Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Puhetta renkaista

31.5.2012 13:42

Jazzeish kirjoitti:Meneekö 150/60 17" rengas 5 tuumaselle vanteelle? :)
Meneemenee, tosin 160/60-17" on optipimpi tuolle vanteelle mut 150 leveellä on taas enempi pelivaraa mahtumisen kanssa.

Re: Puhetta renkaista

1.6.2012 14:22

Mietiskelin tuossa kun pohditte noita renkaita että mikä on hyvä ja mikä ei. niin itselläni on ollut aprilian piikissä aikanaan sport demonit, tuntuivat kulkuvan todella nopeasti ja tuntuivat myös liukkailtakin. silloin haukuin kyseiset kumit maan rakoon. vuosi oli siis 2004, nyttemmin v.2010 ostin tuohon gs500e:hen samat kumit, takanen kesti 10tkm ajoa, etunen on kestänyt jo 11tkm, kestää vielä varmaan 5tkm. Pito oli hyvää, sekä märällä että kuivalla, ei tuntunut muutenkaan huonolta. hinta/laatu suhde oli mielestäni todella kohdallaan kun gessun kokoluokassa sai alle 200eurolla kierroksen.

nyt takana kessussa pyörii contin contitwistsm, halvimpia renkaita joita delticomista sai. en ole itse tuolla pahemmin ajellut nyt, typykkä enemmänkin. tartteis kokeilla että miten rokkaa vai rokkaako ollenkaan. nopeusluokka ja kantavuus piisas gessuun, piikkirenkaaksi mainostettiin mutta päätin nyt kokeilla viissataseen.

seiskapätkässä on alla jotkut kendan touring kumit, ei mitään muistikuvaa tarkemmasta mallista. pitoa on kuivalla pirun hyvin, pystyy kanttaamaan käytännössä tappiin asti. märällä sitten onkin ihan toinen juttu, normaaliajo onnistuu kyllä mallikkaasti mutta näyttävät powersladit on naurettavan helppo toteuttaa :seko: :seko: ja tuossa tsiigailin ko. kumeja joskus mitä mahtavat edes maksaa, niin about satasella on saanut kierroksen. Kulutusta ovat kestäneet molemmissa päissä ainakin 4tkm, kestävät ainakin toisen mokoman.

350roudarin alla oli edessä bridgestonen bt45 ja takana pirellin citydemon. edessä oli aluksi vääränkokoinen kumi, vaihdatin orkkiskokoiseen bt45:seen ja ajotuntuma oli mielettömän hyvä, vaikkakin vanha kumimalli onkin. pito ei loppunut missään vaiheessa ja sai kyllä kantata niin että ärdeestä meinasi putket kulua puhki :P takana tosiaan pyöri tuo alikokoinen citydemon koko omistusajan, ei mitenkään mairittelevan hyvä, mutta kestävältä kyllä tuntui, 5tkm aikana kumi ei kulunut silmiinpistävästi käytännössä ollenkaan. haaveilinkin että olisi kulunut jotta olisi saanut iskeä alle orkkiskokoisen bt45:sen taaksekkin. sateella liukas, mutta kuivalla piti kyllä todella hyvin. ja taitaa olla myöskin melkolailla hinnat alkaen kumi.

z750 kawan alla oli ostaessa batlax bt020:t, kuluivat aivan tautisen nopeasti, alle 5tkm niin molemmat renkaat olivat vaihtokunnossa! pitoja ei märällä ollut käytännössä ollenkaan, eli näitä en tämän kokemuksen perusteella suosittele kellekkään. seuraavaksi alle vaihtui pilot powerit, pitoja oli kaikissa olosuhteissa hyvin mutta kulutusta eivät perkele kestäneet nämäkään, hintaansa nähden katuajoon liian pehmeät kumit, kovemmillakin pärjää. seuraavaksi eteen tuli pilotroad2 ja taakse power2ct, nämäkin pitivät todella hyvin, kulumisen kestosta en sano mitään kun alle 2tonnia kerkesin ennen mopon vaihtoa näillä ajamaan.

Katuenskakumeista hyviä kokemuksia kertyi michelinin siraceista sekä pirellin mt40 sarjasta. pitoja tuntui olevan samoin kulutuskestävyyttä, siracit olivat kyllä melkein täys katukumit, mt40 kehtas jo vähän käydä metsäpoluillakin. kmx125 toimi näille testipenkkinä.

Arskan alla on pyörineet metslerin me22:set, eli se ikuisen vanha kumimalli. hintaansa nähden pirun hyvät kumit, pitoja piisaa arskallakin kanttailuun todella hyvin, toimii märälläkin.

yhteenvetona se että hinta ei kerro kaikkea, pitää miettiä mitä itse tarvitsee. itse ajelen näillä melko edullisilla tourinki painoitteisilla kumeilla, pitoja riittää tappien maahan viemiseen mutta toisaalta kestävät kulutusta. halvemmat merkit tuntuvat olevan sateella hieman petollisia.

Re: Puhetta renkaista

1.6.2012 17:38

laitanpa vielä tännekki, et tietääkö joku kokemuksesta tai muuten vaan, että paljon tulee setä sinisiltä laskuu jos ajaa piikkirenkail talvel?

