Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 14:06

Yamaha dt on yleisesti ottaen kestäväpi ja kuluttaa vähemmän bensaa. Hussen runko on kuitenkin suoraan kisaenduroista jolloin myös huolto on helpompaa. Itse kuitenkin valitsisin Yamaha dt:n noilla kriteereillä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

24.7.2014 15:35

jonicc kirjoitti:Nyt ootte pojat (ja tytöt?) neuvonu vaan 2t koskien.


En minä mikään tyhmä ole. :) En minä pelkästään 2-tahdeista puhu jollei kriteereinä ole 2-tahti :D

Mutta juu.. Detsiä suosittelen minäkin tässä tapauksessa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

29.7.2014 14:36

Oisin kyykky nelarii ettimäs ja vaihtoehtoin ois nyt löytyny rieju rs2, yzärii ja cebarii. Sanokaas näistä nyt jotai ku hinnat about yzäri 1400 cebari 800 ja rs2 800. Rs2 kuulemma aika huono kulkemaa, cebari liian ruma+huono maine, :nolo: ysäri liian kallis :s Cebari tuntuis toisaalt fiksult vaihtoehdolt ku ei varsinaisii miinuksii mut oishan se hienompaa ajella vaikka yzäril 8) ja onko rieju ny niin huono kulkee mitä oon kuullu? Mitä helpoint virittää? Huollot, tyyppiviat yms sanokaas nyt jotai. Tai muita vaihtoehtoi?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

29.7.2014 16:49

Rieju on kyllä melko laiska tietääkseni. Käyt koeajamassa kumpaakin niin eiköhän se selviä, ainakin melkein.

Eikös sillä yzärillä ole leipurin maine? Mun mielestä polkupyörä ei kuulosta yhtä pahalta kuin vastapaistetut pullat ;)

Kummallakin on jonkun takia hieman huono maine, mutta vaikeahan se on valinta tehdä ilman että koeajaa kummatkin.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

29.7.2014 22:53

Cebaria suosittelen. Sen rahan mitä säästäs yzäristä niin sillä tavis kuski ajelee vuoden :D siis jos ajelee jonkun 5-6tkm niin öljyt tarttee kerran vaihtaa ja varmasti saat 800€ paremman cebarin kuin 1400€ yzfr verrattuna muihin samanmallisiin. Cebarit kun on fillarilookin takia vähemmän arvostettu, mutta tekniikaltaan vahvempi niin tuo 2007-2008 pyörien normaali hintataso on tuota luokkaa :D ja cebarilla on luotettavuuden suhteen ylivoima. Huonosta maineesta en tiedä, tai no eihän se kapearenkainen cebari ehkä kavereista cool ole, jos sitä meinasit. Muuten paremmin hintansa arvoinen peli, kuin yamaha.
Yamaha toki on jämäkämpi ajaa, mutta en tiedä onko se tavallisen kevarikuskin kannalta suuri mullistus, jos ei älyä miten pyörä taitetaan mutkaan, niin yzärillä sinne pöpelikköön ennemmin pääsee, on sen verta kankeempi. Uuden mallin cebari alkaa olemaan jo melko lähellä yzärin jämäkkyttä, mutta budjetti ei tainnut siihen riittää.

Edit: Ja jos aikoo virityksellä saada oikeasti vaikutusta nelariin niin rahaa menee helposti saman verran kuin pyörän ostohinta, eikä erot ihan päätä huimaa. Kyllä noi ruiskupelit vakiona kulkee ihan sopivasti, kun otetaan huomioon että ekaks pyöräks kuitenkin tulossa. Isompaa saa sitten kun alkaa olemaan kokemustakin..

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.7.2014 8:04

riksu26 kirjoitti:Eikös sillä yzärillä ole leipurin maine? [piilota]Mun mielestä polkupyörä ei kuulosta yhtä pahalta kuin vastapaistetut pullat ;)


Ei se mihinkään leivo, jos lämmittää kunnolla ennen ajoon lähtöä eli ei lähe heti starttinapin hipasun jälkeen kylmänä kiihyttelemään mallilla "isi maksaa". (ei herneitä)

Ysäriinhän nuita öljyjä vaihdellaan 3000 km välein, suodatinta 6000 km välein. Kulutus 2-3 litran väliltä, riippuen ajosta. Tosi vakaa ajettava, helppo pyörä ensipyöräksi, ja liikkuukin ihan tarpeeksi, 100 km/h rajoitusalueella pysyt kyllä liikenteen mukana keveästi, motarilla se nyt sitten menee melko vinguttamiseksi..

