Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Pienet kysymykset

14.6.2013 12:17

+1

Re: Pienet kysymykset

14.6.2013 13:17

Eikös sellanen ollutkin joskus vai muistanko iha väärin? Oon kans kaipaillu samanlaista topikkia, voisi omankin pärrän sinne laittaa ku on sitä tullu laiteltua vaikka projutopikkia en jaksanutkaan tehdä :)

Re: Pienet kysymykset

14.6.2013 17:13

Mopopuolella tais olla.

Re: Pienet kysymykset

14.6.2013 18:36

Kannatan ajatusta. Voisin sinne omastakin pyörästä tehdä stooria kun on kokenut niin paljon muutosta. Projutopikkia ei ikinä tullut kun laittelut oli niin hajanaista ja aina välillä tuli jotain uutta, mutta ei kerrallaan niin isoa pläjäystä, että olisi ollut riittävä projutopikkiin.

Re: Pienet kysymykset

15.6.2013 12:00

No sit tehdään sellainen!

Re: Pienet kysymykset

15.6.2013 12:15

Sellanen kysymys et kun penkin ajattelin päällystää niin tietääkö joku mistä sais sellasta penkkiin sopivaa mustaa kangasta? Tai missä olis jotain päällystys firmoja? Tampereen alueelta jos mahdollista.

Re: Pienet kysymykset

15.6.2013 12:20

Verhoilijathan nitä päällystävät, mutta kangaskaupoista saa ainakin tekonahkaa. Siitä vaan leikkelemään ja kuumailmapuhaltimella venyttelemään. Mankin penkkejä päällystäessä usein vielä liimaan sen päällisen kiinni pehmusteeseen ettei se ole sellanen löysä keskeltä.

Re: Pienet kysymykset

15.6.2013 20:15

Miten nämä ilmajäähy 4T Yamahat keulii jos verrataan vaikka kurittomaan mopoon?

Re: Pienet kysymykset

15.6.2013 22:57

Onko kellään tätä hälytintä omassa pyörässä: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... b712014-2/ ?

Kannattaako ostaa, kun kuitenkin niin halpa vai kannattaako harkita jotain toista varashälytintä? :roll:

Re: Pienet kysymykset

15.6.2013 23:52

Tietääkö kukaan miten vakionopeudensäädin toimii? Olisiko mahdollista soveltaa sellainen pyörään?

Re: Pienet kysymykset

15.6.2013 23:53

Mikään ei ole mahdotonta, jos ei tee siitä sellaista ;)

Re: Pienet kysymykset

15.6.2013 23:56

Aplaja kirjoitti:Miten nämä ilmajäähy 4T Yamahat keulii jos verrataan vaikka kurittomaan mopoon?


Hyvin pitäis nousta keula, jos vaan on tekniikka kunnossa. Varmasti nostaa vielä helposti kakkosvaihteella, jos vaan osais. Mitä ite oon kokeillu, nii ykkösellä kytkinpommilla ja rykäsyllä sais jo ympäri heitettyy :lol: En kyllä osaa kurittomaan mopoon verrata :s

Re: Pienet kysymykset

16.6.2013 1:31

AceFin kirjoitti:Tietääkö kukaan miten vakionopeudensäädin toimii? Olisiko mahdollista soveltaa sellainen pyörään?


Kunnon vakkari on varmaan aika hankala itse väsättäväksi. Pitäisi olla joku systeemi mikä osaisi nopeuden mukaan säätää kaasua. Eli tämmösessä pyörässä varmaan mittarinvaijerin kierrosnopeuden mukaan säätyvä kaasu(vaijeri)n lukitus, joka osaisi sitten kierrosnopeuden laskiessa lisätä kaasua jne. Elektronisesti onnistuisi varmaan myös, jos mittari(nvaijeri)lta saa jännitteen ulos, jolla voisi sitten ohjata jonkunlaista sähkömoottoria, joka taas liikuttaisi kaasuvaijeria hieman. Sitten pitäisi luultavasti myös kaasuvaijeri haarauttaa, ettei vakkari ole perinteisen kaasukapulan tiellä ja että kaasun lukituksen saa aukaistua. Näin siis lukiolaisen päättelyllä, en sitten tiedä miten oikeasti toimisi :D

