Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

9.5.2014 18:50

Miksi tehdä numero 200km matkasta nelarilla? Itse teen joka päivä suunnilleen tuollasia, kyllä nää matalaviritteiset nelarit kestää nuo matkat ihan poisteikseen vaikka isommillakin kierroksilla.
Jos jotain sattuu, niin on useimmiten peiliinkatsomisen paikka, esim öljyt tai jäähytysnesteet vähissä ajellut. Tekee perus tarkistukset, kiristää ketjut ja antaa palaa! 2-tahdilla sit eri homma, mutta siihen tuliki jo hyviä neuvoja.
PS. 275km 2h 45min tänään. Sama edessä huomenna...

Niin ja tärkeimmät työkalut mukana aina ketjunkiristystarpeet ja 10mm jos ketjunkiristyksee joku muu systeemi :D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

9.5.2014 19:57

Näyttäis aika sateiselta tää tuleva viikonloppu, eli jos reissulle tarvii lähteä ottasin sähköhäiriöiden varalta jotain CRC/WD40 mukaan. Ankarassa kaatosateessahan puolan-sytkäjohdon tiedetään joskus alkaneen hukata kipinän jonneki matkan varrelle, nykimisestä aina "kaik vaikentus"-tapauksiin asti.

Nelarillahan 200km ei tosiaankaan ole vielä mainitsemisen arvoinen, mut itse asiassa myös NSR on aikoinaan ollu ihan suosittu matkavälineenä, esim. ajettu useita Rautaperseajoja jos hämärästi muistelis vielä suorituslistoja. Ei 2T sinänsä ole mikään este matkailulle, ellei sen viritysaste ole kaiken hyvän ja pahan tuolla puolen ;) Kohtuukuntosella 300km lie ku "walk in the park". Ja jos ei ni myyjälle voi ennen lähtöään ilmoittaa et vihaset venäläiset nahkatukkahemmot tulee visiitille, jos peto jättää taipaleelle.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

9.5.2014 20:01

Meinaa itellä vaan kovemmilla kierroksilla nelari syödä hieman enemmän öljyä.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

9.5.2014 20:05

Ei kai sen öljyä pitäisi normaalisti syödä ollenkaan, tai ei ainakaan minulla syö.


Kiitokset hyvistä neuvoista, mutta en sitten lähdekkään mihinkään... :paha:

Rupesin tarkistamaan pyörää ja huomasin, että takarengas heiluu hieman sivuttain, eli laakerit menossa :roll:

Ei tuolla uskalla mihinkään lähteä. Ihme etten ole huomannut mitään. Ei ole ääntäkään pitänyt ja normaalisti on kulkenut..

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

28.5.2014 23:56

Nonniin, tää on selvästikin vaihtelevaa mikä on kellekin pitkä matka. Voitte hulluksi kutsua, mutta olen nyt cebarilla ajellut 2012 asti lähes pelkkää pitkää matkaa. Juurikaan en edes alle 50 km matkoja ajele. Pääosin semmonen 250-300 km/ajoistunto menee lähes kerran viikkoon. Tottakai välttelen noita motareita, mut kyllä sieltäkin silti itsensä usein löytää varsinkin jos liikkuu vierailla kulmilla.

Nyt ois tarkoitus tehdä kahden viikon aikana kaksi noin 1800 km reissua lappiin. Täysin yksin liikenteessä, eikä aikaakaan näihin ole varaa tuhrata, sillä ajopäiviä kummallakin kerralla tulee vain 2, meno ja paluu.