Re: Puhetta renkaista

1.6.2012 18:28

Kannattaa välikelin piikit ennemmin. Mutta asfalttia kun näkyviin tulee, niin eihän nekään pidä juuri yhtään, jäällä ja lumella hyvät. Tuskin kaikki edes laskuttaa, mutta jotain 50€ luokkaa voisi olla..

Re: Puhetta renkaista

1.6.2012 23:44

nikkee-- kirjoitti:laitanpa vielä tännekki, et tietääkö joku kokemuksesta tai muuten vaan, että paljon tulee setä sinisiltä laskuu jos ajaa piikkirenkail talvel?

Eipä nuita talvella paljon pyörät kiinnosta. Minut pysäytti viimetalvena ja rupateltiin mukavia ni sano että taitaa noi nastat vähän helpottaa talvella ajoa. Ei tullu renkaista sakkoa vaikka enskanastat oli :lol:
E: ei mitään välikelin piikkejä. Mikään ei oo hauskempaa kun umpihankirallit :lol:

Re: Puhetta renkaista

2.6.2012 3:16

Hussen takanakin vaihto tuli ajankohtaiseksi ja ajattelin hankkia jonkun kovemman touring-renkaan Michelin Pilot Powerin seuraajaksi. Tästä https://mprenkaat-store.com/021-p-1989.html?osCsid=puhpc9ccohu1gasb47bsbtrm70 renkaasta luin pari kestävyyttä kehuvaa kommenttia aikaisemmin. Olisiko se sitten tollanen?

Re: Puhetta renkaista

2.6.2012 14:49

Rengasonlinesta saa aikas halvalla nyt dunlopin 150/60 ja 120/17 renkaat. 67e taakse ja 56 etee, ei paha :D

Re: Puhetta renkaista

2.6.2012 18:38

Valmistettu 2008?

Re: Puhetta renkaista

2.6.2012 19:02

Kestää pitempään ;)

Re: Puhetta renkaista

2.6.2012 20:50

JontteH kirjoitti:Valmistettu 2008?

Pinnan vaa polttaa pois ni hyvät on :lol: Ja ompahan myyntiin uudet renkaat ilman että tarvii yli 200 euron sarjaa ostaa ;)
E: ja mikskä ne renkaat nyt 4 vuodessa menee??

Re: Puhetta renkaista

2.6.2012 20:53

Pinta kovettuu ja pito heikkenee vaikka polttaiskin alkuun, suositellaan aina et vaihdetaan max 5 vuoden välein vaikkei oiskaan kulunu loppuun.

Re: Puhetta renkaista

2.6.2012 21:25

Prätkä jätkä kirjoitti:Pinta kovettuu ja pito heikkenee vaikka polttaiskin alkuun, suositellaan aina et vaihdetaan max 5 vuoden välein vaikkei oiskaan kulunu loppuun.

Melkeenpä väittäisin ettei oo paskaakaan merkitystä kun tiellä köröttelee menemään. Toki saa linkkailla jotain faktaakin asiasta ;)

Re: Puhetta renkaista

2.6.2012 21:46

No minä en mistään tiedä, mutta noin ne ammattilaiset suosittelee.

Re: Puhetta renkaista

2.6.2012 22:18

Käytännössä tuon eron huomaa siitä, että kova kumi ei lämpeä, jolloin pito on huonompi. Se taas huomaako/tajuaako kuski sitä ajossa on eri asia. Itse ainakin ajelen ensin aina pienen pätkän tietä ennen kun mene lasettamaan mutkapätkää, jotta renkaat keräisivät hieman lämpöä ja pitoa.

Voi olla, että vaikka en lämmittäisi niin eroa en huomaisi, mutta en koe mitään varsinaisesti menettäväni. Kovan kumin huonot puolet tulevat sitten ennen kaikkea sateella esiin, jolloin pito voi olla ihan vaarallisen huono. Tästä esimerkkinä se, että vanha VeeRubberin takarengas (3v vanha) antoi mutkissa periksi kylmällä/kostealla ihan vain kaasusta eli pari kertaa tuli vedettyä kylki edellä ihan vahingossa. Toki meno oli melko näyttävää ja halutessaan ihan hauskaa, mutta en sitä kaipaa enää :lol:.

Uudella renkaalla (ContiTwist SM Sport) voi mutkissa mennä kelistä riippumatta ei nyt talvella sentään samalla tavalla. Pitoa on aina. Olen jopa kokeillut nostaa kierroksia kytkin pohjassa lähes punarajalle ja päästää kytkimen räväkästi irti tiemaalausten päällä menettämättä takarenkaan pitoa.

Toki Continentalin kumi ja VeeRubberi painivat muutenkin hieman eri sarjassa, mutta uskoisin, että VeeRubberkin olisi voinut olla ihan kelpo rengas, jos se vain olisi ollut hieman uudempi.

Re: Puhetta renkaista

3.6.2012 0:00

Hinta nyt on sen verran alhainen ettei sillä nyt niin väliä ole vaikkei sarvea maahan voikkaan kantata. Ja mitä netistä kattelin ni toi dunloppi on niin pehmeä ettei paljon haittaa vaikka takarengas vähän kovettuiski :lol: