Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

3.6.2013 17:02

Mutta miksi näistä muista rajoituksista ei mainita edes poliisilaitoksen sivuilla mitään :o?
En ottanut esille autokoulussa, mutta sielläkään ei erityisesti puhuttu mitään ettei sais kyydittää.

En tajua.

Re: A1-kortti

3.6.2013 17:16

Siksi, että ne lukee lakipykälissä ja jos tajuat kysyä niin laitoksen tyypit kyllä kertoo ne sulle.

Ja edelleen harkkaluvilla ei saa kyytsätä eikä kuljettaa tavaraa, tosin joku reppu tms. on semmonen mistä ei valiteta.

Re: A1-kortti

3.6.2013 17:23

Noh, kait se täytyy uskoa, mutta ihme kyllä ettei asioista mainita mitään.

Voisinhan mä ihan pokalla olla tietämättömänä asioista mitään ja kuljettaa kaveria, koska oikeesti mistä mä voisin tajuta kysyä tällästä asiaa jos en tietäis etukäteen mitään ettei kaveria sais kyytsätä harkoilla?

Re: A1-kortti

3.6.2013 18:18

Lait ja asetukset on asianmukaisesti julkaista suomen laki säädöskokoelmassa joten ne ovat silloin kaikkien saatavilla ja nähtävillä, vetoaminen siihen että "en tiennyt" ei ole mikään selitys. Sinun pitäisi tietää tai olisi pitänyt tietää miten asia on.

Finlex.fi vaan kauniiseen käteen.

Ei tarvi kirjoittaa kun haku kenttään: harjoituslu* kuljetta* ja voilaa löytyy "valtioneuvoston asetus ajokorteista". Pykälä 22 ja kohta 1:

1) mopolla annettavassa ajo-opetuksessa ja moottoripyörän harjoitusluvalla ajamista harjoiteltaessa ei saa kuljettaa henkilöitä eikä tavaraa;

Re: A1-kortti

3.6.2013 18:20

No mutta silti mun mielestä puutteellista ilmoittamista. Kuinka moni oikeasti tarkastaisi lakikirjasta jos poliisin nettisivustolla ei lue asiasta mitään :lol:

Re: A1-kortti

3.6.2013 18:23

Auta armias kun joskus siirryt työelämään ja oma-aloitteisuus on tasoa "mitä ei mulle kerrota sitä ei ole olemassa" niin työnantajat viilaa sua linssiin ihan 100-0 työsopimuksissa ja palkan maksuissa. Omista oikeuksista ja velvollisuuksista on ihan hyvä olla selvillä että pärjää tässä elämässä eikä tule huijatuksi toisen tai omasta epätietoisuudesta tai tahallisuudesta johtuen.

Re: A1-kortti

3.6.2013 18:58

No tässä nyt on kyse vähä erilaisesta tilanteesta, mutta kait se on pakko myöntyä.

Re: A1-kortti

4.6.2013 14:46

Ensi viikolla käsittelykoe ja inssi. Ei tuu tosta pujottelusta mitään, muut menee heittämällä läpi. Joskus menee hyvin ja sitten heti seuraavalla kerralla vituiksi. Noh, onneks on sama pyörä tallissa kun autokoululla niin voi ite reenata josko se alkais onnistumaan.

Re: A1-kortti

4.6.2013 18:54

Käännät vaan tangosta ja käännät päätä. Kikkailet samalla kytkimen ja kaasun kanssa niin hyvin se menee!

Re: A1-kortti

4.6.2013 19:02

Itse pumppasin kaasua vähän "sykäyksittäin" ja kytkimellä samassa suhteessa. Ja hyvin meni ;)

Onko inssissä pakko olla kaikki katteet kiinni kyykkypyörässä? Kun tällähetkellä katteet maalaamolla, mutta mulla on toiset katteet, vain maski puuttuu. Valot kuitenkin on keulalla kiinni, mutta tuulilasia ja maskia ei olisi.

Re: A1-kortti

4.6.2013 20:47

Jos ei oo teräviä reunoja niin eikai sillä väliä. Kun vaan on se etuvalo ja vilkut.

Re: A1-kortti

4.6.2013 21:06

dwtt kirjoitti:Ensi viikolla käsittelykoe ja inssi. Ei tuu tosta pujottelusta mitään, muut menee heittämällä läpi. Joskus menee hyvin ja sitten heti seuraavalla kerralla vituiksi. Noh, onneks on sama pyörä tallissa kun autokoululla niin voi ite reenata josko se alkais onnistumaan.


Hidasajo tekniikka kuntoon! Pumppaat kaasua, eli pidät kierroksia koneessa, ja kytkin säätelee vauhdin. Kytkin koko ajan n. puolessa välissä ja pienillä kytkimen liikkeillä säätelet vauhtia. Missään kohtaa kytkin ei ole pohjassa tai ihan ylhäällä. Puristat ne jalat siihen mopoon ja ohjauksen avulla tasapainottelet. Toinen jalka takajarrulla valmiudessa mikäli sitä tarvii käyttää.

Sitten vaan sovellat sitä hidasatekniikkaa siihen pujotteluun. Käytät aina joka käännöksessä kaiken tilan hyödyksi ja muistat sitä päätä ja katsetta kääntää sinne mihin haluat sillä mopolla mennä. Eli käännöksissä se pää kääntyy olan yli ja pysyy siellä käännettynä koko käännöksen ajan. Aina joka puoli ympyrän jälkeen hetken aikaa suoraan sitä alueen rajaa pitkin kunnes lähdet uuteen käännökset ja kun pujottelet ne keilat niin muistat siinäkin katse on ensimmäisen keilan kohdalla viimeisessä keilassa tai kauempana.

Re: A1-kortti

4.6.2013 21:13

Jees, kiitos vinkeistä. Hidasajo kyllä onnistuu, mutta tuossa pujottelussa on niin monta asiaa muistettavana että aina jokin menee pieleen. Ja tuntuu aika vaikealta käyttää koko tila hyväksi, kun pitää katsoa menosuuntaan niin ei oikein voi katsoa paljon on tilaa vapaana/käytettävissä.

Re: A1-kortti

4.6.2013 21:18

Täh? siis katsot menosuuntaan eli juuri sinne alueen vastakkaiselle rajalle...? Eli koko ajan näet katseella kuinka paljon sitä tilaa on jäljellä. Katse juurikin sinne mihin haluat mopolla mennä.

Ei kai sulla nyt vaan osota katse "menosuuntaan" eli koko ajan samaan suuntaan kuin etulamppukin?

Re: A1-kortti

4.6.2013 21:30

Kolmetoista kirjoitti:Jos ei oo teräviä reunoja niin eikai sillä väliä. Kun vaan on se etuvalo ja vilkut.

Juu, valot ja vilkut löytyy, ei ole mitään teräviä reunoja, mutta vähän jurolta se näyttää kun mittaristo siinä näkyvissä "taustapuolelta" jne. Tuskin mitään sanovat.