Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

31.7.2014 2:58

Komppaan Aplajaa, et keskimäärin myyjät ovat ihan asiallisia ja kertovat ainakin oman parhaan tietonsa mukaan asioista. Piilevistä vioista hekään eivät tietenkään voi tietää (röntgenkatsetta kun ei tiettävästi kellään ole), sanotaan et jonkun osan tunnit on juuri täyttymässä. En esimerkiks osais sanoa Shadowsta alkaako nokka-akselien laakerit äännellä huomenna vaiko 20-30tkm päästä... toisaalta ostaja ei osta uutta eikä maksa uuden hintaa.

Joitain merkkejä on vaik kulumisjäljet ja kulutusosien kunto mitä ei sovi yhteen km-lukeman kanssa, etenkään jos sanotaan 5tkm mittarissa ja tapit kuluneet selvästi, renkaat nahkakaljut jne. Murjotut ruuvit ja TSI-jäljet on kans varoituslippu, et onko myyjä ollu turhanki innokas (mutta tietämätön ja piittaamaton, oikeista työkaluista puhumattakaan). Noitahan kiroillaan välillä pajoillakin ku sinne ilmestyy jokin pieleen menny projekti, ja korjailessa paljastuu miten joka puolella on ryssitty ja turattu.

Ottaisin myyntiväittämät paperille, jos kohde osottautuiskin lopulta niin sairaaks että rosikseen asti joutuis menemään (petos, petollinen viettely jne.). Rosishan sinänsä on vähä hankala (hidas ja kallis) koska se ei riitajutuissa aina ota selkeää kantaa ellei todisteet ja dokumentit ole erittäin hyvät.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

31.7.2014 3:15

Nyt ette oikein tainnut tajuta mitä tarkoitan, mutta miten vaan.. Ehkäpä olisi parempi lopettaa ot tähän.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

31.7.2014 11:40

Eipä noitakaan kulumajälkiä esim jalkatapeista kannata pitää luotettavana kilometrimittana. Oon omistanu 54tkm ajetun cebarin jossa tapit kyllä kunnossa ja nyt ostin 4tkm ajetun cebarin (huoltokirjalla), jossa mulla alkaa nyt olemaan jalkatapit kulunut loppuun (8tkm takana). Eli kaikki nuo on niin paljon kiinni ajotavastakin, meikäläinen kun on tykännyt ajella kunnon mutkateitä, jollon vaihtoja ja jalkojen liikkeitä tulee paljon enemmän kun normaalisti varpaat jalkatappejen päällä, niin nuo kuluu. Ajosta riippuenhan ne renkaatkin kuluu, mutkateillä jos vain kuljettaa niin rengas kuluu tasaisemmmin reunoja myöten, mutta vain suoraa tietä kuljetettujen renkaat voi kulua kunnolla kantikkaiksi hyvinkin nopeasti.
Ikinä ei voi ostaessa olla kyllä varma, etteikö jotain vikaa tulisi vastaan lähiaikoina, mutta eipä ne enää myyjän vika ole. Piilovirheitä kun voi olla, asioita joita ei ole ajaessa huomannut, mutta on kuluttanut esim konetta pikkuhiljaa. Näiden takia kannattaa vain koittaa saada pyörä kohtuulliseen hintaan, niin että sitä on sitten vielä varaa laittaa jos yllätyksiä tulee.
Koeajolenkillä selviää lähinnä kulutusosiin liittyvät viat ja kriittisemmät koneen viat tai vaihteiston huono toiminta. Toki hyvä että edes nuo, mutta lopuillaan olevaa pyttysarjaa voi olla vaikeaa arvailla :D
koeajolenkillä kyllä muodostuu aina kuva, että miten pyörää on pidetty. Jos jarrut eivät meinaa pelata, stefat vuotaa yms. Niin laiskaa on voinut huolto olla. Pahimmat tapaukset tietysti kannattaa skipata, mutta monesti tinkimisestä on hyötyä. Itselläni siis ollut yks tällanen, tosin hintakin oli huimat 350€ :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.8.2014 8:31

Kiitokset vinkeistä. Nyt pihassa komeilee(?) -09 25tkm ajeltu cbr. Uskon ihan oikeesee päätöksee päätyneeni ku sen verran halvaks tup hinta saatii tingattuu, oikeesti ilmeisesti muujällä olo tarvesta maksella auton osamaksuja poiesniiku kerto kun niin äkkiä ensin nettimotossa 800e -> 650e ja vielä myyjän kesken 540 saatii. Kun tässä juteltu myyjän luotettavuudesta ollu juttuu, väkisinki tulee mielee että kone ois pommi tms ja siksi halpa hinta, kun myykä ei näyttänyt ehkä siitä kaikkein luotettavammista päästä. Mitään ei nyt kuitenkaan selvinny ja jos kone pysyy kunnossa ni mielestäni oikei kelpo pyörä ainaki ikää ja ajomäärää verrattuna :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.8.2014 23:44

