Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

10.1.2013 17:06

Koska ihmisetkin käsittävät, että se oikeasti on tarpeen. Ei se loppujen lopuksi ole pelkkää vainoa meitä motoristeja, mopoilijoita, eikä myöskään autoilijoita kohtaan.

Re: A1-kortti

10.1.2013 17:58

Tarpeen ja tarpeen... pelkkää rahastusta se on. Ajokortteihin on lisätty viime vuosina tunteja ja sitä myötä hinta on noussut niin helvetilliseksi, että useimmiten kortit maksavat huomattavasti enemmän kuin ajoneuvot.

Siellä joku kukkahattutäti väläyttänyt, että jos luodaan ajokoulutukseen tilanne, jossa ajetaan kolme mölyävää teiniä ympärillä, saatetaan ennaltaehkäistä 20 kolaria! Siellä sitten muut apinat on innoissaan ajanut asiaa eteenpäin, vaikka vaikutus on mitätön ja hinnannousu on vähintäänkin törkeä!

Niitä ei kiinnosta pätkääkään, onko mitään järkeä kutistaa ajokortillisten määrää entisestään ja ryöstää ihmisiltä todella suuria summia rahaa todella pienen hyödyn vuoksi.
Ghostly oot varmaan itse valmis maksamaan omista rahoistas, jos ne lyö tohon vielä vaikka 30 ajotuntia lisää ja hintaa lisää 700e, vain koska siittä on aina jonkinlainen hyöty. Rajansa kaikella ja tyhmyyden puolelle ollaan menty jo aikoja sitten..

Re: A1-kortti

10.1.2013 19:08

En nyt kehtaa alkaa argumentoimaan, sanon vaan sen, että itse olen maksanut kalliin mopokortin, vielä kalliimman piikkikortin, ajoneuvoni itse. Vakuutukset sentään maksaa vanhemmat.

Kun katsoo täällä takapajulassa välillä tuota menoa, mennään väärällä puolen tietä, ajetaan satasta taajama-alueella, ajetaan jalkakäytävillä, ajetaan ohi edellä ajavasta ajoneuvosta (minä), joka päästää jalankulkijan yli tien ja tätä rataa.

Em. tapaukset ovat käyneet joko a) Lottomopokortin tai b) Ovat muutenkin vähän häirikköporukkaa tai c) Liikennekäyttäytyminen on aina vähän tuollaista.
Tuohon perustan väitteeni, että ei ne lisätunnit pahasta ole, ollenkaan. Ei, en sano, että kaikki tekevät noin, hyvin pieni osa, mutta sen hyvin pienen osan takia me muut kärsimme. :/
Eihän se mukavaa ole maksella noita, mutta ymmärrän miksi ne ovat tulleet.
Ei se hallitus päätä niitä autokoulujen hintoja.. Kyllä se on ihan koulu itse..

Re: A1-kortti

10.1.2013 19:55

Niin olen minäkin kaiken maksanut itse, mutta silti noissa uudistuksissa ei ole mitään järkeä. Niiden pääkeino liikenneturvallisuuden parantamiseen ei taida olla jatkuva tuntien lisäys, vaan ajokortillisten määrän raju pudottaminen.
Kyllä minäkin olen nähnyt paljon idioottimaista itsekästä käyttäytymistä tuolla, mutta sen tiedän että ei idiootti tai tai kusipää muuksi muutu, vaikka sen laittaisi kolmeksi vuodeksi b-kortti amikseen..
Sama juttu on nopeuksien kanssa. Autokoulussa kaikki ajaa rauhallisesti ja matelevasti, mutta koulun jälkeen nopeus nousee lineaarisesti aikaan verrattuna tiettyyn pisteeseen saakka.
Mopokortissa lisätty koulutus oli todellakin tarpeen, mutta kohtuuttoman kallis.
Tarkoitan pääasiassa 125--> prätkiä ja autoja.

No eihän ne tietenkään siellä hallituksessa mitään hintoja keksi. Tottakai se menee autokoulujen hintojen mukaan, mutta kyllä ne hallituksessa tietää, että autokoulujen älyttömillä taksoilla noin suuri lisätuntien määrä on tosi kallista.

Re: A1-kortti

10.1.2013 20:23

Ghostly.K kirjoitti:Jos tarkotat tolla ajolupalapulla sitä väliaikaista korttia, niin noutoaika 1kk. Eräällä tutulla meni se aika viikon yli, eihän tuosta sanktiota tullu.

Jep, mul meni nyt 10 päivää yli mut eipä se mitää sanonu ku kävin hakemas :)

Re: A1-kortti

10.1.2013 21:18

Kaikille tiedoksi, jotka ajattelivat autokortin ajaa opetusluvalla (n.400-600), viikon päästä sen hinta nousee n. 750e, eli reilusti yli tonnin tulee maksamaan. Kiitos kukkahattutädit. Kyllä maksan mieluusti 750e lisää, jotta minusta tulee PALJON turvallisempi kuski 8)

Re: A1-kortti

10.1.2013 21:33

Anonyymi122 kirjoitti:
Ghostly.K kirjoitti:Kun katsoo täällä takapajulassa välillä tuota menoa, mennään väärällä puolen tietä, ajetaan satasta taajama-alueella, ajetaan jalkakäytävillä, ajetaan ohi edellä ajavasta ajoneuvosta (minä), joka päästää jalankulkijan yli tien ja tätä rataa.

Tuollasilta vaan kortti pois!

