Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Piikin rekisteröinti.

15.9.2016 14:52

Vaikka menetät vuonna 2017 kilvet pyörä katsastetaan pyörän vuosimallin sääntöjen mukaan.

Re: Piikin rekisteröinti.

15.9.2016 20:08

Fantic tai beta 125 kirjoitti:2017 kotari 2t ei enää rekisteröidä tieliikennekäyttöön, koska ei mene läpi päästötesteistä.

Puhutko nyt 125 XC-W? Onko asia todella niin ettei niitä saa rekisteriin?
Eikö enään kuristettu putki katilla ja mopon suutin riitä?

Itse olen käsittänyt että nämä XC-W saa tieliikennekäyttöön kuten EXC mutta vaatii vähä enemmän vaivaa.

Re: Piikin rekisteröinti.

22.10.2016 17:51

Kertokaapas viisaammat, että pystyykö nykyään 125cc pyörää rekisteröimään ns. täysitehoiseksi, eli siis ilman niitä 11KW:n kuristuksia?

Eikä nyt mitään spekulointeja niistä ajokorttiluokituksista tms., kevariajat olleet ja menneet vuosia sitten. Täysin kuristamattomia pyöriä ajamaan oikeuttava kortti ollut kuitenkin jo pitkälti toista kymmentä vuotta. Mielluummin ihan asiallisia vastauksia varsinaiseen kysymykseen ja mielellään ilman mitään mutuiluja.

Edit: Jos jotain asiaan vaikuttaa, niin mahdollinen täysitehoiseksi rekisteröitävä pyörä olisi 90-luvun alun mallia, eli käyttöönottoajankohtana rekisteröity yli 11KW:n tehoiseksi pyöräksi ja jälkeenpäin kuristettu 11KW:n tehoiseksi

Re: Piikin rekisteröinti.

22.10.2016 21:07

Ei ole estettä palauttaa pyörää alkuperäiseksi esimerkiksi museorekisteröintiä ennakoiden.

Itelläni on täystuhoinen wanha piikki mitä ei missään vaiheessa ole muutettukaan A1-tehoiseks, eikä asiassa ollut vakuutusyhtiöltä vuos-pari sitten tiedustellessa mitään huomautettavaa. Jos pyörä on asianmukaisesti rekisteröity alkuperäiskuntoisena, vakuutettu täystehoisena, ja kuskin kortti riittää niin eipä mun ymmärtääkseni ole mitään epäselvää. Tarkista toki vielä piäkonttorilta. Nuo 1990-luvun alun äkäiset superpiikit näyttää ainakin Italiassa kokeneen kunnianpalautuksen, eli eiköhän retrovillitys tartu myös Suomeen ennen pitkää... ellei ole tarttunu jo.

Tämmönen vastaus, vaikken uskaltais väittää itteeni viisaaks... kaikkea muuta kuin ;)

Re: Piikin rekisteröinti.

23.10.2016 17:49

Jepjuu. Kiitokset mustaville tästä. Eli vanhan pyörän palautus alkuperäiskuntoiseksi (tehoiseksi) siis onnistuis... Mites sitte, näiden jo uutena kuristettujen osalta ei varmaankaan onnistu saada täysehoisena rekisteröityä?

En minä niistä kyykkypyöristä niin välitä, mutta jos jostain onnistuis 90-luvun alun KoDeXin saamaan. Sinisenä mielellään, ei vihreänä. Ois ikäänkuin paluu omaan kevariaikaan... :lol: Siihen olis sitten hyvä pistellä KX:n hilpettä moottoriosastolle... ;) Eihän se nyt varmaankaan sen laillisempaa ole, kuin 11kw:n tehoiseksi merkityn pyörän muutto täysitehoiseksi, mutta pikkuisen kenties jo hankalampi viranomaisten todeta tehojen kasvaneen n.18kw:sta n.25-26kw:iin, kuin 11kw:sta sinne 25kw:iin, ainakaan ilman minkäänasteista tehomittausta. :roll: ;)

Re: Piikin rekisteröinti.

