Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

14.12.2010 23:55

En ees tiiä miten oli mahollista mutta laitoin tanki täyteen ja ajelin rauhassa semmoset 90km TT mitolla. Tankkasin uudelleen ja meni 3.7 litraa tankkiin, ettei sekään hirveesti vie bensaa jos ajaa rauhassa näköjään, lämä tiskissä tietenki sitte iha eri juttu :D

7.1.2011 2:22

Mites, onko porukka käyny ajelee kevareilla Ahvenanmaalla?
Kertokaas vähä kokemuksii ja paikkoi mihin pitäs mennä koska kavereiden kanssa ajateltiin lähteä ja pikkusta suunnitelmaa täsä väsäillään :D

8.1.2011 19:45

Itse kävin viime vuonna räsällä Hailuodossa. Tietääkö kukaan edes missä se on? :lol: Oli kyllä ihan jees reissu! Kaverin kans startattiin aamulla ja käytiin oulun motormanilla jossain messuilla ja siitä sitten jatkettiin lautalle oulunsalon läpi. Pelotti vähän lautalla mutta äkkiähän seki sitten meni :) .. perille päästyä ajateltiin käydä katsomassa saaren toisella puolen satamassa ja olihan se herkkua ajaa.. mutkateitä lujaa ja ei varmasti ole poliiseja missään tai tutkia. Sellaista hiekkakangas maastoa vähän joten korkeuserot ei isoja mutta sellaista mukavaa pientä serpentiiniä. Pari autoakin tuli ohiteltua kun tasavauhtia menee, aivan unelmareisisu!!

Ylempään sen verran, että varmaan aikalailla samanlainen ahvenanmaa? Lautalla kai menette? Itsellä oli kalsarit repussa, mutta tuli kyllä lämmin päivä niin ei oikein tarvinnut! Mutta suosittelen koska meren lähellä on kylmä.. Se virhe kyllä tehtiin siinä matkassa että ei oikein mitään evästä / juomista varattu ja jotenki se vain alkaa tekemään mieli äkkiä sitä ruokaa. Joten todella hyvät eväät pakkaisin mukaan. Ja tietysti jos 2t on niin tulpat / muut pienet hifistelyt. ;) Ens vuonna ajateltiin käydä haaparannassa mutka (n. 150km) saa nähä miten räsä kestää :s

8.1.2011 19:54

Itsekkin tässä talven aikana miettinyt, että pitäiskö kesäpäivänä lähteä täältä Salosta kiertelemään vähän Kemiön saarta ympäri.
Jos joku kaveri/porukka innostuisi lähtemään mukaan niin varmaan tulee toteutettua idea :)

8.1.2011 22:46

Itseä kyllä kiinnostaisi just jotain kimppamatkojakin ajella joidenkin kanssa. Suunnitella huolella jokin reissumatka ja kävästä kattelemassa suomen maisemia. Kimpassa myös se hyväpuoli että jos jotain pyörään sattuu niin tietomäärä monesti on hyvä koska pohditaan omien kokemusten kautta "mikäs siinä sitten on" ja tietysti kyytiinkin voi sitten ottaa.

Harmillisesti täällä hieman pohjosemmassa suomessa ei paljoa sellaisia juippeja löydy jotka tätä harrastaisivat, vaikka puitteet on täällä aivan huikeat sen harrastamiseen! Ylempään sen verran että lähtisin ilman muuta mukaan jos en asuisi näin saatanan korvessa :s (oulussa)

8.1.2011 23:16

Yksin ei tosiaan paljoa(minä ainakaan) innosta ajella. Pitkiä reissuja siis. Eikä oo hirveesti muita kevaristeja täällä päin jotka asiasta innostuis.

9.1.2011 2:04

Miksipä ei? Täytyy tosin tarkentaa että mikäköhän on piikkimiehille se "pidempi", taitaa olla kumminkin jonkin verran naapuripitäjästä ohitte kun sen verran kovia tourinkimiehiä löytyy että 150km on jo suunniteltavan arvoinen matka.
Itselläni on ollut kesäisin ja kesäiltaisin mieltymyksenä iltalenkit, ilman minkäänlaista suunnitelmaa, varustuksena korkeintaan kamera. Tavoitteena kierrellä Tampereen lähiseutuja ja seutukuntia, vain mielikuvitus reittien rajana. Nykyisin menopelinä on Kotari mutta viime kesänä se oli vielä pitkälti täysitehoinen Mito, paras mahdollinen piikki tietenkin :).
Normaalisti mittariin tuli tavallisesti sellaiset 180-200km, ihan muutamalla kerralla 300km, tarpeeksi kauaksi kun pistää sen suuripiirteisen määränpään ja sieltä ajaa toistakautta pois tulee kilometrejäkin ihan mukavasti.
Kotarilla tuon pituisia lenkkejä en ole juuri vielä kerinnyt tekemään. Parastahan pitkillä lenkeillä oli juurikin se että sai täysin omassa rauhassa ajella hiljaisia seututeitä, kuunnella oman pyörän ääntä, ja nauttia pyörän luonteesta, siittä mitä sillä oli annettavana. Ajatukset pystyy keskittämään vain ja ainoastaan itse ajamiseen, mopoon, ennalta tuntemattomiin maisemiin ja tiehen, eikä minkäänlaista murhetta päämäärästä.
Kavereiden kanssa se ajeleminen jää tavallisesti tutuista mutkapätkistä nauttimiseen, seurusteluun ja kaupunkipyöritykseen, mukavaa sekin kunhan ei tee sitä virhettä että ajetaan samaa pätkää monta kertaa edes takaisin, jätetään se derbipojille.

