Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

18.4.2010 13:31

laukkanen- kirjoitti:
TgNox kirjoitti:Sano nyt vielä et sun "250 kurapyörä" on crossi... :roll:


joo nii onki mitä sitte? sattumoisin se vaan sattuu olemaan rek. Voi hyvää päivää tänne tullin ystävällisesti asiaa pohtimaan ni nettipippelit alkaa heti pätee. 10 samanlaisata vastausta!

HUOH! en jaksa kinastella -,- käykääpä ihan mielenkiinnolla tuktailemassa vaikka nettimotoa kun teillä ei muutakaan eläämää ole ja kertokaa miten esim. 200cc ktm on 7kw papereissa??

Kerro mikä pyörä kyseessä niin voi tulla asiallisempia vastauksia. Kyseessä joku 90-luvun 250 crossi? Uudempia meinaan mahdoton saada kilpiin koska tyyppihyväksynnät puuttuu. Jos pyörä on rekisterissä 250cc niin sitten voi olla mahdollistakin. Maahantuojalta paperit kuntoon, 125 kone tilalle ja dynopaperit mistä selviää, että tehoja on alle 11kw. 250cc koneella ei pysty piikiksi rekisteröimään.
Ja onhan noita ktm vähän joka kokoluokkaa kilvissä alle 11kw tehoilla aina 530 asti. Pienet tehot papereissa johtuu päästöistä.

Tiivistettynä: 125cc koneella voi saada rekisteröityä piikiksi, mutta isommalla ei.

18.4.2010 18:25

Rekisteröinnissä ei erityisesti ole "piikkejä" ja "isoja pyöriä", tietääkseni, vaan kaikille on sama käytäntö, samat (muutos-)katsastussäännöt. Kortti sitten vaikuttaa siihen, mitä saa ajaa.

18.4.2010 19:25

kersti91 kirjoitti:Rekisteröinnissä ei erityisesti ole "piikkejä" ja "isoja pyöriä", tietääkseni, vaan kaikille on sama käytäntö, samat (muutos-)katsastussäännöt. Kortti sitten vaikuttaa siihen, mitä saa ajaa.


Kyllä mun rekisteriotteessa tossa "ajoneuvoryhmä" kohdassa lukee "kevyt moottoripyörä".

Jos siis käsitin tekstisi tarkoituksen oikein

19.4.2010 7:35

Jonskiii kirjoitti:
kersti91 kirjoitti:Rekisteröinnissä ei erityisesti ole "piikkejä" ja "isoja pyöriä", tietääkseni, vaan kaikille on sama käytäntö, samat (muutos-)katsastussäännöt. Kortti sitten vaikuttaa siihen, mitä saa ajaa.


Kyllä mun rekisteriotteessa tossa "ajoneuvoryhmä" kohdassa lukee "kevyt moottoripyörä".

Jos siis käsitin tekstisi tarkoituksen oikein

Tai sitten olen väärässä... No, käytännössä nyt ei ole eroa niinkään.

19.4.2010 19:35

pitääkö verot maksaa ennen rekisteröinti katsastusta??

21.4.2010 12:30

döördi kirjoitti:pitääkö verot maksaa ennen rekisteröinti katsastusta??

Ei, mutta kilven saa vasta verokuittia vastaan.

25.4.2010 15:00

Osaavat auttakoot :) eli multa lähti eilen kilvet kävelemään poliisin mukaan, ja pitäs nyt rekisteröintikatsastaa, ni mitä mä tarviin siihe et menee läpi :nolo: , tarviiks mtn papereita tai mitää

25.4.2010 19:55

Qazaaownzu kirjoitti:Osaavat auttakoot :) eli multa lähti eilen kilvet kävelemään poliisin mukaan, ja pitäs nyt rekisteröintikatsastaa, ni mitä mä tarviin siihe et menee läpi :nolo: , tarviiks mtn papereita tai mitää

Siis täh? Et sä mitään maahantuontitodistuksia tartte... Etkä varmaan dynolappujakaan. Rekisteriote, rahatukku, pyörään vilkut, peilit, valot kuntoon. Kumeissa kannattaa olla pintaa ja kone käyntikunnossa. Motkotusta voi tulla takavaloista (ledilipoista), sillä vaikka niissä olisi E-hyväksytty taka- ja jarruvalo, kilpi ei saa osoittaa taivaaseen ja vaatii hyväksytyn, kirkkaanvärisen valon. Samoin myös pitkien ja lyhyiden valojen tulee palaa ja umpion olla hyväksytty, halogeenimaskien kanssa voi tulla sanomista.

A1-tehoisuudella nyt ei välttämättä väliä, mutta jos esim YPVS on kiinni/muu pakoaukon säädin, jonka inssi tajuaa, kannattaisi se ehkä (sähköisissä) ottaa pois käytöstä (aukon ollessa kiinni-asennossa) tai muissa tapauksissa yrittää lukita.

Riippuu inssistä.

25.4.2010 20:50

kersti91 kirjoitti:
Qazaaownzu kirjoitti:Osaavat auttakoot :) eli multa lähti eilen kilvet kävelemään poliisin mukaan, ja pitäs nyt rekisteröintikatsastaa, ni mitä mä tarviin siihe et menee läpi :nolo: , tarviiks mtn papereita tai mitää

Siis täh? Et sä mitään maahantuontitodistuksia tartte... Etkä varmaan dynolappujakaan. Rekisteriote, rahatukku, pyörään vilkut, peilit, valot kuntoon. Kumeissa kannattaa olla pintaa ja kone käyntikunnossa. Motkotusta voi tulla takavaloista (ledilipoista), sillä vaikka niissä olisi E-hyväksytty taka- ja jarruvalo, kilpi ei saa osoittaa taivaaseen ja vaatii hyväksytyn, kirkkaanvärisen valon. Samoin myös pitkien ja lyhyiden valojen tulee palaa ja umpion olla hyväksytty, halogeenimaskien kanssa voi tulla sanomista.

A1-tehoisuudella nyt ei välttämättä väliä, mutta jos esim YPVS on kiinni/muu pakoaukon säädin, jonka inssi tajuaa, kannattaisi se ehkä (sähköisissä) ottaa pois käytöstä (aukon ollessa kiinni-asennossa) tai muissa tapauksissa yrittää lukita.

Riippuu inssistä.

mun tietääkseni ainoo rekisteri ote mikä mul o lähti poliisin mukaa:D

26.4.2010 18:04

Hmm, no siinä tapauksessa et tartte kuin henkkarisi. Nykyäänhän katsastuksessa tulostetaan aina uusi rekisteriote. Henkkarit, mopo ja rahat mukaan.

26.4.2010 19:02

onneks tulee uuet paperit :D vanhois meinaa loppuu jo kirjotus tila :lol:

10.5.2010 11:58

En nyt löytänyt tälle suoraa vastausta niin päätinpä kysäistä.

Oisin hankkimassa ehkä tollasta 2005vm Ktm Exc 125 pyörää, joka ollut aiemmin ihan liikennekäytössä normaalisti, mutta joka otettu pois rekisteristä 08 ja ajeltu välillä crossia, kaikki paperit kuulemma löytyy ja vakio osat sun muu hilpe. Mites toi nyt kun haluisin takaisin kilpiin, onko se vaan pyörä lailliseen kuntoon ja katsastukseen? ja paljon suunnilleen kustantaa? Tässä nyt se ongelma että myyjä ei tiedä onko se otettu "lopullisesti" pois rekisteristä vai vaan poistettu liikennekäytöstä, ja jos se on otettu lopullisesti pois niin olen ymmärtänyt ettei kilpiin enään saa?

Maahantuonti?

11.5.2010 12:09

Elikkä tietääks kukaan paljon tommosen 98vm temmin maahantuonti saksasta maksaa??

24.5.2010 22:30

4llu- kirjoitti:En nyt löytänyt tälle suoraa vastausta niin päätinpä kysäistä.

Oisin hankkimassa ehkä tollasta 2005vm Ktm Exc 125 pyörää, joka ollut aiemmin ihan liikennekäytössä normaalisti, mutta joka otettu pois rekisteristä 08 ja ajeltu välillä crossia, kaikki paperit kuulemma löytyy ja vakio osat sun muu hilpe. Mites toi nyt kun haluisin takaisin kilpiin, onko se vaan pyörä lailliseen kuntoon ja katsastukseen? ja paljon suunnilleen kustantaa? Tässä nyt se ongelma että myyjä ei tiedä onko se otettu "lopullisesti" pois rekisteristä vai vaan poistettu liikennekäytöstä, ja jos se on otettu lopullisesti pois niin olen ymmärtänyt ettei kilpiin enään saa?

Kyllä se pitäisi saada rekisteriin joka tapauksessa. Jos lopullisesti poistettu (miksi olisi?) niin ehkä pitää maksaa verot uudestaan(järjetöntä, tiedän). Akelta kuitenkin löytyy pyörän tiedot jos on joskus ollut rekisterissä ja rekisteriin palauttaminenkin käykin sitten jo aika helposti. Eipä tuo muuta tarvitse kuin vilkut, peilin ja kilventelineen. A1 tehoiseksi ei tarvitse kuristaa, koska asemalla vain tsekkaavat, että nuo edellä mainitut löytyy. Tehoja heidän ei tarvitse todeta papereita vastaaviksi. Parhaassa tapauksessa ei tarvitse edes näyttää pyörää asemalla vaan hakea vain kilpi takaisin.

Ohjeeni! 1. Pyydä myyjältä kopiot pyörän papereista, kunnon myyjä antaa. Jos ei anna niin runkonumero sentään pitäisi saada.
2. Soitat katsastusasemalle ja annat runkonumeron. Kysyt saako ko. numerolla löytyvää pyörää rekisteriin ja mitä se vaatii
3. Ostat pyörän ja laitat rekisteriin k.aseman virkailijan ohjeiden mukaan.

28.5.2010 19:04

Mites ois että saiskohan kilpiin KTM 125 2tahtisen krossin joka siis on tarkoitettu motocrossiin.
kuristaa 11kW:ksi ja vie katsastukseen niin mitä mahtaa sanoa, paljon pitäisi osaa laittaa ja pääseekö 500e mahd. muutoksilla esim ko. laitteessa: http://www.nettimoto.com/ktm/sx/953875