Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

16.9.2012 22:21

Tosta tehopainosude hommasta vielä senverran, että omassa betassa, jonka myynti-ilmoituskin oli näköjään edelliselle sivulle linkitetty ;) , on papereissa painoa 121kg, ja näin ollen tehopainosuhde lukee papereissa 0.091 eli ei tarvitse huolehtia lakiuudistuksesta.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.9.2012 17:38

Ei niitä pyöriä tartte kuristaa vaikka uudistus tulisikin. Suomen laki ei ole takautuva eli jos pyörä on uutena kevytmoottoripyöräksi merkitty niin kevari se on jatkossakin.Mitään lakitekstiä en jaksa etsiä.

Itellä toi ex valkokilpi yz oli ylitehoinen, mutta silti sillä sai ajaa kevarikortilla. Vakuutuksia hakiessa sen tädin piti tarkistaa jostain koneelta asia ja sanoi että saa ajaa. Samoin kun poliisilta harkkalupia hain niin täti kävi tarkistamassa asian ja sanoi että ei ole mitään ongelmaa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.9.2012 18:22

No taidan sitten Fantic > Beta > Husqvarna järjestykseen tyytyä :), valitettavasti vaan ei ole rahaa vielä ostaa tänä vuonna pois ja korttikin siirtyi lokakuun puolelle niin veikkaan että ensi keväänä ei kyllä yhtä hyvä hintaista Fanticcia ole myynnissä (Jos on ollenkaan) :(

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.9.2012 19:55

Kevarin osto pian edessä, mitä mieltä olisitte tällaisesta http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/hu ... 5/id27909/ ? Hyvä ostos ylipäänsä?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.9.2012 20:47

SuolakurkkuJooseppi kirjoitti:Ei niitä pyöriä tartte kuristaa vaikka uudistus tulisikin. Suomen laki ei ole takautuva eli jos pyörä on uutena kevytmoottoripyöräksi merkitty niin kevari se on jatkossakin.Mitään lakitekstiä en jaksa etsiä.

Itellä toi ex valkokilpi yz oli ylitehoinen, mutta silti sillä sai ajaa kevarikortilla. Vakuutuksia hakiessa sen tädin piti tarkistaa jostain koneelta asia ja sanoi että saa ajaa. Samoin kun poliisilta harkkalupia hain niin täti kävi tarkistamassa asian ja sanoi että ei ole mitään ongelmaa.

Nyt kyllä kuulostaa omaan korvaan hieman oudolta, sillä kun aikoinaan kun kevareihin tuli se 11kw rajoitus, niin kaikki kevarit piti kuristaa niin, että siinä on se alle 11kw tehoa jos sitä halusi vielä kevarikortilla ajaa. Muunmuassa näin piti tehdä omalle yamahalleni joka on omassa suvussa kulkenut perintönä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.9.2012 22:10

Mutta tuo ettei suomen lait ole takautuvia, on kyllä totta. Joten enemmän kyllä kummastuttais, että pitäs mennä kuristamaan.

Esim. mun faija mukaan kaikkien ennen ajokorttiuudistusta kevarikortin saaneiden pitäis saada pikku-A vanhalla tavalla just ton perusteella, koska perjaatteessahan meille on annettu oikeus vanhaan tapaan sillo ku on kortti isketty käteen. Ja siis musta tuntuu et faija ehkä jotai noista lakiasioistakin osaa, kun lukenu valtiotieteitten maisteriks ja joutuu töissään tekemisiin tommosten juttujen kaa. Mut kaipa ne poliitikot on jonkun porsaanreijän kautta saanu ton ajokorttiuudistuksen läpi.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.9.2012 23:17

Peraa_ kirjoitti:Nyt kyllä kuulostaa omaan korvaan hieman oudolta, sillä kun aikoinaan kun kevareihin tuli se 11kw rajoitus, niin kaikki kevarit piti kuristaa niin, että siinä on se alle 11kw tehoa jos sitä halusi vielä kevarikortilla ajaa. Muunmuassa näin piti tehdä omalle yamahalleni joka on omassa suvussa kulkenut perintönä.
No mutta ainakaaan itse en lähtisi kuristamaan pyörää ennen kuin jotain lakitekstiä nään että vanhat pyörät täytyy kuristaa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

18.9.2012 0:31

Joo siis eihän sitä pyörää ole mikään pakko kuristaa, mutta sillä ei saa ajaa jos ei ole pikku-a korttia. Tai niin ainakin minulle on kerrottu.

