Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Pienet kysymykset

5.4.2015 20:05

riksu26 kirjoitti:Bräkleen:llä suihkuttamalla on omasta pyörästä pinttyneet paskat lähtenyt hyvin pois ja jos ei silläkään meinaa jostain syystä lähteä, niin asetonilla kyllä lähtee kun vain paperin kanssa pyyhkäsee.

Jälkimmäisen kanssa pitää vaan olla varovainen, nimittäin on sellasta myrkkyä että maalitkin lähtee mukaan...

Juuh, kiitoksii!

Re: Pienet kysymykset

9.4.2015 22:33

Mielipiteitä? Pitäiskö hommata uusi mäntä ja seinämä mikä tuo nyt on. Kyseessä 4T piikki derbi ja kilometrejä on 12.5tkm.
http://i.imgur.com/qirqwP9.jpg
http://i.imgur.com/hzKwgxM.jpg

Re: Pienet kysymykset

10.4.2015 10:00

Se on sylinteri. Sehän näyttää päällepäin tosi hyvältä, hoonijäljet näkyvissä.

Re: Pienet kysymykset

10.4.2015 20:16

kersti91 kirjoitti:Se on sylinteri. Sehän näyttää päällepäin tosi hyvältä, hoonijäljet näkyvissä.

Ok 8)

Re: Pienet kysymykset

16.4.2015 0:28

Elämäni ekaa kertaa enskaa laittelemassa, ja nyt tullu pohdittavaksi tää ikiaikanen ongelma eli minne laitan kilven laillisesti mutta niin että pyörä näyttää hyvältä?
Noh, harkitsin hetken ja luin lainsäädännön aiheeseen liittyen:
FINLEX 11.10.2007/893 22 §
Rekisterikilpien kiinnitys ... Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse ...blaablaa... ja muussa ajoneuvossa taakse KILVILLE VARATTUIHIN PAIKKOIHIN ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30 astetta alareunasta ulospäin kallistettuna

Mitä jos ja kun moottoripyörässä on (tai no tulee) crossin katteet, jolloin ei ole olemassa kilven kiinnitykselle varattua paikkaa? En löytänyt pykälää joka velvoittaisi moottoripyörässä olemaan erillistä paikkaa rekisterikilvelle. Rakenteellisista muutoksista ohjeistava laki ei myöskään ota kantaa katteiden vaihteluun.
ELI: Mikä laki/säädös estäisi lyömästä kilpeä repunselkään, asianmukaisen rekisterikilvenvalon kanssa tottakai :lol:
Lakiin perustuvia perustuvia väitteitä ja omakohtaisia kokemuksia kiitos :)

Re: Pienet kysymykset

16.4.2015 14:35

Kyllä isompien pyörien puolella oli joku ja täälä kouvolassakin on jolla kilpi siinä repussa ilman valoja tai muita ja poliisi oli sanonu vaa että hyvinhän se siinä näkyy. Mutta pitää muistaa että riippuu poliisista taas :)

Re: Pienet kysymykset

16.4.2015 17:06

Älkää puhuko höpöjä.

1078/2009 Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
20 §
Takarekisterikilven sijainti

1. Ajoneuvon rekisterikilpi pohjalevyineen on kiinnitettävä ajoneuvon taakse siten, että mikään osa kilvestä ei ole sivuttaissuunnassa ajoneuvon ulommaisin osa.

2. Rekisterikilven on kokonaisuudessaan sijaittava vähintään 20 cm ja enintään 150 cm maanpinnan yläpuolella.

3. Rekisterikilven kallistuskulma pystytasoon nähden saa olla enintään 30 astetta alareunasta ulospäin tai 15 astetta alareunasta sisäänpäin.

4. Rekisterikilven sivuttaissuuntaisten näkyvyyskulmien on oltava vähintään 30 astetta kummallekin sivulle.

5. Rekisterikilvestä säädetään lisäksi ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun valtioneuvoston asetuksen (893/2007) 6 luvussa.


Paras paikka on normaalilla paikalla, jos ulkonäkö ratkaisee.

Kilpi kiinnitetään moottoripyörän takaosaan. Jos reppu on kiinteä osa moottoripyörää, niin silloin siihen...

Re: Pienet kysymykset

16.4.2015 23:45

Mutta tuohan ei ole kaiketi ole ajantasaista lainsäädäntöä, toisinkuin tuo vanhempi asetus? Ainakin finlexin sivuita tuo näkyisi löytyvän kohdasta "säädökset alkuperäisinä"?
Toisaalta, miksi myöhemmin annettu asetus ei olisi ajantasaista lainsäädäntöä verrattuna vanhempaan asetukseen... En ymmärrä. Täytynee kysyä joltakulta joka tietää lainsäädännästä enemmän.

Re: Pienet kysymykset

21.4.2015 9:19

Totta. Olin väärässä, tää homma on nykyään muuttunut. Nykyään kai sivukilpikin on sallittu.