On täälläkin päin kaikenlaista nähty liikenteessä, mm. vastakarvaan ajoa, tahallaan eteen kiilaamista jne. Tässä asiassa kyllä olen samaa mieltä, että lisäajotunnit ovat hyvästä, mutta mielestäni tämä on ennemminkin kiinni asennoitumisesta liikenteessä.
Lisää ajotunteja niin tuo pelleily loppuu? Epäilen. Itekkin mopojonnena tuli kohellettua niin helvetisti, pyörätiellä ajelut ja muu älytön pelleily kyllä tullu kokeiltua. Pojat on poikia, vaikka me 200 tuntia istuttais tunneilla niin se ei ajatusmaailmaa muuta miksikään, mulla ainakaan. Sehän on totta ettei ajamaan opita koulussa vaan liikenteessä, mä koen ettei A1-kortista oo ollu mulle paljon mitään hyötyä, ajan myötä (16tkm aikana) oon oppinu rauhalliseksi kuskiksi.
E: Suoritin siis kalliimman mopokortin.

Asennoituminen. Avainsana tähän ja paljon muuhunkin tärkeään (esim. koulunkäynti). Autonkuljettajaksi kun opiskelen niin asennoitumisesta olen saanut kuulla. Välinpitämättömyydellä ja huolimattomuudella liikennettä kohtaan saadaan nopeasti vaikka 20 henkilöä hengiltä ihan arkipäiväisissä toimissa ( ääriesimerkkinä Konginkankaan linja-autoturma 2004)

Re: A1-kortti

10.1.2013 21:36

Jees.. Ajotunneilla oppii kyllä kaiken tarvittavan puolet vähemmällä opetuksella. Vaikka sitä opetusta olisi yhtä paljon kun peruskoulua niin ei se edelleenkään karsi kun erittäin minimaalisesti noita liikenteessä perseilijöitä. Kaikki kyllä oppii ihan tarpeeksi siellä autokoulussa mutta se on eriasia kuka niitä kaikkia sääntöjä jaksaa noudattaa.

Mopokorttiin oli kyllä ihan hyödyllinen edes jotain opetusta saada kun miettii miten helkkarin helposti sen ennen sai, ja katteli jotain skootterityttöjä jotka ovat oikeesti vaan ihan vitun pihalla niistä liikennesäännöistä.

Tuo opetus A1 kortista A2 korttiin on jotain erittäin naurettavaa. Siihen tarvii korkeintaan yhen käsittelytunnin että tietää miten todennäkösesti raskaampi pyörä toimii ja vähän totuttelee tehoihin. Ton tunnin voi kyllä pitää ihan itekkin jossain jos tuntee tarpeelliseksi, jota se ei yleensä ole.

Re: A1-kortti

10.1.2013 21:56

Onkos tuosta A1 --> A2 päivityksen hinnasta tullu vielä mitään informaatiota?

Re: A1-kortti

10.1.2013 22:38

Kaveri sanoi että autokoululta sai lukeman 500€.. Ei halpaa huvia tuokaan..

Re: A1-kortti

10.1.2013 22:45

^Voi vittu jos on noin kallis... Ihan sairasta rahastusta tämä.

Itekin sitä mieltä tossa opetusasiassa, ettei ne lisätunnit auta mihinkään. Se on loppupeleissä korvien välissä minkälainen ajotyyli on. Darwin hoitaa, toisinaan hulluilla on tuuria.

Re: A1-kortti

10.1.2013 22:46

500 euroa? Voi helvetti. Tulee kiva tuntihinta noille siinä oleville opetus- ja ajotunneille :lol:

Re: A1-kortti

10.1.2013 23:05

Ajokortti uudistuksessa opetuslupalaisten (oppilas ja opettaja) on osallistuttava autokoulun turvallisuustunneille. Onko kellään tietoa montako tuntia on käytävä ja paljonko maksaa?

Ärsyttää toki, kun ei voi autokoulua välttää kokonaan

Re: A1-kortti

10.1.2013 23:07

Muuten, voikohan tuota A1 --> A2 korotusta hoitaa yhdessä B-kortin tuntien kanssa? Meinaa siellähän oli muistaakseni teoriatunteja kans tos korotuksessa? (Puhelimella, en jaksa muistaa /katsoa niitä tuntimääriä) Siihenhän sais kivasti rahaa säästettyä tuollattiin.

Re: A1-kortti

11.1.2013 4:14

Tosiaan kuten on sanottukin, niin autokoulussa opitaan liikenne sääntöjä. Ajamaan opitaan ajamalla. Mä olin ainakin ekaa kertaa kaupungissa ajaessa ihan hukassa siitä mitä pitää tehdä, mutta niin vaan ajamalla sen oppi. Ja siis tosiaan. Ajatusmailman muuttaa pääosin vain onnettomuudet. Kun sä ajat kolarin ylinopeuden takia ni sä varmaankin hiljennät jatkossa. Ja kyllä mulla ainakin kasvaisi kyrpä ottaan jos asuisin jossain missä nyt olikaan missä b-kortti makso 2 400€. Onneksi mulla koulu maksaa, ei olis muuten varaa autokorttia suorittaa! Onko järkevää että ihmiset maksaa jopa 2 400€ siksi että jotain hyötyä ehkä saattaisi olla? Ja vaikka ei näin pitäisi sanoa kun voi vaikka omalle kohdalle osua mutta vittu jos yhen kolarin säästää niin aika vähän se on! Ei niitä ennenkään jengiä kuollu niin paljoo kuin nykyään. Nykyään on enemmän onnettomuuksia koska on ajajia enemmän, ei niitä ajotunneilla korvata. Tosin johan joku sanoi että tää näyttää enemmän siltä että uusia kuskeja yritetään saada vähemmän. Vähemmän työpaikkoja ja enemmän maksuja, näin nää suomee pyörittää :)