mutta 10 vuotta tuoreempi ja vahvempaa tekoa, mutta moottorista irtoaa 28-30kw tehoa (eli liikaa), eikä runko tai moottori ole myöskään E-hyväksytty Suomessa.

Tällaisella pyörällä jos ajaa kolarin ja on itse syyllinen, niin vakuutusyhtiö tuskin enään korvaa mitään, oli kasko tai ei? **JOS siis tarkistaa pyörän**

Ymmärrän tietenkin, että nämä asiat ovat vähän vakuutusyhtiö kohtaisia asioita mutta jos joltain löytyy käytännön kokemuksia (tai tietää miten tuollaisissa asioissa käy), niin voi kertoa ihan vapaasti täällä. Itseäni ainakin kiinnostaa. ;) (ja varmasti monia muitakin)

Re: Pienet kysymykset

11.7.2014 0:59

1) Känniläinen korvaa kaiken. Oma vakuutusyhtiö takaa rahat sulle ja känniläinen joutuu lopussa maksamaan korvaukset omasta pussistaan.

2) Ei korvaa ilman täyskaskoa.

Riippuu hyvin paljon tuurista, mikäli lunariin menee niin todennäköisesti jäät kiinni ylitehoisesta/muuten asiattomasta pyörästä. Itse keulin yli temmillä, vakuutusyhtiö korvas kaiken kuvien perusteella (svingissä naarmu, korvas koko hinnan uudesta :lol: )

Riippuu niin paljon tapauksesta, jos ei mene lunariin/poliisit tule paikalle niin 99,8% pääset pälkähästä.

Re: Pienet kysymykset

11.7.2014 19:06

Eli vaikka väkisin ryömii sen pyörän kanssa pois paikanpäältä ja jälkikäteen ilmoittaa kolarista? :lol: No ei nyt kuitenkaan..

Pitää vain ajella sitten varovaisesti / ennakoivasti. Mites muuten jos sillä piikillä ajaa radalla? Toimiiks vakuutus ihan samalla tavalla sielläkin? Jos kaatuu --> pyörä menee säpäleiks ja löytyy osa-kasko / pelkkä liikennevakuutus? Eiks se silloin mene kaikki omasta pussista... ?

Re: Pienet kysymykset

13.7.2014 1:14

Paljonko maksaisi pulverimaalaus vanteille noin suunnilleen?:)

Re: Pienet kysymykset

13.7.2014 16:16

Voiko jarruissa jossa on käytetty aiemmin DOT 4:sta ruveta käyttämään DOT 5.1.
4:nen reagoi ainakin 5:sen kanssa aika rajusti mutta 5 ja 5.1 ovat eri pohjaisia aineita.

http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

Ton perusteella 4:nen ja 5.1:nen ovat glykolipohjaisia kun taas 5:nen on silikonipohjainen mutta ei kerrota suoraan voiko 4:sta ja 5.1:stä käyttää samassa järjestelmässä ennen puhdistusta.
Tuppaa toi 4:nen kiehumaan turhan helposti noissa pidemmissä vedoissa :roll:

Re: Pienet kysymykset

13.7.2014 17:23

3, 4 ja 5.1 voi sekoittaa keskenään, koska kaikki ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia.

Vitonen on silikonipohjainen, eikä siihen kondensoidu vettä samallalailla, kuin em.

Re: Pienet kysymykset

13.7.2014 18:25

https://service.piaggiogroup.com/?Marca=Aprilia

Onkohan kellään tietoa millä käyttäjillä tuonne pääsee :| ?
Pitäisi nimittäin päästä lataamaan käyttöohjekirjaa räsään, niin näkisi mitä öljyjä suositellaan käytettäväksi ym..

Re: Pienet kysymykset

14.7.2014 17:59

J11 kirjoitti:Eli vaikka väkisin ryömii sen pyörän kanssa pois paikanpäältä ja jälkikäteen ilmoittaa kolarista? :lol: No ei nyt kuitenkaan..

Pitää vain ajella sitten varovaisesti / ennakoivasti. Mites muuten jos sillä piikillä ajaa radalla? Toimiiks vakuutus ihan samalla tavalla sielläkin? Jos kaatuu --> pyörä menee säpäleiks ja löytyy osa-kasko / pelkkä liikennevakuutus? Eiks se silloin mene kaikki omasta pussista... ?

Rata-ajosta korvaus riippuu vakuutusyhtiöstä. Jotkut korvaavat ja jotkut eivät, kannattaa kysellä niiltä. Ja tietysti pitää aina olla täyskasko että korvaa omat hölmöilyt oli se sitten radalla tai kadulla ;)

Huhun mukaan se tutuntutuntuttu oli ajellut pyörällään ahveniston radalla ja kaatunut siellä. Pisti sitten sen vakuutusyhtiön piikkiin mutta löysivät ahveniston hiekkaa katteiden sisällä joten eivät korvanneet :lol:

Re: Pienet kysymykset

14.7.2014 18:19

Juu pitää kysellä, ennen kuin ottaa mitään vakuutuksia. ;)

Harmi vaa, ku tota täyskaskoa ei saa vanhemmille (<-- '00 vm.), niin vaatii hieman miettimistä sen rungon suhteen.. ajattelin sillee säästää vakuutuksissa yms. kuluissa, jos hommaisin vaa jonkun '90-00 rungon, jonka runkonumero vaa kiinni vastaavaan 2000-luvun crossiversioon (jossa mahd. samannäköinen runko, eli esim. Husqvarna WR/WRE, Suzuki TS125R, Yamaha DT125R).

ahveniston hiekkaa

mistä ne päätteli sen olevan peräisin ahvenistolta? :lol:

--

Ja mites nyt, ku oon laittanut tohon piikki-derbiin 4-mäntäisen etujarrusatulan + alumiinista (4-5mm) adapteri sille, niin uskaltaako sen kanssa mennä inssiin? Ois parin päivän päästä inssi... :roll: Toinen vaihtoehto on, että laitan vaa vakiosatulan kiinni.

Re: Pienet kysymykset

14.7.2014 20:15

Ite pelaisin varman päälle ja laittaisin vakio satulan kiinni, niin eipähän voi ainakaan mitään sanoa.

Re: Pienet kysymykset

14.7.2014 20:56

Raredzzi kirjoitti:https://service.piaggiogroup.com/?Marca=Aprilia

Onkohan kellään tietoa millä käyttäjillä tuonne pääsee :| ?
Pitäisi nimittäin päästä lataamaan käyttöohjekirjaa räsään, niin näkisi mitä öljyjä suositellaan käytettäväksi ym..


Heitä Nakkilan Pyörä ja Mopolle sähköpostia, niin varmasti lähettävät sulle ohjekirjan pdf-muodossa.

Re: Pienet kysymykset

14.7.2014 21:01

Jooh vois kokeilla. Kiitoksia vastauksesta ;)
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 14.7.2014 21:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä

Re: Pienet kysymykset

15.7.2014 10:03

kaikkileipoo kirjoitti:Ite pelaisin varman päälle ja laittaisin vakio satulan kiinni, niin eipähän voi ainakaan mitään sanoa.

joo, eli vakiosatula kiinni.

ei varmaankaan peileissä tarvii olla e-hyväksyntä merkintää, jos ovat 'yläkauttaiset' ja niistä näkee jotain?