Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ajovarusteet

25.6.2014 19:47

Ajattelin ostaa tollasen Airoh Jumper kypärän lähiaikoina.
Pääni ympärysmitta on suunnilleen kokoa S (56cm)
Joten ajattelin että onko tuo Jumperin S (55-56cm) liian pieni?
Eli olisiko sitten se M (57-58cm) mahdollisesti sopiva päähän?

Re: Ajovarusteet

25.6.2014 20:26

Osta ennemmin se S. Tai käy sovittamassa, jos vain mahdollista. Sen pitää sitten (ainakin hieman) puristaa päätä/poskia siinä sovitusvaiheessa.. ne pehmusteet kyllä painuvat ja mukautuvat pääsi muotoihin. ;)

Itse menin ostamaan M-koon, vaikka pääni ympärysmitta olikin ~56cm. Aluksi oli just sopiva, mutta sitten alkoi löystymään (=liian iso).

Re: Ajovarusteet

26.6.2014 8:34

Airoh aviatorissa mulla molemmat M ja S olivat sopivia kaupassa. Otin S ja on kyllä ollut erinomainen kypärä.

Re: Ajovarusteet

28.6.2014 16:27

J11 kirjoitti:Osta ennemmin se S. Tai käy sovittamassa, jos vain mahdollista. Sen pitää sitten (ainakin hieman) puristaa päätä/poskia siinä sovitusvaiheessa.. ne pehmusteet kyllä painuvat ja mukautuvat pääsi muotoihin. ;)

Itse menin ostamaan M-koon, vaikka pääni ympärysmitta olikin ~56cm. Aluksi oli just sopiva, mutta sitten alkoi löystymään (=liian iso).

Ostit Jumperin? Vai?

Re: Ajovarusteet

28.6.2014 16:56

En, Acerbis Impact Bombshell (M).. mut sama juttu pätee muihinkin kypäriin. ;)

Re: Ajovarusteet

1.7.2014 16:08

Mulla tuli tuollanen Airoh Jumper kypärä tänään. Pään ympärysmitta siis 56cm, eli S. Tilasin M koon, ja nyt kokeillessa tuntuu siltä että ihan pikkuisen tuntuu "yläotsasta" ja kypärä on vähän tiukka ottaa pois päästä. Kannattaako laittaa takaisin ja ottaa L, vai onko tähän jotain keinoa jolla saisin helpommin pois päästä sen ja tuon puristuksen pois? :D

Re: Ajovarusteet

1.7.2014 16:31

Itsellä oli ihan sama tilanne pari vuotta sitten, kypärä tuntui aivan helvetin kireältä jokapuolelta, mutta kyllä kypärä suht nopeasti mukautu päähän. Jotkuhan sanoo että kypärä kannattakin olla tommonen että puristaa hitusen alkuun :)

Re: Ajovarusteet

2.7.2014 11:17

Se muotoutuu. Alkuun itselläkin puristi ohimoilta ja korvat jäivät kanssa puristuksiin, jolloin olivat punaiset ja kipeät lyhyenki käytön jälkeen. Nykyään ehkä vähän liian löysähkö muutaman vuoden käytön jälkeen.

Re: Ajovarusteet

14.9.2014 11:30

Mitäs ajovarusteita suosittelisitte ihan perus ajoa varten, kun moposta siirryn moottoripyörään. Mopolla ajaessa kypärä ja kunnon hanskat on ollut ainoat varusteet :lol:

Sharkin s500 tms. Umpikypärä tuli vähän käytettynä ostettua tutulta, kun oli hänen pojalleen jäänyt pieneksi, ei kolhittu. Mukaan sain kirkkaan, puolitumman ja tumman visiirin. Jo mopolla ajaessa humisee paljon vähemmän kuin NOX-merkkinen crossikypärä ja muutenkin paljon miellyttävän tuntusempi ajella. Sain niin halvalla että vois jättää vaikka matkustajan kypäräksi, jos sattuu löytymään vaikka joku parempi tarjouksessa.