23.10.2016 22:19

Itellä samanlaisia ajatuksia eli miettimässä piikkisen enskan hommaamista mutta koska kortissa kirjaimet riittää, niin olisi mukava saaha se laillisesti täysitehoiseksi.
Jostain luin että eihän näitä muualla euroopassa kai niin kuristeta kuin suomessa.
Eli tuntuisi hölmöltä miksei sitä täälläkin saisi täysitehoisena rekisteriin?
Samassa yhteydessä oli että dynolappu pitäisi riittää mistä tehot selviää. Niin käydä sen kanssa konttorilla.
Ellei pyörän maahantuojalta saa lappua jonka avulla homma hoituu.

Mutta mielenkiinnolla seuraan tuleeko vastausta asiaan. :)

Re: Piikin rekisteröinti.

25.10.2016 15:53

Noh, piikeissä yli 20hv tehoihin mennessä tulee kuvaan vaikkapa pakoaukon säädin mikä on useimmiten yks pirullinen riesa - ja jos ostat neljännesvuosisadan (plus!) vanhan, taatusti taloudellisen elinkaarensa jo kauan sitten ohittaneen, loppuun imeskellyn hylyn, tulet hyvin nopeesti katumapäälle. Euroopassa on ollu sama EU-laajuinen ajokorttiluokkien uudistus 1996, ja eri maissa omat lisäkiemuransa (vaikkapa Saksan 80 km/t-rajoitusluokka A1-ensivuotisille), eli muut maat tuskin on kiinnostavia apajoita. Käänteisesti niin siellä kuin täälläkin tuollaiset vanhat täystuho-piikit on "special interest"-pelejä, eli jälkimarkkinat kai aika vaikeat verrattuna käypiin kevareihin.

Pysyn edelleen mp-puolella kirjoittamassani. Perinteinen optimikoko prätkässä on ollu 500ksm-nelari (ks. klassiset brittien 500-singlet ja niiden nykyversiot kuten Jampan SR500/600 tai Hondan "Clubman"-500), missä ruuti/paino on hyvin balanssissa. Ehdotin tinkimistä 350/400-luokkaan mikä ehkä on hiukkasen aliarvostettu, mutta mp-puolella ehdotettu Jampan ikikestoiseen XT500-enduroon pohjautuva 600- tai 660-versio olisivat myös yleismainioita. Näissä paino nousee toki useankymmentä kiloa 135/250-luokkaan nähden, mutta toisaalta nelarisinglessä on sitten laiskaa viäntöö mikä oikeesti tarkoittaa sitä mitä kuski tuntee "voimana"... teho taas on se mikä venyttää käsivarsia ja kasvattaa silmät teelautasen kokoisiks, kun isokin kone alkaa huutaa kimeällä äänellä ;) Uskoisin, että sulla "ajokäsiala" olis rauhallisempi - eli nopeempi ja turvallisempi - paukkurautanelarilla kuin tehopiikin tuntumassa aika hysteerisellä 125/250 pikkupata-2T:lla. Keskiluokkainen nelari kestääkin paremmin + kuluttaa maltillisemmin keskikierroksilla ajellessa, eli luultavasti se piisaa sulle ja palvelee passelisti vielä vuoskausia... kuitenki "ruokahalu kasvaa syödessä", eli hankkisit tuollaisen myöhemmin... miksei sitten heti.

Re: Piikin rekisteröinti.

