Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

20.3.2014 13:30

TreeRide kirjoitti:Kesällä olis tarkoitus käydä riksgränsenissä reissu, reitistä ei tietoa


No joo, eipä ole paljo vaihtoehtoja. Tie Kirunasta Riksgränseniin, tai Norjan puolelta Narvikista ylös.

Kavereiden kans ajettiin tuolta 2010, tosin autolla. Oltiin matkalla yötä Kalix`in Walhallassa koska tultiin perille aika myöhään, muistaakseni kyl Överkalixin suuntaan olis ollu tunturihotellia ja leirintäaluetta lisää ku jatkat E4->E10->E45. Ihan hauskaa ajettavaa tietä, tosin kerran talvella Kirunan Nikkaluoktaan purjelentoleirille (Kebnekaisen aaltovirtaukset) mennessä tiellä oli kai kymmeniä yliajettujen porojen raatoja. Safkat lie pakko ostaa Kirunasta mennessä, mun mielestä Riksgränsen oli ainakin kesäaikana aika autio. Meille sattu aurinkoinen lämmin päivä eli oli ihan hieno ajella tuo... kunhan ei katsonu tien vartta menevää rataa ja malmijunia. Kiruna on ihan nätti ja vilkas ruåttalainen siisti pikkukaupunki, paljo väkeä liikkeellä ku kesäisenä päivänä siellä käytiin: majoittuisin ehkä sinne, koska en muista eikä Googlen satelliittikuvakaan vahvista, että Riksgränsenissä olis varsinaista camping-aluetta (jotain matkailukotiloparkkia ja privaattimökkejä, oliko jotain tunturihotelliakin varmaan). Muistelen, et Kirunassa olis jotain matkailijamajojakin keskustan kupeessa jossain vanhoista puutaloista. Tuo olis muutenki ihan näkemisen arvoinen paikka, sillä eikös ole sunnitelmissa siirtää kaupunkia lähivuosina pois jotta sen alla olevaa malmivuorta päästään louhimaan?

Narvik on aika likellä kunhan loikotat mäen alas, mutta suht Mäntsälän kaltainen "nähtävyys". Sen "keskusta" on parin sadan metrin pätkä päätien varressa, vähän nuhjuinen ja ränsistyneen oloinen, vaatimatonki hotelli oli kallis ja risa (kallis, kalliimpi, Norja!). Keskustassa on kuvaava tienviittahässäkkä miten pitkä matka minnekin on, kun haluat Narvikista pois. Ja varmaan haluatkin, jopa "Boris Gleb" (mikä- tai kukalie sekin) kuulostaa houkuttavammalta ;)

Käytiin iltapalalla paikallisessa perinteisessä ravintolassa (avattu joskus 1913) mikä oli uskomaton. Eli ruokalistaa kyl oli... mutta tosiasiassa jäljellä oli vaan jokin murheellinen kassilohen palanen. Tai ois kai jotain lenkkimakkaraakin saanu (mikä olis kannattanu valita: Shellin baaristakin saa paremman lohiannoksen). Ajateltiin sivistyneesti tilata palan painikkeeks valkoviiniä... noh, sitä ei ollu. Oikeesti! Yritettiin pelastaa illasta mitä pelastettavissa oli menemällä läheiseen soittolaan... missä paikallinen kalja oli tietenki tyyristä eikä erityisen maistuvaa. Narvikissa olis vuorella näköalapaikka, mutta ei käyty kun seuraava aamu valkeni harmaan sumuisena (mikä teki ankeasta paikasta vieläkin ankeamman) vaan nostettiin rivakasti kytkintä. Tuskin ainakaan ite meen enää koskaan moiseen rotankoloon :(

