Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Pienet kysymykset

6.6.2013 13:20

Ja riksu26 varmaan samoin perustelisi, että ei millään abs:llä mitään tee, kun jarrukahvalla voi säätää...

Nimenomaan kevareihin ja pienempiin pitäisin luistonestoa/keulimisestoa turhana, koska aika "provosoivasti" pitää vakiokemmua tai mopoa ajaa, että se keulisi tai sutisi normaaleissa olosuhteissa.

Asiaa erikseen ovatkin nuo isommat, lähemmäs 200hp, pyörät, jotka iskevät mustaa viivaa asvalttiin pahimmillaan tahattomasti. Ja keulimisen suhteen sama juttu. Näihin pyörään IMO tällaiset sähkösysteemit ovat tervetulleita, koska vahinkoja sattuu kokeneillekin kuskeille. Oma päänvaivansa on sitten tuo luotettavuuspuoli, mutta en usko sen nousevan kovinkaan suureen asemaan.

riksu26, eivät nuo sähköiset ajoa helpottavat järjestelmät sielä kiusana ole. Ne ovat sitä varten, jos/kun kuski ei olekkaan aivan niin tarkkana kuin pitäisi. Ei kehitystä vastaan tarvi olla siksi, että itse ei pitäisi niitä tarpeellisena. Nuo ovat nimenomaan vahinkoja varten suunniteltuja. Etköhän sinäkin nopeasti opi arvostamaan tuollaisia laitteita, kun olet autolla ajanut ensimmäisen talvesi ilman abs-jarruja. Voin kertoa ettei ole kivaa...

Re: Pienet kysymykset

6.6.2013 20:58

Mitä mä millään abs:llä teen, ihan turhaa sekin :lol: On siitä jo ehkä vähän isommissa pyörissä jotain hyötyä.

Re: Pienet kysymykset

6.6.2013 22:43

Johan tulee kovaa tekstiä.. Kyllä sitä silloin tarvitaan, kun on tosi kyseessä :roll: Ihan hyvä vaan, että ABS yleistyy pärrissäkin. Liukkaalla kelillä säästyy varmasti paljon pyöriä ja kuskeja, kun ei renkaat iske lukkoon ja jarrutusmatkakin voi lyhentyä. Normiajossahan ABS on sitten huomaamaton, mutta on se mukava pitää "henkivakuutusta" mukana, vähän kuin airbagit autoissa. Ja jos nyt vähän miettii, niin kevareissa ABS:stä voi olla jopa enemmän hyötyä kuin isommissa pyörissä. Vauhti on kuitenkin suurimmaksi osaksi samaa luokkaa, mutta toisaalta painoa on vähemmän. Monilla kevarikuskeilla on näyttämisenhalu ja kokemus juuri päinvastaisessa järjestyksessä isompien pyörien kuskeihin nähden, joten vaaratilanteitakin varmasti on enemmän. Ja kun ottaa huomioon, että kevarikuskeilla ei kovin usein ole autoa käytettävissä, moottoripyöräily on yleisempää myös huonolla kelillä. Päivinä, jolloin muut saattavat ottaa jo auton alleen, ei kevarikuskilla ole muuta vaihtoehtoa kuin se satapiikki. Ja seurauksena on tuskin mitään hyvää...

Re: Pienet kysymykset

6.6.2013 22:58

Onko riksulla paljonkin kokemusta isommista pyöristä? Vaikuttaa vähän sellaiselta yli-ihmiseltä mitä on omassakin kaveripiirissä, "en tarvitse ajotakkia koska en kaadu ikinä" jne.. Näin naurettavaa tekstiä en oo taas aikoihin lukenut. Sillä sun mopo-Aprilialla on vähän erilaista ajaa kuin 200 kiloisella kyykyllä, luistonesto ja ABS ovat todellakin hyviä keksintöjä ja tulee varmasti pelastamaan monia ihmishenkiä tai ainakin pyörien katteita. Kokeneillekkin kuljettajille sattuu virheitä ja olosuhteet saattaa yllättää. Tietenkin on hyvä, että nämä saa kytkettyä pois päältä jos haluttaa pelleillä mutta normiajossa kyllä auttavat läheltä piti -tilanteissa.

Re: Pienet kysymykset

7.6.2013 0:10

Ettekös osaa lukea? Kirjotin tuossa aiemmassa viestissä, että
"On siitä jo ehkä vähän isommissa pyörissä jotain hyötyä." Sori vaan, mutta sitä vartenhan koulussa käydään, että opitaan myös luetunymmärtämistä ;) Ja jos sitä näyttämisenhalua on niin paljon, että ajetaan kolareita, niin on kyllä kuskissa vika, kun kerta pitää ostaa joku kisapiikki, pistää se kulkemaan 140 ja ajaa sillä kaupungissa 40 alueella auton kylkeen(tuo oli vaan huono esimerkki). Kyllä niitä ihmishenkiä säilyis, jos ne kuskit (en nyt mitenkään yleistä) opettelis hallitsemaan itsensä ja kaahottais tukka putkella mielummin radalla. Yhtälailla ne auttais tälläsissä vajaat 120 kiloisissa mopoissakin, esim sadekelillä ei tarvitte paljoa painaa, että menee rengas lukkoon ja sama oikeastaan kuivallakin. Ja kyllä tiedän, että kokeneillekkin kuljettajille sattuu virheitä, joillekkin ennemmin ja toisille myöhemmin. Jotkut on taas sitä onnekasta sakkia, eikä niille satu koskaan mitään.