9.1.2011 12:17

Pitkällä reissulla viittasin +200km matkoja.

9.1.2011 14:10

Kunnolliset ja kelinmukaiset ajokamat vaan niskaan. Hurjimmillaan ollaan ajeltu Yamaha YBR:llä kakspäällä semmosta reilut 200km/päivä... Jospa tossa enskesänä lähtis tekee senmmosen useemmankin päivän reissun silleen, että molemmilla olis omat pyörät matkassa.

9.1.2011 15:47

Onhan niitä 150km reissuja jo aivan helvetin mukava tehdä (yhteensuuntaan ja takaisin) Varmasti tulee pyörittyä siellä paikanpäälläkin ja on hieman eri mittauhteet täällä verrattuna etelän poikien "kaupunkipyörintään" missä tulee helposti kilometrejä varmasti mittariin vaikka ei olla sitten käyty edes kovinkaan kaukana. Se on vain niin erilaista verrata etelän ja pohjoisen reittejä.... Ja kyllä ihmeessä minä jo jotenkin edes suunnittelisin tuollaisen vähän alle 200km reissun + paikan päällä ajot ja sitten takaisin. On varmasti jo iltahämärä kun ajelet kotiin ! :)

Itsellä sama homma tuossa jutussa että se on niin jumalaista lähtä vain ajelemaan eikä miettiä mitään muuta. Painaa vaan eteenpäin ja kiertää sellaisia reittejä mitä ei ennen käynyt. Mutta valitettavasti jos täältä päin lähdet etsimään uusia reittejä niin kyllä nekin tahtoo venähtää jo niin pitkiksi että voipi olla aikainen aamu kun pääset takaisin :s :lol:

E. Nuppi_ eli siis ylempänä puhuin aika harhaanjohtavasti yhteen suuntaan sen 150-200km. Sori virhe. ;)

9.1.2011 23:00

Ansku_ kirjoitti:Kunnolliset ja kelinmukaiset ajokamat vaan niskaan. Hurjimmillaan ollaan ajeltu Yamaha YBR:llä kakspäällä semmosta reilut 200km/päivä... Jospa tossa enskesänä lähtis tekee senmmosen useemmankin päivän reissun silleen, että molemmilla olis omat pyörät matkassa.
Eiku miyä minä puhun. Pisin tuolla ykspäällä ajettu päivämatka on sellaset 460km. Aikapaljon siis piikillä ajettavaks.

Itselle ei se pääjuttu ole ajaa kaasupohjassa, vaan semmonen rauhallisempikin riittää, kunhan on mutkia. Sitten kun vielä aurinko paistaa ja on kivat maisemat. Toisaalta yölläkin on kiva ajaa. Ja tosissaan kun saa keskittyä siihen ajamiseen ja unohtaa opiskelustressit yms.

9.1.2011 23:14

Ansku_ kirjoitti:
Ansku_ kirjoitti:Kunnolliset ja kelinmukaiset ajokamat vaan niskaan. Hurjimmillaan ollaan ajeltu Yamaha YBR:llä kakspäällä semmosta reilut 200km/päivä... Jospa tossa enskesänä lähtis tekee senmmosen useemmankin päivän reissun silleen, että molemmilla olis omat pyörät matkassa.
Eiku miyä minä puhun. Pisin tuolla ykspäällä ajettu päivämatka on sellaset 460km. Aikapaljon siis piikillä ajettavaks.

Itselle ei se pääjuttu ole ajaa kaasupohjassa, vaan semmonen rauhallisempikin riittää, kunhan on mutkia. Sitten kun vielä aurinko paistaa ja on kivat maisemat. Toisaalta yölläkin on kiva ajaa. Ja tosissaan kun saa keskittyä siihen ajamiseen ja unohtaa opiskelustressit yms.

Sama itellä! Ei kyllä todellakaan ole matkaa tehdessä pääasia se ohittelu kaasupohjassa, vaikka 2T itsellä onkin. Kaikista paras olisi ajaa jotain 60-80 rajoituksella sellasia mutkaisia teitä, siinäkin sen vauhdin tuntee mutkien takia! Itsellä kirjoitukset tässä helmikuussa eli pääsee periaatteessa kesän ajelemaan ihan rauhassa ja näimpä aionkin nauttia seuraavan kesän ihan täysillä! (Armeijaan tammikuu 2012 :| )

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

4.6.2011 10:34

kestääkö tommonen tt-husse ajaa esim vaik: 500km jos pitää aina välil taukoja ja keskinopeus ois 85-95..ku olisin kesällä menossa möksälle ????

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

4.6.2011 12:07

pikku_bomber kirjoitti:kestääkö tommonen tt-husse ajaa esim vaik: 500km jos pitää aina välil taukoja ja keskinopeus ois 85-95..ku olisin kesällä menossa möksälle ????

Kestää. Ei tarvi välttämättä pitää niitä taukojakaan jos perse kestää. Tosiasiahan on että 2-tahti kestää aivan yhtä hyvin ku nelariki jos se on huollettu oikein. Joten jos osaat vehkeesi huoltaa niin matkalle vaan, ei siinä sen kummempaa.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

4.6.2011 20:50

Noille pitemmille matkoille kannattaa se vaan kattoa, että se 2-t öljy on laadukasta, eikä sitä halvinta mahdollista ;)