Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.6.2014 9:57

Nelarin kulutus on aikalaille max. 4l/100km vaikka se kaasu olisi kokoajan pohjassa.

Yamaha DT kyllä sopii tuohon. Kunhan ostat DT:n missä on ypvs käytössä!

Itse vaihdoin viime keskiviikkona derbin detsiin jossa yläkiertonen putki, pyttyä hieman viilattu, ypvs lukittu auki ja vakio kaasari. Jotain 50km olen detsillä ajanut ja vajaat 5l bensaa mennyt.. :D

Ypvs:n kanssa tt:nä voi päästä melkein samoihin lukemiin kuin nelarilla kulutuksessa ja alavääntöjäkin on :)

Kyykyistä suosittelisin näsäriä ajomukavuuden puolesta.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.6.2014 16:57

Tsekkaahan edelliseltä sivulta, siinä on näsäristä ja räsästä vähän juttua.

Tässä vielä rs-threadiin linkki, jossa olen vähän tarkemmin kirjoitellut ostovinkkejä:

viewtopic.php?f=100&t=83335&start=1020

Ja ehdottomasti pakoaukonsäädin toimimaan, saa alavääntöjä reilusti enemmän ja tankatessa tulee rahat pikkuhiljaa takaisin. Näsärillä ja räsällä molemmilla kulutus pyöri minulla n. 6-7l/100km (nelarilla n. 3-4l/100km). Matka-ajossa voi päästä viiteen litraan. Itse olen 185cm ja hyvin mahtui molempiin pyöriin.

Jos kerran rempat onnistuvat itse ja kaipailet tehoakin, niin suosittelen keskittymään vain 2-tahteihin ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.6.2014 17:49

Yammun DT ei oikein nappaa. Ulkonäkö hiukan vanhahko ja tuppaa olemaan usein aika paljon ajettuja. Tehoakin hiukan vähemmän kuin Rotaxin koneessa, mutta kestää tietysti myös paremmin.

Netistä bongasin mielestäni melko hyvän MX:n. Noin 20tkm ajettu (mittari sekoilee joten ei tarkkaa lukemaa tiedossa), pari kilsaa sitten vaihdettu ilmeisesti koko kampiakseli ja mäntä, eli vielä sisäänajossa. Muovirattaista ei tietoa. Rave löytyy ja kuristuksetkin poistettu liikkeessä. Ainoa ongelma on yli 500km etäisyys, pitäisi jotenkin päästä paikanpäälle katsomaan pyörää ja sitten ehkä ajamalla tai junalla pois (pyörän kanssa). Junalla kuitenkin matkat noin ~300e, joten mieluummin ajaisin. Voi vaan olla hankala ajaa rauhallisesti juuri rempatulla koneella tuo 500km kotiin, kun ensin junalla noin 5 - 7h matka katsomaan ko. pyörää.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.6.2014 18:10

Detsihän se vissiin on melkeinpä pienikulutuksisin 2-tahti ja eikös ne jotkut detsiä ole sanonut "3-tahtiseksi", jos en siis väärin muista. :)

Ja mistäs sitä voi tietää miten tuo Aprilia kestää (en siis yritä käännyttää tai hauku Apriliaa), kun ei yksityisissä kaupoissa voi luottaa kehenkään. Itse matkustin kärry perässä 500km turhaan, juurikin epäluotettavan myyjän takia.

Jos myyjä ei remppoja voi mitenkään todistaa, tai ei ole päteviä todisteita (pelkkä mäntä ei riitä), niin itse unohtaisin, koska riskit on suuret 2t:tä ostettaessa (voi tulla kallis remppa)

Eli pyydät todisteet rempoista, ennen kuin sitä lähdet katsomaan.

Itse en yksin lähtisi hakemaan jos olisi tarkoitus ajaa pyörä kotiin, koska jos jotain pientä tulee, voi hyvin nopeasti olla kusessa. Mikä tahansa pyörä voi jättää tielle.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.6.2014 18:53

Totta kai pitäisi jotain kuitteja sun muita löytyä, tai hinnasta tipahtaa heti pari sataa. Pakoaukosta tai tulpanreiästä voi mäntää yrittää tiirailla, mutta eipä se kerro mitään todellisesta kunnosta. Juuri tuo paikalle pääseminen ja mahdollinen kuljetus takaisin on ongelmana. Kärry löytyy kyllä, mutta porukat tuskin lähtevät hakemaan pyörää noin kaukaa.

