Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

23.5.2013 13:43

Millä perusteilla voi menettää harjoitusluvat? Ylinopeus ym, mutta voiko menettää jos esim peili puuttuu tai kolmio tippunut?

Re: A1-kortti

23.5.2013 16:14

Ei voi, harkkaluvat voi lähteä liikennerikkomuksista.

Re: A1-kortti

23.5.2013 20:33

Kauankohan nois luvis nyt kestäs ku tänään vein ennen kello 12 viimeset paperit laitokselle ja täällä Lappeenrannassa niitä ei voi kuulemma nykyää käsitellä joten menee Imatralle... Ärsyttävää aikaa tää odotus :D

Re: A1-kortti

23.5.2013 20:35

Jes! Meni teoriakoe läpi, vaikka iski kokeen aikana jo pieni epätoivo. :D

Re: A1-kortti

23.5.2013 22:39

Onneks olkoon vaan kaikille teoriakokeen/inssin läpäisseille ;)

Re: A1-kortti

31.5.2013 17:02

Terve, eli olisi kohta vuorossa piikki kortti opetusluvalla. miten se menee?
voinko ajaa 6kk aikasemmin tiellä ilman aikuista ja mitä kaikkea tarvitsee suoritaa jne.
anteeksi tyhmyyteni :roll:

Re: A1-kortti

31.5.2013 17:55

Opetusluvilla et saa koskaan ajaa ilman opettajaa (=isää/äitiä/tuttua, joka on käynyt tarvittavan kokeen ja ajanut väh. 3 vuotta prätkää). Joku muu voi kertoa loput, itse en tarkalleen tiedä.

Re: A1-kortti

31.5.2013 18:01

Kellään vinkkejä pujotteluun? Muut menee heittämällä mutta tuossa menee aina joku 10cm yli alueen.

Ja miten helposti inssistä saa hylsyn? Vaan "isoista" virheistä (esim. puutteellinen havannointi tai vastaavaa), vai voiko jostain ryhmittymisestä (vaikka että kääntyessä menet väärälle kaistalle) jo saada hylsyn?

Re: A1-kortti

31.5.2013 18:08

Noihin kysymyksiin saat vastauksen soittamalla autokoulun opettajalle. Mutta esimerkiksi jos ryhmityt väärälle kaistalle etkä ehdi ilman hösellystä oikealle kaistalle niin vedä rohkeesti kuule sinne minne se kaista sallii niin inssi antaa ohjeet kuinka jatketan, koska se ei ole virhe josta tulisi hylsy tai näin ainakin oma autokoulun opettaja opetti. Ja pujottelusta että kääntää sitä päätä vaan reippaasti ja luotta pyörään sekä tarpeeksi hidas vauhti on avain asemassa.

Re: A1-kortti

31.5.2013 18:13

Mulle taas opetettiin, että suht reilu vauhti (semmonen hidas kuitenkin) ja päätä kääntää paljon ni sillä se kääntyy.

Ja jos tuuri käy ni inssisetää/tätiä ei edes kauheemmiin kiinnosta kuin tarkkaan se ympyrä menee, itsellä ainakin oli näin kun meni vähäsen yli rajojen.

Re: A1-kortti

31.5.2013 21:08

Joo ei siellä tosiaan mitään viivoja alueen reunoilla ole ja tötsät vain kulmissa.

Insissä kannattaa päätä käännellä aina risteyksissä (kevyeen liikenteen havainnointia) ja ryhmittymisestä voi pompata. Niissä siis tarkkana ja yksisuuntaisella tiellä kannattaa muistaa myös tuo oikea ryhmittyminen. Oikea turvaväli, ennakointi (oikean kaistan valinta), vilkun käyttö jne.

Re: A1-kortti

31.5.2013 21:53

Tiistaina oli inssi ja kässäri, molemmat läpi. Inssiajo meni omasta mielestä vähän niin ja näin (jännitti). Tuli tehtyä pienen pieniä virheitä, tyhmiä sellasia, ainakin omasta mielestäni.

Olin muuten yhessä vaiheessa jo vähä sillä fiiliksillä "tässäkö tää nyt vittu oli" ku 10min ajon jälkeen huomaan, että jalankulkija on astumassa korokkeelle. Se oli vähän niin ja näin, että oliko se siinä korokkeella vai ei sillonku mä tulin siihen, tosi ristiriitanen tilanne. Mä painoin menemään, inssisetä pysähty ja päästi jalankulkijan yli. Ei kummiskaan tullut tosta hylkyä, vaan inssisetä sano että turha sitä on miettiä, että oli vähän kakspiippunen juttu. Hyvä näin.

Re: A1-kortti

3.6.2013 16:18

Sanokaas nyt, kun mulla lukee harjoitusluvan kohdassa "Ehdot ja rajoitukset" vain että: "Koko suomi" eikä mitään muuta. Niin saako tällöin kuljettaa kyytiläistä tai tavaraa :o? Myöskään poliisilaitoksen nettisivuilla ei ollut mainintaa siitä ettei sais kyyditä ketään.

Poliisi kirjoitti:Harjoituslupa voidaan myöntää enintään kolmeksi kuukaudeksi, ja se voidaan antaa ehdoin tai rajoituksin.


Ja kun mun ehdoissa ja rajoituksissa lukee vain "Koko Suomi" niin tällöin olen kait oikeutettu kuljettamaan matkustajia?

Re: A1-kortti

3.6.2013 16:43

Tuohan kertoo vain että saat ajaa koko suomessa Muutoksen johdosta kaikilla sama. Muut harjoituslupaan liittyvät rajoitukset eivät ymmärtääkseni ole muuttuneet.

Re: A1-kortti

3.6.2013 16:53

Tästähän väännettiin vasta jossakin topicissa ja tais päätyä siihen, että ei saa kyydittää. Tästä myöskin kysyin ajo-opettajalta ja oli samaa mieltä. Rangaistus kiinnijäätäessä vaihtelee sakoista harkkalupien menettämiseen ja sakkoihin.