Wikistä löytyy hyvä "Reissuopas pohjolaan", ja Shadow-juttuun oon jorissu kaikenlaista joutavaa aiheesta. Matkapiikeistä Hondan isot V2-rohjakkeet on parhaita, niillä heität ton 1000-1500km jopa vuorokaudessa jos tarvii. Ehkä yllättäen Näsäri oli aikoinaan suosittu ja ilmeisen hyvä reissailuun, tosin jos ajattelee Norjan bensahintoja (en viittiny kattoa tuoreita tietoja, mut olisko n. 2€ litralta) ehkä ei viittis valita juopottelevaa kakstahtia. Periaatteessa kyl millä tahansa suht luotettavalla nelarilla (eli ei Minarelli-Yammut) heittää tollasen keikan ihan mukavasti. Jos jotain yli 500km päiviä meinaat ajaa niin toki tiettyä päättäväisyyttä (ja passelia penkkiä/ergonomiaa) tarvii olla. Ai niin, V2-Hondien ja monen muun nelarin 350-400km/tankki on Pohjoisessa tietenki lähes välttämättömyys.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

20.3.2014 16:40

Annoit kyllä aika ikävän kuvan paikasta, mut kaikilla mielipiteensä. Pitäähän se käydä sielä mutka jos enstalvena lähden kelkan kanssa 8)
Luulisin et päivämatkat olis joku 300-500km riippuen ajokaverista. Isän kanssa voisin käydä ekan reissun, kun ennenkin reissanut mp.llä, myöhemmin sitten kaverin/kavereitten kanssa.
Pitää tutkia ja kysellä majotuksia.

Ohan se kumma ellen jaksa kevarilla muutamaa tuntia ajaa päivässä jos mk.lla menee 6h-7h normi päiväreissulla.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

20.3.2014 17:23

TreeRide kirjoitti:Pitäähän se käydä sielä mutka jos enstalvena lähden kelkan kanssa 8)


Nojoo, meillä osu just Narvikiin se tilastollinen synkkä matkapäivä muutenkin, ja kaupunkikin sitten tervehti meitä tollei DDR-tyyliin. Tromssasta kyl tykkäsin, tosin laiva pysähty vain jotain olisko 6 tunniks sinne eli paljoa ei vielä ehtiny nähdä. Heitin jotain vanhoja kuvia reissulta esiin. Norjaan meen (tai mennään) varmasti uudelleenkin, kovasti tykkään maasta... vaikka kaljaa ne ei siellä kyl osaa tehdä ;)

2014 kesä olis Englanti kuitenki ensin projektina. Nythän on julkistettu ne Isle of Manin lauttojen aikataulutkin mutta niitä odotellessa löyty vielä paljon muutakin matskua tutkittavaks missä kävis tai mitä tekis. Saa nyt nähä, ainaki Lontoon nähtävyyksien pääsylippuhinnat nähdessä tuli äkisti kovin köyhä olo. Ja Britannian GP:kin osuis ajallisesti. Satasen setelit pyörivät ikkään kuin silmissäni :D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

21.3.2014 8:53

Mulla alkaa tulla kevari kuume ja nyt sitten tulee pari kysymystä mieleen.

1.Mikä pyörä kannataa hankkia pitkiin matkoihin? Sportti va pikku customi? (pitkä matka 250-500km)

2.Mikä vakutus yhtye on halvin? Miten kallis pelkä liikennevakuutus on?

3. Miten paljon tulee hintaan lisää inssistä ja teoriakokeesta?

Ei ehkä kokoonaan kuulu tänne nää kysymykset mutta helpompi saada se smaan.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

21.3.2014 12:24

1. Pyörä ihan oman mielen mukaan, kaikille ei sovi kaikki. Itse en varmaan pystyis kyykyllä ajaa pitkiä matkoja ettei ranteet tai selkä tuu kipeeks, jollekki se taas sopii. Itse ostaisin varmaan matkapyöräksi KTM Duken, mukavampi matka-ajossa kun supermotot mutta ei niin "makaava" ajoasento kuin esim. YZF-R tai CBR. Käyttäjä mustavi on omalla customillansa ajanut pitkiäkin matkoja ja uskon että ko. laite soveltuu siihen paremmin kuin hyvin. Mielipideasioita tämäkin.