Sitten, ajotakki ja ajohousut olisi myös hakusessa. Mitä mieltä Hanxin +/- 100-200 takeista ja samanhintaisista housuista? Kokeilin paikassa josta kävin pyörän hakemassa, niin Hanxin 130e takkia, ja ei ollut kyllä huono kokemus laisinkaan, mutta oli hieman liian pieni niin en ottanut matkaan. Hanxilta saisin "suhteilla" niin siksi ensisijaisesti sieltä.

Re: Ajovarusteet

14.9.2014 11:42

Hanx on äärimmäisen hyvä moottoripyörävarustemerkki ja kaikenlisäksi vielä suomalainen. Mulla on yhdet Hanxin hanskat olleet monta vuotta käytössä, faija taas on ollut Hanxin nahkapuku ja hyvin se kesti sekin.

Ajovehkeitä valitessa kannattaa pohtia niiden turvallisuutta ja ominaisuuksia. Aiotko ajaa pidempää matkaa, jolloin vedenpitävyys on ehdoton (ainakin omasta mielestäni) vai riittääkö kylärinksalle vain tyylikäs nahkarotsi? Kaatumistilanteessa gore-tex on huonompi kuin nahka, koska nahka liukuu asvaltilla paljon paremmin. Gore-tex ei liu'u ollenkaan yhtä hyvin ja pahimmassa tapauksessa siitä tulee ns. "bone-breaker", kun kuski pyörii asvaltilla lyöden raajoja maahan. Tietysti taas vedenpitävästä nahkatakista saa maksaa itsensä kipeäksi toisin kuin gore-texista.

Ihan hyvät varusteet sulla vaikuttais olevan. Lisäisin noihin vielä korvatulpat ja ajokengät. Buffi (putkihuivi) on kanssa todella hyvä varuste moottoripyöräilyyn.

Re: Ajovarusteet

14.9.2014 11:53

J11 kirjoitti:lähinnä meinasin tolla, että jos vain kaatuu satasen vauhdeista, esim. liukas keli + sliksi takapyörä tai oma ajovirhe.. tms. eli ei osu mihinkään puuhun tai muuhun sellaiseen.


Voin sanoa että tulisi ilman varusteita aika ikävää jälkeä.

Itse kaaduin keväällä n. 30 vauhdista risteyksessä kun eturengas lähti yllättäen alta ja sillon oli ajotakki, -hanskat, -kengät ja kypärä tietysti. Polvi verillä ja solisluu kipeä.. Meinaan vaan että jos olisi ajohousut ollut niin tuskin olisi polvi ollut kipeä.

Re: Ajovarusteet

14.9.2014 11:54

Itsellä käytössä Allrightista ostettu mp-asun tekstiilinen (gore tex?) ajotakki, jossa irrotettava vuori. Kyseiseen takkiin olen kyllä ollut todella tyytyväinen, tosin kaulaa takki ei suojaa, joten buffi on pakollinen.
Ajohousuina mracingin ajohousut. Todella hyvät ja mukavat jalassa.

Itse aikanaan kävin hanxista katsomassa ajovarusteita, mutta mielekkäitä ja hyvän tuntusia ei löytynyt. Hanxin kesänahkahanskat ollut käytössä nyt 3 kesää, ja ovat vieläkin hyvässä kunnossa. Hintaakin taisi aikanaan olla jopa huimat 10e.. Talvella myös hanxin topatut nahkahanskat, olleet käytössä 2 talven ajot, ja vieläkin hyvässä kunnossa.

Re: Ajovarusteet

14.9.2014 12:27

Ja muistetaan ne kunnolliset jalkineet, vähintään TCX pitkävartiset "räppikengät" jos jostain syystä halua oikeita ajosaappaita. Jalat ottaa aika herkästi osumaa ja vauriot sen mukaiset.

7:40 kohdalla alkaa tapahtua, kunnon ajokamat olisi pelastaneet paljon tossa tilanteessa. Lenkkarit jalassa ja toinen nilkka sijoiltaan sekä lukuisia murtumia: https://www.youtube.com/watch?v=atCrbQv5P3k

Oikein häjyä tekee katella porukoiden keulimis ja stuntti videoita missä vedetään videon kaltaisissa varusteissa :eek: Vaikka kesä oli "hieman lämmin" niin meillä pojan kanssa oli poikkeuksetta ajokamat päällä, ajettiin tourinkia kadulla tai enskailtiin pirun kuumalla heltellä spoorissa.

