Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

29.3.2013 16:44

Itte kyllä ostasin tommosen hussen jos tehoja kaipaa. Samaa hintaluokkaa ja ei kovin kaukana joensuusta. www.nettimoto.com/husqvarna/sm/1467318

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

31.3.2013 17:36

Mites ku oon aatellu ostaa ton betan lc kevarin tai hussen nelarin nii kumpi kannattais? toi beta vähä epäilyttää ku vaikuttaa et varaosat ja katteet vähä hintavii kellää tietoo betan katteiden hinnast? ja husse siks ku vähä liian matala, sais olla se istuinkorkeus ainaki 900mm... :|

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

31.3.2013 17:40

Husseen maksaa pitempi iskarin Y-pala(eli koropala) parikymppiä, joten sen takia ei ainakaan kannata pyörää jättää ostamatta. Ja betaan maksaa takarataskin n. 100e, joten tuskin katteetkaan on mitään hirveen halpoja. IMO beta vie ulkonäössä ja luultavasti pirteempi kulkunenkin kun jonkun verran kevyempi, mutta husseen tosiaan saa varaosia paljon paremmin ja halvemmalla.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

31.3.2013 23:54

lusikka6000 kirjoitti:Mites ku oon aatellu ostaa ton betan lc kevarin tai hussen nelarin nii kumpi kannattais? toi beta vähä epäilyttää ku vaikuttaa et varaosat ja katteet vähä hintavii kellää tietoo betan katteiden hinnast? ja husse siks ku vähä liian matala, sais olla se istuinkorkeus ainaki 900mm... :|


Miksi pitää olla istuinkorkeus yli 900mm?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 4:03

Beta on kyllä hirveen pieni verrattuna husseen. Saatan omistajana olla jäävi suosittelemaan, mutta osta husse. Ainoo miinus on kova penkki. Katteetkaan ei hajoa jos tasaisella asvaltilla kaatuu.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 15:10

Elikkäs nyt olis kevarin osto tulossa ja ajattelin kysyä apua täältä.

Ensimmäinen ongelmani on, etten osaa päättää ostanko 2t:n vai 4t:n. Teho kiinnostais ja sais enemmän irti pyörästä. Ongelma on, ettei ole taitoa mopoa huoltaa itse. Tulen myöskin ajamaan 50km edestakaisin väliä muutaman kerran viikossa sekä pakollinen taajama-ajo + huvikseen ajelu. Eli, jos 2t niin pitäisi saada kuluttamaan mahdollisimman vähän. 4t:ssä olisi etuna pitkät huoltovälit ja kulutus, mutta vähän epäilyttää, jos ei pyörästä saa mitään irti. Toinen ongelmani on: kyykky vai smoto. Olen 180cm pitkä ja luultavasti tulen vielä kasvamaan. Alkaako pienimmät kyykyt olemaan minulle jo pian ahtaita? Ulkonäköä pitäisi myös löytyä. 4t Husseja kattellut, mutta niitä näyttää olevan aika vähän myynnissä hintahaarukkaani. Sais maksaa enintään 3500e. 2t olis muuten jo varma ostos, mutta sen ylläpitäminen bensan ja huoltojen suhteen taitaa olla suht kallista? Koska kuten mainitsin, ei ole taitoa huoltaa pahemmin itse, ehkä öljyt vaihtaa. Löytyykö 4t kevaria, joka kulkee paljon mitään tekemättä sen 120, että vois edes motarilla vedellä rauhassa?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 15:40

Jollain kyykkynelarilla voi sinne 120-130 paikkeille päästä. Yamaha Dt taitas olla sulle aika ideaali vaihtoehto just rempattuna. Jos ostasit just rempatun dt:n ajelisit pelkillä öljynvaihdoilla n. 15tkm, ehkä jopa enemmän jos siihen on laitettu alkuperänen mäntä. Ja kun männänvaihdon aika koittaa, niin se on sen verran helppo homma, että otat jonkun kaverin siihen viereen kattomaan ja opettamaan niin sekin onnistuu helposti ;) Ja ainakin mulla dt kuluttaa kesäsuuttimilla koulumatka-ajossa 4,5-5l/100km, eli aika vähän 2tahtiseks.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 15:49

saape kirjoitti:4t:ssä olisi etuna pitkät huoltovälit ja kulutus, mutta vähän epäilyttää, jos ei pyörästä saa mitään irti.

Miten niin ei saa mitään irti? :roll:

Mä oon nelarilla päästelly viimekesänä 9tkm ja oon kyllä tykänny tuosta tosi paljon. Luultavasti ensiviikon aikana tuo lähtee uudelle omistajalle ja ostan DT125x:n tilalle. DT kuluttaa varmaan vähiten 2T kevareista täystehoisena, mutta tehoa on sitten vähän vähemmän kuin HVA SM tai Aprilian Rotaxin (RS, SX, MX). Kumminkin tarpeeksi tehokas nelitahdin jälkeen.

Kyykky vai smoto kysymys on ollut monella muullakin edessä, mm. itselläni. Jonkinverran tulee myös metsäteillä päästeltyä ja siihen sopii smoto paremmin. Kyykkykuskien paskamyrskyä odotellessa... Ennen kuin itse hommasin kevarin sain kokeilla kaverien pyöriä, niin kyykkyjä kuin smotoja. Auttoi kyllä kummasti päätöksenteossa kun kävi pienen lenkin heittämässä. :P Itse olen 184cm eikä Aprilia RS tai Yamaha YZF-R oo yhtään liian pieniä mulle, joillakin vaan selkä ja ranteet väsyy kyykyllä ajamisesta.