2. Mulla ja monella kaverilla on LähiTapiolassa (ent. Lähivakuutus) kevarin vakuutukset. Eri yhtiöitä kannattaa kilpailuttaa, myös talouden muut vakuutukset voi vaikuttaa, esim auton vakuutukset samassa firmassa voi laskea hintaa, ns. "vakuutusten keskittäminen".

3. Ajovarma.fi mukaan teoriakoe on 28€, käsittelykoe ja inssi 59€. 2 vuotta sitten tein ite nuo kokeet niin en millään muista :D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

23.3.2014 14:23

Kolmetoista tuossa jo kiteyttikin hyvin, et pitikö mun mennä sössöttämään tähän aiheeseen vielä jotain? ;) Keskiverto käypä Kauko-Idän kevari on asiallisesti hoidettuna kyl vähintään yhtä luotettava ku ranskalainen auto, et millä tahansa tarpeisiis ja tyyliis sopivalla ajopelillä 250-500km reissu tulee tehdyks. Joitain vaivoin katulaillisia kisapyöriä välttäisin epämukavuuden, janoisuuden ja vikaherkkyyden takia. Jotkut sinkkunelarilla olevat järkipyörät tai kustomitkin voi olla valtatievauhdeilla aika rajoillaan (nelaritkin karstoittuu arkiajossa, eli etenki alkumatkasta terä voi olla kovin tylsä), ainakin ne alkaa juopotella aika lahjakkaasti ku ajat niitä saapas niskassa, eikä ruuti riitä kyysätessä enää kunnolla, eli reitin vetäminen sivuteiden kautta on ihan harkitsemisen arvoinen = hauskempaa ja halvempaa.

Duke ja CBR olis ainaki itelleni (187cm) liian pienikokoisia, tosin en sellaista olis ostamassakaan. Yzän ajettavuutta kehutaan, mutta hieno Minarelli-kone on monilla ollu kovin hauras - ei ainoastaan meillä Suomessa vaan joka puolella Eurooppaa. Oudosti se on kestäny liput liehuen esmes MOTORRAD-lehden 25K-kestotestin (kaikki moottorin osat enintään 1/3 kulumismitoista) tai joidenki "huolellisten miesten" käsissä >40K, mutta normi kuluttaja saa sen rikki about 25K mennessä. Arvuuteltua laihalla käymistä en ainakaan ite usko, se ei selitä monia eri murheita. Kevytmetalli-samovaarina se ainakin on tarkka asiallisesta lämmittelyajosta, kuten moni mp ja jopa nykyauto, eikä konetta ehkä pitäis ajaa 95:llä (ei mitään konetta: E10 oli väärä vastaus ongelmaan mitä ei ollut). Vesipumppuongelmat taas saattaa vain johtua koneeseen vaihdetusta väärän tyyppisestä jäähynesteestä. Legendaarisen "100.000km"-koneen eli Hondan piikkivinkkelinkin alkuaikoina sattu paria tyypillistä vikaa jotka aiheutu aika pikkujutuista, eli ehkäpä tuo Minareillikin saa aikanaan kunnianpalauksen. Ikävä kyllä Kone-Keskoa/Yamahaa ei suuresti taida kiinnosta ohjeistaa miten Yzää pitäis Suomen oloissa kohdella jotta se pysyis nipussa (ok, eivät ehkä halua ottaa ohjeistuksesta seuraavaa tuotevastuuta), mutta nyt kun tuli uus 2014-malli niin hyvin pidetty vanhempi Yzä saattais olla hyvinkin mielenkiintoinen diili. Iteki mielelläni vähä dissaan sitä (no Jamppaa pitää aina vähä potkiskella nilkoille näin Honda-miehenä), mut ihan hyvä se on.

Oon joo ajanu Shadowlla paljon matkaa. Täytyy kyl sanoa, että olen mp-reissaajana kehittynykin vasta vuosien saatossa, osittain kiitos pyörän jolla voi vapaaehtoisesti ja hymyissä suin tehdä matkoja mitkä pistäis jo GoldWing-sedänki ähkymään. Jos haluat saman reissu-spesialistin käytännöllisemmissä kuoseissa (Shadow ei jätä kylmäksi: paljon iloa, mutta välillä huumorintajua kyl koetellaan ;) ), niin samalla huikealla V2-koneella oleva Varadero olis vilkasemisen arvoinen. Sen alustakin on parempi. Mitä Hondan V2-rohjakkeissa ET saa on räiskyvä suorituskyky, johtuen mm. niiden koosta ja massasta. Nää on oikeesti huikeita pelejä: siis heität 1.000km ajopäivän, käyt pikasuihkussa, ja tunnet ittes taas täysin ihmiseks. Samaa ei voi sanoa monista isoista prätkistä tai edes autoista. Sitten... ajat seuraavan tonnin päivän... ja kolmannen, jne. Itelläni toistaiseks neljän 700-1.200km ajopäivän putki parhaana, ja siis ihan vapaaehtoisesti. Tulin silloin maantieltä pois vaan, kun en Nuorgamin ja Jäämeren kuitattuani ja kaverin harmoniaa möksällä häirittyäni... todellakaan enää keksiny minne seuraavaks ajais! :D

LähiTapiolassa on munkin vakuutukset. "Valitse vihollisesi kaukaa, ja vakuutuksesi Lähistä", olisi J.K.Paasikivi v-o-i-n-u sanoa :)

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

24.3.2014 16:17

Sä kun puhuit VT:stä ja Varresta niin mites sitten Comet? Ilmeisesti sekin vilkasemisen arvoinen pyörä jos ei valmistusmaa haittaa? Ainekin itse kuullut hyvää palautetta sen matka-ajo ominaisuuksista. Vakuutukset mulla on POP:ssa. Melkoinen ero LähiTapiolaan. Siellä piti maksaa 750€ vuoteen ja POP:ssa alle 400.

Mutta kuten Kolmetoista tuossa aiemmin totesi, kannattaa valita pyörä mikä on omaan makuun, eikä muitten makuun.

Itse tykkään smotosta, joten hommasin tuon Sendan ja vaikka kaikki tulee aina härnäämään ja väittää, että sähkövikoja tulee varmasti, tai leviää tms. itselläni ei ole ollut mitään vikaa jos ei lasketa entisen omistajan bensaletkupatentteja ja Bilteman akkua joka justiinsa tänään päätti lahota kun meinasin lähteä ajelulle.

Mä myös pidän tuossa Sendassa siitä, että (ainakin Yamahan koneella olevassa) on parhaat väännöt alhaalla ja parhaat tehot ylempänä, jonka takia kiihtyy mukavan tasaseen huippuihin asti. Sitten jos vauhdissa laskee kaasun ja kääntää aivan auki saman tien juuri ennen parasta tehoaluetta tuo lähtee kiihtymään ihan mukavasti, eli on mukava ajaa, mutta kun ohittaa tarvitsee niin tekee vaan tuon kikan (tuntuu melkein samalta kuin ottaisi tehopiikin tai heittäisi kytkinpommin).

Mukaan kannattaa sitten ottaa ainakin renkaan paikkaus ainetta, työkaluja, nippusiteitä ja vaikka letkuklemmareita, koska siihen parhaimpaakin pyörään voi tulla jotain pientä mikä pysäyttää matkan.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

24.3.2014 17:55

Moi. Asun itse pohjoisessa ja olis tarkotus tehä reissuu Helsinkiin. Matkaa tulee noin 500 km ja olis tarkotus ajaa päivässä, ja pysähtyä matkalla kaverilla. Viikon tai kaks olis tarkotus viipyä helsingissä.

1. Mitä tulee ottaa mukaan kevarin huoltovermeitä? Tulppaa yms.?

2. Minkälaista vaatetusta kannattaa laittaa päälle?

3. Enduromallin kevarii oon aatellu. Derbi drd 125 sm. (4 tahti) Onko kokemusta endurollla matkaamisella? Mitä kannattaa ottaa huomioon?

4. Olis tarkotus jättää kevari kaverille Helsingin seudulle. Jos tämä ei onnistu, niin onko helsingissä paikkoja minne voisi kevarin viikoks tai kaks jättää? Paljonkoha maksais?

5. Muuta huomiotavaa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen. Jos et osaa joka kysymykseen vastata, niin vastaa edes johonkin. :)

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

24.3.2014 19:11

riksu26 kirjoitti:Sä kun puhuit VT:stä ja Varresta niin mites sitten Comet? Ilmeisesti sekin vilkasemisen arvoinen pyörä jos ei valmistusmaa haittaa? Ainekin itse kuullut hyvää palautetta sen matka-ajo ominaisuuksista. Vakuutukset mulla on POP:ssa. Melkoinen ero LähiTapiolaan. Siellä piti maksaa 750€ vuoteen ja POP:ssa alle 400.


Itsellä juurikin tuo hyosungin katettu malli GT-R ja matkaa ja muutenkin hyvä ajaa. Vauhdin jaksaa pitää +100 ja ei selkää pakota mistään vaikka pituutta 198cm. Siitä isommallekin miehelle tai tytölle hyvä kevari vapautuu kesällä. Hirveästi noita ei myynnissä ole jostain syystä...?

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

24.3.2014 19:26

Onhan noita Comeettoja silloin tällöin näkynyt myynnissä, mutta GTR:än olen nähnyt vaan kerran, olisko ollut joskus n. vuosi sitten kun oli täällä mototissa myynnissä sellanen punanen. Ihan hienon näkönen oli ja vähän teki mieli ostaa, mutta kun lompakko ei antanut myötä.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

24.3.2014 23:42

Gilera144 kirjoitti:Moi. Asun itse pohjoisessa ja olis tarkotus tehä reissuu Helsinkiin. Matkaa tulee noin 500 km ja olis tarkotus ajaa päivässä, ja pysähtyä matkalla kaverilla. Viikon tai kaks olis tarkotus viipyä helsingissä.

1. Mitä tulee ottaa mukaan kevarin huoltovermeitä? Tulppaa yms.?

2. Minkälaista vaatetusta kannattaa laittaa päälle?

3. Enduromallin kevarii oon aatellu. Derbi drd 125 sm. (4 tahti) Onko kokemusta endurollla matkaamisella? Mitä kannattaa ottaa huomioon?

4. Olis tarkotus jättää kevari kaverille Helsingin seudulle. Jos tämä ei onnistu, niin onko helsingissä paikkoja minne voisi kevarin viikoks tai kaks jättää? Paljonkoha maksais?

5. Muuta huomiotavaa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen. Jos et osaa joka kysymykseen vastata, niin vastaa edes johonkin. :)

Ilmajäähy nelarilla yhtä tuskaa, koska jos haluat ajaa kierroksilla, jotka ei konetta kuormita, niin matkavauhti on noin 70-90kmh. 700km lenkki viime kesänä oli ihan tarpeeksi nuilla nopeuksilla.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

25.3.2014 0:30

Mutta Gilera144 ajatteli matkata 125 DRD:llä, jossa on Derbin oma vesijäähykone.

Kyllä sillä ilmajäähylläkin voi matkata. Vaihtaa hieman isomman rattaan eteen. Itselläni oli ennen 14 piikkinen ja meni 110. Nyt 15 piikkinen. Menee pikkasen lujempaa, mutta ei se kiihtyvyyteen vaikuta. Luulisi pystyvän kuitenkin sen 100kmh pitämään.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

25.3.2014 19:43

Gilera144 kirjoitti:1. Mitä huoltovermeitä? Tulppaa yms.?
2. Minkälaista vaatetusta?
3. Onko kokemusta endurollla matkaamisella?
4. Onko helsingissä paikkoja kevarille viikko-kaks?
5. Muuta huomiotavaa?
(tiivistelty alkuperäisestä)


