Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

31.7.2011 14:24

Joo ne on aina mukana, ja sit on viel puukko peilinpöllijöitä varte :lol:

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

31.7.2011 16:53

Tuntuu jotenkin kummalliselta kun kysellään kestääkö 2t pyörä noin 300 kilometrin matkaa. Jos se on hyvin huollettu kaikin puolin niin totta kai se kestää! Itse olen käynyt 3 kertaa tt Aprilialla Norjassa, eikä ole ollut yhtään ongelmia, mitä nyt perse puutunut. Toki varatulppa on aina hyvä olla olemassa, sekä pidemmällä matkalla ketjurasva ja työkalut ketjujen kiristykseen. Aivan turhia murehditte. 8)

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

31.7.2011 17:11

Itekki huomasin eile mite hyvi toi kestää ku monotin jonku 80 kilsaa tuppi nuri ja hyvi rääky 8)

Taitaa lompakko enite kärsiä tosta ajosta tolla kulutuksella, mutta kai se sit pitää viel ehkä tän vuode aikan ajaa toi 350.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

2.8.2011 15:03

Olenhan itekki paukuttanu TZR:l 200km putkee ilman taukoi, pyörä oli sillo 80tkm ajettu ja yli 20 vuotta vanha. Kyl siin välil ajattelee et mitä jos se nyt kuitenki leipoo kii jossai kaukan :D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

4.8.2011 21:53

Eilen tuli just ajettua piikillä 1000 km putkeen ilman mitään ongelmia. Alla tietenki Honda cbr 125 vuosimallia 2006. Bensaa palo vähä alle 30l ja aikaa meni 11,5 h pysähdyksineen (ylinopeutta ei tietenkään ollut missään vaiheessa...) on monta kertaa tullu vedettyä toi 11-12 h putkeen eikä ikinä mitään ongelmia, eikä paikatkaan pahemmin tuu kipeeks (kaks tahilla en kyl ikinä lähtis tollasta reissua ajamaan). Mut on se välillä kiva käyä Norjassa ja Ruottissakin ajelemassa, ku ei jaksa kattella täällä Etelä suomessa aina näitä samoja maisemia.
Sepolla tullu kahtena kesänä ajettua yhteensä n. 15000 km ja melkeen kaikki pitkää matkaa, ikinä ei oo ollu mitään ongelmia. Varustuksesta sen verran että pitkillä reissuilla ( yli 300km) mukana aina sadevaatteet, bensaa (suomen huoltoasemista ei kyllä ikinä tiiä...) ja renkaan täyttö massaa jos sattuu puhkeemaan. Sitten oikein pitkilllä reissuilla (päivän tai useamman) mukana vielä lisäks kaks kännykkää, kartta, gps, vara hanskat, lämmintä vaatetta ja tietenki vaihtovaatteet. Penkin alla sitte aina mukana teippiä, rauta lankaa,tulppa, työkaluja, nippusiteitä, ensiapupakkaus, johtoa, ketju öljyä ja kaikkea muuta roinaa (sinne mahtuu kyllä yllättävän paljon!) ja mukana aina tietenki leatherman.
Kyl 4t piikillä ihan hyvin pitkää matkaa ajelee mut onhanse vaan... piikki. Mut ehkä ens kesänä alla sitte isopyörä ;)

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

13.8.2011 14:30

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 3.7.2012 9:38, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

13.8.2011 20:54

no prkl jopas on konkari! Itte pääsin hussella matkaa 170km ja vedet sylinteriin ja siihe jäi..

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

13.8.2011 21:28

Tänään tuli palattua reissusta Yamahan YZF-R125:lla. Alkuviikosta lähdin reissuun ja silloin tuli ajettua pidempää reittiä, reilut 300km tuli mittariin. Tänään sitten noin 200km pituinen siivu. Useamman kerran olen tämän pituisen reissun kevarilla heittänyt, mutta ei ole tullut koskaan tullut ajettua yli 300km päivämatkoja. Mennessä paikat vähän puutui, kun en malttanut pysähtyä kuin kerran. Kotiin palatessa ei paikkoja kivistänyt juuri ollenkaan, liekkö jo tottuneet rääkkiin. ;) Kulutus oli tällä kertaa 3,1l/100km, parhaimmillaan pitkillä reissuilla kulutus on jäänyt 2,8l/100km.

Reissuille en ole koskaan ottanut mitään erityisiä työkaluja mukaan, ketjuspray on pyörälle riittänyt. Reppua olen aina käyttänyt, mutta aikaisemmista reissuista viisastuneena sen painon olen pyrkinyt aina pitämään pienenä. Viimeisellä reissulla käytin "tankkilaukkuna" nippusiteillä ja mustekalalla tankin päälle kiinnitettyä reppua, jonka ansiosta ei tarvinnut selkää kuormittaa turhalla painolla. Paikallaanhan tuo hyvin pysyi vaikka toisin ajattelin :) Luotettavuus on tuossa pyörässä ollut kyllä aivan loistava, tähän mennessä yli 23000km ajettu eikä mitään vikoja ole ollut. Mutta mitä nyt muille vinkiksi, niin taukoja kannattaa pitää jotta kipu ei pääse ajonautintoa haittaamaan. Pidemmälle reissulle myös kunnon ajokamat ovat aika tarpeelliset sekä varoa hirviä ja tomppeleita autoilijoita. Ja se kaveri olisi hyvä ihan turvallisuussyistä pidemmällä matkalla. Jos jossain jumalan selän takana metsikköön ajaa, niin saattaa kestään pitkään että kuski sieltä löytyisi ellei mitään jälkiä ole tielle jäänyt. :|

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

19.8.2011 10:34

Kylläpä nuo nelarit ainakin tuntuu reissaamisen kestävän hyvin. Kuten aiemmin taisin mainitakin, ainakin Yamaha YBR kestää ongelmitta vajaan 500km päivämatkat. Ko. pyörä muutenkin aika luotettava pitkille matkoille. Ei se nyt kovinkaan tehokas pyörä ole, mutta kyllä sillä kestää ajaa parisataa kilsaa vaikka matkustajankin kanssa. Suosittelen!

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

25.8.2011 23:12

no kyllähän tommone 2tahtiki kestää matkaajossa kunha ajaa oikeella tyylillå eli ei vinguta piikillä pienellä kaasulla ja välikaasut muistaa. Kaverin kans rullattii 360km ku mentii kattelee sixii. Ite siis hussel ja kaveri enskakotaril molemmat pyörät toimi hyvin ainoo et kuskeil paikat pääs puutuu

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

31.8.2011 19:50

Tosiaan piikillä reissaamisesta saa aika paljonkin irti, kakspäällä vähän jo menee ehkä turhaksi kikkailuksi pidemmät reissut mutta yksin reissaamiseen aivan oiva laite. Itse olen kalajoella käynyt piikillä onnistuneesti kakskertaa, vähemmän onnistuneesti kerran melkein. Isolla pyörällä sitten kerran kalajoella (okei, se oli kolmepuolikas yammu), kaks kertaa norjan turneen (toisella kerralla z750 kawa, toisella kerralla nykyinen 500gs suikka). Norjan reissut suoritettiin kakspäällä. gs500e:ssä oli tarakka+laukut+vitusti tavaraa niin se kostautui takaiskarin rikkoutumisella (ylikuormaa kun oli kaks henkeä+montakymmentäkiloa roinaa). Tehot riittivät sinänsä, norjassa pahimmissa mäissä joutui kolmoselle kepittämään mutta 80kmh marssivauhtia silti pystyi pitämään :)

Kyllä mä voisin yksin reissata mielelläni pienellä pyörällä, jos mihinkään ei ole kiire niin joku 4tahtinen katuenduro voisi olla melkein parasta mitä voisi kuvitella (paitsi 350 4t ilmajäähy enska jää pois tästä laskusta :P ) matkan taittamiseen. saisi käydä huonommillakin teillä :) itse olen piikkisellä pyörällä pitänyt aina matkavauhdin 80-90kmh tienoilla, kone ei kilju hirveitä mutta matka edistyy mukavasti :)

Sinä kuka mietit lämpöjen nousua pitkällä matkalla, niin miksi ne lämmöt nousisivat enempää 150km aikana kuin 100km aikana, kone on kuitenkin siinä vaiheessa lämmennyt mitä on lämmennyt, eise enempää lämpene :) Itse olen mukavimman piikkireissuni suorittanut v.2007 tuolla kawasaki ar:llä, joka oli jo silloin about 25vuotias vanhus. Sillä järvenpää-kalajoki-järvenpää viikonlopun aikana, yhteensä vkl aikana about 1500km, aikansa epäluotettavin pyörä mukamas...Ketjurasva ilman muuta mukana, sateella ketjut peseytyy puhtaaksi ja leikkaavat kiinni. näin kävi rd yammun kanssa kalajoelta tullessa 2009 vuonna. ketjurasva loppui, kerkesin rasvaamaan ennen kotiin lähtöä vitjat, mutta 550km ajo kaatosateessa pesi ketjut puhtaiksi, sitten sade loppui niin vesikään ei voidellut vitjoja niin leikkasivat 3:sta kohtaa kiinni ja oli melko mielenkiintoiset viimeiset 100km..:D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

10.5.2012 12:38

Ostin ekan piikkini joskus 2005. 67 tkm ajettu NS 125R vm. 1987. Ajettiin se ostopaikasta kaverin tallille kaksipäällä n. 140 km. Sen jälkeenkin sillä ajettiin monta reissua kaksipäällä. Kansi käytettiin kerran auki, karstanpoisto ja uusi tiiviste ja tulppa ja kovaa ajoa. Pisin yhtämittainen matka oli jotain 300 km luokkaa per päivä. Myin sen 74 tkm ajettuna. Kävi kuin kello. Vähän väljä taisi olla jo mutta toimi!

Sellaiset nycklat mukaan että saa vähän katteita auki jos ei saa tulppaa muuten vaihdettua. 2T-öljyä jos käyttää sellaista ettei huoltsikalta saa...aika hyvin noista nykyään saa. Ketjurasva ehdottomasti. Sitä ei ihan joka huoltsikalta saakaan ja prätkäliikkeet tuppaavat menemään aikaisin kiinni lauantaisin. Aika monella Shellillä on ketjurasvaa sprayna. Hätätilanteessa voi toki ruikata mitä vain öljyä, jäykät vaihteistoöljyt lienee parhaita. Olen kokeillut teräketjuöljyäkin ihan kokeilun vuoksi. Sinkoaa aika hyvin vanteelle...tosin helppo putsata.

Jäähdytysnesteestä sen verran että kannattaa tietää mitä nestettä sulla on. Sitä reissussa et tule tarvitsemaan mikäli ei keitä ja olet katsonut ENNEN reissuun lähtöä syylärin / paisarin pinnan korkeuden KYLMÄSTÄ koneesta. Koska jos hätäpäissäsi lisäät väärää nestettä niin olet kusessa. Punaista vihreään tai toisinpäin. Vihreä ja sininen ovat lähes varmasti samaa tavaraa. Punainen taas ei.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

17.5.2012 21:57

Mikä helvetti on takakaasu? :D Onneksi en kevaria omista vielä

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

17.5.2012 22:20

Tasakaasu=ajat tasaisella kaasulla esim. kierrokset kokoajan 5000.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

17.5.2012 23:19

Luin, että joku oli kirjottanut takakaasu, niin ihmettelin sitä, tasakaasun tiesinkin.