Sitten kun astutaan oikeaan maailmaan, niin pyörään on itse asiassa aika helppo tehdä "vakionopeudensäädin" = kaasunlukitin. Eli kaasukapula tai vaijeri lukitaan vain tiettyyn asentoon, jolloin tietysti vauhti muuttuu suuresti esimerkiksi ylä- ja alamäissä kun pyörä jaksaa/ei jaksa vääntää. Väsäsin aikoinaan 125cc mankiin tälläisen systeemin.

Kuva
Kuva

Eli kun kaasukapula halutaan lukita tiettyyn asentoon, lukitustappi työnnetään ohjaustangon päähän hitsatun reikälevyn (ens. linkki) reikään. Kun lukitustappi on pohjassa, kaasukapulaa (toinen linkki) liikautetaan sen verran, että tuo operointitappi ei pääse vapautumaan. Kun kaasua käännetään lisää, operointitappi pääsee liukumaan kaasukapulan lovessa nolla-asentoon, jolloin lukitus vapautuu jousen avulla. Toivottavasti tajusit :lol:

http://imageshack.us/a/img827/5788/imagevcu.jpg
http://img703.imageshack.us/img703/6411/imagedwi.jpg
http://img19.imageshack.us/img19/568/imagepqbo.jpg

Re: Pienet kysymykset

16.6.2013 10:56

Henkilökohtaisesti en kyllä suosittele vakkaria kakspyöräiseen ihan turvallisuussyistä. Joo, vaikka kuinka ollaan varovaisia ja kuolemattomia, se vahinko sattuu (ainakin minun tuurilla) taajamassa, jolloin kaasu hirttää ja sillon mentiin. Ennemmin vaikka laittaa kaasukahvaan sellasen mönkkärimäisen läpän (kiristää kiinni siihen kahvaan sen läpän), ei tartte mitään patentteja tehdä ja säästää rannetta samalla lailla.

Re: Pienet kysymykset

16.6.2013 13:07

AceFin kirjoitti:Tietääkö kukaan miten vakionopeudensäädin toimii? Olisiko mahdollista soveltaa sellainen pyörään?

Auton perinteinen jälkiasennus vakkari mekaanisella polkimella varustettuun autoon on melko yksinkertainen:

Se vetää servomoottorilla kaasun päälle ja pitää sen yhessä samassa asennossa ellet itse säädä ohjausnapeista lisää tai vähemmän kaasua, ei ymmärrä mäestä yhtään mitään ja toimivuuskin on joskus vähän mitä sattuu, löytyy mikrokytkimet jarru ja kytkinpolkimista eli jos jompaa kumpaa painaa niin lähtee pois.

Sitten taas se nykypäivän hienompi orkkisvakkari tai jotkut jälkiasenteisetkin sähkösellä kaasupolkimella varustettuun autoon:

Painat nappia tietyssä nopeudessa ja vakkari laskee anturitietojen perusteella just niin pienen kaasumäärän et auto jaksaa pitää nopeuden yllä, pikkumäessä osaa antaa lisää kaasua että pääsee ylös saakka, mutta jos on liian iso vaihde ni eipä tuokaan kenkää anna yhtä paljon ku oikea kuski (eikä osaa ottaa vauhtia ennen mäkeä) ja sit voi olla et nopeus tippuu, löytyy tästäkin mikrokytkimet jarrusta ja kytkimestä, eli sammuu jompaa kumpaa painaessa.

Prätkään en kyllä ite laittais muutakun tommosen rannetuki lärpäkkeen joka pitää kaasun tietyssä asennossa mut saa heti pois, jos sen servomoottorin taas virittää ni perkele on äkkiä kumossa jos tulee joku häiriö.