1. Tähän vois vastata pitkällä jorinalla :) Varmuudella tarvit ketjun hoitoon ja kiristelyyn työkalut ja ketjusmörön. Erilaisia nippusiteitä, yleisihme-jesaria, wanhan ajan rautalankaa - noita oon ite aina sillon tällön tarvinnu. WD-40 / CRC 5-56 vaik sateen aiheuttamiin sähköpeikkoihin. Paperinenäliinaa, paperia, kynä/pikkutussi. Derbin arkimetkut (jos on) voi toistua reissulla: niihin tarpeet. Matka rasittaa (kuumentaa) juuri ketjua, mikä ilmenee sen reippaana venymisenä erityisesti jos ketju on halpa eli huonoa matskua. Huono ketju voi katketessaan lyödä lohkon paskax (terminaalinen vika) eli sen täytyy olla hyvä. Samalla tavoin voit varautua erityisesti takarenkaan sulamiseen, voi olla >1mm/1.000km ja nappuloissa ehkä enemmänki. Nelarin öljy lämpiää melkosesti ku ajat konetta saapas niskassa ("is there any other way?"), ja ainakin se tummuu reissulla ku karstat lähtee koneesta. Vesiletkurikko on vaikea matkan katkaiseva vika -> kuntotarkistus. Paukkupullo tuskin toimii sellaisissa rengasrikoissa mitkä ovat todennäkösimpiä (huono sisäkumi pettää, naula ja erityisesti "laakista vainaa"-osumat tiellä lojuasta romusta) eikä pidä satoja km. En ostais pulloa, vaan avulias motoristi tai kansalainen ehkä hakee sulle sellaisen jos tilanne tulis päälle (erittäin epätodennäköinen) ja jos reikä ylipäänsä on vaahdolla paikattavissa (Rengas FAQ:ssa selostelua). Nelarin en muista ikinä tarvinneen varatulppaa, eikä 2-tahtisetkaan jos kaikki on kunnossa. Todennäkösimmin vaan lisäilet gasoa, kiristelet ketjua, ja harjaat hyttysenraatoja Pepsodent-hymystä perille tultua ;)

2. Suomessa on muutamaa keskikesän hellepäivää lukuun ottamatta aina koleaa, ja Esterikin muistaa aika usein pikku suihkulla. Hellekelillä siihen tulee sitten keskipäivän porotuksen hiostus päälle. Mitä halvemmat ajokamppeet sitä varmemmin sade pääsee läpi ja kosteus pysyy sisässä, kun toivoit olevan just päinvastoin. Huonosti istuva kiristävä kypärä on piina. Klabit, polvet, handut, myös ristiselkä ovat ajoviimalle/kylmyydelle alttiita eli suojaa ne kunnolla - lisäeristys voi olla tarpeen ainaki yöaikana. Ötökkäsplatteria tulee, eli visiiri tarvii aika varmasti puhdistusainetta ja sais olla suht uus (yläreunateippaus matalan auringon häikäsyä vastaan). Eikös mototissa tai tietopankissakin ole topikkeja erimateriaalisista ajokamppeista?

3. Et oo tosissas?! Aja ehdottomasti ensin jokin 100-200km koereissu koska fakiiripenkki, tärinät ja kylmiltään yritetty 500km/pvä voi tehdä savotasta aivan liian tuskallisen. KLE250 oli sietämätön, DT menetteli, vanha Tessu oli suorastaan loistava. Nelari ryystää gasoa ihan eri tahtiin huudattelussa (hyvinki litra/100km lisää) eli selvitä koereissulla kuin kauas tankillisella tosioloissa pääsee - typerintä olis hyytyä valtatien poskeen gason loputtua. Pyörän pakkaamistaki voi samalla harjoitella (ts. telineet ei ylikuormittuis tai maalit tai teippaukset hankautuis matkan aikana rujoiks), laukkuja ei pidä sulloa niin täyteen et riskeeraat saumojen ratkeamisen tmv. keljut harmit. Sadesuojaus? Jousen esijännitystä joutunee vähä kiristämään, takapainoisuus muuttaa pedon ajokäytöstä, takakumi vois tykätä parin kympän lisäämisestä. Huoltohommien (ketjun kiristys) suoritustapaa voit hioa: sivutuella ja pakattuna tuo ei ole erityisen hauska jobi.