Re: Pienet kysymykset

7.6.2013 0:49

riksu26 kirjoitti:Ei sillä yksinkertaisesti tee yhtään mitään. Sitä kaasua voi kontrolloida, ettei se pyörä lähtis heti lapasista

riksu26 kirjoitti:Mitä mä millään abs:llä teen, ihan turhaa sekin :lol:

riksu26 kirjoitti:Yhtälailla ne auttais tälläsissä vajaat 120 kiloisissa mopoissakin, esim sadekelillä ei tarvitte paljoa painaa, että menee rengas lukkoon ja sama oikeastaan kuivallakin.

Hieno takinkääntö :nolo:

Re: Pienet kysymykset

7.6.2013 0:55

Riksun tarkotus onki varmaan provosoida ja kasvattaa virtuaalipippeliä, tosin normaalisti siinnä vaan käy toisin päin...

Re: Pienet kysymykset

7.6.2013 1:45

Ettei vaan ihmiset täälä ota asioita liian vakavasti/tosissaan? Jos mä pistän tohon tuon lol -hymiön, niin yleensä se tarkottaa sitä, että mä en tarkoita tota vakavissani. Eikä mun tarvitte mitään virtuaalipippeliä kasvatella. Ja toi Stål:in viesti ei ole vissiin ihan loppuun mietitty? Ekassa lainauksessa puhuin luistonestosta, toisessa heitin hieman huumoria kehiin ja kolmannessa puhun ABS:stä ja nuo mielipiteet on mun. Käsittääkseni jokaisella voi olla omat mielipiteet eri asioista ja ekös se ole hyvä, että niitä erilaisia mielipiteitä on? Kaiken lisäksi tuosta Stål:in viestistä saa myös semmosen vaikutelman, että tyyppi yrittää vaan epätoivoisesti "servata" mut... :roll:

Stål. Jos et tiennyt, niin luistonesto ja abs on eri jutut. Toinen estää sutimista ja toinen taas sitä, että ei menisi renkaat lukkoon kun jarruttaa... Etkös muka sitä tiedä?!? :lol:

Re: Pienet kysymykset

7.6.2013 2:05

Tytöt hiljaa :D Absit ois kyllä tervetulleet munki tuleviin laitteisiin, luistonestoa ei taida tarvita 4-t kemmulla :D

Re: Pienet kysymykset

7.6.2013 2:26

Tuotahan mäkin ajoin takaan.. Olit vaan onnistunu selittämään tuon paljon paremmin! :) Jos nuo tytöt nyt ymmärtäis ja ei tulis valittamaan/pätemään asioitsta, jotka kaikki tietää :lol:

Re: Pienet kysymykset

7.6.2013 2:46

Ja draama loppu siihen sitte. :D

Re: Pienet kysymykset

7.6.2013 20:23

pitääkös tälläsen kevarin normi ketjuihin (ei mitään O,X renkaita) käyttää jotain voiteluöljyä?

Re: Pienet kysymykset

7.6.2013 20:31

Ihan ketjurasvaa, saa kaikista mp liikkeistä, motonetistä ja biltemasta yms. kaupoista. Itsellä motulin spraytä, hyvin toimii. Kannattaa rasvata ajon jälkeen kun ketjut on lämpimät ja rasvalla aikaa imeytyä/takertua ketjuihin ettei ekassa kiihdytyksessä suihkua pois.

Re: Pienet kysymykset

8.6.2013 1:25

Onkohan detsonissa menos kytkinvaijeri poikki? Lähin kotoa ajamaan ja pääsin 300 metriä, pistin kytkimen pohjaan niin sellanen jännä rusahdus kuului. Samanlainen kuului eilenkin, mutta nyt jotenkin tuntui että vaikutti vaihteisiin. Vaihteet menee jäykemmin pienemmälle, välillä niinkuin raakana löis vaihteet sisään :roll: Kytkimen liikealue kapeni kans jonkinverran. Pyörällä on nyt 30tkm ajettu eikä kytkinvaijerista oo kuittia, että ties kuinka kauan tollakin on päästelty.

Re: Pienet kysymykset

8.6.2013 2:16

Vois olla. Säikeitä naksahdellu pikku hiljaa poikki ja nyt vaijeri pidentyny sen verran et ei pelaa enää ?