Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

8.4.2008 19:28

johani kirjoitti:liikenteen seassa ajetaan rauhallisesti. yöllä saatetaa vetää 120km/h tyhjän kylän läpi ja syrjäteillä tulee annettua kenkää kunnolla. soratiet mahtavimpia ;D


Yhdyn tähän.

8.4.2008 20:25

Tykkään ajaa ihan vaan normaalisti ettei tarvi temppuilla ;D

8.4.2008 22:06

keijjo- kirjoitti:
jute91 kirjoitti:pappa betalar


Ikinä en oo oikeen ymmärtäny tätä asiaa, että niitä joidenka vanhemmat rahoittaa lapsen harrastuksia, haukutaan automaattisesti "paskoiksi", kun eivät rahoja itse hanki? Eiköhän se tässä iässä kuulu, että vanhemmat rahoittavat suurimman osan harrastuksista.




Hyvä pointti. Ja sekin, et onko pappa betalar vai itse? Mitä sit onko maksettu ite vai faija? Ei esim. munkaa faija paljoo noit mun kotkotuksii maksa jos ympäri vetelen koko aja. Ja tosiaan, faijaki aika paljo sen takii panostaa esim. mun stuntti juttuu, koska se haluu et on jotn tekemistä. Etten oo tuol potkimas mummoi. Että miettikääs tältäki kannalt. Ja ei siin mitn, ostaisin kyllä ite jos olis töitä. Ei varmasti monellakaa oo töitä, eikä rahaa ostaa rihkamaansa ite.


Ontopic: Ite tykkään ajaa mutkasia teitä, mut tykkään myös temppuilla.

8.4.2008 22:24

Jontteeee kirjoitti:Ja ei siin mitn, ostaisin kyllä ite jos olis töitä. Ei varmasti monellakaa oo töitä, eikä rahaa ostaa rihkamaansa ite.


Kyllähän sitä töitä löytää aina, mutta useilla on kyse siitä ettei viitsi lähteä koulupäivän jälkeen iltaduuniin paskalla palkalla.
Monelle tulee yllätyksenä kun ensimmäisessä työpaikassa ei maksetakkaan kuin 6e tunti, eikä 15e/h. Kyllä tästä maasta töitä löytää kuhan etsii ja kelpuuttaa vähän huonommanki duunin ja on valmis uhraamaan vapaa-aikaa sen eteen.

Ei herneitä.

Ite ajelen yleensä "rauhallisesti", kiihdyteltyä tulee aivan liikaa mutta ylinopeutta en usein aja, ainakaan kaupungissa. Hiekkateillä on kyllä kiva päästellä hieman kovempaakin. :)

8.4.2008 23:00

Oma tyylini: Vihaan sora teitä (tekee kolhuja hienoon maalipintaan :D) Kaasukäsi näin jälkeenpäin ajateltuna on enemmänkin kytkimellä toimiva ON/OFF :(
Liikennevaloista lähetään yleensä rivakasti matkaan mutta hiljennetään sitten myös reippaalla jarrulla kun huomataan ylinopeus. Moottoritiellä päästellään menemään mukavaa kyytiä, yleensä hieman ylinopeutta(ei tosin usein, riippuu mielentilasta ja millä vaihteella liikutaan) Sitten kaupungissa yritän ajaa rauhassa sen takia koska itteä ottaa ainakin päähän ne jotka vetävät sitä satasta siellä kaupungissa muitten kävelijöitten kohdalla. Syrjäiset hyvin päälystetyt taajama alueet ovat silti parhaita!

8.4.2008 23:57

Entisellä nelarilla ajettiin aina hanat kaakossa kun sellainen ikiliikkuja oli. Virimopolla ajelua hävettää edes muistella, mentiin liikenteenjakajien vääriltä puolilta samalla kun kaveri kuvaa videokameralla takapenkiltä.... :D

Nykyään on sen verran kireä ja tunnearvokas menopeli että siitä pidetään hyvää huolta. En viitsi millään lähteä liikkellee ennenkuun oon lämmittäny koneen (ei tietenkään kenenkään pitäisikään) ja sekin täytyy aina tehdä huolella että rakas mito saa parhaan kohtelun. :) Moottoriteillä ajelen mittariin yleensä jotain 130 joka on sopiva autojen vauhtiin nähden. Kaupungissa on ihan kiva ajaa vaikka takaiskaria sais säätää pehmeemmäksi.

9.4.2008 13:22

Itsellä kanssa toi ajotyyli on yleensä aika kaahailua, mutta keskustassa päiväs aikaan tulee ihan nätisti ajettua. Mutta tuo ajo on mulla aikalailla tuollaista a paikasta b:hen. Eli kotoa katsastuskonttorille kikkailemaan ja illalla kotia. :)

9.4.2008 17:29

Mun ajotyyli on sellanen ''hirvee kiihdytys, myöhänen jarrutus, viel hirveempi kiihdytys, viel myöhäsempi jarrutus... jne''

Bensaa kuluu tolla tyylillä. ;)

Liikennesääntöjä noudatan (mitä nyt joskus vähän ylinopeutta kertyy ;) ) enkä esim. kiilaile Corolla-pappoja ym. Mut aika rivakka ajotyyli mulla on...

9.4.2008 19:03

Carcrazy-j kirjoitti:Mun ajotyyli on sellanen ''hirvee kiihdytys, myöhänen jarrutus, viel hirveempi kiihdytys, viel myöhäsempi jarrutus... jne''

Bensaa kuluu tolla tyylillä. ;)

Liikennesääntöjä noudatan (mitä nyt joskus vähän ylinopeutta kertyy ;) ) enkä esim. kiilaile Corolla-pappoja ym. Mut aika rivakka ajotyyli mulla on...


hirvittää tuollaste kuskie kyydis olla :D itte koulu ja työmatkoja ajan iha rauhallisesti, mut "välillä" pitää karstoja polttaa :D

9.4.2008 20:17

Tosiaan tollaset kovat jarrutukset on aivan kamalan tuntuista kyydissä ollessa, kun ei ole ollenkaan omaa tuntumaa siihen pyörään. Pitäs vaan kaveriin luottaa ja jos ei ole hyvä kuski niin vähemmästäkin pitäis pelottaa. :D

Itsehän ajelen aika reippaasti, MUTTA turvallisesti. Painan kovaa siellä missä se on turvallista nopeusrajoituksista huolimatta, ei se niin vaarallista ole paikoin tuplata nopeusrajoitus jos ei ole muita tielläliikkujia tai muuten hankala tie. Mutta sitten en ymmärrä näitä, jotka kuuliaisesti ajaa neljää kymppiä ja kun tulee risteys niin pitää sitten sekin kantata vähintään sitä neljääkymppiä kun ei muuten ole mitään jännitystä siinä ajamisessa. :) Ja jarruttaa myöhään. Nelarilla mä moottorijarrulla laskin pitkän matkaa enkä vetäny liinoja kiinni 4m ennen risteystä niin kuin monet tuntuu tekevän. On se vaan jotenkin leppoisampaa hiljennellä ajoissa risteyksiin ja sit vaikka kiihdyttää kovaa

9.4.2008 20:54

Kiihdyttelyä yleensä ainakin lähes kahva auki, nopeusrajoitusten mukaan tai yleensä max 20 yli, mutkateitä lukuun ottamatta. Taajamassa yritän välttää kovempaa ylinopeutta, isommilla teillä sitten ripeämmin. Mitä tähän jarrutteluun tulee, niin moottorijarrulla pääsääntöisesti niin, että mahd koville kiekoille pykältelen alaspäin, toki tarkasti välttäen ylikierroksia, mutta siellä 10-11trpm tuntumassa :) Tarvittaessa sitten etujarrua kaveriksi, monesti sitä ei kyllä tarvitse kuin vasta <40km/h. Takajarruun kosken vain märällä ja keväisin+syksyisin, sekä joskus hiekkateillä. 2-päällä jarrutukset huomattavasti kevyemmin kuin yksin ajaessa.

Normaalissa ajossa pyrin kyllä ottamaan muutkin huomioon, eli päästelen jalkakäytäviä pitkin porukkaa yli ja väistän jos nopeampaa tulee takaa ym.

Mutkateitä vääntelen kesäisin melko runsaasti ja niillä tulee väännettyä kahvaa reilusti. Mutkateillä ajotyyli muuttuu yleensä melko yläkierrospainotteiseksi ja mennään sitä vauhtia kun pyörällä pääsee+uskallus riittää.

Mutta mutta...kulutus ei mene tuollaisessa ajossa ikinä yli 3.3litran sadalla ;)

9.4.2008 22:17

Ajotapa rauhallinen ja ennakoiva. Ikinä ei tule käytyä edes lähellä pyörän tai kuskin ominausuuksien rajoja. Ylinopeutta ei tule tahallisesti ajettua koskaan. Joskus voi vahingossa lipsahtaa hiukan yli. Pyrin aina mahdollisimman sulavaan ajoon, on pyörä sitten piikki tai isompi. Vaihdot mahdollisimman juoheasti eikä äkkijarrutuksia tai kovia kiihdytyksiä. Ite saan ajonautinnon juurikin siitä pehmeästä ja jouheasta ajamisesta. Repivä ajotyyli on stressaavaa.

9.4.2008 22:27

paha katuhaukka.

9.4.2008 22:35

urku auki, siihen se ktm on tehty :D

10.4.2008 1:05

Mä ainakin tykkään ajella paljon kaupungissa, se vaihteiden vaihtelu jatkuvasti ja kytkimen käyttö ja kaasun kääntely on mukavaa puuhaa. harvemmin ajan ylinopeutta, ellei tule "aihetta", eli joku mopoilija yrittää ohi, tai näkyy kissoja tien vierellä ;)