Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

13.4.2011 21:36

Ite todennu parhaaks tavaks laittaa nitromorssia, antaa vaikuttaa tarpeeks ja sit porakoneella teräsharjalaikan kanssa.

15.4.2011 14:26

Tai sitten etsiä jostain jotain vähän parempia myrkkyjä millä yrittää jos ei se nitromors toimi ;)

16.4.2011 13:18

Nyt on vanteet tullu maalaamosta ja oli hinnan arvosta :D

Re: Maalaus

24.4.2011 3:39

Rupesin tällasella purkilla http://kuvasto.maston.fi/product/130900 ... usta-400ml maalaamaan tankkia joka oli pohjamaaleissa, hioin todella kevyesti 1000 paperilla pohjamaalin pinnan enne maalausta, täysin puhas kaikesta rasvasta, liasta, ravistin purkkia viitisen minuuttia ja ku rupesin maalaamaan niin tuli niinku partavaahtoa sieltä purkista :D tankin kyljistä näytti niinku pientä hiekka ois maalin seassa, tankin päältä tuli kohtuu peilikiiltävä ku anto asettua jonku aikaa mutta sivuilta tosiaan sellasta hirviää appelsiinipintaa :D pitää huomenna räpsiä kuvia, akku loppu puhelimesta :D mietin vaan että voiko vaikuttaa ku purkissa lukee että +15 C pitäs olla ja tallissa oli +13 C

Re: Maalaus

24.4.2011 13:41

Ei todellakaan vaikuta noin pieni lämpötilaero, ja toi 15 astetta on suosituslämpötila. ;) Mutta aika jännä, ei voi johtua maalista, koska jon tankin päällinen tuli "hyväksi". Mutta oisko siihen jääny jotain tinneriä/tärpättiä millä pyyhit ennen kun aloit maalata? Vai annoitko kunnolla kuivuu ennen kun alotit? :|

Re: Maalaus

26.4.2011 3:34

Tsouni- kirjoitti:Ei todellakaan vaikuta noin pieni lämpötilaero, ja toi 15 astetta on suosituslämpötila. ;) Mutta aika jännä, ei voi johtua maalista, koska jon tankin päällinen tuli "hyväksi". Mutta oisko siihen jääny jotain tinneriä/tärpättiä millä pyyhit ennen kun aloit maalata? Vai annoitko kunnolla kuivuu ennen kun alotit? :|


Pohjamaalit kuivu 2 päivää, ja kostealla pehmeellä rätillä otin hionta pölyt enne maalausta, vedellä kostutettu rätti, annoin kuivua ennen maalausta. motipin purkkimaaleilla olen saanut täysin samanlaisilla pohjilla yms menetelmillä täysin peilikirkasta pintaa.

pohjamaaleissa.
Kuva


Kuva

ja tällaista ihanuutta <3 oli kuivuttuaan tuosta päältäkin menny appelsiinille, sekä mikrometri luokkaa olevat hiontanaarmut oli sieltä pohjamaalikerroksen alta löytyny tuohon päälle. 3x suurempina.

Re: Maalaus

26.4.2011 7:18

En tiä mitä pohjamaalia käytit mutta ainaki kaikissa paukuissa on päälle maalaus 15-30 min tai 7pv (yleensä, mutta voi olla enemmänkin). Lämpötila ei vaikuta maalattaessa mutta kuivumistilassa on parasta olla yli 20 astetta. Itse olen noilla maalannut nollakeleilläkin ja vienyt lämpimään kuivaan. Hyvin on pysyny.
Juur muuten vetelin motipin pohjamaalilla vanteita ja voin sanoo et se on myrkkyä. Ensinnäki haju on voimakkain mihkä olen paukuissa törmänny eikä lähteny juur maalattuna bensalla pois toisin kun hammerite päälimaali.

Re: Maalaus

26.4.2011 16:11

Koitas pyyhkiä tärpätillä tai tinnerillä ne hiomapölyt pois. Toi vesi ei tee oikeen hyvää siinä maalin alla, vaikka sen antaisikin "kuivua". Pohjamaaleissa näyttää todellakin ihan onnistuneelta, mutta toi maalipintsa on just sitä itteään. :lol: Paremmalla onnella ens kerralla.

Voi muuten johtua myös siitä, että tota maalia oli yksinkertasesti liian vähän. Yleensä siinä käy just niin että pelkää ettei se nyt vaan valuis tosta kyljistä ja siihen laittaa maalia vähemmän kun tasaselle pinnalle. Loppujen lopuksi sillä ei ole paljoakaan väliä vaikka se vähän valuis, koska ne saa hiottua ennen lakkaamista vielä hienolla paperilla pois lakkaamista.

Ja sit tossa edellisessä viestissä tosta pohjamaalista, niin mitä ite oon maalannu niin sellanen 4-5h niin se on kuivunu ihan kosketuskuivaksi jo, jos ei mitään paksua kerrosta ole maalannut. Sillon siihen voi jo ihan hyvin maalata päälle. Tollanen 7pv on kevyesti sanottuna liiottelua :lol:

Re: Maalaus

26.4.2011 16:39

Tsouni- kirjoitti:Koitas pyyhkiä tärpätillä tai tinnerillä ne hiomapölyt pois. Toi vesi ei tee oikeen hyvää siinä maalin alla, vaikka sen antaisikin "kuivua". Pohjamaaleissa näyttää todellakin ihan onnistuneelta, mutta toi maalipintsa on just sitä itteään. :lol: Paremmalla onnella ens kerralla.

Voi muuten johtua myös siitä, että tota maalia oli yksinkertasesti liian vähän. Yleensä siinä käy just niin että pelkää ettei se nyt vaan valuis tosta kyljistä ja siihen laittaa maalia vähemmän kun tasaselle pinnalle. Loppujen lopuksi sillä ei ole paljoakaan väliä vaikka se vähän valuis, koska ne saa hiottua ennen lakkaamista vielä hienolla paperilla pois lakkaamista.

Ja sit tossa edellisessä viestissä tosta pohjamaalista, niin mitä ite oon maalannu niin sellanen 4-5h niin se on kuivunu ihan kosketuskuivaksi jo, jos ei mitään paksua kerrosta ole maalannut. Sillon siihen voi jo ihan hyvin maalata päälle. Tollanen 7pv on kevyesti sanottuna liiottelua :lol:

Se on niin, että kun siinä purkissa lukee se pienempi aika yleensä jotai 15min-tunti niin se on se et on pinta kuiva ja sillon voi maalata päälle, sitte 7 päivää kuluu et on kokonaan kuiva. Joku sanoi, että pitää jompanan kumpana noista ajoista suunnilleen maalata, mutta siinä välissä kun rupee syvemmin kuivumaan niin ei saisi maalata päälle.

Re: Maalaus

26.4.2011 17:57

Juujuu sitä mä tässä lähinnä ajoinkin takaa, ettei ketään vaan sitä 7 pv odottele et saa lakat vedettyä päälle :lol: . Eikä sillä lakallakaan vaikka purkissa lukee noi ajat niin max. 2 pv niin on todellakin ihan kuiva ja käyttöön otettava.

Re: Maalaus

26.4.2011 18:35

Kyllähän nuo toiset toimii noinkin et pari pv ja uus pintä päälle, mutta välillä on käynyt niin kun on maalannut päälle parin päivän jälkeen et hilseilee pois tai menee "ryppyyn".

Tuosta nitromorssista: Parempaa ainettaa saa etti tosiaan. Ei ole tullut mitään maalia vastaan johon eiolisi tepsinyt. Ja teräsharja on huono. Se narmuttaa pinnan paskaks ja menee nopeesti käyttökelvottomaks. Käyttäkää messinki harjaa. Se kestää ja jälki on parempaa

Re: Maalaus

28.4.2011 3:46

Revenge kirjoitti:En tiä mitä pohjamaalia käytit mutta ainaki kaikissa paukuissa on päälle maalaus 15-30 min tai 7pv (yleensä, mutta voi olla enemmänkin). Lämpötila ei vaikuta maalattaessa mutta kuivumistilassa on parasta olla yli 20 astetta. Itse olen noilla maalannut nollakeleilläkin ja vienyt lämpimään kuivaan. Hyvin on pysyny.
Juur muuten vetelin motipin pohjamaalilla vanteita ja voin sanoo et se on myrkkyä. Ensinnäki haju on voimakkain mihkä olen paukuissa törmänny eikä lähteny juur maalattuna bensalla pois toisin kun hammerite päälimaali.


Kokeilin lämmittää purkkia puhaltimella johki 40 asteiseksi ja testimaalasin pienelle levylle niin tuli ihan normaalisti purkista, ja jälki ihan kiiltävää ja hyvää vaikka tallissa oli edelleen se +13 C, edellisellä kerralla tuli siis sellasta partavaahdon tapasta ja se sitte kupli maalatulla pinnalla vähän aikaa kunnes "tasottu" :D toiselle puolelle tankkia tuli kymmenkunta valumaa ja jälki täysin samanlaista ettei liian vähästä kerroksesta kii ole, tosiaan tuo H2O on täysin vesipohjasta, kai se lämpötila vaikuttaa senverran sitte tuon maalin juoksevuuteen :D

Re: Maalaus

28.4.2011 17:56

Näin tuossa ACS '11 kuvia katsellessa hienot vanteet, oikestaan juuri sen väriset jotka itse haluaisin! Jos jollain olisi tietoa, että mikä yritys pystyy maalaamaan vanteita tuon sävyisiksi olisin erittäin kiitollinen tiedosta! http://www.motot.net/galleria/kuva58014/

Re: Maalaus

28.4.2011 18:14

taitaa olla jotain candy oranssia tuo väri? aika useat ammattimaalarit maalaavat myös candyväreillä, kannattaa soitella lähistön maalaamot läpi ja kysellä

Re: Maalaus

29.4.2011 4:06

jep, tonnisella hiomapaperille kevyt hionta, purkki lämmitettii johki 40 C ja uus maalikerros päälle, tallissa edelleen 13 C

Kuva