Siinä Fr0nkale oikealla asenteella liikkeellä ettei moottoripyörällä pärjää samoilla kamoilla kun mopojen kanssa. Kannattaa katsoa myös käytettyjä Rukkan kamppeita, niitä saa välillä melko edullisesti ja ne on kestäviä sekä oikeasti veden pitäviä.

Vaikka ite osaa mielestään miten hyvin ajaa, odottamattomat tilanteet on niitä pahimpia paikkoja ja siiloin on paras olla varusteet kunnossa.

Re: Ajovarusteet

14.9.2014 19:45

Jos on valmis pitämään semmosia pitkävartisia saappaita, niin on ehottomasti kannattava hankinta ! Erittäin hyvin tukee nilkkaa, ja ei tuulikaan sit ota nii herkästi jalkoihin kylmällä kelillä , lisäksi varpaatkin lämpimät aina.
Mut mulla ois kysymys tommosista nahka-asuista, kun toi ajotakki on hiukan liian iso meikäläiselle. Oon kattellu tämmöstä : kliks Onko kellään kokemuksia istuvuudesta, pitääkö miten sadetta/tuulta ja toisaalta onko tukala helteellä ? On nimittäin omaan silmään ihan kivan näkönen, ja varmaan tohon kangastakkiin verrattuna kaatumistilanteessa vois olla parempi..

Re: Ajovarusteet

14.9.2014 20:13

Ite oon kaatunut vain 1 kerran ja se oli n. 20km/h vauhdista, kun etupyörä meni lukkoon (paljon pieniä kiviä asfaltilla).. ajovarusteina kypärä ja ajohanskat.. oli yli 3 viikkoa sen takia jalka helvetin kipeä ja vähän joka paikasta ruhjeilla.
Liuin jonkun puoltoista metriä ja mopo jalan päällä. Ei tuntunut sillä hetkellä miltään, mut vähän ajan päästä alkoi tuntua aika mukavasti ne vammat, mitä oli saanut.

Nyt ajanut pääosin edelleenkin samat varusteet päällä kevarilla ja reilusti ylitehoisella mopolla.. löytyy kyllä ajotakki ja paremmat ajohanksat, sekä hieman reilun kokoiset ajohouset. Käytän silloin kaikkia ajovarusteita, kun ajan pidempää matkaa.

Tosin talvella hommaan kyllä oikeankokoiset housut ja alan oikeasti käyttämään aina niitä kaikkia ajovarusteita.

Aika monta kertaa tullut ajettua "hieman" ylinopeutta ja melkein ajettua kolari jonkun syyn takia.. esim. autoilija ruiskautti (tahallisesti) tuulilasinpesu nestettä, kun ajoin ilman ajolaseja. Itse ajoin n. 80@60 ja se autoilija ajoi jotain 60km/h.. olin siitä autosta n. 8-9 metrin päässä ja aloin just hidastamaan, sitten se jumalauta päättää ruiskauttaa lasinpesu nesteet ja meinasin ajaa ulos tieltä, kun sokeuduin vähäksi aikaa. Ei noilla ihmisillä ole mitään tolkkua päässä.. tietenkin oma vika oli, että ajoin ylinopeutta ja niin edelleen, mutta ei silti kenenkään pitäisi tehdä tollasta. Siitä tiedän sen tahalliseksi, kun se äijä vielä katto peiliin, ennen kuin ruiskautti ne lasinpesu nesteet.

Myöskin 1 kerran oon melkein päätynyt yli 110km/h vauhdeista metsähallituksen puolelle, kun oli taiwanilaiset renkaat alla ja eturenkaasta hävis pidot yhtäkkiä, kun kallistin aika reilusti (tiukka mutka). Voin sanoa, että oli kyllä järjetön tuuri, että ei karannut pyörä käsistä.. on tuon tapahtuman jälkeen meno rauhoittunut aika paljon ja hyvä niin.


Suositelkaas jotain hyviä, laadukkaita goretex (tekstiili) ajohousuja, joissa on myöskin hyvät suojat. Hintaa sais olla mielellään n. 120-150€.
Talvella tulee noita alennuksia mp-varusteista, niin silloin lienee paras aika etsiä ajovarusteita.