Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Täysitehoinen vai kuristettu kevytmoottoripyörä?

A1 tehoinen ja/tai kuristettu
696
16%
Täysitehoinen tehtaan malli
1809
41%
Viritetty kevytmoottoripyörä
1886
43%
 
Ääniä yhteensä : 4391

2.1.2011 21:10

tehari löytyy

4.1.2011 22:06

4-T, kuristamaton V-Twin ja tehtaan mukaan ei kureja eli 11kW. Eli periaatteessa kai TT... Nelari ainoo oikee, voi ajaa matka-ajoa useamman sata kilometriä yhteen putkeen eikä kone valita.

4.1.2011 23:46

MPS kirjoitti: Nelari ainoo oikee,


On sellasiaki ihmisiä jotka eivät matka-ajosta välitä vaan tykkäävät vedellä hytti pystyssä kylän raittia ;)

5.1.2011 1:23

Puhumattakaan mukavan mutkasista pikkuteistä ja talvisista jää/motocrossajeluista ;) Ja kyllä kisanpiikilläkin tuollaiset pikkumatkat(50-100km) ajelee ilman ongelmia, pitempiä varten on sitten jo toiset kulkupelit :)

5.1.2011 21:09

MPS kirjoitti:4-T, kuristamaton V-Twin ja tehtaan mukaan ei kureja eli 11kW. Eli periaatteessa kai TT... Nelari ainoo oikee, voi ajaa matka-ajoa useamman sata kilometriä yhteen putkeen eikä kone valita.


Nelarit on tylsiä ajettavia, ei mitään hauskaa. Ja kyllä se 2t kestää 100km ajot heeeeeelposti. Millä perusteella muuten ainoa oikea?

5.1.2011 21:28

Jokaisellahan on omat mielipiteet ja niitä tulee kunnioittaa...
Ehkä MPS ei tarkottanu ylistää tuota nelaria, kuhan vaan totesi sen oman näkemyksen mukaan noin.
Ettei ny jokaisen tarvii tänne tullaa huutelee kumpi on parempi.

Ja ehdottomasti TT 8), vakio ei tullut missään vaiheessa mieleenkään.

7.1.2011 15:13

J_J kirjoitti:Jokaisellahan on omat mielipiteet ja niitä tulee kunnioittaa...
Ehkä MPS ei tarkottanu ylistää tuota nelaria, kuhan vaan totesi sen oman näkemyksen mukaan noin.
Ettei ny jokaisen tarvii tänne tullaa huutelee kumpi on parempi.



Juu, siis tarkotin että nelari ainoo oikee omalle kohdalle... Ikinä en vaihtais 2-tahtiseen. Ja matka-ajolla tarkoitin, että uskaltaa ajaa esim. pk-seudulle ilman pysähdyksiä. Se että onko se jonkun muun mielestä mukavaa, onkin sitten jo ihan eri juttu...

Ja tiedän monta kaveria jotka ei tosiaan tuplaisi tahtien määrää, koska tykkää keulia yms. leikkiä (joka ei itseäni kiinnosta)...

14.1.2011 13:25

Kyllähän tuolla 2t:lläkin ajelee kunhan ei ihan kaasu pohjassa vedä koko matkaa. :D

Itse aiheeseen sitte, TT.

2.2.2011 15:35

Jos pyörä on valmistettu ennen kevareiden tehorajoituksia, ja on poliisien pysäyttäessä "vakio" eli täysitehoinen nykyisten rajoitusten mukaan, voiko vedota siihen että valmistusvuotena ei ollut tehorajoituksia? Toivottavasti ymmärsitte mutta haluaisin selvennystä asiaan :)

2.2.2011 15:39

sen pitää siltikin olla kuristettu, eli et voi vedota siihen. ainakin tällaisen kuvan minä olen saanut

2.2.2011 18:43

tommia kirjoitti:Jos pyörä on valmistettu ennen kevareiden tehorajoituksia, ja on poliisien pysäyttäessä "vakio" eli täysitehoinen nykyisten rajoitusten mukaan, voiko vedota siihen että valmistusvuotena ei ollut tehorajoituksia? Toivottavasti ymmärsitte mutta haluaisin selvennystä asiaan

Sama pätee jokaiseen ajoneuvoon valmistusvuodesta riippumatta eli;

Max. 125cc & 11kW = kevytmoottoripyörä, vaaditaan A1-ajokortti
Ei kuutiorajaa & 25kW = tehorajoitettu moottoripyörä, vaaditaan pikku-A -ajokortti
Ei kuutiorajaa & ei tehorajaa = vaaditaan tehorajoittamaton ns. "normaali" A-ajokortti

Eli ei ole mitään merkitystä onko valmistusvuosi 1970 vai 2011, samat lait pätee kaikkiin.

Kuvitellaan että ennen ajat ennen tehorajoituksia valmistetulla kevarilla, joka on 125cc ja 20kW papereilla. Tässä tapauksessa tarvitset pikku-A:n. Et voi vedota valmistusvuosiin.

16.2.2011 19:44

Eipä niitä edes kiinnosta ainakaan täällä, että onko pyörä TT vai A1. Juttelin viime pysäytyksessä ihan avoimesti mp poliisin kanssa mäxän huipuista yms. Totes vaan, että hyvä että kulkee ja sano että tukkoonhan se menee kuristettuna. Eipä oo mitään lappua ainakaan tullu perästä, että kilvet lähtis.. :lol:

16.2.2011 23:57

sekin on niin monesti poliisi kohtaista, jos sattuu joku henkilö paikalle joka ei oo edellisiltana saanu nii sitte syynätään jokaane ruuvi ja korkki.. ymmärtäähän tuon täystehosen vehkeen sinällään että vakiokin kulkee jo niitä motarivauhteja yms, täystehosella sitten voi vaan ohitella ja ei tarvi olla se tientukos. ihan loogisestihan se menee että mopot syynätään, niitä viritellään kulkemaan 90+ ja "ajotaitona" on vain teoriakoe jossa on pari kysymystä, siihenkin vedetään vastaukset hatusta ja unohdetaan kokonaan kortin saatua, kevarikortissa on sentään kunnolliset ajokokeet ja liikennesäännötkin tulee hyvin esille.

17.2.2011 12:29

OT: Onneksi tuota mopokorttia ei jatkossa noin helpolla saa.

Niinhän se juuri menee. Harvahan sitä loppujen lopuksi kiinni jää TT:llä ajamisesta, mutta kun jollain taas ensimmäinen poliisi jonka näkee vie kilvet mennessään.

24.2.2011 13:05

Ja onhan se niin, että samalla kortilla sitä pääsee tulevaisuudessa ajamaan niitä isompia härveleitä. Oishan se vaarallisempaa siirtyä A1 tehosesta suoraan 21 vuotiaana siihen isoon tonniseen ku täystehosesta, kuitenki läheskään jokanen ei 18v osta pyörää.
Mopot on ihan eri asia, oon kyllä silti sitä mieltä että ne sais sitä 60km/h kulkea ja tietysti vaikka enemmän jos niihin jotkut kokeet tulis ettei ihan muropaketista saa niinku nykyään.