Kauhulla odotan mitä tästäkin tulee, eihän tuo CBR mikään varsinainen matkustamisen unelmaväline ole...vielä on viikonloppu aikaa keksiä, miten saan kaikki tavarat kulkemaan mukana.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

29.5.2014 2:25

Mullakin ongelmaksi muodostuu tavaroiden kuljettaminen, vaikken mitään hirmu matkoja ajakkaan. Kahden hengen tavarat ei mahdu reppuun. Pyöränä on Rieju Marathon. Minkälaisia laukkuja ootte laittanu enduro maliisiin pyöriin? Halpa ja toimiva vois olla semmonen matkarulla lipan päälle poikittain. Pitäis vaan lippaan tehdä jotain levikettä alumiinista että sais kunnolla kiinni.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

29.5.2014 17:55

Mulla oli yhellä reissulla vaan semmosilla pienillä hihnoilla kiinnitetty laukku pitkittäin siihen takalipan päälle ja ainakin ite mahuin ajamaan wärrällä vielä ihan hyvin kun se laukku oli jotain 5cm takalipan yli.
Oikeestaan se vaan paransi ajomukavuutta kun oli pieni selkänoja. Siinä on myös mukava pitää reppua selässä kun sen repun paino ei juuri tuu selälle kun se lepää siinä takana olevan kassin päällä.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

30.5.2014 0:26

Nojoo, 1.800km/2pv on kyl aika savotta. CBR vaan tykkää ku pääsee puhaltaan karstat pois (saat kyl varautua, että öljyt menee jo ekalla reissulla aika mustiks ku ne huuhtoo arkipazkat mukaansa), ja saatat yllättäen löytää vähä lisää terää koneesta. Aika saapas niskassa nimittäin joudut ajaan sitä, jotta ajoaika suuntaansa pysyis 12-14h haarukassa (maps.google.fi laskema ajoaika + tunti-pari).

Sen sijaan kyl vähä pelkään kuskin hyvinvoinnin puolesta. Menomatka on kuitenki 3x se mitä muuten ajelet, eli sanotaan 12+ tuntia kypärä päässä ja ajoviimassa voi tietää kyl niskan-hartian seudulle vähä kipunointia. Paluupäivä on varmaan vielä vähä vaikeempi. Jotain kipugeeliä ja palautusjuomaa (mm. NOVELLEN Magnesium-pitoinen makuvesi kuuluu olleen ihan hyvä) vois harkita. Nestettähän haihtuu etenki jos sattuu hyvä lämmin keli, parempi siis juoda tarpeeks jo ennenku tunnet ittes janoiseks. En ny tullu kattoneeks onko Liiterillä vastaavaa alle 2€, Novellet 3€/1,5l (harrastan niitä ite aika paljon).

CBR myös tärryyttää tehokkaammin ku esmes V2-Hondat, eli niitänäitä puutumisia voi olla. Kyl siitä selviää. Lepuutustapit (tmv.) on ihan mukavia jotta saat välillä klabit oikosiks, nimittäin ahdas polvikulma ja ajopuvun rutut estää verenkiertoo. Juuri ylvään eli vähemmän väsyttävän ajoasennon takiahan matkaenskat, kustomit ja jokunen nakupyörä on niitä mitä kaukaisissa kohteissa näkyy, kyykkyjä ei niin paljoa. Itelläni pitkät istunnot oli aika tuskaa ku olin luuta&nahkaa-kunnossa BMI 18,5 eli Auschwitz-luokkaa (noh nykyään ei tod ole enää TOTA ongelmaa ;) ).

Pyörästähän kannattaa muistaa, et Lapin nastojen karheuttama asfaltti sulattaa rengasta vielä lisää, ku mitä se muutenkin jo sulaa reipasvauhtisessa reissailussa. 2011 Norja-keikalla (3.400km/85h brutto) muistelisin Shadown kovamuovirenkaan sulaneen 1-1,5mm/1.000km tahtiin, eli jonku verran enemmän kuin muilla reissuilla ethelässä olin havainnu. Bensankulutuksen pompsahduksen ja ketjun venymisen reissuajossa oot varmaan ehtiny jo huomata? Öljy- ja jäähyvesimääriäki vois seurata.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

31.5.2014 22:20

Huhhuh, helpostusta sentään vähän, että tuli lisää aikaa reissata. Pääsee vähän nukkumaankin matkalla. Pisin päivämatka tippui 600 km:n.

