Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

7.9.2013 17:05

Alkoon_ kirjoitti: Muutenkin, 2t:n teho tulee piikissä hemmetin paskasti katuajoa ajatellen. Tehot helkutin korkeilla kiekoilla ja tulee tosi aggressiivisesti ulos...)

No onko se sit kivaa kun nelitahdissa sitä ei edes tule :lol:

Nuo kaikki 2-tahtiongelmat mitä tuossa luettelit on lähinnä asenteesta kiinni.. :) Hyvin pärjäs 2 vuotta 2-tahdilla kaupungissa ja maantiellä ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

7.9.2013 19:26

OziBo_ kirjoitti:
Alkoon_ kirjoitti: Muutenkin, 2t:n teho tulee piikissä hemmetin paskasti katuajoa ajatellen. Tehot helkutin korkeilla kiekoilla ja tulee tosi aggressiivisesti ulos...)

No onko se sit kivaa kun nelitahdissa sitä ei edes tule :lol:
Ethän yhtään yleistä? :) Kyllähän nyt kaasua kääntämällä pitää tapahtua, tai sitten on jotain pielessä.. :roll:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

7.9.2013 19:29

Alkoon_ kirjoitti:Varmaan paras on ensiksi ostaa 2t, jonka jälkeen vaihtaa nelariin, jos siltä tuntuu.

Jep, voihan tuokin olla ihan järkevää varsinkin jos ei meinaa rahat riittää 2-tahin ylläpitämiseen. Mutta toisaalta siinä voi kans käydä kuten Rajiksella, että sitten ei enää jaksakkaan ajaa nelarilla, kun on jo totttunu siihen 2-tahin tehokkuuteen. :lol:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

7.9.2013 20:57

riksu26 kirjoitti:
OziBo_ kirjoitti:
Alkoon_ kirjoitti: Muutenkin, 2t:n teho tulee piikissä hemmetin paskasti katuajoa ajatellen. Tehot helkutin korkeilla kiekoilla ja tulee tosi aggressiivisesti ulos...)

No onko se sit kivaa kun nelitahdissa sitä ei edes tule :lol:
Ethän yhtään yleistä? :) Kyllähän nyt kaasua kääntämällä pitää tapahtua, tai sitten on jotain pielessä.. :roll:

En. Sama ku 2-tahdilla pa-säädin kiinni. Ei siellä kyllä oikein mitään tapahdu.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

7.9.2013 21:28

Jep, 2-tahtiin verrattuna nelari tuntuu yleensä aika lepsulta..

Itsellänihän käyrä meni kutakuinkin näin: mopomanki --> NSR --> 125cc mopomanki --> YZF-R --> 140/150cc kevarimanki --> RS (--> auto). Molempaa laatua on ollut, ja näistä kyllä hauskin on ehdottomasti ollut kemmumanki. Koneen vääntöalue lähinnä sitä mitä oikeasti toivoo, ja vauhti tuntuu tommosella 65kg vehkeellä kaksinkertaiselta vaikkapa RS:ään verrattuna. Ja ettei nyt tästä vedellä liikaa johtopäätöksiä, niin suunnilleen samantehoinen YZF-R taas oli tylsin (mopoa ei lasketa ;) ). Olipa hetken aikaa NSR:stä pakoaukonsäätimen kanssa probleemaa, ja muistutti kyllä tehoiltaan erehdyttävästi tuota YZF-R:ää, aivan kuin OziBo sanoi. Matka-ajoon mukavin oli tietysti YZF-R kun ei tarvinnut välikaasuista ja muista huolehtia, mutta ei sillä toisaalta ohitellakaan taikka kiihdytellä. Tälläinen villi ehdotus niille, jotka kaipailisivat 2-tahtia mutta eivät ole raha/huoltotilanteesta oikein varmoja: kannattaa ostaa kevarimanki (tai polinityyppinen). Huolto ja kulutus kuin nelarissa, hauskuus kuin 2-tahdissa. Tämä siis, jos ajo on 95% kaupunkiajoa/pikkuteitä, koska maantiellä aikamoista tuskaa (ainakin henkisesti kun pitää kuunnella niin kovia kierroksia).

