Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

3.12.2012 21:24

Lähteet, lähteet...

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1989/19890848
Täältä lukemaan. Ei tarvitse olla mitään merkintöjä. Riittää siis että ovat karkeakuvioiset

Re: A1-kortti

4.12.2012 3:17

Jos kerran huutelee niistä lähteistä niin voisi sitten linkata sen oikean lähteen eikä vanhentunutta lainsäädäntöä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Asia sisältö on toki tuossakin sama. Ei tarvitse olla kuin karkeakuvioiset renkaat, 3mm urasyvyydellä.

Re: A1-kortti

4.12.2012 12:38

Jaa-a. En oo paremmin mennyt ottamaan selvää, mutta näin poliisi mulle sanoi kun kysyin..

Re: A1-kortti

4.12.2012 19:27

Onneks toi mun lähde oli näköjään ihan vitusti väärässä :lol: Pahoittelen jos joku joutui takiani lukemaan vanhentunutta tekstiä, kun on olemassa uudempi, täysin saman asian kertova, teksti.

Joo siis mun pointti oli että ei nyt ihan esson baarista kuultuja mutujuttuja huudeltas täällä, ja jos huudeltas, niin ainakin tarkastettas asia jostain ettei muut sais väärää tietoa. Mä sentään jonkinlaisen lähteen heitin kehiin vaikken näköjään finlexiä osaakkaan oikein käyttää :D

Re: A1-kortti

5.12.2012 15:51

Jebou, suomessa riittää talvirenkaaksi niin autoon, prätkään ku mopoonkin karkeakuvioinen rengas, mutta mikäli nakki on sileä perus katumallinen niin silloin vaaditaan m+s merkintä (= kitkarenkaan merkintä) jotta se kelpaa talvirenkaaksi, simple as that.

Ja sitten mulle tuli pariviikkoa sitten uutta tietoa autokoulun kautta poliisilta, että faktatietoa on jo nyt se ajokorttiuudistus eli mikäli täyttää 18v 19.1.2013 jälkeen niin autokoulun kautta sitten joutuu isompaa prätkäkorttia hankkimaan, ei kelpaa edes se et teki/tekee ajokorttihakemuksen ennen tuota päivää :paha:

Eli kaikki jotka täyttää 18v ennen tuota 19.1.2013 päivää, niin hoitakaa äkkiä hakemukset kuntoon jos haluatte suorilta isomman prätkäkortin, itse en saa kun täytän vasta maaliskuussa ja vituttaa rankasti.

Re: A1-kortti

5.12.2012 18:13

Kyllä Kyllä, juuri niinkuin Prätkä Jätkä sanoi. Kaikki ennen 19.1.2013 18-vuotta täyttävät laittaa ajoissa hakemukset menemään koska ratkaisevaa on hakemuksen hyväksymispäivämäärä ei se milloin hakemus on jätetty.

Aiheesta on myös moottoripyörä puolella topikki jossa vastailen mahdollisiin kysymyksiin.

Re: A1-kortti

12.12.2012 22:01

eli palaan nyt tohon asiaan viel ku sain vuoden suorituskiellon ku menetin mopokortin.
Mistä ja miten saan anottua suorituskieltoo pienemmäksi ja neuvoja mitä laitan et saan pienemmäksi ? Meenkö poliisilaitokselle ?
Ku nyt vois hakee sen pienemmäks tammikuussa täytän 16v. Menetin kortin 4.lokakuuta ja kertokaas nyt en saan sen kortin joskus ::D
Kiitos

Re: A1-kortti

15.12.2012 13:30

Saa nähä miten käy. Mul on perjantaina käsittelykoe (eli suoritan harkkaluvilla) ja tuo keli ei näytä ihan vakuuttavalta, mutta AK ope sano et epoossa on joku alue missä niitä vielä pidetää :/ mut kivaahan olis jos menis heti läpi ja mopon saisin kevarin alta pois nii sit sais harkkaluvat ja pääsis ajelee :)

Re: A1-kortti

15.12.2012 14:38

Talvikelillä käsittelykoe :eek: Ei jumalauta mitä touhua nykyään, eihän tossa ole mitään järkeä :D Ei niitä väistöjä ja jarrutuksia voi millään tehdä lumella :D

Re: A1-kortti

15.12.2012 15:44

Niitähän jotenkin helpotetaan, käsittääkseni näin tehdään myös vesikelillä. Talvella varmaan roimasta enemman :D

Re: A1-kortti

15.12.2012 15:59

Juu no itte vedin vesikelillä niin ei haitannu vaikka vedin yhen jarrutuksen puol metrii pitkäks ;) Mut eihän tossa ole mitään järkeä, että kässäri pidetään talvikeleillä. Eihän siitä voi kässärin pitäjä mitenkään tietää osaako oppilas ajaa myös asfaltilla :D

Re: A1-kortti

15.12.2012 17:46

No eiköhä se oo aika loogista et jos osaa suorittaa vähän helpotetumman kässärin talvikelillä nii kyllä sitä nyt helvetti pystyy myös kesäkeleillä :D

Re: A1-kortti

15.12.2012 17:50

Omassa kässärissä sato kaatamalla (mun opettajan vaatetus oli aika loistava sandaalit, shortsit ja t paita) vettä lillu Hervannan katsastuaseman möykkysellä asfaltilla. Kässärin pitäjä sano, että kyllä te liikenteessäki joudutte sateella ajamaan joten ei helpoteta :D
Itellä meni etupyörä nätisti lukkoon ja pysähty just ennen keiloja 8) Tuota talvella suorittamista en kyllä ymmärrä :D Jossain hallissa soralla vois ymmärtää, mutta lumella huhhuh :D

Re: A1-kortti

15.12.2012 23:13

En ole sit varma että pidetäänkö se lumella, tuskimpa, luulisin et siel espoos on joku kenttä mikä on lakastu tai jtn... :D

Re: A1-kortti

16.12.2012 1:12

No vaikka se on lakastu niin on siinä jäinen asfaltti alla..