Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 18:04

Itse pidän piikkiluokassa "tehokkaina" piikkeinä näitä kisapiikkejä (KTM, TM, HVA WR, yms.) Siinä vaiheessa kun sinä revit tosta yamahan ilmajäähy motista samoja tehoja irti, ilman koneen vaihtoa, nostan sulle hattua. :lol:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 18:30

riksu26 kirjoitti:Eiköhän nyt olisi hyvä aika palata aiheeseen ja lopettaa keskustelu siitä miten minun Derbi kulkee, tai saatte te jatkaa mutta itse lopetan tähän. :)

Ketään ei kiinnosta pätkääkään mitä sun Derbis kulkee. Itse vaan otat asian esille aina kun heität ihan perättömiä väitteitä :roll:. Jos vaikka tulevaisuudessa et tekisi niin?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 18:46

riksu26 kirjoitti:
AceFin kirjoitti:Ja ei, niistä ei saa tehokkaita, ellei vaihda oikeasti isompaa konetta, jonka jälkeen se ei enää piikki olekaan :roll:
Saapas ja jos jostain muutaman satkun kehitän tulee olemaan tehokkaampi tod.näk. ensi keväänä. ;) En nyt puhu mistään isommasta koneesta. Otappa asioista selvää ennen kun tulet pätemään, että nelaria ei voi virittää ilman, että vaihtaa isompaa konetta.
Olen sanaton.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 21:53

Pakko nyt tulla sanomaan, että eipä nää ilmajäähynelarit oo nii hitaita ku väitetää, 80 asti oon ainaski ite pysyny hyvin näitten uusien nelareiden perässä :nörtti: Luulis nyt kuitenkin kaikkien tietävän, ettei nää nelarit mitää tykkejä ole, itse hommasin nelarin luotettavuuden ja pienten käyttökustannusten takia. 2-tahdilla mulla ei oo yksinkertasesti varaa ajella, vaikka semmosen hommaaminen on muutaman kerran takaraivossa kutitellutkin :D

Kolmetoista kirjoitti:Videota derbistäsi odotellessa, kaikki tietää kyllä että tuon ilmajäähy-derbin kanssa tekee tiukkaa virimopoakin vastaan jos viivoille joutuu.


Heiheihei, kuriton Fanticci jäi tänää! :lol:

Onkohan tää negatiivisuus näihi Derbeihin tullu noista Baja-malleista, ku ainaki oman kokemuksen mukaa ne on melko heikkoja laitteita? 7 500 km tullu ajeltuu tänä vuonna ilman pienintäkään ongelmaa kulutusosien vaihtoa ei lasketa :P

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 22:28

Andis kirjoitti:Onkohan tää negatiivisuus näihi Derbeihin tullu noista Baja-malleista, ku ainaki oman kokemuksen mukaa ne on melko heikkoja laitteita?

Mulla on vm. 2007 Baja sm eikä todellakaan ole mikään pommi. Sama kone kun Yamaha TT-R 125:ssä ja XT 125:ssä. Irtoaa vakiona 8.4kw, joka on huimat 11.4hv! :lol:

Kyllä tällä perus virimopot voittaa helposti. Toki sitä joskus miettii, että pitäisikö hommata 2-tahti, mutta se jää sitten siihen ylläpitokulujen laskemiseen. Kerran meinasin jo vaihtaa, mutta se myyjä tekikin sitten temput ja möi pois ilmottamatta mitään vaikka oltiin jo sopimassa kuljetuksista..

Jollain kokemusta tosta 125cc rgf:stä? Jostain kuulin, että pienellä laitolla saa yli 30hp irti, onko totta? Mites sitten huoltovälit ja paljon sellanen kuluttaa?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.9.2013 0:31

Riksu varmaan laittaa sen turbon mopoonsa kun saa "muutaman satkun" ;)

Se, että tapahtuuko kaasusta mitään on kyllä ihan kiinni keneltä kysytään ja miten kyseinen henkilö luokittelee "tapahtumisen". Riksun tapauksessa tapahtumisen rima on ilmeisen matala. Isommilla pyörillä ajavan mielestä minkään piikin kahvasta ei tapahdu mitään. Tai noh, sitä en osaa uskoa, että jonkun mielestä "kisapiikin" piikki ei tunnu miltään.

