Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...
7.8.2013 22:20
Nyt olis sitten eka teoria tunti käyty ja huomenna uudestaan. AIka rento opettaja siellä ainekin on. Eikös se niin ollu, että pitää suorittaa teoriakoe ennenkun saa harkkaluvat? Pitää nimittäin odottaa 3vko ennen kuin pääsen teoriakokeeseen. Ainekaan ajamisen puolesta mulla ei pitäis hirveämmin ongelmia olla, kun varmaan kuukauden ollu kevari, joten olen pystyny harjottelemaan. Hidasajo tolla derbillä ei mitään maailman helpointa ole... Kytkin on nimittäin aika herkkä, joten sillä ei ole helppo luistattaa. Vähänkin ku painaa liikaa, niin ei enään ota ollenkaan. Onneks on takajarru, millä voi säädellä nopeutta.
7.8.2013 22:50
Jos autokoulussa käyt, niin käsittelykoe tehdään autokoulun pyörällä. Uskoisin kuitenkin, että voit tehdä sen omalla pyörällä jos saat sen roudattua paikalle. Ennen harkkalupien saantia joudut suorittamaan teoriatunnit, teoria- ja käsittelykokeen tässä järjestyksessä. Inssi ajetaan omalla pyörällä.
7.8.2013 23:21
Tiedän, että käsittelykoe ajetaan autokoulun pyörällä, mutta lähinnä puhuin miten helppo tolla omalla pyörällä on harjotella. Kyllä sillä autokoulun pyörällä luulis olevan helpompi ajaa.
10.8.2013 12:40
Nonii eile pääs kolmiosta eroon. Eipä ollut kummallisempi tunne. Ihmeellisempi juttu että alko olo tuntuu onnettomuusalttiilta kun papat tuuppaa vasemmalta kattomatta kaasu pohjas etee.. (mulla ei kolmioo)
11.8.2013 1:12
Hei! Iski tässä klassikkopyöräkuume kun tuli honda cb 125t2 vastaan. Nyt rupesin tässä miettimään pientä syysretkeä syyslomaksi.
Eli siis idea olis jotakuinkin tällainen: halvat lennot vaikkapa faijan kanssa saksaan, pyörät alle, keskieuroopassa pyörällä ajelu, suomeen paluu
Onko tuo pyörän ajamalla hakeminen mahdollista/laillista nykypäivänä? Täytyykö pyörään hankkia vakuutukset siirron ajaksi esim paikalliselta saksalaiselta katsastuskonttorilta kun vaihtaa pyörää omiin nimiin? Sitten suomessa ajo tulliin ja odottamaan verohakemus vetämään ja odottelua?
11.8.2013 23:05
Juu, karkeasti sanottuna homma menee näin (netin autonhakureissujen mukaan, mutta samallailla se pyöräänkin toimii):
1. Menet saksaan.
2. Menet pyöräkauppaan ja lyöt rahat tiskiin.
3. Pyörä jää vielä myyjälle, koska tarvitset rekisterikilvet (saksassa kilvet on henkilökohtaisia eikä ajoneuvokohtaisia kuten suomessa) eli menet paikalliseen rekisteröintivirastoon hakemaan siirtokilvet + vakuutuksen (vakuutuksen voi hankkia muualtakin, mutta sitten on vähän enempi säätöä) tai annat myyjän hoitaa tämän ruljanssin.
5. Ruuvaat myyjän luona kilvet pyörään ja ajat pyörän suomeen (saa toki niin kauan kuin kilvet on voimassa harrastaa matkailua ja ajella saksassa ja muuallakin missä vaan hyväksytään saksalaiset siirtokilvet, eli ei tarvitse ajaa suorinta tietä suomeen).
6. Täytät tullin paperit ja hommaat 3kk siirtokilvet + normaalin prätkävakuutuksen runkonumeron avulla (pyörä kun ei vielä ole suomikilvissä niin tämä on ainoa keino yksilöidä se vakuutusyhtiön tietokantaan).
7. Viet pyörän rekisteröintikatsastukseen ja odotat autovero päätöstä.
8. Maksat autoveron kun päätös on saapunut ja käyt hakemassa normaalit rekisterikilvet katsastuskonttorilta.
9. Ruuvaat normaalit suomikilvet paikalleen ja ruljanssi on ohi, eli allasi on nyt suomeen rekisteröity moottoripyörä jonka omistaminen ei poikkea mitenkään ns. suomi-pyörään (virallinen maahantuoja tuonut maahan ja jälleenmyyjä myynyt asiakkaalle) verrattuna.
11.8.2013 23:15
Saksassahan on kevareis tuo rajoitinhomma, että ne kulkee vaan 80km/h. Tais olla niin, että ekanavuonna piti ajaa rajoitetulla ja sitten saa ottaa sen pois vai kuinka se meni? Ei kumminkaan oo varmaan iso homma poistaa sitä pyörästä, onkohan noissa vanhoissa edes niitä?
Isä osti 900cc Hondan sieltä jokuaika sitten, ajoi sillä ~30tkm ja myi vielä aika reippaalla voitolla eteenpäin.
http://www.autoscout24.de/motorrad tuolta kannattaa katella, sieltä se Hondakin löytyi. Aika kannattavaa hommaa tuo näyttää olevan, lähellä oleva MP-liike hakee aina täysperärekallisen pyöriä Saksasta.
12.8.2013 0:24
Joo, kyllä toi harvinaisten pyörien kanssa ainakin on kannattavaa kun on iso maa ni on paljon valikoimaa, ja mikä ettei yleistenkin kanssa jos sopiva helmi sattuu löytymään.
Ja saksassahan on myöskin olemassa katsastuspakko prätkille (en kyllä oo varma koskeeko piikkejä), että ei voi mitä hyvänsä paskaa myydäkään.
Ja toinen hyvä sivusto on
http://www.mobile.deOT: Kevarikorttia suorittaesani kun opettajan kanssa puhuttiin niitä näitä pyöristä, niin kertoi et kyseisen koulun 1 pyörä oli tuontipeli jonkun ulkolaisen autokoulun käytöstä ja sanoi myöskin, että itse ei ostaisi ikinä käytettyä pyörää suomesta kun esim. saksasta saa samalla rahalla parempikuntoisen.
12.8.2013 21:33
Mitäs kautta ne ajeluttaa espoossa inssissä, onkos jollain tietoa?
Baronalta lähtee
Ulkopaikkakuntalainen kyselee
15.8.2013 23:33
Olisko kellään tuohon käsittelykokeen pujotteluun vinkkejä?
Autokoulun Dukella tuntuu, että kokoajan väkisinkin meinaa jalalla ottaa vastaan. Katsessa ei mitään vikaan, mutta tahtoo mennä väkisin kanttaamiseksi...
Omalla WR:lla, kuin kokeillin ihan huvikseen, niin meni joka kerta täydelliseti, mitään vinkkejä?
16.8.2013 0:37
Itselläkin meinaa käydä sama juttu, tai sitten käy niin ettei käännä tarpeeksi ja mennään pujottelualueen ulkopuolelle
Huomasin että kannattaa vaan yrittää löytää juuri oikea nopeus, tosin se on vähän siitäkin kiinni millainen tuntuma on pyörään. Eli paras vinkki on mahdollisimman paljon treeniä
16.8.2013 12:25
Enemmän kaasua autto ainakin omalla kohdalla.
16.8.2013 14:51
Jos on oma pyörä jolla harjoitella, niin luulen että pelkkä paikallaan pyöriminen auttaa pujottelussa. Eli siis käännät stongan stoppariin kiinni ja pyörit ympyrää tasapainottaen kaasulla ja kytkimellä.
16.8.2013 15:46
Ja vähän painamalla takajarrua pyörä pysyy paremmin pystyssä, ainakin ite pystyn pyörittämään honda nsrrää ohjaus tapissa aika kallellaan kun painan jarrua.
18.8.2013 17:52
Tää on varmaan aika monta kertaa kysytty kysymys , eli mitä kaikkea se inssi-setä tarkastaa pyörästä? voiko siis mennä täysitehoisella ?:D