Olisi myös uudenveroiset renkaat alla ja esimerkiksi tuo kurien poistattaminen liikkeessä viittaa mielestäni melko hyvään huolto-/käyttöhistoriaan.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.6.2014 19:21

Totta, mutta se mikä näyttää hyvältä, ei ole aina hyvä. Joskus se rääkätymmän näköinen on tekniikaltaan parempi kuin uudemman ja paremmin pidetymmän näköinen.

Jos kuitit löytyy ja kyydit järjestyy, niin mene ihmeessä katsomaan pyörää!

Tarkastat kaikki mahdolliset laakerit, jousitukset, jarrut ymymym.. ja kuuntelet ylimääräisiä ääniä. Jos ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulu, koeajolle vaan. Jos pyörä kulkeekin niinkun pitää niin hyvä.

Muista, että kannattaa varata tarpeeksi aikaa pyörän tutkailuun. Mullakin siinä vierähtää helposti tunti. Parempi palata kotiin tyhjin käsin, kuin mukana kasa paskaa. :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.6.2014 12:42

Itselläni olis suunnitelmissa nyt _ehkä_ mahdollisesti Suzuki TS125R hankinnassa jonkun ajan päästä (1-2kk) ton piikkisen Derbin tilalle.

Muita vaihtoehtoja olisi Hussen WRE/WR malli '06--->, Suzuki RM125 '05-->..

noin 70/30 rata/katuajoa. myöhemmin smotot alle ja karting radoilla päristelyä.. riippuen tietenkin pyörän tehoista ja alustasta.
Eli crossi/enska radoilla tulisi käytyä ahkerasti, sekä tietenkin karting radalla/radoilla (noin 25km päässä karting rata, jossa supermotot on sallittuja ja 30km motocross/enska radat).

Eli kertokaa omat mielipiteenne noista pyörä vaihtoehdoista.

Jos päätyisin tessuun, itselleni jäisi rahaa myös muuhun kuin huoltoihin, bensaan yms. Myöhemmin olisi mahdollista päivittää rämän alustalla ja moottorilla. ;)
Tietenkään vakioalustalla -ja koneella ei olisi pahemmin mahdollista mennä crossi radoilla, saati karting radoille.. tai ainakaan itse en kehtaisi sellaisella mennä.

Suzuki RM saattaa olla yksi vaihtoehto, jos saan varmistuksen katsastuskonttorilta, että on mahdollista kilvittää sellainen omalla rungollaan (tietenkin valojen ja kuristuksien yms. kanssa). Tää olis varmasti kaikista epäkäytännöllisin kadulla, mutta hauskin.

Budjetti on noin 1000-3000€ (riippuen pyörän vuosimallista, kunnosta, kilometrimäärästä, yms.). Tessuja tuntuu irtoavan tonnilla, kun taas WRE mallia varten joutuu laittamaan jo pari tonnia, jotta sellaisen saa. Sama juttu WR mallin kanssa. Rämä maksaisi varmaankin pyöreästi sen 2500-3000€ kilvityksen kanssa (pyörä n. 1500-2000€).
Kuitenkin budjetti riippuu hyvin paljon, kuinka paljon saan nykyisistä menopeleistä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.6.2014 15:13

Supermotoon, enskaan ja katuajoon yksi pyörä... Hyvin vaikea saada tuolla budjetilla sellaista. Noh TS sopii katuajoon mutta motoiluun ja enskaan ei niinkään hyvin vanhentuneen alustan ja hieman hengettömän moottorin takia... RM toki sitten enskaan passeli pienellä säätämisellä mutta kadulla ei tee kauheasti mitään. Myös jos aikoo pistää motoon sopivaksi alusta pitää säätää, tehokkaammat jarrut ja ne vanteet hankkia. Se tietää rahanmenoa ja hieman vaivaa.

Uskoisin että TS:llä pärjää ihan hyvin enskaamisessa mutta tuo WRE tai WR olisi vieläkin parempia. Ja en uskaltaisi "itsetehtyä" pyörää viedä radalle, rasitukset hypyistä yms. on ihan eri luokkaa kuin katuajossa.

Jos pitäis jotain valita niin valkokilpinen kilpaenduro suoraan, se on luotu metsään ja siirtymät kadulla eivät ole aivan tuskaa. RM:llä katuajo vielä hieman epämukavampaa kuin vaikka WR:llä, kone on niin terävä, krossinappulat eivät pidä yhtään asfaltilla ja tuppaa menemään mummottaessa kone tukkoon.

Itsellä siis ekan sukupolven Suzuki-Valenti joka oli krossi johon vain lätkästy valot ja kilvitetty. Kone vastaa kaasuun aivan törkeän nopeasti ja tärinä on helvetillistä, penkki on kova, mukavuuksia ei ole ja vakiorenkailla ei pysty ajamaan kadulla. Piti säädättää vielä enduroon sopivammaksi iskunvaimentimet jolloin tämä sopii jopa sinne. Supermotovanteet hommasin myös mutta heti testatessa huomaa mitä vielä vaatii jotta radalla pystyy ajamaan - parempi etujarru, luistokytkin ja alustan uudelleensäätö jäykäksi. Entinen pyörä (TM SMR 125) tosin oli täydellinen sitten karting radalle, olihan se jo säädetty tehtaalta tullessaan sinne. Eikä katuajokaan ollut tuskaa, motovanteet piti ja kone ei ollut järjettömyyden huipentuma.

Nyt vain pitää miettiä mistä haluaa tinkiä? Rata-ajo-ominaisuuksista vai ajomukavuudesta kadulla? Haluatko ajaa vain enskaa vai hommaatko myös motovermeet? Tai mahdollisesti eri pyöriä, rata-ajoon minisupermoto ja kadulle/enskaan se kilvellinen 2-tahti?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.6.2014 16:44

kiitos kattavasta vastauksesta. :)

eli varmaankin sitten se olisi WR tai RM.

WR:t liikkuu 2500-3000€ (ja ylöspäin) hintahaarukassa, riippuen vuosimallista ja lisävarusteista (esim. smotot). esim. '08 WR enskoilla 2500€, kun taas vastaavasti voi saada Suzuki RM 125 '10 noin 2600€:lla. Tietenkin Rämä on kilvetön, joten rekisteröinti maksaa (tätä olen vielä selvittämässä katsastuskonttorilta).
Tietenkin tinkimällä tuotakin eroa voi saada pienemmäksi.

Ja budjettia muutan nyt 2000-3000€ itse pyörään. Tessu ja WRE husse on nyt pois suljettu sitten, koska radalle ne ei ilman suurempia muutoksia välttämättä sovi. ;)
ainakaan, jos aikoo ajaa kovaa. Ja tessun runko ei välttämättä saata edes kestää kovaa ajoa..

Mut varmaankin supermoto vois olla paljon parempi vaihtoehto. Symoticilla maksaa noin 600€ (tarkkaa summaa en nyt muista) uudet DIDin kehät ja pinnat.
Tehokkaampi etujarrusetti maksaa sitten ~600-1000€ (riippuen minkälaisen setin haluaa ja tietenkin uusi vai käytetty). Jousituksen shimmauksen hinta taas riippuu ihan, mitä kaikkea joutuu vaihtamaan... ehkä ~300-600€??

Siulla kun oli tuollainen temmi, niin menikö se miten herkästi tukkoon kadulla?
Tai millainen se oli ylipäänsä ajaa kadulla, kun ei voinut pahemmin päästellä menemään sillä?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.6.2014 17:14

Tyhjäkäynnillä ei se kauan tykännyt olla, vähän kaasua ja komeat savut putkesta. Pintakaasulla n. 40km/h ajellessa hieman tukkoon meni mutta kun tekee vaikka täysillä kiihdytyksiä niin ei se paha ole. Säädöt kunnossa niin ei edes sylje törkeästi öljyä vaimentimesta. Tosiaankin säädöt todella tärkeät, laihalla ei kannata ajaa kun kuluttaa nopeammin osia ja rikkaalla menee tukkoon, roiskii palamatonta öljyä ja tehot hieman kateissa. Välttämättä alustaan ei tartte tehdä muita muutoksia kuin kiristää klikkereitä ja eteen jäykemmät öljyt. Itsetehtynä parikymppiä. Japskeissa olevat Nissinin etujarrut tahtoo olla huonot kadulle jo sellaisenaan, europyörien brembot huomattavasti paremmat ja uskoisin että kelpaa radalle vain laittamalla teräspunosletkun, suuremman etulevyn, välikkeen jarrusatulalle ja kovemmat jarrupalat.

https://www.youtube.com/watch?v=0tSGh-7OebM

Imo helvetin hyvä pyörä kadulle ja vieläkin parempi radalle. Pitää kiinni huolloista ja säädöistä niin varmasti luotettavin kevari mitä on (kuten muutkin kisaenskat). Ja on aika vaikea olla päästelemättä tolla ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

3.6.2014 22:36

Ledinauha Tuntuisi vähän että katsellaan samaa pyörää :D
Mitä kokemuksia näistä vehkeistä on? Onko luotettavia?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.6.2014 12:55

@Lexi on muuten iha s**tanan kermanen tuo siun temmis! :eek:
äänistä puhumattakaan..

Kattelin kisakoneelta noita jarrusatuloita, niin sieltä löytyis KTM SXS Brembon 2-mäntäinen etujarrusatula.. thumbertalkissa ainakin kehuttiin sitä todella hyväksi (vrt. Nissinin jarruihin ja jopa tavalliseen Brembon satulaan, joka tulee vakiona KTM:ssä).

2-strokefactorylta löytyy näköjään Beringerin etujarrusettia, johon kuuluu 310mm etujarru ja 4-mäntäinen jarrusatula hintaan 629€. Eli jopa halvempi, kuin jenkeissä! :eek:

Mut ite varmaan käännyn ton Suzukin puoleen, koska:
-"uniikki" (Suomessa ei ole yhtään Suzuki RM '00--> rekisteröitynä omalla rungolla)
-Suzuki (joo, myönnän, oon Suzuki-fani :D)
-tehot ei lopu kesken radalla

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.6.2014 16:36

Mitäs tuo kilvitys sitten käytännössä vaatisi? Voisi itsekin jopa harkita kun noita rosseja saa melko halvalla.

E: Nyt on räsä pihassa. 8)
Viimeksi muokannut Ledinauha päivämäärä 8.6.2014 22:03, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.6.2014 20:52

tuo kannattaa ainakin lukaista. ;)
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=19808&start=15

eli vaatii ainakin:
-e-hyväksytyt valot
-kuristukset putkeen, ilmanputsarikoteloon tms. (tehot <11kw tai jopa alle 6kw päästöjen takia) ja äänet kuriin
-erilaiset mittaukset pitää saada läpi, kuten päästomittaus
-verot pitää maksaa
-pitää selvittää omistushistoria (muistaakseni 6 vuoden takaa)

koitan itse käydä katsastuskonttorilla kyselemässä tästä asiasta.. laitoin pari viikkoa sitten trafille viestiä ja siellä neuvottiin ottamaan yhteyttä paikalliseen katsastuskonttoriin. tästä voisi päätellä, että katsastusasema kohtainen asia?

tietenkin sitten, kun olen saanut selvillä nämä asiat, kerron ne täällä. (ja hommaan piikkisen rämän pihaan :D sitten vain rekisteröintiä yrittämään )

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

6.6.2014 2:49

Nytkun ois loppukesästä kevari hakusessa, niin tuli mieleen pari kysymystä:

-Onko cebari oikeasti liian pieni pyörä 190cm kaverille vai onko se vain tottumiskysymys?
-Jos asuu lähemmäs 30km lähimmästä kaupungista, jonne ajaa lähes päivittäin, kannattaako edes harkita 2t-kemmua?
-ja budjetti tipahtaa vain sinne tonnin paikkeille, oisko kellään mitään ehdotuksia jotka sopivat tähän hintahaarukkaan? :D