Juu, kiitoksia huomioista! Varmasti tulee tuolla seurattua enemmän, varsinkin kun lähimmälle huoltoja tekevälle paikalle tukee turhan pitkä työntöreissu, jos joku menee osiksi.
Onneksi olen kuskina aika pienikokoinen, vartta ei ainakaan 165cm enempää löydy. Helpottaa kyllä ajoasennon siedettävyyttä. Jos olisin vajaa kaksmetrinen niin en edes yrittäisi kestää. Onnea teille vain!

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

19.7.2014 9:54

Nonni, ajokamat pääl, mennää taas. Trippi nollille ja katotaan mikä on viikonlopun tulos :D tänää voi olla että menee 500km rikki :D saapaha karstat putkesta ;) hondalle happee :D käyttäjä mikoo ei uskaltanu lähtee heittää reilun kolmen huntin lenkkii ku pelkää weeran puolesta :D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

19.7.2014 21:01

538km oli päivän saldo :D 350 ekaa niistä meni varsin rennosti kun en käyttänyt motaria mutta motari kyllä puudutti ja väsytti tosi nopeesti. Pitäs kieltää lailla noi motarit ettei tulis siellä käytyä. Sopivat maalaistiet on parhaita ja rennoimpia :)

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

16.3.2015 18:30

En viitsiny avata erillistä Rautaperseajo-topikkia, mutta jos tuollaisen ajaminen kiinnostaa:

IBA Finlandin (Iron Butt Association, siis) Ilpo Tihveräinen on suunnittelemassa kimppa-ajoa Helsingistä käsin, SS1000-perussuoritus tuhat mailia vuorokaudessa siis, ja ajopäiväksi 23.5.2015. Suunnittelumiitti tätä varten olisi tarkoitus järjestää 22.4. klo 18.00 alkaen. Ajattelin nyt pistää tämän jutun esiin jos kuka on "aina halunnut, muttei koskaan uskaltanut" ajaa Rautapersettä. Itellä tuo sattuu olemaan juhlapäivä, et tuskinpa huvittaa viettää sitä Suomen maanteitä koluten... vaan luultavammin kelien suosiessa riekun terdellä mallaspirtelöitä kumoillen ja porukoiden kans tyhmyyksiä tehden ;)

Heitin tuollaisen SS1000:n jo vuosia sitten 125-Shadowlla (tietopankin Shadow-jutun kohdasta 6.6 "IRON BUTT-suoritukset" löytyy lyhyehkö kertomus siitä), ja ainakaan silloin keskikesän hellepäivänä keikka ei ollu juuri tavallista pikkuajelua kummempi. Hondan vinkkelipiikkien lisäks perussuoritus on ajettu esimerkiks Näsärillä 3 kertaa ja Cebarilla 6 kertaa (muistaakseni myös Yzällä ainakin kerran), eli satulassa saa kyl istua kärvistellä, mutta muuten sen ajaa piikillä oikeesti aika vaivattomastikin. Plus ajo kyl rassaa hyvin karstat koneesta, eli yks jos toinen voi kokea yllärin miten hyvin piikki itse asiassa kulkeekaan kunhan kone on timmissä.

Kiinnostuneet kysykööt lisää: ilpo.tihverainen@ibafinland.fi

Ai niin, äh, tässä vielä linkki:

http://us3.campaign-archive2.com/?u=df4 ... c268ca2a2e

IBA-jäsenyys on kait 20+10€ (vuosi+liittyminen), ja suorat kulut ehkä 100-150€ haarukassa riippuen miten persoks bensalle pikkupata muuttuu - Shadowssa n. 5l/100km kun normi on 3,5 plusmiinus, eli kakku alkaa maistua nelaripiikillekin reippaassa ajossa. Ajo rasittaa myös ketjua, toukokuun karheilla asfalteilla takarengas sulaa hyvinkin pari milliä (ite en 2009 älynny tarkistaa, mutta Shadown kestoseoksinen touring-rengas kului arviolta 1,5mm), ja koneesta irtoavat karstat vetää moottoriöljyt usean asteen tummemmaks. Näihin joutuu laskemaan jonkin rahamäärän ekstraa, ja niiden pitää toki olla kunnossa jo rautaperseajoon lähtiessä. Suosittelisin myös 98-bensaa tai Shellin V-Poweria tankkiin RP-ajon ajaks, koska perus-95 on aika surkeeta litkua kovassa käytössä.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