11.10.2007/893 Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä
22 §
Rekisterikilpien kiinnitys

Ajoneuvoa varten annettuja rekisterikilpiä ei saa kiinnittää ajoneuvoon ennen kuin ajoneuvo on ensirekisteröity ja otetaan liikennekäyttöön Suomessa.

Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30 astetta alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.

Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.

Luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen käytettävän auton rekisterikilvet on kiinnitettävä erilliseen, niitä ympäröivään keltaiseen kohoreunaiseen kehykseen, jonka leveys on 20 mm.

23 §
Rekisterikilpien käyttö

Ajoneuvossa ei saa käyttää eikä siihen kiinnittää muita kuin siihen kuuluvat rekisterikilvet tai siirtomerkit eikä muita sellaisia kilpiä taikka kirjain- tai numeroyhdistelmiä, jotka harhauttavasti muistuttavat rekisterikilpeä tai -tunnusta, siirtomerkkiä taikka jonkin valtion kansallisuustunnusta.

Rekisterikilven on oltava liikenteessä vaikeudetta luettavissa.


Näillä ohjeilla eteenpäin. Tietysti vanhaa voi soveltaa.

Kuva

Re: Pienet kysymykset

23.4.2015 23:45

Niin, siinähän se noin niinkuin periaatteessa on. Eipä ota mikään laki tai säädös missään kantaa siihen että jos paikkaa ei ole ;) Ei kuitenkaan tee köyhän opiskelijan mieli maksaa oppirahoja niin kilpi tulee kai underiin suurinpiirtein lailliseen kohtaan suunnilleen laillisilla kulmilla :|

Re: Pienet kysymykset

26.4.2015 2:50

Mikä voisi olla Kawasakissa vikana kun polkee käyntiin niin putkessa suhataa suht kovaäänisesti. Joillain polkaisuilla lähtee käyntii mutta ei käy kunnolla ja sammuu melkein heti, joskus lähtee kunnolla käyntiin mutta sammuu n.30 sekunnin päästä ja sen jälkeen ei taas edes lupaile. Kipinää antaa ja tulppalla ajettu noin 30min, tosiaan Kawasaki kdx 125 kyseessä.

Re: Pienet kysymykset

26.4.2015 5:44

Sytytyksestä epäilisin vikaa, koska kuulostaa sytyttävän seoksen vasta poistovaiheessa.

Re: Pienet kysymykset

14.5.2015 14:36

Onko wd-40 käypästä ketjujen voiteluun?

Re: Pienet kysymykset

14.5.2015 14:48

Liian vetelää, häviää ketjuista ekan parin kilometrin aikana. Kannattaa laittaa ihan ketjujen rasvaukseen tarkoitettua tököttiä tai sitten jotain sitkeää voiteluöljyä

Re: Pienet kysymykset

20.5.2015 0:01

Voisin heittää tähän oman ketjujenrasvauskikkani, jollla nyt on menty muutamalla eri vehkeellä jo. Eli: 80w90 auton peräöljyä ketjuihin. Alun alkaen koska sitä nyt sattui vanhan letukkamme öljynvaihdon jälkeen olemaan hyllyssä ylimääräsenä ja tuli mieleen testata. Eikä ole mitään huippukallista castrol tms, vanha auto ole niin tarkka aineistaan ja ketju luultavasti vielä vähemmän :) Sittemmin siksi kun se on pirun halpaa, ja toimii nähdäkseni ihan hyvin.

Listataanpa +/-
- likaa vannetta ensimmäisillä ajokerroilla rasvauksen jälkeen. Lähtee kuitenkin helposti vanteesta.
- ehkä hiukan oikeita aineita lyhyempi rasvausväli. Ite rasvaan n. 400 km välein

+ halpaa kun mikä, litralla peräöljyä ajellaan oman arvion mukaan jotain 20-30tkm
+ levitys helppoa ja nopeaa (itellä menee se alle 5 min); tökkää hammasharjan purkkiin, antaa ylimääräisen valua takas, harjaa kevyesti aineen ketjun sisäpinnalle ja pyyhkii rätillä ulkopuolelta valumat.
+ ainakaan itse en ole huomannut siitä olevan selkeästi havaittavaa haittaa ketjun venymiselle. Vertailukohtana kaverien vehkeet. (tosin, en takaa tätä jollain hienolla erikoisrengasketjulla, ite menty tähän asti ihan perinteisellä. Testatkaa joku?)
+ tuntuu aika pätevästi hylkivän vettä kun on saanut asettumaan ketjun pintaan hyvin, tuoreeltaan vähän huonommin. Pieni vesisade ei vielä huuhtele pois, tosin ainahan sitä sateen jälkeen suositellaan rasvattavan ja mikäs siinä kun aine ei melkein mitään maksa ;)