27.10.2016 7:18

Niin noh, mitään mahdottoman raskasta pyörää en haluaisi ja se paino väkisin tuppaa kasvamaa mottorikoon kasvaesa, kuten itsekkin totesit. Kuitenkin haluaisin pyörän, jolla voisi ajella joskus muuallakin kuin tiellä. Jossain hiekkamontullakin sitä isoa nelaria vittumainen kammeta pystyyn jos ja ku siellä kuitenkin joskus kaatuu. Puhumattakaan siitä, että kun vaikkapa jalka jää sopivasti sinne alle. Juu, toki crossipyöriäkin on, mutta kun niillä ei laillisesti tässä maassa teitä pitkin sinne montulle ajeta. Tai edes osaa matkasta. Pitäisi lastata aina peräkärryyn tai hommata paku kuljetusta varten. Ja valotki siinä pyörässä olisi vaikka edes varmuuden varalta ihan kivat olla. Tässä lähistöllä muutamia ihan OK. metsäreittejäkin kuitenkin käydä vaikka vähän enskaakin ajelemaas kaverin kanssa, joka myös hommaamassa pyörää itselleen... Ja sitten kuitenki crossin lisäksi pitäisi olla se katupyörä(kin).

Tokihan vanhasta pyörästä on ne omat harmit, mutta ainahan sen moottorin voi kunnostaa. Siis laajemminkin, kuin pelkästään männän vaihtamalla ja porauttamalla. Ei se nyt loppujen lopuks niin hirveän kallis operaatio olisi.

Jälleenmyyntiarvo? Mitä väliä, ei tätä oltaisi kuitenkaan ihan muutamaan ekaan vuoteen myymässä, eikä se (jälleenmyyntiarvo) nyt vakiokuntoisenakaan varmaan mahdoton olisi. Ja ainahan sen voi pistää takasin vaikka edes vakioksi jos myydä aikoo. Juu, joo varmasti 11kw:n pyörälle olisi laajemmat markkinat, mutta taas toisaalta... Niin noh, edelleenkään ei tätä heti oltaisi myymässä...

Jaa, joo pyydän anteeksi, menee ohi aiheen. ja lopetan aiheen sotkemisen.

Re: Piikin rekisteröinti.

27.10.2016 9:44

Uups... olin tarkottanu vastauksen Export`ille :) Olis pitäny lainata hänen kirjoitustaan...

Re: Piikin rekisteröinti.

27.10.2016 19:00

Vähän arvelin, että voi olla, ettei vastaus välttämättä ole mulle, mutta tuli nyt kommentoitua kuitenkin... :D

Re: Piikin rekisteröinti.

2.12.2016 1:18

Mitä vaati punakilpisen husse wr -10 rekisteröinti? Kuinka suuret verot?

Re: Piikin rekisteröinti.

17.2.2017 21:03

Miten todistan pyörän käyttöönottopäivän? Pyörä siis vuoden vanha eikä ole ollut vakuutuksissa. Joudunko maksamaan uuden pyörän verot?

Re: Piikin rekisteröinti.

9.3.2017 17:20

öbböbö kirjoitti:
Fantic tai beta 125 kirjoitti:2017 kotari 2t ei enää rekisteröidä tieliikennekäyttöön, koska ei mene läpi päästötesteistä.

Puhutko nyt 125 XC-W? Onko asia todella niin ettei niitä saa rekisteriin?
Eikö enään kuristettu putki katilla ja mopon suutin riitä?

Itse olen käsittänyt että nämä XC-W saa tieliikennekäyttöön kuten EXC mutta vaatii vähä enemmän vaivaa.


Kyllähän XC-W saa kilpiin mutta se on vaan vitullinen case. Motokeitaallahan niitä myydään mutta ajoneuvon 7790 euron hintaan lisätään se 1000 euroa + autovero että saa kilpiin.

"XC=Cross Country, W = Wide-Ratio Transmission eli pitkät 5 ja 6 vaihteet löytyy.
Korvaa mallistossa EXC125:sen.
Saatavissa myös kilpiin. Veron lisäksi tarvitsee muutostyöt tyypitykseen Italiassa (n.1000€), sekä kilvitysvarusteet (vilkut, peilit yms). "

Re: Piikin rekisteröinti.

22.3.2017 19:45

Onko mahollista rekisteröidä enää ktm exc 2014?

Re: Piikin rekisteröinti.

22.3.2017 20:14

On