1.6.2015 22:51

Morjensta! Viikon sisällä olisi tarkoitus lähtä Yzärillä Kirkkonummelta aina Ouluun asti. Oisko kellään kokemuksia Yzärillä ajaa päivässä n. 600km matkaa? Onko mitään mikä on ollut ongelma tai mitä pitäisi ottaa huomioon tuolla pyörällä?
Ja toki teistä mitkä on koettu hyväksi tuolla matkalla voisi tuoda julki, ei kehtaa kokoajan tuolla E75 tms ajella suoraan ja olla tien tukkeena huudattamalla.... :) Tulppa, ketjut ja öljyt ainakin vaihdetaan ennen matkaa. Onko jotain muuta mitä kannattaisi vaihdella?
Vielä tämmönen noviisin kysymys... Voinko heittäää suoraan öljyt koneeseen, ilman että alan ottamaan vanhoja ulos? Vaihdettu suodatin ja öljyt viimeksi ajokauden alussa, n. 2500 km sitten.
Kiitos vinkeistä ja vastauksista! ;)

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

6.6.2015 15:08

Ei kukaan? Noh, here goes.

rasse92 kirjoitti:Ja toki teistä mitkä on koettu hyväksi tuolla matkalla voisi tuoda julki, ei kehtaa kokoajan tuolla E75 tms ajella suoraan ja olla tien tukkeena huudattamalla.... :)


E75 on nopein, eli jos on kehno keli ja matkasta tulee pakkopullaa ajaisin isoa latua. Tientukkeita ovat rekat, etenkin se vanha kapee osuus Jyväskylään tullessa taitaa olla aina ruuhkainen. Jyväskylästä sitten eteenpäin on aluks mäkisempi osuus missä A1-nerlari varmaan hyytyilee pitkiin ylämäkiin... mutta niitä seuraa alamäet missä voi ottaa vähän takaisin. Shadowlla ei ollu ongelma (noh paitsi ajoittaiset 125-virheilmoitukset eli "pyytämänne suorituskyky ei ole olemassa"), tuskin Yzälläkään. Valtatie ja korkeempi vauhti (siis koneen huudattaminen) maksaa bensankulutuksessa jopa >1l/100km lisää (tarkkaile siis tankkaillessa litrat/kilometrit x 100), syö ketjua ja rengasta, ja kone voi polttaa hieman öljyä (eli öljyjen tarkistus joka tankkauskerralla ehdottomasti). Googlen aika-arviota et pysty ajamaan (=rautapersetahtiin) vaan varaa suosiolla reilusti aikaa... ehkä 8-9 tuntia tauot ynnä kuvien räpsimiset muistoks mukaan lukien.

Pääteiden (nelostie ja läntinen reitti) välissä on maantieteellisesti suorin ja aika kiva reitti tie 58 kautta, minkä aika-arvio on hieman isoa baanaa pidempi (tosiasiassa paljonkin pidempi jos otat rennosti) ja matkaa tulee 50km enemmän. Valitsisin sen jos luvassa on hyvää kesäkeliä. Siin säästät bensakuluissa eikä tekniikka tai kuskikaan rasitu niin paljoa - myös psyykkisesti, sillä tylsää baanaa posotellessa kilometrit tuntuu toooooosi pitkiltä. Olen ajanu tuota väliä muutamia kertoja sekä isoja reittejä että pikkuteitä pitkin. Jos haluut ottaa korpireitin voit ottaa sen rentona kesäreissailuna, eli siihen voi käyttää 10-12 tuntiakin... kesäpäivät on pitkiä, että so what.

