Mulla setä sano, että nopeutta ei ainakaan enempää tarvi olla.
Mutta siis; Jos vähänkään epäilyttää, että pitää käyttää vilkkua, käytä sitä.
Jos vähänkään epäilyttää, että pitää kääntää päätä, käännä sitä.
Kaistanvaihdossa (Esim auto tienviereen parkeerattu ja pitää mennä ohi, mene reilusti vastaantulevien kaistalta.) vilkku, peili,
olan yli vilkaisu ja sitten vasta viivan yli. Sama juttu omalle kaistalle palatessa.
Aina, kun kääntyessäsi esim vasemmalle, siinä menee suojatie tien yli,
ennen kallistusta olan yli kevyt liikenne! Myös kannattaa hieman odotella, jos sattuu joku puu tai vastaava, mikä peittää näkyvyyttä ja yrittää kurkkia sinne taakse jotenkin.
Ole varuillasi paikkaamaan virheajo. Esim, mulla inssi sanoi, että mennään oikealle, ryhmittäydyin niinkuin pitääkin ja sitten korjasi radioon, että eikun vasemmalle ja pyyteli anteeksi. Nopeasti vilkku, peili, olan yli ja kaistanvaihto. Tästä sain positiivista palautetta inssiltä.
Jos et vauhtia ala hidastamaan kovin kaukaa ennen risteystä, niin laahaa edes jarrua, että inssisetä näkee jarruvalosi ja luulee, että jarruttelet.
Itse teen aina noin, poikkeuksetta sen takia, että takanatulevalle ei tule yllätyksenä äkkijarrutus.
Jos et näe kevytliikennettä, niin
aina hidasta. Esim, joku auto parkeerattu siten, että näet suojatien viivat asfaltilla, mutta et jalkakäytävälle, hidasta. Ei vaadita pysähdystä, mutta myös oman turvallisuutesi takia kannattaa hidastaa. Mieti, jos sieltä tulee joku lapsi juoksemalla eteen?
Maantiellä ajo; Katse kauas ja vilkku hyvissä ajoin päälle. Sielläkin ryhmittäytymiset vilkku hyvissä ajoin, peili, olan yli ja viivan ylitys. Kannattaa tehdä koko setti, vaikka olisikin sellanen tilanne, että pelkkä peili riittää. (Näkisit peilistä tienreunuksen)
Vilkun käyttöön vielä sellanen, että vilkku laitetaan ennen, ku jarrutus aloitetaan. Sellanen 3-5 sec maantieajossa.
Jospa tässä olis jotain apua myös muille.