RGF on nätti pyörä ja kyllä tehoakin löytyy. Käy kokeilemassa edes sellasta niin loppuu tuo derbin tehokkuudesta jauhaminen aika äkkiä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.9.2013 1:34

riksu26 kirjoitti:Jollain kokemusta tosta 125cc rgf:stä? Jostain kuulin, että pienellä laitolla saa yli 30hp irti, onko totta? Mites sitten huoltovälit ja paljon sellanen kuluttaa?


http://www.suzukicycles.org/RG-series/RG125-Gamma.shtml

Ekan sukupolven RG125 Gamma oli aika pienikokoinen 25hp. Isokokoisempi 33hv RG125F Gamma tuli 1992. Eka tais olla aika suosittu, mut jäikö uudempi italoraasereiden jalkoihin myyntiluvuissa tai oliko siihen aikaan noita maahantuoja-ongelmia. Mahtaako mistään löytyä enää suht ehjää aihiota? "Jos joudut kysymään kulutusta sulla ei ole siihen varaa", vanhaa sanontaa mukaillen ;) Eihän ne 30+hv synny pelkästä kirpeästä syysilmasta, tietenkään...

Meinasikko turbottaa Bajan joillain parin sadan osilla? Jepjep ;) (prkl MiniMies ehti ensin!) No okei, 8hv takapyörällä, pyörän ja kuskin keveys, onnistuneet vaihteiden välitykset ja nöyrempi moottorin luonne VOIVAT antaa yllättävää etua alkukiihdytyksessä, eli noita "järkipyöriä" ei mun mielestä pitäis halveerata ollenkaan. Alkukiihdytyksessä tosiaan pienempi massa VOI auttaa hitusen edelle... kunnes maailmanjärjestys asettuu kohdilleen ja voimakkaampi menee menojaan.

Varsinaiseen aiheeseen ehkä vielä, että niin kauan kun ei ollu saastemääräyksiä 2T:t oli valtaenemmistö ja 4T:t pieni marginaaliryhmä pienemmissä moottoripyörissä - ihan järkisyistä. Tollaseen keskiverto aika lyhyeen ja repivään ajoon 2T on monin puolin fiksumpi ja edullisempikin kuin nelari. Jos katsotaan tota tehoa ja moottorin luonettakin, niin joka kierroksella sytyttävä 2T tuottaa saman tai enemmän tehoa matalammilla kierrosluvuilla kuin nelari, mikä sytyttää vaan joka toisekka kampuran kierroksella... eli suurempia kierroksia samaan tehoon tarvitseva nelari on väistämättä kärjekkäämpi kierroskone. Lisäks siinä on enemmän liikkuvia osia (= kiihdytettäviä massoja, sisäistä kitkaa, kuluvia kohteita, kalliimpi rakenne) eli se on työläämpi niin ajossa kuin huoltamisessakin. Sanotaan vaik ikikestoinen Yammun samovaari-2T (DT) on ylläpidossa tosiasiassa halvempi karkeilla luvuilla laskettuna, ellei verrokki-4T ole erittäin kestävää ja pitkät huoltovälit omaavaa sorttia. Myöskin on hölynpölyä etteikö 2T:lla vois heittää matkaa: esimerkiks NSR oli Rautaperseajoissa suosituin tekoväline kunnes V2-Hondat nappas tittelin, ja itekin olen samovaari-RD:lläni käyny vaikka missä. Ainakin nuo japsiperuspullat ovat ihan ok, jopa tuo alussa mainittu 25hv-RG. Kireet >30hv 2T-piikit ovat tarkempia ja tuottavat useammin "Oh COCK"-hetkiä (copyright James May)... mut ei kai kukaan tosissaan osta sellaista huikean luotettavuuden takia? :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.9.2013 12:14

Täydet pisteet Aapolle!

