Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

4.10.2012 23:40

Autokoulun pyörää lainaat, vois lukee pari edellistä viestiä kun tuokin asia just käsiteltiin.

Re: A1-kortti

8.10.2012 16:15

MIllä sivustolla kannattaa harjoitella A1 kortin opettajan teoriakoetta?

Re: A1-kortti

8.10.2012 16:44

Indriving on aika lyömätön :)

Re: A1-kortti

9.10.2012 17:41

Huomenna käsittelyt ja inssi. :nolo: kuumottaa.

Kellään vinkkejä/neuvoja?

Edit: kokeilin tuota pujottelutehtävää. Siinä sanottiin, että radan leveys 5m ja siinä pitäisi pystyä kääntymään. Oma pyörä (Derbi GPR) ei käänny 5m halkaisijalla edes taluttaen. Tuleeko tuohon tehtävään sitten lisää tilaa, että saan tehtyä ne U-käännökset?

Re: A1-kortti

9.10.2012 19:49

Juu, pyörän kääntösäde + 1-metriä on rännin leveys, täältä sivulta 30 löytyy faktatietoa asiasta.

Sitten ohjeita:

1. Nopeus: Rauhassa ajat, 5 kilsaa alle rajotuksen niin hyvin menee.

2. Kaistavaihto: Muista mennä tyylillä vilkku, vilkasu peilistä, vilkasu päällä eli käännä kunnolla sitä päätä, jotta inssikin näkee ja sitten vasta vaihdat kaistaa.

3. Muista vilkuilla kunnolla päätä kääntämällä risteyksissä kevyt-liikenne.

4. Pysähdy stop-risteyksen kohdalla reilusti, laske kolmeen pysähdyksissä (yleisin virhe et ei pysähdytä kokonaan -> suora hylkäys).

5. Mikäli toinen auto tai muu este on 5m lähempänä suojatietä niin pysähdy, mielummin epävarmassa tilanteessa pysähdyt varmuuden vuoksi, ja pysähdy myös mikäli 2-kaistasella tiellä toinen auto pysähtyy (toinen yleinen virhe josta tulee suora hylkäys).

6. Yritä unohtaa se inssi-setä ja ajelet vaan ihan rauhassa.

Tossa ne tärkeimmät taitaa olla.

Re: A1-kortti

9.10.2012 20:45

Jeps, kiitoksia.

Mites kun mulla nuo peilit on vähän minne sattuu eikä niistä näe kunnolla takaa/sivulta tulevia, niin kannattaa kaistan vaihdossa ja liittymästä tultaessa jne. varmaan kääntää päätä ihan reilusti, vai onko se jonkinlainen virhe jos rupeen kurkkimaan enemmän taakse? :)

Re: A1-kortti

9.10.2012 21:43

Ei ole mitenkään väärin, vaan kuuluukin kurkata kunnolla kuollut kulma jota ei peilistä nää, elikkä kattelet reilusti vaan mut muista olla liikaa kattomatta ettei pyörä seilaa kaistalla miten sattuu.

Re: A1-kortti

10.10.2012 6:31

Pidät mielessä, että jos et näe peilistä, niin sillon käännät päätä. Sillä pääset pitkälle.

Re: A1-kortti

10.10.2012 15:00

Inssissä kyllä pitää kääntää päätä joka helvetin mutkassa ja kaistanvaihdoksessa, vaikka peileistä näkisikin kaiken. Päätä kannattaa pyöritellä niin paljon kuin vaan mahdollista, ja niin selkeästi, jopa ylikorostetusti, että inssisetä varmasti huomaa.

Re: A1-kortti

10.10.2012 16:17

tuo on niin totta :lol: Sillonko ite ajotuntejaki ajelin nii aina kuulu vaa radiopuhelimesta että katohhan sinne sivulle vaikka aina katoinki, muttaku pitää pää kokonaan kääntää että ne tajuaa :D

Re: A1-kortti

10.10.2012 18:39

Ittekki kans kääntelin päätä iha joka suuntaa aina risteykses ja kaistanvaihossa, kaveri just eilen kusi inssin kyseisen asian takia, vaikka varotin häntä :D, paljo muute teillä kesti toi inssi? Ihmettelin ku ittel meni 15min vaikka ajo-opeltaki ku kysyin nii se sano et tulee kestää se n. 25min :lol:

Re: A1-kortti

10.10.2012 21:01

Nonnih nyt on käyty ryssimässä käsittelykoe. Kaikki muut meni ihan jees paitsi just toi pujottelu, ja siinäkin ongelmana oli just nuo käännökset. Noh, inssisetä kertoi sitten, että miten se katse kannattaa suunnata pysyäkseen tasapainossa ja harjoittelin siinä sitten vähäsen sitä. N. 10-15 min harjoittelun jälkeen alkoi jo jotenkuten luonnistua. Tässä nyt viikko harjoitellaan ja lähdetään koittamaan uudelleen.

Kysymystä: tarviiko nyt maksaa uusinnassa muuta kuin käsittelykoe? Inssiajoa en päässyt edes aloittamaan, eihän sitä tarvitse uudelleen maksaa?

Re: A1-kortti

10.10.2012 21:22

Ei tartte inssiä maksaa, elikkä 20-30€ maksaa se käsittelyn uusiminen.

Re: A1-kortti

10.10.2012 23:01

Jep. Mikä tehtävä tuntui teistä vaikeimmalta käsittelyssä, vai oliko inssi vaikeamman oloinen? Omasta mielestä tuntui, että kaikki muut tehtävät oli helppoja paitsi se pujottelun kääntyminen, joka nyt oli mulle ihan ylivoimaisen vaikea :D

Kääntyykö nuo autokoulujen enskat ja muut (esim. Duke) jotenkin helpommin kuin mun GPR? Joku jamppe veti siinä ennen mua sen pujottelun ihan kuin vettä vaan.

Tai sitten oon vaan ylivoimaisen huono just siinä käännöksessä :D

Re: A1-kortti

10.10.2012 23:58

GPR ei todellakaa oo helpoin pyörä tuohon.. Itse ajoin autokoulun Yamaha WR:llä jossa painopiste matalalla ja kun itselläkin sama pyörä ja oli tullu jo sillä ennemmin ajeltua niin helposti ne meni.