Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.10.2014 12:45

Nonii nyt on nykyisen weeran laiskuus alkanut tympimään ja rupee kilsojaki olemaan sen verta että nyt jos prätkää vaihtas nii sais vielä omat rahat melkein takas. Joten mitä ehdotatte? Ei kyykkyjä eikä mielellään röpö röpö hussea kun ne eivät ole tuntuneet yhdelläkään kaverilla toimineen. :lol: onko noitten kisapiikkien käyttökustannukset sitten aivan tähtitieteellisiä lukemia nelarin omistajalle?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.10.2014 13:42

Jos smotoa/enskaa hakusessa niin ktm/muu kisapiikki on aika varma valinta. Käyttökustannukset about samaa luokkaa kuin röpöröpöhussessa jos nyt mitään koko koneen katastrofia satu, ja osia saa varmasti. Husseissa kun tuntuu jotkut osat olevan aika heikoilla, tehtaiden lakkoilun vuoksi..

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.10.2014 18:04

@ jonicc

Oliko toi Duken kansivika varmuudella tunnistettu materiaaliviaks? Tulin vaan RC-Wikiä rakennellessa katsoneeks RC:n/Duke:n (sama kone) käsikirjojen polttoainevaatimukset, ja siellä on selvästi mainittu "super-95" jossa PON (pump octane number, AKI) olis 91. Nythän meidän rakkaan NESTEen 95E10 ei ole juuri entistä 95E:tä parempi, eli sen AKI on 90,5-90,0 (tyypillinen/laaturaja). Hondan V2-malleissa oli aikoinaan nakutusongelmia - ei uudessa moottorissa, vaan vasta 15-30tkm "ikkunassa" kun palotiloihin oli kertyny niiden volyymiä supistavaa karstaa ym. arkifeeluja - eivätkä pajat osanneet tulkita niitä "mystisiä" mäntien halkeamisia aluksi kuin... "materiaaliviaksi". Nakutusvammahan se oli, muutaman vuoden ajan pikku rikkoepidemia, ja viat loppuivat 98-bensalla.

KTM-moottori näyttää olevan samoin aika korkeapuristeinen, siks nyt vähä höristin hörökorviani ettei vaan olis samantyyppinen juttu. Ei tietoa vielä kuinka viisas toi KTM:n BOSCH-ohjaus on (sekä ruisku että sytkä) tai onko nakutustunnistinta - täytyiskin udella saako PCV:n ympättyä siihen kuinka normaalisti, ovatko Dynojet-pajat ehtineet tutustua mitä lääkkeitä KTM-piikkisinkku tarttis. Selityksenä kiinnostukselleni oon jotain vuoden-pari puolivakavasti miettiny jotain vikkelää kaupunkisissiä ja rutiinin ylläpitopyörää Shadown rinnalle (on ny kuitenki aika harppaus piikkikustomin ja Bimpen välillä), aluks Yzää ehkä isolla pytyllä... mut vähä Kaivopuisto-sporttina ja hepposena oon Yzän mieltäny, eli uus ylivilkas RC125 laatualustalla kyl taitais olla enemmän sitä mitä haen... tietysti aika tyyris. Noh, ehkä odotan talven yli millanen RC390 olis... piikkiäkummempi on imho stadissa kyl turhaa overkilliä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

4.10.2014 22:43

Ostinpa tänään hondan ceparin, kun nyt syksyllä niin halvalla sai. kortin saan vasta keväällä/kesällä. Ihan kelpo vehje tuntuu olevan.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.10.2014 15:59

mustavi, materiaalivika oli. Vika oli venttiilissä joka hajotessaan sitten tuhosi koko yläkerran. Korjattiin täysin tehtaan laskuun mitään mutisematta.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.10.2014 17:04

Ok. 95 E10:n laatu on tosiasiallisesti riittämätön KTM:n vaatimuksiin :(

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.10.2014 18:49

Olis pyörän hankinta edessä, mutta olisi muutama kysymys. Eli onnistuiskos detsiltä mitenkään tommonen lähes 120 km matka? Tosiaan nelarillahan ton matkan hurauttais helposti, mutta toi 2 tahdin teho vaan himottaa. :) Kun mökille ompi ton verta matkaa ja olis kiva sinnekkin saada oma prätkä mukaan kun tulee joskus mentyä pidemmäksi aikaa.

Sitten taas jos hommaiskin kisapiikin, (sillä en tietenkään yrittäisi 120km ajaa :D ) niin paljos se alakertaremppa tulisi maksamaan, sillä männän vaihto ja muu perus huolto sujuu luultavasti iteltäkin, mutta en uskalla lohkoja lähteä availemaan eli pitäis sitä varten viedä luultavasti liikkeeseen. Yritin googletella mutta ei löytynyt oikein mitään varmaa tietoa kun jokainen sanoi eri hintoja.

Sitten aprilian sx on tullut katottua, mutta onkos ne kuinka luotettavia? Niistä sain selville vain että männänvaihto vissiin viimeistään 12tkm kohilla ja alakertaa 30tkm.