4. Vähän haasteellista. Kadun varteen en hylkäis petoa 2 viikon ajaks: saatat löytää sen "riisuttuna mallina" tai käy niinku entiselle Fiudekuskille... Motoliikkeillä on joutilasta talvisäilytystilaa mihin ne ehkä ottais pyörän maksua vastaan. Vakuutusyhtiöiden P-halleissa on joutonurkkia mihin mp saattaa mahtua, tekisivätkö 2vko diilin (kulunvalvontaläpyskän järkkääminen) onkin eri juttu. Motottilaisapua voisit tiedustella, ainaki itelläni toki on kalustolleni paikkoja, mut varmaan moni aristelis järkkäilyjä tuiki tuntemattoman kans. Kaverin piha olis varmaan turvallisin ja halvin.

5. Jos et pysty tai halua 100-vauhtia ni valtaväyliä välttelemällä matka on pidempi ja hitaampi, mut ~80km/t rullailu rasittaa kuskia vähemmän ja kulutus putoaa selvästi: suositeltavaa. Taukoile alusta asti riittävän usein muttei liikaa: matkaa tehdään keskinopeudella. Sivuteil on luontevia etappeja joissa voi palvoa Malporo-jumalaansa, eikä ole valtateiden tuskallisen hitaasti pois raksuttavia km-lukemia. Muutenki vois tehdä ainaki vaativammilla matkoilla kuin ison työsuorituksen kanssa, et panostat hyvin valmisteluvaiheeseen (tee listoja! ihmisen muisti on hyvä... mut vähä lyhyt vaan ;) ), ja sitten teet työn yksityiskohdilla hifistellen, ei tehtyä tai jälellä olevaa urakkaa funtsien. Lue säätä: pilvi jossa on laahus tietää sadetta, tumma seinä ja tornipilvet ukkosta ja rankkasadetta, eli jos on erillinen sadepuku se on mukavampi pukea ennenku saat 4 ziljardia sangollista vettä niskaas (tai etsiydy sillan alle tai kahvilaan). Jokapäiväinen Helsinki Grand Prix saattaa äkkiseltään vaatia vähä tottumista: aika kärsimättömiä ja röyhkeitä kuskeja joilla ei ole mainittavasti liikennesilmää. Tietopankissa on hyvä "Reissuopas pohjolaan", ja Shadow-Wikiin oon tavallisen monisanasesti runoillu jotain matkailusta (ei ole vielä kovin hyvä esitys). Lopultahan ei kuitenkaan tarvi tehdä väitöskirjaa aiheesta, et senkus lähtee vaan karkeastikin ok valmistautuneena. Jomotteluja varmaan tiedossa, mut onhan reissailussa tunnelmansakin, ja syntyy luottoa Derbiin (we hope). Useinhan ajopeli ei ole se heikko lenkki - tosin ku aina pelätään tekniikka näet pääsee matka-ajossa paljo helpommalla ku arkirevittelyssä - vaan kuskin hyytyy ensin.

Asioista on monia muitaki mielipiteitä, ja paljo juttuja jääny eo:ssa mainitsematta.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

27.3.2014 0:16

Homojen hommaa ne tauot, Oulusta ajoin Helsinkiin yhden pysähdyksen taktiikalla (hirvaskankaalla ruokailu) 125-CBRllä. Shellillä tankkaamisia ei lasketa tauoksi kun eihän siellä tarvi nousta edes pärrän selästä pois, suosittelen!

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

27.3.2014 0:31

Kyllä niitä taukoja kannattaa pitää, tosin kevarilla niitä joutuu pakon sanelemana pitämään tankkaamisen yhteydessä. Tuttu rekkakuskikin sanoo, että 10 minuutin tauko 2,5h ajon jälkeen, niin ei ole päivän päätteeksi väsynyt toisin kuin tauotta ajaneena.