Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!
Lähetä vastaus

Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

23.7.2009 17:08

Eli mitä pitäisi muistaa ottaa huomioon, ja mitä pitäisi osata ottaa mukaan?
Vinkkejä, kokemuksia ym?

Tähän viestiketjuun voisi kerätä tietoa ja keskustelua aiheesta.. Tuolla "Pisimmät ajot kevarilla" keskitytään enimmäkseen vain kertomaan miten pitkiä matkoja on tullut ajeltua, mutta paljonkaan ei muuta keskustelua aiheesta ole.

Eli tänne voisi kertoa vinkkejä pidemmille matkoille, mitä työkaluja kannattaa muistaa ottaa mukaan ym. Ja kysehän ei ole nyt siis mistään 50km matkoista.. Vaan vähintäänkin monen sadan kilometrin matkoista, ehkä jopa tuhansien.. 8)

Mukaan ainakin perustyökalut, joitakin vaatteita, teltta? Ehkä navigaattorikin ja varalle muutama kartta?

Tänne voisi kertoa myöskin paikat (suomessa) joissa kannattaa ehdottomasti käydä, ja täällä voisi suositella myös edullisia mutta hyviä yöpymispaikkojakin.
Yleistä keskustelua kevarilla matkaamisesta pidemmälle siis! 8)


Modet voivat siirtää tai poistaa tarvittaessa.. :)
Omasta mielestäni ainakin tarpeellinen topic, sillä itsekkin olen suunnittelemassa muutaman kaverin kanssa reissua pidemmälle..=)

23.7.2009 17:47

Varaosia nyt ainakin? Ja ehkä jos on tuttuja ympäri suomea ni ei tarvis välttämät maksaa yöpymisestä. Ja tietenki kevarista riippuen ni ehkä jotain välien vaihtoa ym.? Reppuun mukaan joku 1.5l pullo joka täyteen bensaa siltä varalta että bensa loppuu jossai jumalan selän takana, saattaais oleellisesti helpottaa pääsyy bensikselle. Nää ajatukset ainaki aluks putkahti mieleen

23.7.2009 17:59

Joitakin varaosia olen juu itsekkin ajatellut ottaa mukaan.. Vähintäänkin varatulppa..
Ei oikein ole tuttuja muualla päin suomea kuin kotiseudulla, joten on varmaan pakko yöpyä joko jossain edullisessa hotellissa (vähän tutustuin niin keskimäärin n.40e/yö..) tai sitten nukkuu vaikka vain teltassa tms.
Ja tuota bensajuttua ajattelin itekkin.. :) Voi olla tommonen varabensapullo korvaamaton jos bensa tosiaan loppuu jossain korvessa.. :roll:

Mitään erityisiä muutoksia en itse ainakaan pyörääni ole ajatellut tehdä.. Muuta kuin kunnon huollon ennen lähtöä, öljyjen vaihto ym. Välit on jo melko sopivat matka-ajoonkin..=)
Valoja voisi ehkä modailla kirkkaammaksi, kun tulee todennäköisesti yöaikaankin ajettua.
Niin ja polttimoitakin kannattaa varmaan ottaa varalle mukaan, ettei tarvitse ilman valoja ajella jos vaikka polttimo kärähtää.. :nörtti:

23.7.2009 18:07

Leirintä alueelta teltta paikka yhdeksi yöksi maksaa yleensä vain n. 10-20€, että teltta on pakollinen.
Navigaattori, karttoja, kännykkä, bensaa, tulppia, vara vaatteita ja mieluiten ihan oikeasti KAIKKI AJOKAMAT, eli ajohousut, ajokengät, ajotakki, kypärä ja hanskat.
Ja kevarista riippuen varmaankin pullo tai pari öljyä.

Noi ny äkkiseltää mieleen tupsahti. :roll:

23.7.2009 18:50

Öljyä saa vaikka huoltsikoilta, mielummin tietysti halvemmalla ostaa kunnon liikkeestä. Koskaan ei olla otettu kotoa mukaan vaan ostettu vain kun on ollut tarvetta lisätä. Ketjusprayta kannattaa myös ottaa mukaan ja muistaa lisäillä. Pieni räikkäsarjakin tosiaan todettiin hyödylliseksi kun dukesta irtosi kateruuvi, ei onneksi kadonnut vaan jäi koloon. Bensaa ei ole koskaan ollut mukana ylimääräistä, ja varatankki on aina riittänyt asemalle. Teltta oli kerran reissussa mukana, muttei käytetty. Mökkiyöpyminen kuitenkin paljon helpompaa.

Reppua on tullut pidettyä, mutta se on pidemmän päälle rasittavaa ja kerran päädyinkin sitomaan repun penkin/takalipan päälle. Tankkilaukku on kätevä varsinkin jos päällä on karttatasku. Korkea laukku toimii myös hyvänä tuulisuojana. Galleriassani kuva dukesta, jossa oli pirun iso tankkilaukku. Kuskin mukaan se oli parempi tuulisuoja kuin matkabemarin pleksi.

23.7.2009 19:07

skobasti kirjoitti:Leirintä alueelta teltta paikka yhdeksi yöksi maksaa yleensä vain n. 10-20€, että teltta on pakollinen.
Navigaattori, karttoja, kännykkä, bensaa, tulppia, vara vaatteita ja mieluiten ihan oikeasti KAIKKI AJOKAMAT, eli ajohousut, ajokengät, ajotakki, kypärä ja hanskat.
Ja kevarista riippuen varmaankin pullo tai pari öljyä.

Noin yleisesti kannattaa miettiä, mikä on tarpeellista. Paljon mukavampaa, kun ei ole turhaa tavaraa mukana. Ehdottomasti kannattaa tankkilaukku olla, jos vaan pyörään on mahdollinen kytkeä. Toinen hyvä vaihtoehto on sitten sitoa tankkilaukku/tavarapussi takapenkille tai takalippaan, tietenkin jos siellä ei matkusta jo makuupussi ja teltta. Ylimääräset bensat ja öljyt oon nähny täysin turhina matkoilla, paitsi tietenkin jos on 2-tahti. Pohjosempaan mentäessä kannattaa vain tankkailla riittävän usein, melkeinpä aina kuin mahdollista, koska siellä ei voi koskaan tietää onko seuraavalle bensa-asemalle matkaa 50 vaiko 300 kilometriä.
Tulpat taasen kannattaa olla jo kotoa otettu, koska huoltoasemilla harvemmin löytyy moottoripyörään meneviä tulppia (?). Myös varasulakkeita kannattaa pitää mukana.
Yöpymisessä kannattaa miettiä muutamaa seikkaa. Esim. jos sattuu olemaan suuremmalla lössillä liikenteessä voi se mökki tulla oikein hyvän hintaiseksi jos vrt. että jokaisella kuskilla olisi oma teltta mukana, ja maksaisitte vaikka neljästä telttapaikasta, ja toisaalta onhan se mukava lähteä pirteänä ajamaan aamulla. Kuitenkin itse suosin varsinkin yksin ajaessa telttaa, koska tulee se sopivan edulliseksi, ja kyllä siellä yksin on oikein mukava nukkua, kuunnella kun pärrän kone viilenee ja napsuu, edellyttäen tietenkin, että leirintäalue on keskellä luontoa.
Yksi asia mistä en kuitenkaan pitemmillä reissuilla luovu on renkaanpaikkausspray. Erittäin toimiva ratkasu jos nyt käy niin huonosti että sattuu se lasinpala tulemaan renkaaseen. Nimim. kerran koettu. Myös ketjusprayta kannattaa ottaa mukaan, ja vaikka joka ilta ajon päätteeksi rasvata. Jonkin sortin työkaluja on myös suositeltava pitää mukana, tulppa-avain, sellasia työkaluja millä katteita saa vähän auottua ja pultteja ja muttereita kiristettyä.
Sitten se viiminen vinkki, että kannattaa pitää päivämatkat järkevinä ja pysähellä riittävän usein, ettei pääse yhtäkkiä iskemään väsymys. Noilla eväillä pitäs päästä jo suht pitkälle.
Viimeksi muokannut Mainow päivämäärä 23.7.2009 19:15, muokattu yhteensä 1 kerran

23.7.2009 19:12

Joo, voi tosiaan tuo mökkiyöpyminen olla helpompaa ja turvallisempaakin ehkä.. :)
Tuotakin olen miettinyt että taitaa repun pitäminen pitkällä matkalla käydä turhan raskaaksi.. Jonkinlailla tuo reppu täytyisi varmaan viritellä juurikin matkustajan penkin/takalipan päälle..
Joku tankkilaukku voisi myös olla tosiaan hyvä.. Minkäköhän hintaisia? Googlesta en nopeasti hakemalla löytänyt.. Sellainen vain mihin mahtuisi tärkeimmät "käsimatkatavarat" ja joku kartta muovitaskun alle siihen päälle..

Mitenköhän kannattaisi tuota navigaattoria asennella? etupleksin alle varmaan jotenkin että on suojassa jos alkaa vaikka vettä tiputtelemaan.. ? Jossain oli joskus mp:hen asennettava navigaattoritelinekkin myytävänä, mutta enää en löydä mistään.. :|

23.7.2009 19:15

-----
Viimeksi muokannut kevarikuski päivämäärä 13.4.2012 20:18, muokattu yhteensä 1 kerran

23.7.2009 19:22

WnbMode kirjoitti:Minkäköhän hintaisia? Googlesta en nopeasti hakemalla löytänyt.. Sellainen vain mihin mahtuisi tärkeimmät "käsimatkatavarat" ja joku kartta muovitaskun alle siihen päälle..

Noh itsellä on tällä hetkellä motonetistä ostettu laukku, josta löytyy ainakin magneettikiinnitys. Siinä on sopivasti tilaa vaatteille neljän päivän reissuun. Karttatasku on sen kokoinen, että siihen saa aina taiteltua kartasta n. 500 km pätkän eli oikein sopivan päivämatkan, toisaalta vain kerran tuli viime Norja-Ruotsi reissulla karttaa katottua. Hintaa laukulla tais olla 40€, vaikken mene vannomaan. Reppussa on tullu pidettyä sitten niitä vähäisiä muita tarvikkeita eli juurikin ketjusprayta ym. vastaavaa. Samaisella Norjan reissulla oli kaveri liikenteessä kyykyllä ja rinkalla, eikä oikeastaan valittanut rinkan painavuudesta, kuin vasta viimisenä päivänä, että asennekysymys sekin.
Tuohon navigaattoorin, että jos yhtään tietää mihin on matkalla niin tieviitoista lukemalla pääsee kyllä perille, jos kaupungeista pitää jokin paikka löytää niin vähän seikkailuhenkeä ja etsimään.

23.7.2009 20:32

Siinä mökkiyöpymisessä vaan on semmone ihana juttu, jos illalla myöhään alkaa väsyttämään pirusti ja kaikki mökit ovat varattu, niin on hyvä olla se telttakin mukana.
3 krt itselle käynyt niin, että mökit ja hotellihuoneet jokapaikasta varattu. :S

23.7.2009 21:02

kevarikuski kirjoitti:ite en ainakaan yksin uskaltaisi teltassa nukkua.. :nolo:

nii ainakaa keskellä korpee :) sen verra kauhuleffat tehny vaikutusta pääkoppaani :)

23.7.2009 21:49

yzäri_92 kirjoitti:
kevarikuski kirjoitti:ite en ainakaan yksin uskaltaisi teltassa nukkua.. :nolo:

nii ainakaa keskellä korpee :) sen verra kauhuleffat tehny vaikutusta pääkoppaani :)

Minä ainakin tarkoitin teltassa yöpymisellä, että ihan leirintä alueilla yöpyisi, jossa on näitä valvojia yötä päivää. ;)

23.7.2009 21:54

skobasti kirjoitti:
yzäri_92 kirjoitti:
kevarikuski kirjoitti:ite en ainakaan yksin uskaltaisi teltassa nukkua.. :nolo:

nii ainakaa keskellä korpee :) sen verra kauhuleffat tehny vaikutusta pääkoppaani :)

Minä ainakin tarkoitin teltassa yöpymisellä, että ihan leirintä alueilla yöpyisi, jossa on näitä valvojia yötä päivää. ;)

Nii no se on jo sitte eri asia. Pahinta ois kyllä just jollaki pitkällä matkalla, että pyörä hajoo/bensa loppuu johonki syrjäiselle tielle jossa ei ole asutusta lähimaillakaan.Paitsi se yks mökki mistä valo välillä pilkahtelee ja ovet narisee, meneppä sitte sinne :seko:

23.7.2009 21:59

-perusavaimet, katso mitä löytyy pyörän omista työkaluista ja lisää tarvittaessa
-varatulppa/tulpat
-2-tahtipyörään öljyä ja bensaa jos pyörässä ei ole bensamittaria
-KAIKKI AJOVARUSTEET PÄÄLLE
-vaihtovaatteita, toiset kengät
-Kartta, mihin voi merkata hyväksi koettuja pätkiä yms.
-mieti yöpymispaikat valmiiksi/teltta
-kiinnitä tavarat tukevasti
-sissitoiminta
-tauot

Mitähän muuta näillä kyllä ollaan ihan hyvin pärjätty...mieti mitä tarvitset ja jätä kaikki MITÄ VOISI TARVITA POIS. Poislukien rengaspaikka jos olet kauemmas lähdössä.... Hmm, jatkakaa?

E: Huolla pyörä perusteellisesti ennen lähtöä, ketjut, valot, jarrut, öljyt yms. Kiristä mutterit.

24.7.2009 0:14

Ääh, moottoripyörillä paras tapa on pakata pelkkä Visa mukaan, ei tarvii raahata mitään. ;)
Lähetä vastaus