2-tahtien ja 4-tahtien tehoihin tottuu tyypistä riippumatta, tuntuihin mopokin alussa hurjalta. Eli se 2-tahdista nelariin vaihtaminen ei kyllä ole mikään ongelma, jos pystyy hyväksymään tehonlaskun.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

7.9.2013 22:24

OziBo_ kirjoitti:
riksu26 kirjoitti:
OziBo_ kirjoitti:
Alkoon_ kirjoitti: Muutenkin, 2t:n teho tulee piikissä hemmetin paskasti katuajoa ajatellen. Tehot helkutin korkeilla kiekoilla ja tulee tosi aggressiivisesti ulos...)

No onko se sit kivaa kun nelitahdissa sitä ei edes tule :lol:
Ethän yhtään yleistä? :) Kyllähän nyt kaasua kääntämällä pitää tapahtua, tai sitten on jotain pielessä.. :roll:

En. Sama ku 2-tahdilla pa-säädin kiinni. Ei siellä kyllä oikein mitään tapahdu.

Aaa. Itte olen tottunu siihen, että vauhti kasvaa sitä mukaa kun kaasua kääntää, tosin mulla vaan on pieni ongelma kun kaasarissa ei ole kiihdytyspumppua, joten kun kaasua pumppaa kiihdyttäessä välillä, pyörä kiihtyy paremmin.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 1:54

Usko nyt riksu, ei ne nelarikevarit ole tehokkaita vaikka mitä tekisi. Aapon kanssa samoilla linjoilla, mankilla vauhti tuntuu hurjalta, koska sitä ei todellakaan ole tehty niihin nopeuksiin. Ei sillä kiva ole kovaa ajaa, mutta kyllähän sillä on autoilijoita kiva jallittaa ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 8:54

Kyllä näistäkin tehokkaita saa, mutta siihen tarvii jo taitoa ja rahaa. Lähinnä vaan tarkotin, että jos kaasua kääntämällä ei mitään meinaa tapahtua, jotain on kyllä vikana. Vai johtuuko siitä, että mun pyörä kiihtyy nopeammin kun Yamaha WR, koska tossa on 14 ja jotain välitykset kiinni ;) Huiput jää siihen 100:aan ja sinne asti tuo kiihtyy hyvin nelariksi vaikka 2 päällä. :) Tuohon kun sais jostain vielä sen kiihdytyspumpun.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 13:32

No täytyy olla paska WR jos ilmajäähy-derbille jää :lol: Vai oliko sellaset 15 metrin viivat? Kaverilla on samalla koneella oleva Beta ja muistaakseni 85 km/h meni mun ex-WR:n mittariin isolla tiellä. Tottahan se on että oikeastaan mitään ei (varsinkaan ilmajäähdytteisellä) nelarilla tapahdu kun kaasua kääntää, suosittelisin kokeilemaan kakstahteja niin pystyt vähän vertailla. Mutta tilaa ihmees se kiihdytyspumppu ja kotareita jättelemää, eiks jee? :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 14:54

Montako metriä se WR jäi? Tuskin kovin montaa... Olis kiva nähdä tästä legendaarisesta Derbistä ajovideota. Ja ei, niistä ei saa tehokkaita, ellei vaihda oikeasti isompaa konetta, jonka jälkeen se ei enää piikki olekaan :roll:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 15:32

Tähän täytyy ottaa hieman kantaa yhden ilmajäähy derbin omistaneena. Derbissä oli 10 tai 15 kokoo isompi suutin ilmanottoaukkoa suurennettu, remuksen änkkä sekä nuo saasteputket tukittu. Bensa-ilma seos laitettiin ammattilaisilla kuntoon ja lopuksi penkkiin. Kyseessä oli tuo uudempi baja malli. Takarenkaalta huimat 8,8 heppaa. Ja derbi lähti vaihtoon...

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 15:37

^Kokemuksen syvällä rintaäänellä. Ei noilla tehoilla uudempia nestejäähyjä viedä...

