Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Poliisit

12.7.2014 23:50

Eiköhän niillä jonkunlainen lupa ole mihin vaan, mutta en tiedä auttaako mikään tommonen valittaminen tässä tilanteessa, kun kiinni olet ajossa jäänyt yms. Tietysti aina voi jotain valittaa, mutta ainahan tuo riski on että vievät penkkiin, kun näillä 2t piikeillä vetelee.

Tietysti ihan vaan vittuilakseen kannattaa tehdä asiasta virkavallalle ongelmia :seko:

Re: Poliisit

13.7.2014 0:22

Kertokaas muuten että onkos minun laillista ajaa omalla kemmulla kun papereissa lukee kevytmoottoripyörä ja 21kW? '90 vuoden 125 Yzi kyseessä ja A1-kortti.

Re: Poliisit

13.7.2014 0:39

Zonatan kirjoitti:Kertokaas muuten että onkos minun laillista ajaa omalla kemmulla kun papereissa lukee kevytmoottoripyörä ja 21kW? '90 vuoden 125 Yzi kyseessä ja A1-kortti.
ei ole laillista, sun pitää käyä katastaa se 11kw sitte se on laillista

Re: Poliisit

13.7.2014 0:42

Jaa mitenköhän se onnistuisi kun alkuperäisestä pyörästä jäljellä pelkkä runko :s

Re: Poliisit

13.7.2014 18:27

Mulla oli sellane kutina että niillä saa ajella ihan A1 kortilla kun niin vanha tai jotian, mutta voin olla väärässä. :) Joskus tosta jossain kyselty, vai missä projussa kinasteltiinkaan.

Re: Poliisit

13.7.2014 21:39

Ei saa ajaa. Papereissa pitää olla 11kw maksimissaan. Voihan sitä tietty käydä koittaa katsastaa nykyselläänkin. Pitäis onnistua kunhan muutokset on tehty asiallisesti ja kestävästi/alkuperäisen näköisesti. Eihän se katsastusmies tiedä välttämättä minkä näkönen se yz on ollut 1990 ;)

Re: Poliisit

8.8.2014 0:35

Paljonkos saa sakkoa jos ei ole takana vilkkuja ja kilpi underissa + takavalo underissa mikä palaa kokoajan punaisena eikä jarruvalo toimi ja mittari ei toimi? Voiko tosta määrätä katsastukseen tai jtn? :D

Re: Poliisit

8.8.2014 22:02

Tuli mieleen, että onko Finlexissä ihan tarkalleen ottaen kielletty 2-pyöräisellä ajaminen ja puhelimeen puhuminen? Perusolettamuksena ajattelisi että olisi automaattisesti kielettyä, mutta ei se välttämättä ole?

Re: Poliisit

8.8.2014 22:28

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään.


Lähde: Finlex

Tuskimpa tuo puhuminen puhelimeen pitämällä puhelinta kädessä olisi edes mahdollista. Saat puhua puhelimeen ajon aikana kunhan puhelin ei ole kädessä, eli esim. handsfreen kautta.

Re: Poliisit

8.8.2014 23:05

Jees kiitos tästä! :) Oli tyttöystävän isän kanssa pohdintaa, ja nyt ihan vastaus. Kiitosta! :)

Re: Poliisit

9.8.2014 0:45

Noniin, 2 päivää ollut ajolupa ja nyt ajelin 85@60 ja 70@40 mitään autoa en nähnyt takana mutta kun pysähdyn kaupan pihaan niin sivari kurvaa viereen. Eka katto menopeliä ja kysy onko edes rekisterissä :D Pyys autoon ja pelotteli että kortti lähtee mutta sain sen pitää. 115€ sakkoa ylinopeudesta ja kilvenpaikasta, ei huomannut muita vikoja kattella onneksi. Samalla huomas mun kaverit siinä mopoilla ja pyys mp-kytän testaamaa, kolmelta lähti kilvet ja yhelle verotkin :s

Re: Poliisit

11.8.2014 20:48

kaveri lähti testaan mun mopoo ilma kypärää ja keuli sen ympäri valvontakameroitten eessä ja nyt ei suostu korvaamaan ja laskua tulis joku 300-400€ jos mää veisin tapauksen oikeuteen nii kumman hyväksi tämmönen päättys ja mulla on 3 todistajaa ja valvontakameroittenkuvat. JA NE TIIÄ OLIKO IHAN OIKEE PAIKKAA KYSYY MUTTA IHAN SAMA! :)

Re: Poliisit

11.8.2014 22:02

Riippuu aikalailla siitä annoitko luvan vai vei ilman? Jos ilman lupaa vienyt. niin tottakai sinä sen voittaisit, koska silloin on "varastanut" mopon

Re: Poliisit

11.8.2014 22:37

entäku ihan luvan kans lähti testaan mutta siltihän se on minun omaisuutta hajottanu??

Re: Poliisit

12.8.2014 6:45

On totta, että hyvien tapojen mukaan hän korvaisi aiheuttamansa vahingot, mutta..

Luvan kanssa lainattu mopo (lainasit vielä ilman kypärää !!), en usko että hän on korvausvelvollinen. Tällaisessa tapauksessa kääntyisin ehkä ihan suosiolla jonkun ammattilaisen puoleen, en tiedä enkä usko, että täältä löytyy tuolle muuta vastausta lukuunottamatta mutu juttuja.
Oletko puhunut vastapuolen vanhempien/huoltajien kanssa asiasta? Voi olla suhtautuminen hieman erilainen lapsella ja vanhemmilla asiaan.

Lain puolesta hän saisi varmaan sakkoja mm keulimisesta ja kypärättä ajosta ym ym.