Negatiivisiksi asioiksi sanosin ajoasennon, ainakin itselläni kipeytyy selkä noin 100 km putkeen ajon jälkeen (pituutta mulla hippasen yli 180 cm) , sekä matkustajan (eikä kyllä kuskinkaan) penkki ei kyllä mukavimmasta päästä ole..

Jos sä nyt tämmöstä käyt kattomassa, niin ota mielellään alle 20 000km ajettu yksilö, (rempattu ois plussaa) ja kysele omistajalta ennen minkäänlaisia päätöksiä että miten ollaan ajettu, eli onko lämmitetty kylmänä ennen ajoa, kysy syökö öljyä ja samalla tarkasta sitten öljyn määrä.

Tässä nyt oli kyllä aika puolueellinen teksti yammun puolesta, kahesta muusta ehdokkaasta mulla kun ei kokemusta ole niin enpä niihin ala nyt mitään kommentoimaan. Toivottavasti auttoi ! :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.7.2014 11:07

Niin no siihen myyjän sanaan kun ei voi luottaa yhtään..

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.7.2014 12:39

takanakki15 kirjoitti:Ysäriinhän nuita öljyjä vaihdellaan 3000 km välein, suodatinta 6000 km välein.


Kyllä se öljynsuodatin kannattaa vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä.

Itse noilla kriteereillä ottaisin Honda CBR. On se kuitenkin tunnettu tyyppivika tuossa minarellin koneessa että se alkaa syömään öljyä n. 25tkm ajoissa, ehkä aikasemminkin. Ei siitä mihinkään pääse. CBR kone taas kestää 50tkm helposti.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.7.2014 17:41

riksu26 kirjoitti:Niin no siihen myyjän sanaan kun ei voi luottaa yhtään..

Olen kolme pyörää + auton ostanu ja mitä myyjät ovat kertoneet kunnosta niin ovat myös näin olleet. Jos pyörä on siistin näköinen ja myyjäkin näyttää luotettavalta niin en näe syytä, että miksi sen sanaan ei pystyisi luottamaan.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.7.2014 19:28

Kannattaako ostaa ktm exc 3000e budjetilla? Osaan kyllä huoltaa sitä mutta rahatilanne on vähän kysymysmerkki. Elikkä onko ton hintaiset kotarit pommeja vai voiko sellaisen ostaa? Ja paljonko mahtais ylläpitokulut olla kotarissa kuukaudessa?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.7.2014 21:10

riksu26 kirjoitti:Niin no siihen myyjän sanaan kun ei voi luottaa yhtään..


[ot]Kyllä sen nyt melkeen jo näkee että valehteleeko kaveri vai ei. Jos tuijottelee omia kengänkärkiään ja vastailee silmiin katsomatta niin aika varmasti valehtelee. Jos taas myyjä näyttää ja vaikuttaa asialliselta, pyörä näyttää siistiltä, niin kyllä se mua ainakin vakuuttaa. Mahtaapi olla vaikeeta pyörän osto kun ei kerran voi kehenkään luottaa? [/ot]

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.7.2014 22:54

Niinhän se vakuuttaa.. Kuvitteleppa tilanne, jossa myyjä vaikuttaa todella asialliselta ja vastaa rehellisesti kaikkiin kysymyksiin, mutta sitten jälkeenpäin rupeaakin löytymään niitä vikoja, joita ostotilanteessa ei olisi voinut mitenkään huomata purkamatta pyörää. Sitten kun tajuat, että myyjä puhui ympäripyöreetä paskaa osittain sekä vaikeni vioista, ymmärrät että eihän tässä voi kohta luottaa kehenkään..

On sitä myös ajettu 500km kärri perässä turhaan kun myyjä kusettanut...

