Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

6.1.2013 1:38

Totta tuokin. Itsellä nyt tuskin tulee isompaa alle ainakaan heti alkuvuodesta, niin ei väliä. Ja pitäähän sitä autollakin vähän pyöriä, vaikka ei ne prätkille vedä vertoja. Jos on sitä mieltä että haluu isomman puikkoihin mahdollisimman pian niin suoraan sitten.

Re: A1-kortti

6.1.2013 1:48

detsileipoo_ kirjoitti:No tuohan kuulostaa hyvälle ;) semmone probleema vaan, isälä ei oo pyörää, voiko joku perheen ulkopuolinen opettaa, (tyhmä kysymys?) vai tarkistaako ne jostain että onko sillä pyörää ? Kortti kyllä isällä on. Jos ei tarkista nii kusettaa vaa :lol:
Eikai siinä itellä pyörää tartte olla jos vaan kortti on ollu tarpeeks kauan?

Re: A1-kortti

6.1.2013 1:55

No se on sitten helvetin hienoa, olin jo varautunu tuohon tonnin maksuun tosta kortista, no saapahan laittaa detsii jonku satasen tosta kortista :lol: No pittää vielä vähän tota opetuslupa juttua katella, mutta kuinka paljon aikasemmin voi päästä ajeleen ennen kun täyttää 16 ?

Re: A1-kortti

6.1.2013 2:09

Tietopankki on tehty meitä tiedottomia varten.

Re: A1-kortti

6.1.2013 13:35

Jupesetä kirjoitti:Että olisi voinut syödä miestä pahasti silloin 2014 kesällä kun kaverit pärräilee jo isommilla ja ite vasta elokuussa saisi isomman kortin, nytkin vituttaa tuo että korttiluokka nousee vasta 2.7.2014 mutta tuon vielä sentään kestää.

Mulla on sama homma, kortin sain vasta 4.7. Täytyy vaan ajatella niin, että sehän on vaan yks puol kesää kun pitää venailla, loppuelämän kesät voikin sitten ajella rauhassa :)

Re: A1-kortti

6.1.2013 13:50

JontteH kirjoitti:Eiku hetkonen, tuossahan on että tulee ajaa 4 ajotuntia. Kun ennen oli 8 ajokertaa=4 ajotuntia. Eli sama asia.

:D kiitos että selvensit ku kerrankin trafin uudistus vaikutti liian hyvältä :lol:

Ite maksoin harkkaluvista 650 + ajokorttilupamaksu 53e ja teoria- käsittely- ja ajokoe 81e. Mopo kortti kun mulla on nii passikuvat ja lääkärin/nuorisoterveystodistus oli vielä voimassa. Koko paskan jos ois tehny autokoululla ois maksanu 990e :S

Ei siinä mitään jos haluu tehä koko kortin sieltä koulun kautta esim. jos ei ole mopokorttia tai niin paljon kokemusta liikenteestä jne.. Mä tein ihan mielelläni harkkaluvilla, koska itse maksan ja ei millään kiinnosta suorittaa 18 ajokertaa kun on kokemusta liikenteestä ja tehokkaammista pyöristä, myös ne huomat 6 teoriatuntiakin tuntui tuskalta, koska kaikki oli jo ennestäänki niin tuttua. Omasta mielestä hirveetä ryöstöä koko tuo autokoulujen kartelli...
Jupesetä kirjoitti:Että olisi voinut syödä miestä pahasti silloin 2014 kesällä kun kaverit pärräilee jo isommilla ja ite vasta elokuussa saisi isomman kortin, nytkin vituttaa tuo että korttiluokka nousee vasta 2.7.2014 mutta tuon vielä sentään kestää.

Eläs nyt rupee hatuttamisesta puhumaan kun et tiiä, että miltä se tuntuu syntyä JOULUKUUSSA, jumalauta mopokorttikin meni mulla seuraavan vuoden puolelle kun kaverit olivat päristelly jo puol vuotta mopojen kanssa ja itellä ois ollu sama hinku.. Sama tän kevarin kanssa, muut ajaa kevarilla keula pystyssä ku ite vaa mopolla jäädään jälkeen...

Re: A1-kortti

6.1.2013 14:09

detsileipoo_ kirjoitti:No se on sitten helvetin hienoa, olin jo varautunu tuohon tonnin maksuun tosta kortista, no saapahan laittaa detsii jonku satasen tosta kortista :lol: No pittää vielä vähän tota opetuslupa juttua katella, mutta kuinka paljon aikasemmin voi päästä ajeleen ennen kun täyttää 16 ?


6kk ennen kuin täyttää 16, pääsee liikenteeseen kunhan on opetusluvat jo saatu, eli opettajan teoriakoe, pyörän katsastus ja muut paperit poliisiasemalla.
Mullakin isä opettaa, ja riittää tosiaan että on se a-kortti, meillä kysyivät vielä todistusta yli 3 vuoden ajokokemuksesta, jonka kirjoitti äiti ja sen työkaveri. Kannattaa ehdottomasti harkita opetuslupia ;)

Re: A1-kortti

6.1.2013 15:27

Kiitoksia Fooni nyt sitten alkaa isän suostutteleminen tohon kokeeseen ;)

Re: A1-kortti

6.1.2013 15:55

Nyt kun tulee kevät ja rupeette taas niitä kevarikortteja suorittamaan, niin harkkaluvilla ajaville yks asia. Ajakaa oikeesti hiljaa ja sääntöjen mukaan, siinä jää meinaan helposti kortti suorittamatta jos ne harkkaluvat kusee esim. ylinopeudesta. Itse onnistuin kusemaan harkkaluvat kahesti ylinopeudesta ja kortille kertyikin hintaa sitten n. 1500e sakkoineen ja muineen alkuperäsen hinnan ollessa n, 700e kaikkineen.. Eli harkkaluvilla rauhallinen asenne!

Re: A1-kortti

6.1.2013 16:17

Jos on syntyny vuoden loppupäässä (lokakuu-joulukuu) nii suosittelen ilman muuta käymään kokonaan koulussa. Ite (synttärit elokuussa) kävin harkkaluvil ja vaikka tarkotus oli käydä mahollisimman nopeesti, niin sain kortin vasta joulukuussa, just ja just päivää ennenku tuli kunnon lumet. Tosin oli aika paljon huonoo tuurii mukana, ja osittain omiakin mokia. :P

E: ja tääl koulun hinnat
Koko kurssi autokoulun pyörällä ajettuna 990€ ( +138€ )
Kurssi harjoitteluluvalla ja ajokoe omalla pyörällä 790€ ( +138€ + harjoittelulupa 31€ )
Viimeksi muokannut Miiggael päivämäärä 6.1.2013 17:57, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: A1-kortti

6.1.2013 17:50

Anonyymi122 kirjoitti:
NaxHax kirjoitti:Ite maksoin harkkaluvista 650 + ajokorttilupamaksu 53e ja teoria- käsittely- ja ajokoe 81e..

Kallista on pk-seudulla, täällä pohjoisempana koulun kautta 600€ + ajokorttilupa- ja tutkintomaksut.
Sepä se. Aika kohtuutonta kun joissain paikoissa yli tonnin maksaa kortti ilman viranomaiskuluja ja kokeita. Yks tuttu kertoi etelä-suomesta ettei aio suorittaa kevarikorttia kun halvimmassa paikassa 800 euroa :lol: Ite ajoin korttini koulussa tuohon vajaaseen 600 euroon + muut kulut, samanlaisella pyörällä sai ajaa kun itelläni on, tuttu opettaja ja kortti tuli tosi nopeesti. Kyllä kelpaa ;)

Re: A1-kortti

6.1.2013 20:11

Ainakin Turun seudulla maksaa kortti harkkaluvilla 590e ILMAN viranomaiskuluja yms muita paskoja. Mutta sitten kulujen kanssa se nousee johonkin 750e.
Onneksi Ukko opettaa kortin.

Re: A1-kortti

6.1.2013 20:44

No joo on kallista pk-seudulla, mutta minkäs teet :|
Mä alotin kyl kevari kurssin 6.11 ja käsittelykoe tuli suoritettuu 21.12
eli olisin ollut liikenteessä jo 2 viikkoa jos olisi kevari, mutta sen kannalta hyvä etten viel hommannu harkkalupii, koska sit oisin joutunu ajaa inssinki lumella tai liukkaalla, kun tuo kässäri meni lumella taidolla läpi niin haluan varmistua, että se inssikin menee ekalla :) eli hommailen helmikuun alussa pyörän ja harkkaluvat nii on sitte varaa venytellä sitä inssiä sinne huhtikuun puolelle jolloin on varmasti jo sulaa :)

Re: A1-kortti

7.1.2013 23:01

Ymmärrättekö tuosta http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokort ... ttoripyora kohdasta "Opetus opetusluvalla", että muuttuuko ajokorttiuudistuksen myötä opetusluvalla opettaminen niin, että opettajalta ei enää vaadita kolmen vuoden kokemusta moottoripyörällä ajosta vaan ainoastaan ko. kortin omistamista kolmen vuoden ajan. Saitteko selvää? :lol:

Re: A1-kortti

8.1.2013 0:10

Ei siinä kyllä mitään ajamisesta puhuta 8o