Voiskiko olla niin, että ne, jotka ovat kortin saaneet jo ennen sitä, kun on tullut tuo 11kw raja, saavat ajaa niin tehokasta pyörää kuin haluavat, mutta ne jotka tuon rajan asettamisen jälkeen ovat kortin saaneet, saavat ajaa vain alle 11kw pyörää? Tosin tämä ei kyllä selittäisi sitä miten suolakurkkujooseppi saisit ajaa yli 11kw pyörää kevarikortilla, ellet ole pahasti yli-ikäinen kevarikuskiksi :D

Mutta joo, mikään lakiasiantuntija en ole, joten minua ei kannata uskoa. Jonkun jota asaia oikeasti koskee siis joka tämän tulevan 0,1kw/kg rajoituksen suhteen tai 11kw suhteen vanhoissa pyörissä kannattaisi laittaa vaikkapa jotain kysymystä trafin pojille jos ne osaisivat asiaan vastauksen antaa hyvin perustein. Itselläni ei kiinnostus riitä koska asia ei minua erityisemmin koske.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

18.9.2012 10:11

Keskustelun ois voinu aikapäivää sitte siirtää johonkin muuhun topickiin. Miettikäähä nyt.. ei siin ole mitään järkeä että poliisi esim. sakottaa ja muuta sen takia että ajaa nelarikevarilla joka on aivan vakiokuntoinen.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

18.9.2012 12:56

Tähän on hyvä päättää offtopic ja palata takaisin aiheeseen.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

19.9.2012 17:09

Anteeksi nyt offtopicista, mutta pakko se on valistaa, että asiat on niin et tuo uusi tehopainosuhde raja koskee vain tuon 19.1.2013 jälkeen saatuja kortteja, ennen tuota saaduilla saa ajaa kaikkia missä max. 11kw, mutta todellakin nyt lopetetaan offtopic tähän.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

19.9.2012 18:02

Kysäsin tuosta uudesta laista Trafilta ja näin vastasivat:

"Hei! 19. tammikuuta 2013 alkaenhan tulee kevareihin tehopainosuhderaja 0,1kW/kg, 125cm2 ja 11kW tehorajojen lisäksi. Olemme käyneet keskustelua kyseisestä aiheesta ja asiasta ilmeni kysymys johon toivoisin vastausta. Eli kevarin pitää painaa yli 110kg jos sen papereihin merkitty teho on se 11kW. Entä jos ennen uudistusta vakiona ostettu 11kW kevari ei painakkaan tuota 110kg ja näin se ylittää 0,1kW/kg rajoituksen, niin miten täytyy toimia? Onko laillinen vai pitääkö kuristaa ja käydä penkittämässä, että ei tule poliisien kanssa ongelmia?

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokort ... ttoripyora"

Vastaus:

"Hei, moottoripyöräsi on hyväksytty aikoinaan sen ajan teknisillä vaatimuksilla rekisteriin, eikä sitä voi taannehtivasti enää määritellä tieliikennekelvottomaksi, mutta missä ongelma tulee varmaan on siinä että sinun A1-ajo-oikeudellasi ei välttämättä saa ajaa sitä. Näin ollen kannattaa varmaan muuttaa pyörä sellaiseksi, että sillä voi ajaa myös A1 kortilla."H

Eli nuo 11kW ja alle 110kg painavat kevarit pitää käydä penkittämässä uusilla kuristuksilla ja saada tehot noiksi 1kW/kg, jos haluaa A1-kortilla ajella.

Lupa jkoljolta. :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

21.9.2012 17:08

Olen tässä veljen kaa kinasteltu että mikä kisapiikki on nopein kiihdytäessä, veli sanoo tm tai fanticin 2t ja musta tuntuu että ktm/husaberg tai gassu/fantic onhan wr myös mutta ei oo yhtää tiettoo pyörästä.
Mikä kisapiikki voittaa kiihdyttäessä? Tiedän että riippuu kuskista ja että ei suuria eroja ole, mutta mulle on tärkeet et ei tulla ohi :seko:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

21.9.2012 17:13

Tm on kuulemma crossi viritteisin (ylätehojen määrrää tarkottaa, että siinä olisi panostettu paljon niihin) peli, että veikkaan sitä.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

21.9.2012 17:33

ede97 kirjoitti:Olen tässä veljen kaa kinasteltu että mikä kisapiikki on nopein kiihdytäessä, veli sanoo tm tai fanticin 2t ja musta tuntuu että ktm/husaberg tai gassu/fantic onhan wr myös mutta ei oo yhtää tiettoo pyörästä.
Mikä kisapiikki voittaa kiihdyttäessä? Tiedän että riippuu kuskista ja että ei suuria eroja ole, mutta mulle on tärkeet et ei tulla ohi :seko:

Ai että papereilla ei tulla ohi? Osta ihan mikä tahansa nuista ja lähetä sitä pyörää tuhansia kertoja niin voin sanoa että voitat aika varmasti ihan minkä tahansa nuista väh. 8/10, jos vastapuolella on amatöörimpi kuski. Tottakai voit ostaa lisäosia nuihin, jos se tosissaan on sen verran nupista kiinni että "kukaan piikkinen ei mun ohi tule".

Suosittelen kumminkin vakavasti harkitsemaan sitä minkä piikkisen ostat (olet -97 eli juuri piikki ikään tulossa?).