Kääntyisit siis Hämeenlinnan jälkeen kohti Kangasalaa tielle 57, sieltä juuri ennen Kangasalaa tielle 58 Orivedelle (huomaa parisataa metriä 57-tieltä poistuttuas jyrkkä käännös vasempaan - jos erehdyt jatkamaan 325-tietä tulet kohta kauniille kannastielle Pelisalmen yli - voit katsoa ennalta Street Viewstä miltä nuo käännöskohdat oikeesti näyttää). Sittenpä ajatkin monta tuntia tie 58:a. Kangasala-Orivesi on yks prätkäteiden klassikko eli syheröinen, ja kilpailujohto pitää siellä mielellään tarkastuspisteitä missä se jakaa maksukaavakkeita tai saattaa jopa langettaa kilpailukieltoja ;) Orivedeltä Karstulaan on suorempi osuus, osittain jokunen vuos sitte uudistettu (Rautapersettä ajaessa työ oli kesken ja sai ajaa kivikkoista tienpohjaa), mutta Keuruulla joudut ajaan jokusen metrin 25-tietä (58 tekee Z:n, ei vaikee). Siitä jatkaessa tie on kapeempaa ja mutkaisempaa maalaistietä ja kivaa pikkukylää (Kivijärvi esimerkiks). Suosittelisin jatkaa Toholammille asti suoraan 775-tielle vaihtaen eikä Lestijärveltä 58:a seuraillen enää, ja Toholammilla vaihtaisit 63-tielle Sievi-Ylivieska. Tie vaihtaa siinä numeroa 86:ksi mutta jatkuu suoraan eteenpäin Oulainen-Vihanti-Liminka isompaa suorempaa maantietä, mistä viimeinen pinnistys Ouluun. Reitillä pitäis pääasiassa olla erittäin hiljainen liikenne, ja paljon etappeja jos tekee mieli taukoilla (uhrata siis ajoaikaa). Voit esimerkiks tankata Keuruulla, ja sitten splash&dash Ylivieska-Oulainen seutuvilla - tosin Yzä saattaa mennä reitin yhdelläki tankkauksella. Tarkista NESTEeltä onko Kivijärven kyläasema vielä toiminnassa, ja Lestijärvellä neljän tien risteyksen kupeessa (missä 58 erkanee, mutta jatkat suoraan) on ollu myös asema. En usko, että tarvit reitillä välttämättä edes karttaa saatika navigaattoria.

Muitakin reittejä voit tietysti kokeilla, eikä eksyminenkään ny suuremmin haittaa koska Suomen luonnossa liikkuu leijonia tiettävästi vain Ruokolahdella, ja taas Pohoojammaan viimeset karhut lie saanu nikkelihalvauksen jo sata vuotta sitten :)

rasse92 kirjoitti:Tulppa, ketjut ja öljyt ainakin vaihdetaan ennen matkaa. Onko jotain muuta mitä kannattaisi vaihdella?


Miks ihmeessä vaihtaisit ketjut ja tulpan, jos vanhat on ihan ok? A1-nelari ei ole mopo vaan vähä kuin autolla reissailis (niin, paitsi RENAULT mikä lausutaan "tykkään viettää aikaani pajalla... ja paljon! ;) ). Jos ketju on hyvänlaatuinen se ei ehkä tarvi kiristelemistäkään (eikä pidäkään olla alvariinsa kiristelemässä), mutta sen sijaan rasvaa voit laittaa siihen tankatessa - siitä se tykkää. Yks unohdettu juttu on - etenki jos ajat isoa baanaa ja reipasta vauhtia - että asfaltti on nastakauden jäljiltä vielä aika karheaa, eli kyykyn pitorengas voi sulaa 1mm/1.000km - tarvisit siis jotain 3-4mm kuviosyvyyttä ennen lähtöä jotta palatessa olis vielä laillinen milli vähintään jäljellä. Tuo voi yllättää ellei tiedä - jopa Shadown mustasta kovamuovista tehdyt vannesuojukset (ne mitä kauppias kutsui "renkaiks" ;) ) sulaa ihan silmissä reissaillessa, vaikka ne kai kestää kaksinkertaiset kilometrit kyykyn pehmeäseoksisiin kiekkoihin verrattuna.