Röpöröpö husseista kuullut niin paljo pahaa etten niihin uskalla koskea. :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

5.10.2014 20:08

Eihän 120km ole detsille matka eikä mikään jos ei tuolla minun ruoskallakaan teetä pitemmät matkat vaikeuksia :D

Jotkut myös kisapiikillä ajellut pitempää matkaa. Kisapiikillä tietenkin pitää ajaa omalla tavallaan, mutta "katulaiskalla", kuten detsillä menee heittämällä kunhan välillä antaa välikaasua, tietenkin pärrän kunnosta riippuen.

On ne röpöröpö hussetkin varmasti luotettavia jos entiset omistajat pitänyt huolta. Taitaa leipomiset useimmiten johtua kädettömyydestä/patenteista, kun ne tuppaa olemaan aika herkkiä(?) Husseista itse valkkaisin mieluiten WR-mallisen kun siinä ei ole mitään turhuuksia.

Varmasti se apikkaakin luotettava on kunhan rempat tehty ajallaan! :)

Kunhan myyjällä vaan on tarkka tieto kilometreistä, pystyy todistamaan ne sekä kaikki rempat niin hyvä on.

Tarkkaa tieto kilometreistä siksi että et mene ostamaan mitään loppuunajettua ruoskaa, joka näyttää päällepäin ihan hyvältä (nimim. kokemusta on :lol: )

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

6.10.2014 18:45

Osaatteko kertoa hyviä supermoto/enduro kevareita pienelle budjetille 1000-1500€? Itse olen katsonut Derbi Sendaa ja Yamaha DT:tä.

Kiitos jo etukäteen! :P :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

6.10.2014 21:37

Riippuu toki pitääkö olla 2t vai 4t. Itselläni oli aiemmin Senda. Sen kun vaihdoin tähän dt:seen, tuntui kun olisi hypännyt mopon selästä piikin selkään. Onhan tässä kuitenkin suunnilleen 2-kertaa enemmän tehoa. Derbi myös paljon vaikeampi myydä.

Detsi ei varmasti ole se mukavin pyörä ajaa lähinnä tuon löysän leulan takia, mutta kyllä silläkin pärjää.

Jos korkeahko bensankulutus haittaa, on nelari kannattavampi vaihtoehto. Derbillä ajoi viikon kympillä(€). 2-tahdilla on turha kuvitella tuommosia :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

7.10.2014 0:08

Suosittelen itse kyllä ehdottomasti detsiä! ihan mukava oli ajaa ja bensan kulutus ei loppujen lopuksi hirveä 2 tahdiksi, itsellä arrowi + tt suuttimet + yvps käytössä 4-6l/100, toki sai sen menemään enemmänkin :) huippujakin otti 130+ joten mukava motarillakin aina ohituskaistaa mennä :lol:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

16.1.2015 20:54

Mikä 2t kemmu uutena hinta max 6k?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.1.2015 0:17

Nettimotosta kun katsoi niin vaan muutava vaihtoehto löytyi:
Hm CRM taikka
Cagiva Mito(2012?)/Cagiva Mito (2013)

HM oli myös endurovanteilla alle 6k hintaan.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.1.2015 14:03

jonicc kirjoitti:Nettimotosta kun katsoi niin vaan muutava vaihtoehto löytyi:
Hm CRM taikka
Cagiva Mito(2012?)/Cagiva Mito (2013)

HM oli myös endurovanteilla alle 6k hintaan.

Joo no hm:ää on katsellu mutta sit mietin et kumpi ois parempi: Uus hm johon pitäis käyttää päälle 7k rahaa et hieno ja tehokas vai joku 10-14vuoden kotka Jonka sais 6k hinnalla suht hyvän? Toki tiedän et uus on aina uus jnejne mut tehoki on vähä eriluokkaa kotarissa 35hp ja hm 30hp ni onko tuo todillisuudessa nii et kotarinki tehoiki kyllästyy?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.1.2015 14:29

Riippuu ihan ajosta. Jos ajat enemmän siirtymää maantiellä, niin hm voi olla parempi. KTM myös kuluttaa luultavasti enemmän, ja huoltojen tiheys on aivan eri luokkaa, ja rahaa menee siis huoltoihinkin helposti yli 1000e kesässä.
Hm:ssä on rotaxin kone, josta välillä kuullut pahaa RAVE:sta eli pakoaukonsäätimessä, tätä ei kuitenkaan kaikilla ole ollut. Kone on saattanut leipoa kiinni pakoaukonsäätimen tippuessa männän päälle. Ja RAVEahan ei vakiona ole, vaan se pitää ostaa erikseen jos haluaa täysitehoiseksi pyörän.

Itse kyllä mielummin katsoisin jonkun hyvin huolletun kotarin (Aina se parhaimman näkönen ei ole parhaiten huollettu, enskaharrastajalta saatat esim saada varmasti huolletun pyörän hyvään hintaan ja ulkonäön saat kohdalleen kun vaihdat kuluneet katteet uusiin ;) )