Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ajovarusteet

12.5.2013 13:22

Itsekään en muovikypärää ostaisi. Kerralla panostaa kunnon kypärään, se on silti halpa henkivakuutus.

Mikäs tämä iskeytymisen 100^2 -juttu on? Onko sinulla Benzam tälle jotain faktaa takana?

Re: Ajovarusteet

12.5.2013 15:41

Benzam kirjoitti:Itse en menisi ostamaan ylihinnoiteltua muovikypärää... Tarkoituksesi on kuitenkin varmaan pitää samaa kypärää useamman vuoden? Muovi kypärät kun alkavat menettämään iskunsieto kykyään merkittävästi jo kahden vuoden päästä kun taas kuitu kypärissä alkaa kestossa näkymään merkittäviä muutoksia vasta viiden vuoden jälkeen.

Siinnä voi sitten miettiä ostaakko kaksi kypärää 5 vuoden aikana vaiko yhden. Muutenkin muovikypärän ja kuitukupärän suorituskyvyssä on iso ero. Jo pelkästään 100g enemmän painoa on iskutilanteessa 100 potenssiin kaksi kun mitataan kypärän aiheuttamaa vahinkoa niskalle. Jos ei ole pää tyhjää täynnä eikä umpiluuta niin suosittelen ostamaan kuitukypärän. Eihän se ole kuin 100€ suurempi investointi.


Huoh taas mitä mutuilua... Kypärien valmistusaineet kevenevät mutta itse kypärät eivät merkittävästi, keveyden sijaan painostetaan tietyn pisteen jälkeen vain itse kypärän kuoren iskunkestävyyteen. Muovi on joo kuituja herkempää kulumiselle ja sen rikkoutumiskynnys on matalempi, mutta halpa kuitukypärä voi olla törmäystilanteessa jopa huonompi kuin laadukas muovikypärä. Ja ainoa tapa välttää niskan äärimmäisiä liikkeitä on niskasuoja. Ei aina kannata katsoa sen valmistusmateriaalin perään, ostat jonkun tunnetun ja luotetun valmistajan kypärän niin voit ajella ilman pelkoja. Esimerkkinä vaikka Shoei, Fox ja Airoh.

Re: Ajovarusteet

12.5.2013 23:56

AceFin kirjoitti:Itsekään en muovikypärää ostaisi. Kerralla panostaa kunnon kypärään, se on silti halpa henkivakuutus.

Mikäs tämä iskeytymisen 100^2 -juttu on? Onko sinulla Benzam tälle jotain faktaa takana?

Tuo ^2 tulee G-voimista joka sitten lasketaan niskanvammoja auheuttavaksi yksiköiksi. tarkempaa kaavaa ja muuta en pysty tarjoamaan mutta Marushinin testissä ainakin näin.
Lexi kirjoitti:
Huoh taas mitä mutuilua... Kypärien valmistusaineet kevenevät mutta itse kypärät eivät merkittävästi, keveyden sijaan painostetaan tietyn pisteen jälkeen vain itse kypärän kuoren iskunkestävyyteen. Muovi on joo kuituja herkempää kulumiselle ja sen rikkoutumiskynnys on matalempi, mutta halpa kuitukypärä voi olla törmäystilanteessa jopa huonompi kuin laadukas muovikypärä. Ja ainoa tapa välttää niskan äärimmäisiä liikkeitä on niskasuoja. Ei aina kannata katsoa sen valmistusmateriaalin perään, ostat jonkun tunnetun ja luotetun valmistajan kypärän niin voit ajella ilman pelkoja. Esimerkkinä vaikka Shoei, Fox ja Airoh.


Eipäs ole mutuilua oli testi Bike, VM tai vastaavassa lehdessä. siitä vaan etsimään artikkelia. Missäköhän vaiheessa sanoin että osta huono kuitukypärä? niin ja toi satasen korotus on laskettu Fox:n hintojen mukaan. Kuitu on kevyempää joten sitä voidaan laittaa enemmän ja silti kypärästä tulee himpun kevyempi ja kestävämpää, tiedän. Toi niskatuki tietenkin auttaa enemmän, mutta mitä vähemmän kypärä painaa sitä pienemmällä riskillä tulee niskavammoja himpun pienemmissä vauhdeissa. 100g kuulostaa vähältä mutta äkkiä se onkin paljon enemmän
Viimeksi muokannut Benzam päivämäärä 13.5.2013 10:57, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ajovarusteet

13.5.2013 10:53

Sori tupla postaus, mutta viestejä muokattu. väsyneenä kun kirjotin jäi aika epäselväksi nuo viestit.

Re: Ajovarusteet

29.7.2013 15:00

Kokemuksia Richa Kart 2 kengistä? Mukavalta tuntui jalassa, mutta miten on keston laita?

Re: Ajovarusteet

20.10.2013 22:00

Mites kun itse en oikein aja kevarilla sellaisia matkoja että tarvisi mitään hirveitä ajokamoja mutta ajattelin mahdollisesti ajotakin hommata talveksi ja kesäksi.
Onko kellään tiedossa mistä saisi esim jotakin käytettyjä ei tarvitse mitään parhaimmistoa olla? http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_ ... acket-0005
Silmät iski tohon ja onko tuo sellainen suht hyvä kun ei ole oikeastaan tuon enempää pistää kamppeisiin rahaa. Tai jos teillä on tiedossa jonkun sukulaisen tai kaverin vanhoja kamppeita niin ottakaa yhteyttä yv tai jos on ilmotus niin linkki :D niin ja jos on niistä kuvia niin parempi, olisin todella kiinnostunut :D

Re: Ajovarusteet

20.10.2013 22:08

lusikka6000 kirjoitti:Mites kun itse en oikein aja kevarilla sellaisia matkoja että tarvisi mitään hirveitä ajokamoja mutta ajattelin mahdollisesti ajotakin hommata talveksi ja kesäksi.
Onko kellään tiedossa mistä saisi esim jotakin käytettyjä ei tarvitse mitään parhaimmistoa olla? http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_ ... acket-0005
Silmät iski tohon ja onko tuo sellainen suht hyvä kun ei ole oikeastaan tuon enempää pistää kamppeisiin rahaa. Tai jos teillä on tiedossa jonkun sukulaisen tai kaverin vanhoja kamppeita niin ottakaa yhteyttä yv tai jos on ilmotus niin linkki :D niin ja jos on niistä kuvia niin parempi, olisin todella kiinnostunut :D

E: niin ja kokoja L-XL

Re: Ajovarusteet

21.10.2013 10:33

Tori.fi, nettimarkkina.com ... ... Tuolta käytettynä. Itse ostin aikoinaan mopoilutakiksi Richan Rix-2 ajotakin paikalliselta autokoululta, hintaa oli 50€. Sitten piikkikamppeet oli mp-asun ummh aqua jotain, hintaa olikohan 150€, takki ja housut. Kengät, kypärän ja hanskat ostanut uutena. Eipä ole ollut valittamista tuohon outriftiin.

OT: Piti vedenkin yllättävän hyvin tossa kesällä, +500km vesisateessa matkavauhdissa sellanen kevyt vesisuojapuku (joka päästi suht kaiken läpi.. :roll:) päällä.

Re: Ajovarusteet

21.10.2013 12:48

Jos haluat hyvän takin hyvään hintaan niin tää http://www.allrightshop.fi/?l=MP&cat=&g ... 1611406550
Itse ostin alkukesästä ja oon ollu tosi tyytyväinen, tullu tosipaljon käytettyäei vuoda vettä sisään ja pystyy ajaan kuumanakin päivänä kun ottaa sisävuoren pois.
kannattaa käydä kokeilemassa jos allright lähellä ja saa tilattua toisesta liikkestää toiseen ilmaiseksi jos ei ole kokoa myymälässä.

Re: Ajovarusteet

3.12.2013 21:42

mitä crossipottaa suosittelisitte miulle, kun aion tulevana kesänä hommata piikin..
nyt oon käyttänyt jotain hjc:n umpipottaa, eikä pahemmin ole kehumisen varaa. joten hjc:n jätän ainakin kaupan hyllylle.

meinasin laittaa kilpiin piikkisen suzuki rämän rakentamalla sen tessun runkoon.

tulen käymään radalla, lähinnä karting radoilla, kun ja jos hommaan smotot.

eli varmaankin joku kevyt ja kestävä kypärä on hyvä? eli kuitukypärä.

budjetti on 200e, mieluiten alle. eli joko pitää osata tinkiä todella hyvin tai ostaa ale potta.

mitä nyt oon katellut, niin joku ufo warrior h1 olis 1. vaihtoehto, jos tulee alennukseen (oli stormilla yhteen aikaan 259e), vaikka meneekin yli budjetin.

sitten voisitte suositella jotain ajolaseja. mieluiten sellaiset tilavammat, koska joudun pitämään laseja (en pysty pitämään piilareita) ja hintaa saisi olla mieluiten alle 50e.

Re: Ajovarusteet

4.12.2013 0:32

Itellä on (anteeksi osaan kyllä lukea mutta silti..) tommonen hjc rossipotta,ei kuitu mutta silti kevyen olonen,eikä oo liian kuuma ollu kesäsin eikä kylmä näillä keleillä. Hintaa oli sen 230e. Kokeilin kanssa yhtä kuitukypärää,kelkkailuun tarkotettu,oli kyllä helvetin hyvän tuntonen kun kevyt ja istu hyvin mutta näytti hölmöltä kun oli niin iso mitoiltaan,kukkaan halua pittää kypärää joka näyttää siltä että nojaa hartoihin :lol:

Re: Ajovarusteet

4.12.2013 7:24

Alle 50 on vakkee löytää hyvät lasit ellei satu olemaan ale. Ja tosiaan kypärävaihtoehdot kannattaa selvittää etukäteen mutta laseissa on helpompi marssia kauppaan ja sovittaa mitkä menee hyvin.

Re: Ajovarusteet

4.12.2013 8:41

Ufo warrior h1 on kyllä paras kypärä mitä mulla on ollut, kannattaa siihen repiä rahat kasaan. Pehmusteet ja ilmanvaihto ihan toista maata esim verrattuna hjc:hen.

Re: Ajovarusteet

4.12.2013 9:12

Niin ja muuten, jollei ulkonäkö oo niin justiinsa niin umpipotta olisi myös hyvä vaihtoehto. Krossipottaa minäkin käytän mutta vain siksi ku enskaamassa yms käyn. Mutta varsinkin syksyisin krossikypärä on kylmä ja sen lisäks epämiellyttävä isommissa nopeuksissa. Umpikypärä on mielestäni toimivampi joka paikassa paitsi pahimmilla helteillä ja offia ajaessa.

Re: Ajovarusteet

4.12.2013 17:21

kyl mie varmaan sitten alan säästämään rahaa tuohon ufo warrior h1:seen. :D

kesällä kun ajelin tolla pösöllä, niin tuli todella kuuma ton hjc:n umpipotan kanssa!
vaikka ajoinkin lähes jatkuvasti isommilla teillä ~80km/h.

ja tosiaan, meinasin lasit ostaa sitten paikallisesta moottoripyörätarvike liikkeestä ja sovittaa siellä sitten kypärän kanssa. varmaan pitää joko nostaa budjettia tai opetella tinkimään paremmin.

kiitos hyvistä vastauksista! :)