Tekniikan kestämistä en niinkään epäilis - luultavasti et joudu tekemään muuta kuin lisäileen bensaa sitä mukaa kun se katoaa oudosti jonnekin ;) - vaan kuskin kestävyydestä on kyse. Kyykyn ajoasennon takia ainakin joudut jännittään niskaa, eli se on aika varmaan kipeä perille tullessa. Puristava kypärä alkaa kans tuntua parin tunnin jälkeen, ja voi olla aika piina. Klabit voi turtua jos ajovaatteet puristaa polvitaipeissa (kulma on kyykyissä jyrkkä) - näetkin varmaan maantiellä joskus motoristeja jotka roikottaa jalkojaan juurikin tästä syystä. Stongan puristaminen tietää kans käsien ja käsivarsien kramppailua, ja notkoselkäisenä ajellessa ristiselkä voi kiukutella (sehän saa myös kylmää herkästi jos housu/takki-rako irvistää, ja tietysti muutenkin on ajoviiman takia hieman viileetä). Aamut ja illat on suht viileitä, eli jos meinaat tehä pitkää päivää voit ottaa kerrospukeutuminen-hengessä mukaan sopivaa vaatetusta - sormet, polvet, klabit jas kasvot ehkä herkimpiä, eli ainaki itelläni on mukana aina ohutta puuvillasormikasta (halpoja), Buff-putki ja neopreenivyö jos ristiselkä tuntuu tarvitsevan sitä. Riippuu niin paljo onko varsinaiset ajovaatteet kuinka ammattimaista tavaraa. Sadekamppeet juttu erikseen, ja visiirin puhdistusaine alkaa varmaan hyönteissplatterin takia kohta olla tarpeen.

En tietä kuinka matkakelpoinen Yzän satula on, ja miten hyvin voi vaihdella ajoasentoa - yhen KLE250n ohut kapee enduropenkki pisti aikuisen miähen kyynelehtimään jo vajaan yhen ajotunnin jälkeen, eli ihan hyvä olis ensin ajaa joku pienempi rundi (vaik 300km) ja vähän tutkiskella missä ongelmakohdat on. Juuri näissä ajomukavuus-jutuissa halveerattu kustomi on kilometrin tappamisessa todella paljon mukavampi kuin edes peruspyörä. Yzälläkin on kyl ajettu onnistuneesti Rautaperseitä eli vähintään 1.608km 24h sisään... Kirkkonummi-Oulu retken pitäis siis olla aikalailla peanuts.

rasse92 kirjoitti:Vielä tämmönen noviisin kysymys... Voinko heittäää suoraan öljyt koneeseen, ilman että alan ottamaan vanhoja ulos? Vaihdettu suodatin ja öljyt viimeksi ajokauden alussa, n. 2500 km sitten.


Yzän öljynvaihtoväli tais olla juuri 3.000km eli ne olis tarvis vaihtaa. Matkan jälkeen uudet voi olla mustana irronneesta karstasta (kone siis tykkää kun se saa poltella arkiajon noet pois), eli vaihda sitten seuraavassa vaihdossa myös suodatin minne karstaa on tarttunu. "Vaihto"-sana tarkoittaa, että jotain pitää ottaa pois ja laittaa uutta tilalle ;) Kannattaisko ehkä pyytää ammattiapua vaihtamiseen, jottet esimerkiks ylikiristä pohjaproppua ja riko kierteitä tai halkaise lohkoa (liian tiukalle kiristäminen), tai proppu jää niin löysälle että se kiertyy auki, öljyt leviää luontoon, ja kone menee kohta umpiraudaks? You`d really hate it when THAT happens!

Noita reissuja on hauska muistella myöhemmin - vaikka olis olluki draamaa - ja ainaki itteeni harmittaa välillä kun ei ottanu tarpeeks kuvia matkoilta, tai vaik luonnon joistain huikeista ilmiöistä. Prätkällä reissaillessahan on paljo matalampi kynnys pysähdellä kuin autolla ajaessa. Kakstahtisella taas... noh, niiden pysähtelyistä ehkä joskus toiste :)

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

7.6.2015 22:47

Kiitoksia loistavasta kirjoituksesta! :) juuu, ei tuolloin ole mitään kiirettä niin mennään neuvomallasi reitillä! ;)