Yleensä sen huomaa jos myyjä kusettaa, mutta ei aina. Sen takia mulla menee tähän detsiin varmaan 200-400€, jotta saan sellaseen kuntoon että kehtaa joskus myydäkkin.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

30.7.2014 23:15

Vähän ristiriitasta, eli vastasiko se myyjä sitten kysymyksiin rehellisesti vai puhuko paskaa päin naamaa ? Se vaan pitää käsittää, että vaikka kohdalle osunut myyjä on ollut se mulkku, ei se tarkoita että kaikki pyöriään kauppaavat olisivat epärehellisiä valehtelijoita, joiden sanoihin ei voi uskoa. Just tommosten tapausten takia kannattaa ostaa rempattu yksilö, ja semmonen että remppa tehty liikkeessä, ja siitä kuitit. Ja kannattaa tehä semmonen sopimus, että myyjä antaa takuun vaikkapa kuukaudeksi siitä, että jos hajoaa niin sen myyjän piikkiin sitten. Jos näihin ehtoihin ei sit suostus nii vois kyllä sitten jo uskoa että hommassa jotain mätää.
Valitteluni siitä, jos sinua on kusetettu, tosi paskamaistahan tommonen on.. No, toivotaan että noistakin on oppinut jotain, ens kerralla osaa sitten toimia paremmin ! Sori nyt ot:stä, vaan enkös mä antanut ihan hyviä vinkkejä renkaanpotkimishetkiin ? hehe

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

31.7.2014 0:53

Selvennetääs :D Siis rempat oli tehty ja niistä kuitit ja entistä osaa todisteena, mutta näin jälkeenpäin alkoi löytyä vikaa, joista vaikeni. Olen 100% varma, että myyjä nuo viat tiesi, koska oli purkanut koko pyörän osiin, maalaillut ja kasaillut.

Nuo rahathan ei siis mihinkään koneremppaan ole menossa, jollei sieltä joku talveen mennessä petä.

Osaan kysymyksistä myyjä vastasi rehellisesti ja osaan "rehellisesti".


Kehtasi vielä laittaa kaveripyynnön fb:ssä.. Hyväksyin sen sitten tarkoituksena antaa kevyttä palautetta ja heti kun rupesin kertomaan vioista niin sehän keksi ruveta kiertelemään ja itkemään jostain takasen laakereista mitkä minun ex pärrästä oli hajonnut motarilla. Sitten kun vielä vähän avauduin vioista niin rupesi kyselemään "vittuiletko" ja kohta keksi sitten ruveta vittuilemaan mulle :roll:

En tarkoita, että kehenkään ei voi luottaa missään asiassa, mutta rempoista kattavat todisteet. Jos myyjä vaikuttaa luotettavalta/asialliselta ja pyörä näyttää, kulostaa sekä tuntuu hyvältä niin pakkohan se riski on ottaa. Jotkut vaan on niin taitavia valehtelijoita, että niistä ei huomaa mitään.

Joillekkin käy vain huono tuuri ja tulee paskaa niskaan.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

31.7.2014 1:33

Pyörissähän on vikoja, omistajan tietämiä sekä tietämättömiä.

Noista tietämättömistä voi pistää omistajan osaamattomuuden piikkiin, esimerkiksi tuo "Yamaha syö öljyä, muuta vikaa ei ole". Ostaja siis voi tietää miksi se syö öljyä, männänrenkaat kuluneet huonon pidon takia. Selitetään omistajalle tyyppivioista, mitä maksaa sen korjaaminen jne. Tämä sitten tingataan hinnassa.

Mutta mikäli omistaja ei ole huomannut vikoja niin voidaanko häntä pitää syyllisenä "paskan" myymiseen vain tiedon puutteen takia?Vastuu on siis myös ostajalla, tinkiä hinta sen arvoiseksi kuin pyörä oikeasti on. Tässä tapaukssa tietoisesti huijaavat myyjät eivät päde, mutta näitä voidaan ehkä välttää vaikka huoltojen "puuttumisella" huoltokirjasta.

Kulutusosien katsominen kuntoon, eli jarrupalat, jarrulevyt, rattaat, ketjut, renkaat, pyörän käyttäytyminen koeajolla sekä yleisilme patenttien varalta on hyvä katsoa. Niistä saa luultavasti tingittyä hinnasta ;)