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 17:25

Kolmetoista kirjoitti:No täytyy olla paska WR jos ilmajäähy-derbille jää :lol:
Ihan perstuntumalta testattu juttu. Kaveri joka oli ajellu Weeralla ja testas mun Sendaa sano mulle, että kyllä tää paremmin kiihtyy kun WR. Tota kiihdytyspumppua vaan lähinnä sen takia tarvitsisin kun tuo ei lähe kunnolla kiihtymään jos nykäsee kaasun pohjaan vähän pienemmillä kiekoilla vaan jää "miettimään" ja sitten lähtee. Kyllä minä tiedän ettei tällä mitään kotemia voiteta, eikä mitään muitakaan 2t piikkejä, tai ei ainekaan viritettyjä, mutta ihan hyvin ilmajäähy nelariksi kulkee.
AceFin kirjoitti:Ja ei, niistä ei saa tehokkaita, ellei vaihda oikeasti isompaa konetta, jonka jälkeen se ei enää piikki olekaan :roll:
Saapas ja jos jostain muutaman satkun kehitän tulee olemaan tehokkaampi tod.näk. ensi keväänä. ;) En nyt puhu mistään isommasta koneesta. Otappa asioista selvää ennen kun tulet pätemään, että nelaria ei voi virittää ilman, että vaihtaa isompaa konetta. Sitäpaitsi ei tuo koneen vaihto isompaan ole virittämistä, vaan se on virittämistä kun laittaa sitä vakiokonetta.. Tämä on minun mielipide :)

Eiköhän nyt olisi hyvä aika palata aiheeseen ja lopettaa keskustelu siitä miten minun Derbi kulkee, tai saatte te jatkaa mutta itse lopetan tähän. :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 17:52

Suhteellisuus on tässä asiassa avainsana:

4-tahti ilmajäähypiikki suhteessa vakiomopoon on tehokas. 4-tahti ilmajäähypiikki suhteessa keskivertokevariin ei ole tehokas, päinvastoin. Viritetty (=n. 9-10kW?) 4-tahti ilmajäähypiikki suhteessa keskivertokevariin ei ole tehokas, vaan alle keskiarvon (oletetaan nyt keskiarvoksi vaikka 11kW). Isommalla koneella varustettu (vaikka 250cc 18hv) 4-tahti ilmajäähy"piikki" on keskivertoa tehokkaampi, joten sitä voi kutsua ainakin melko tehokkaaksi. Katulaiska TT 2-tahtipiikki (=n. 20kW) on tehokas, ja kisapiikki todella tehokas, verrattuna muihin kevareihin

Tämä juttu riksun Derbin tehoista on taas ihme oravanpyörä, koeta ymmärtää että Derbisi ei ole tehokas kevariksi. Voit sanoa, että se on tehokas ilmajäähyksi, ok, mutta tässä topicissa tehokas ei ole sama asia kuin ilmajäähyksi tehokas.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

8.9.2013 18:02

Iha perstuntumalta sanotaan Derbiä tehokkaammaksi? Kyllä taas tulee sellasta juttua että en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.. Kerroppas mikä se sun erikoinen viritystapa on, millä saat parilla sadalla siihen tehoa? Jokasella koneella on rajansa, ei siihen mitkään kiihdytyspumput tai muutkaan tingeltongelit auta. Isompaa pyttyä vaan jos tehoa haluaa. Ja mä en kyllä lähtis kyseenalaistamaan AceFinin tietoja kun näistä värkeistä puhutaan, tietää kyllä paljon paremmin näistä värkeistä kuin minä, saati sitten tollanen kevari-ikää odotteleva jantero, joka saa selvästi jotain mielihyvää perättömästä pätemisestä. "Kaveri sano, kaveri teki". Kaveris ei varmaan oo antanu sun koittaa sitä WR:äänsä? Kysyppä huvikses joskus, että saatko kokeilla. Ei se derbi enään miltään tunnu sellasen jälkeen.

Videota derbistäsi odotellessa, kaikki tietää kyllä että tuon ilmajäähy-derbin kanssa tekee tiukkaa virimopoakin vastaan jos viivoille joutuu.