Halpa! Vaihdat vaan heti alkuun öljyt ja katsot ilmanputsarin ja mieluusti säädöt venttiilit, niin eiköhän sillä ajele. 50tkm kohdalla voisi sitten männän vaihtoa harkita :lol: ei noissa ruiskullisissa tunnu olevan oikeestaan ikinä mitään teknistä vikaa :D
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 4.8.2014 19:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.8.2014 18:42

mörkö99 kirjoitti:Kiitokset vinkeistä. Nyt pihassa komeilee(?) -09 25tkm ajeltu cbr. Uskon ihan oikeesee päätöksee päätyneeni ku sen verran halvaks tup hinta saatii tingattuu, oikeesti ilmeisesti muujällä olo tarvesta maksella auton osamaksuja poiesniiku kerto kun niin äkkiä ensin nettimotossa 800e -> 650e ja vielä myyjän kesken 540 saatii. Kun tässä juteltu myyjän luotettavuudesta ollu juttuu, väkisinki tulee mielee että kone ois pommi tms ja siksi halpa hinta, kun myykä ei näyttänyt ehkä siitä kaikkein luotettavammista päästä. Mitään ei nyt kuitenkaan selvinny ja jos kone pysyy kunnossa ni mielestäni oikei kelpo pyörä ainaki ikää ja ajomäärää verrattuna :)


Peukut ja varpaat pystyyn että ei oo pommi ! .. Ei vaan, eikö nää hondat ihan oo kuuluisia siitä että saat vaikka muutaman kerran lekalla nykästä koneen kylkeen ja silti hyrähtää ekasta tulille :lol: Tää on paljon yamahamiehen suusta tää, että hondaa kehun ei vaan, emmä nii merkkihippi ole :D Hyvä homma tosiaan että löyty mielusa pyörä halvalla, eipä tän ikäsellä oikeen taho olla varaa jos ite ostaa, ellei sitten isi sponssaa..

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

10.8.2014 19:21

Tossa viime sivuilla pähkäiltiin 2t piikkejä mutta nyt olen kumminkin alkanut miettimään 4t piikkejäkin. Tiedän kyllä että 2t on kiihtyy ja kulkee kovaa sekä helppo virittää. 4t kulkee ja kiihtyy laiskasti ja vaikee virittää mutta vie vähän bensaa ja eikä tarvia paljoa huoltaa. Joten paljon täystehonen yamaha vie bensaa teharin kanssa (2t siis)? Mikä olisi sieltä 4t puolelta sen minulle sopivin eli vähän huoltoa vievä ja supermoto/enska? Mitä kulutus osia ja paljon niitten hinta on sekä miten usein niitä pitää vaihtaa 2 tahdissa? Sama kysymys nelitahtiin.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.8.2014 17:33

Suosittelisin sinulle katulaiskaa 2t piikkiä, niitä nyt ei tarvi huoltaa hirveesti mutta potkua on silti reippaasti enemmän ku 4t. Yamaha dt on hyvä vaihtoehto,itsekkin semmoisen olen omistanut. Kulutus perus tt:nä ypvs käytössä on jotain 5-7 litraa satasella, ilman ypvs:ää sitten jonkin verran enemmän, koska joudut pitämään kierrokset korkealla paskan alaväännön takia.

Dt:ssä mäntä siinä 10-15 tkm, öljyjä ja ilmanputsaria parin tonnin välein. Mäntäsarja siinä satasen paikkeilla. Koneremppa onkin sitte kalliimpi homma, joten kannattaa ostaa juuri rempattu yksilö. Sit tietty perus kulutusosia jarrupaloja, rattaita ym joutuu välillä osteleen.

Nelareista pitäisi päättää että nestejäähy vai ilmajäähy. Suosittelen nestejäähyä, niis on jonkun verran enemmän potkua, esim yamaha wr, hussen nelari, hm, beta ja fantic.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.8.2014 19:23

Kieltämättä se 2t kiinnostaa mutta onko varaa ajaa sillä on eri asia. Paljon vuodessa maksas 2t dt:n ylläpito (ei nyt vakuutuksia mukaan) jos ajelisin 5400km? Miksi jotkut sanoo että 2 tahtia saa olla jatkuvasti korjaamassa? esim. minun kaverin 2t yamaha yz 85cc crossi jonka osti käytettynä ei ole tarvinnut kun tankata noin 2 vuoden ajan paitsi keulaan piti jotain laittaa mutta lähes korjaamatta hyvin toimii.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.8.2014 20:11

Ei ole totta, kunhan muistat lämmittää koneen aina ennen ajoja ja perushuoltaa kun jaksaa välillä niin kyllä se kestää. Ei se sen kummempia maksa kun lasket bensat, öljyt, (mahd. Mäntä?), kulutusosat yms. ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.8.2014 20:49

Ei se dt:n ylläpito maksa paskaakaan. Jos noin vähän ajat yhessä kaudessa ni ei niihin huoltoihin kulu paljoakaan, lähinnä bensaan menee jonkin verran. Että jos ostat sen pyörän ja jätät vähän rahaa säästöön ni sillä pärjää. Tai sitte lainaat iskän pussista :D Ja niinku apikkamies tossa sano ni oikeella käytöllä ne vehkeet kyllä kestää

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.8.2014 21:02

1999mizo kirjoitti:Kieltämättä se 2t kiinnostaa mutta onko varaa ajaa sillä on eri asia. Paljon vuodessa maksas 2t dt:n ylläpito (ei nyt vakuutuksia mukaan) jos ajelisin 5400km?