AapoV kirjoitti:4-tahti ilmajäähypiikki suhteessa vakiomopoon on tehokas. 4-tahti ilmajäähypiikki suhteessa keskivertokevariin ei ole tehokas, päinvastoin. Viritetty (=n. 9-10kW?) 4-tahti ilmajäähypiikki suhteessa keskivertokevariin ei ole tehokas, vaan alle keskiarvon (oletetaan nyt keskiarvoksi vaikka 11kW). Isommalla koneella varustettu (vaikka 250cc 18hv) 4-tahti ilmajäähy"piikki" on keskivertoa tehokkaampi, joten sitä voi kutsua ainakin melko tehokkaaksi. Katulaiska TT 2-tahtipiikki (=n. 20kW) on tehokas, ja kisapiikki todella tehokas, verrattuna muihin kevareihin


Täs on kyllä paras nyrkkisääntö ja vertailutaulukko piikkien tehoista. Tällä luokituksella voisi jo tehdä ihan taulukon, jossa lueteltu malleittain piikit.

Yks käsite, josta paljon puhutaan, on huollot. Se pitäis mun mielestä eriyttää HUOLTOIHIN ja REMONTTEIHIN, sillä kakstahdin huolloissa saatetaan vaihtaa kampuraa, mäntää, pyttyä, stefaa, tiivistettä samaan tahtiin kun nelariin vaihdetaan tulppa ja öljyt. Ikikestoisissa nelarikoneissa mäntää vaihdetaan remontissa, ei huollossa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.9.2013 18:14

Rupesi vaan kiinnostamaaan tuo Suikki, kun siitä sattuu löytymään Jollymoton putki, 32mm flatside Mikuni ja laskettu kansi. Kaiken vielä kruunaa se, että se on streetfighter ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.9.2013 19:26

Streetfighterius nyt ei välttämättä kruunaa mitään. RGF on imo ehkä hienoin kyykkypiikki suht vakiokuntosena :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.9.2013 20:28

riksu26 kirjoitti:
Andis kirjoitti:Onkohan tää negatiivisuus näihi Derbeihin tullu noista Baja-malleista, ku ainaki oman kokemuksen mukaa ne on melko heikkoja laitteita?

Mulla on vm. 2007 Baja sm eikä todellakaan ole mikään pommi. Sama kone kun Yamaha TT-R 125:ssä ja XT 125:ssä. Irtoaa vakiona 8.4kw, joka on huimat 11.4hv! sellanen kuluttaa?


Tarkotin tolla Bajalla noita kiinan koneella olevia, mun mielestä Yamahan koneella olevat ei oo Baja-nimellä (ei ainakaa mulla :s )

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

9.9.2013 21:06

Vm. 2007 Bajasssa on Yamahan kone, sitä uudemmissa kinuskia. :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

10.9.2013 21:56

Ei se iha noin mee, itellä on 07 baja ja ihan hondan kopiokone.. Jos sulla on siinä yamahan kone nii se ei ole baja.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

10.9.2013 22:08

Eikös riksulla pitänyt olla vaihettu siihen se yamahan kone, eli ei ole alkujaan yamahaa?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

10.9.2013 23:11

No mites mulle sitten tiukkaan joka paikassa väitetään, että baja on :roll: Esim. osiakin kun menen ettimään rek.tunnuksella, siihen tulee Derbi Senda Baja sm. Ja näyttää netissä olevan muitakin '07 bajoja myynnissä tällä samasella koneella. Mistäs MiniMies on tollasta kuullut? En ainekaan muista sanoneeni tollasta.