Nelareista tuohon budjettiin katselisin Husqvarnan nelitahteja (3500€ voi jo jonkunlaisen saada, muutaman sadan lisähinnalla ainakin) ja kyykyistä Yamaha YZF-R tai KTM Duke.

Kakstahdeista Yamaha DT X/RE tai Derbi GPR/Gilera SC, sama kone molemmissa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 16:50

Yzf-r ajattelin käydä kokeilemassa. Toi dt vois kans olla aika passeli, mutta ulkonäöstä en oikein pidä. Toki löytyy laitettuja dt:eitä mutta pikaisella nettimoto tsekkauksella niillä oli ajettu suht paljo eikä ollu tietääkseni rempattu.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 16:55

alle 3000e löytää helposti rempatun detsin, niin enskana kuin motonakin.
E: ja ulkonäköähän on helppo muokata, eikä se yleensä kovin kallistakaan ole, mutta toki jos se ei millään muotoa miellytä niin kannattaa dt sitten unohtaa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 17:46

Tuli muutamia kyykkyjä kateltua ja tollasen löysin. Mitäs mieltä?

http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r/1463553

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 19:11

Onkohan toi kaadettu, vaihdettu sivukate ja siksi ei oo tarraa? Tuohon rahaan sais -09 tai jopa -10 vuosimallin vehje voisi löytyä samoilla kilometreillä. Kun menee tollasta kattomaan niin kannattaa vertailla muutamaa ja koeajaa.

Esim. yhellä kaverilla oli 26tkm ajettu -10 malli, uutta vastaava ja pehmeesti kulkeva laite. Sitten toisella tällä kylällä on -08 jotain 30tkm ajettu niin ero on kun yöllä ja päivällä.. Vanhempi kilisee, kolisee, vaihteisto tökkii oudosti ja aika ruoskalta vaikuttaa. :P Hintaeroa ei oo kun muutama satanen... :roll: Rauhassa katsele eri vaihtoehtoja. Mä ainakin tykkään YZF-R:stä, mukava ajaa ja komea vähän laiteltuna.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 19:37

Ei noista ikinä tiedä vaikka millasia pommeja on ennenkun kokeilee.

Eikös yzärikin kannattas ainakin putken vaihdon jälkeen jo säätää, kun eikös se ollu näitä jotka käy muutenkin jo laihalla ja alkaa viemään öljyä? Vaikka ei se putki paljoa noissa vaikuta mutta kuitenkin oon saanu käsityksen että vähän vaikuttaa. En kyllä varmaksi muista kuuluiko koko yzäri edes tuohon kastiin :lol:

DT ois kyllä sun kriteereihin hyvä. Smotot on hienojaki in my opinion. Enskoista sen sijaan en menis sanomaan.. Kyllä ne renkaat tekee ihmeitä :lol:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

1.4.2013 22:15

Enskat mielestäni käytännöllisenmät. Pääsee vähän joka paikkaan, eikä ota töyssyihin niin paljon. Smotot ovat taas hienommat ja asvaltilla paremmat ajettavat. Kuitenkin endurot tulee löytymään omasta pyörästä tulevaisuudessakin, osa syynä se, että enskoilla pyörästä saa korkeamman ja paremman ajettavan tämmöiselle +185cm pitkälle.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

2.4.2013 13:13

MiniMies kirjoitti:Ei noista ikinä tiedä vaikka millasia pommeja on ennenkun kokeilee.

Eikös yzärikin kannattas ainakin putken vaihdon jälkeen jo säätää, kun eikös se ollu näitä jotka käy muutenkin jo laihalla ja alkaa viemään öljyä? Vaikka ei se putki paljoa noissa vaikuta mutta kuitenkin oon saanu käsityksen että vähän vaikuttaa. En kyllä varmaksi muista kuuluiko koko yzäri edes tuohon kastiin :lol:

DT ois kyllä sun kriteereihin hyvä. Smotot on hienojaki in my opinion. Enskoista sen sijaan en menis sanomaan.. Kyllä ne renkaat tekee ihmeitä :lol:

Noi yamahat (ruiskulliset minarellit) käy jo vakionakin hieman laihalla, voit kuvitella mitä käy kun vaihdetaan vapaammin virtaava putki eikä ruiskuun kosketa. Kone kuluu ennenaikaisesti, männänrenkaiden ohi alkaa virtaamaan öljyä ja jos öljy pääsee loppumaan niin leipasu edessä. Eli jos paljon ajetun jammun ostaa niin kannattaa tarkkana miten kone toimii. Myös etuiskarit kannattaa tsekata, tahtovat stefat alkaa noissa riisikepeissä vuotaa.

Ja mites se korkeus muka vaikuttaa positiivisesti ajettavuuteen? Mitä matalemmalla painopiste niin sen parempi aina, supermoto on just täydellinen yhdistelmä maavaraa ja pitoa jos ei pelkkään enskailuun tule. Pyörän sopivuutta voidaan säätää stongalla, penkillä ja jalkatapeilla...