Dt kuluttaa sen 5 litraa satasella ainakin itellä (vähän iso tk suutin, ypvs käytössä) ja jos laittaa 2% seoksilla niin 1tkm menis 50 litraa bensaa ja 1 litra 2 tahtiöljyä (n. 6e/litra)

Mulla ois muute syksyllä tulossa smotodetsi myyntiin. ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.8.2014 17:15

Onks näsärit ('02/'03) minkälaisia?

Ite tykkään tehokkaasta, luotettavasta ja ketterästä pyörästä.. nyt vaihtelun vuoksi katupyörään vaihtamassa.

Hintaluokka on ilmeisesti n. 650-900€, riippuen pyörän vuosimallista, ajokilometreistä, vikalistan pituudesta ja yleiskunnosta, sekä virityksistä.

Saaks noita Näsäreitä miten hyvin kaupaksi sitten laiteltuna.. ? Mm. koneelle reilusti piristystä, koko alusta vaihdettuna.. mahdollisesti katteet isommasta pyörästä, sekä kaikki muutokset asiallisesti tehtynä, ei epämääräisiä patentteja.

Lähinnä haluaisin mielipiteitä vaihdon kannattavuudesta.. Derbi Senda 125 SM/R '07 (smotot + enskat, vaihdettu Tokicon etujarrusatula, Grimecan 13mm pääsylinteri, 300mm jarrulevy.. musta-kelta väritys jne.) --> Honda NSR 125 '02, johon vaihdettu '03 moottori.. siistissä kunnossa, sekä ulkonäöllisesti, että koneellisesti.

Onks muita hyviä 2000-luvun 2-tahtisia kyykkypyörä vaihtoehtoja? Budjetti itse pyörälle on n. 700-950€. Eli se on siis todella pieni... talven aikana olisi tarkoitus rakennella isomman pyörän näköiseksi, sekä tehokkaammaksi.

Näin OT:na (tais mennä jo muutenkin OT:ksi lähes koko viesti), että onks kukaan ajanut kyykkypyörällä talvella? Pultti/piikki/nastarenkailla. Itse ajattelin pulttirenkaita, jos saan valmiiksi ajoissa mahdollisen seuraavan pyörän.. varmasti vois olla aika kiva linttakelkka. 8)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.8.2014 23:09

Näsäri on perusvarma ja luotettava kapine. Jos meinaat investoida rahaa niin älä kuvittele liikoja arvonnousun suhteen. Oikeastaan tässä hintaluokassa on aika laidasta laitaan pyörää todella kapealla haarukalla, joten liikaa ei pidä pyörään tuhlata.

Tässä topicissa on runsaasti juttua näsäristä ja räsästä mikä sopii kriteereihisi myös. Olen itsekkin kirjoitellut juttua molemmista pyöristä. RS-topiceista löytyy mun kirjoittamaa tekstiä juurikin näitä kahta vertaillen.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

13.8.2014 14:36

Oon huomannut, että NSR:n hinnat ovat 200-1100€. Kallein niistä on ns. streetfighter ja siinä on mm. 180cc malossi.

Itse olin ajatellut tota Näsäriä pääosin sen takia, että se on halpa ostaa ja japanilaista laatua. Seuraavan pyörän olen jo päättänyt (Suzuki RM 125 '11 valkokilpi TS:n runkonumerolla), jonka tieltä pitäisi myydä jopa alle 1,5-2kk Näsäri.. jos siihen sitten päädyn.
Talvella/keväällä vaikuttaa menevän kaikkein parhaiten pyörät kaupaksi.. talvella hintataso on matala ja keväällä hyvät ajokelit pakottavat ostamaan pyörän. :D

Pidän tuon Räsän mielessä.. '06--> kiinnostaisi erityisesti. Itse en oikein tykkää tuosta munaperseestä.. :D

Joitain mitoja löytyy myös melko halvalla, mutta ne ovat todennäköisesti pommeja?

Tuossa näsärissä on se hyvä puoli, että toi nykyinen menopeli menee vaihdossa siihen.. silloin ei tarvitse odotella käteistarjousta tms.
---
OT:ta...
Olisiko 2 000€ liikaa pyydetty, jos pyörästä löytyy tehoa vaikkapa 40hp koneelta (eli rankasti viritetty moottori, tiheät huoltovälit) ja katteet, takahäkki, takahaarukka ja penkki Honda CBR600RR:stä.. sekä vanteet Marchesinin 10 puolaiset (3" / 5,5").
Jos laskin oikein, saisin rahat takaisin silloin, jos saan 2 000€ siitä sitten kun myynnin aika tulee. Pyörä tulee näyttämään kilpapyörältä ja rakennan sen myös sellaiseksi. ;)
(Ja jousitus tietenkin vaihtoon)