Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

21.9.2012 19:11

Älä nyt helvetissä mene ostamaan sitä pyörää, mikä on paperilla nopein. Ensinnäkin sellasia tilanteita, missä hyödyt siitä sekunnin sadasosan nopeammasta kiihtyvyydestä 0-100km/h jonkun toisen pyörään verrattuna, tulee oikeassa elämässä todella harvoin. Senkin hyödyn saattaa hävittää huonolla vaihtamisella, tai kohdalle sattuneella tuulenpuuskalla. Tai sitten toinen kuski on 20kg kevyempi ku sinä ja niin edelleen. Monta muuttujaa.

Mene vähintään edes koeistumaan kaikki mahdolliset pyörät mitä löydät, siinä selviää jo paljon. Jotkut ei vaan tunnu omalta tai hyvältä vaikka mitä tekisi. Siinä ei paljoa lohduta viivan voittaminen puolella sekunnilla, jos ei muuten istu piikki käteen.

Kaikki kisapiikit on ihan riittävän kisasia, eli osta se mikä on mukavin ajaa, näyttää hyvältä ja on hinnaltaan järkevä. Tai näin mä ainakin tekisin.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

21.9.2012 23:52

Suurimmat erot noissa kisapiikeissä on moottorin luonteessa, kuskin taidoista se on loppujenlopuksi kiinni kun viivoille lähdetään ;)

Kisaset HooäMmät taitaa olla "crossi viritteisimpiä" kisapiikeistä :roll:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

22.9.2012 0:38

Niin on niin, mutta se onkin crossi alunperin, ja uutena ei enää saa, mutta silti varmasti potkii eniten yläkierroksilla mut 5 vaihde lootan takia saattaa muut tulla ohi.

Ostan kevarin, mutta minkä?

22.9.2012 0:45

No ei oo tähän mennessä vielä tultu ohi, vaihteiston välit kun vastaa 6-lovisia pyöriä. Ei voi siis sanoa että yksi vaihde "puuttuu", saman verran nuo kulkee samoilla väleillä kuin muut kisapiikit.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

22.9.2012 16:43

Jepjep mutta sulla on jokainen vaihde vähän pitempi kun 6 vaihteisilla --> saattaa kiihtyä huonommin.
E: Tiedän kyllä että liian lyhyillä väleillä kiihtyy huonommin kuin vähän pidemmillä jnejne. Mutta oikeilla väleillä 6 vaihteisella saavutetaan yhtä hyvällä kiihtyvyydellä kovemmat huiput. Toki vielä vaihteiden välityssuhteet jne vaikuttaa mutta noin itse asian näkisin..
Viimeksi muokannut MiniMies päivämäärä 22.9.2012 17:21, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

22.9.2012 17:18

Miksi sitten esim. sporttipyörissä 1 vaihteella päästään yli 100? Jotta kiihyttäminen olisi mahdollisimman nopeaa. 0-100 aika tippuu huomattavasti jos joutuu roplaamaan vaihteita välissä. Tietenkään liian pitkät välitykset eivät ole hyvät, kuten ei myöskään liian lyhyet. Pitää löytää ne parhaat mahdolliset, mutta nyt sivutaan aihetta aika pahasti. Kisapiikkien kiihtyvyys erot on todella pieniä keskenään, jos tekevät tismalleen samalla tavalla koko kiihdytyksen aikana. Ja menee aika virtuaalipippelin kasvattamiseksi jos pyörän ainut ostokriteeri on se, että pitäisi jättää muut pyörät viivalla. :roll:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

22.9.2012 19:34

Itehän joskus laitoin husseen 13-52, 14-49 sijasta, kiihtyvyys kärsi ja kaikki oli huonommin :D Ei ollu parempi edes keulia, ei voinu ajaa matkaa niin kovaa.. :roll:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

22.9.2012 20:47

Miksi edes kokeilit noin lyhkäsiä? :lol:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.9.2012 9:49

Kevarin ostoa kannattaa harkita sitten tarkasti ja harkitusti. Omasta kokemuksesta voin sanoa että jos et osta semmoista minkä oikeasti haluat niin se on aika perseestä. Smoton/enskan olisin oikeasti halunnut, mutta jostain syystä katoin kyykkyjä, ja sellainen löyty 15km päästä niin ostin sit sellasen -.- pyörässä ei ollut valittamista, hyvä oli ajaa mutta ei sopinu mun ajotyyliin.
Ja tohon kiihdytysasiaan niin saattaa olla pitkä 1.vaihde tonnisissa että niillä voi ylipäätää kiihdyttää :lol:

RE: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.9.2012 11:12

Juu ja muutenkin, jos otetaan r1 esimerkiksi, niin tehoja on 170hp noin, ja 0-100 n. 3s, kiertää 17krpm asti yms, ei ehkä ihan vertailukelpoinen piikkien kanssa. Ja noi tehothan mahdollistaa muutenkin aika pitkät välit + kiertää aika reilusti.. 150km/h kulkee 1. vaihteella ja vakioväleillä. Huiput jää kaikissa kilosissa ratapyörissä vakiona 299km/h, mittariin.

Ne vanhat mitothan on 7 vaihteisia, ja kaikki crossit 5 vaihteisia. Ei niissä merkittäviä eroja ole, väleistähän se kiinni on.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.9.2012 13:22

MiniMies kirjoitti:Miksi edes kokeilit noin lyhkäsiä? :lol:

Tuli mukana ja laitoin kii ku odottelin toisia rattaita :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.9.2012 15:09

Kisapiikeissä kuudella vaihteella saa pyörän pysymään ehkä vähän paremmin tehoalueella, mutta katuajossa ei 5 ja 6 vaihteisella paljoo eroa oo :D Eikä hooämmänkään jokanen vaihe oo pidempi kuin kuusvaihteisessa, pienet vaihteet on pidempiä ja loput lähempänä toisiaan.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.9.2012 15:35

Niin ei tietenkään välttämättä jokainen mutta niinkun keskimäärin täytyy olla pidempiä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.9.2012 19:26

Ja sitten takaisin aiheeseen.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

23.9.2012 21:25

Uudempi Aprilia RS125 vai Derbi GPR125? Nyt harkitsen WR:n myymistä, tilalle katellu Apriliaa tai Derbiä. Derbejä saa asialliselta vaikuttavia aika hyvään hintaan, Aprilia taas on omaan silmään komeempi. Paljonko eroa kulutuksessa TT:nä? Onko tuo Aprilian kone niin epäluotettava kuin mitä siitä joskus puhutaan? Rave ja kallis putki siihen pitäis olla jos TT:n aikoo.. :roll: