Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Piikin rekisteröinti.

9.4.2014 15:09

Kiitos noista, nyt mulla on luovutustidistus missä näkyy millon myyty, nyt siitä välistä puuttuu se luovari mikä oli kun se. Myytiin siihen liikkeeseen mistä ostin, onko tämä tuossa välissä oleva luovari pakollinen?

Re: Piikin rekisteröinti.

11.4.2014 0:45

Kyllä sitä voi aina yrittää saada läpi ilman täydellistä ketjua, niin mullakin onnistui. Ne pitäis kyllä olla mutta jos on laiskaa porukkaa tarkistamassa niin saattaa jäädä pyytämättä että lähetät sen jälkikäteen.

Re: Piikin rekisteröinti.

16.4.2014 18:45

Täytyykö takavalossa olla rekisterikilven valo?
ja onko sillä mitään väliä kun öljy valo palaa?
Viimeksi muokannut JvTv päivämäärä 19.4.2014 13:08, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Piikin rekisteröinti.

17.4.2014 18:04

en nyt iha tiiä, onko tää välttämättä paras/oikea topikki tälle, mut menkööt nyt..

eli jos hakee ulkomailta, esim. italiasta valkokilpisen suzuki rm 125:sen (valenti racing), niin saako sen Suomessa myös kilpiin?

katselin muitakin pyöriä ihan mielenkiinnolla pääosin italiasta ja siellä näyttäisi hintataso olevan alhaisempi verrattuna Suomen hintoihin.

et melkein tekis mieli uittaa sieltä pyörä, sitten kun vaa on varaa..
tietysti noissa on aina omat riskinsä sitten -- esim. jos ei ymmärrä kunnolla/ollenkaan kieltä, voi ymmärtää jotkin asiat väärin. sama juttu sitten paperiasioissa.

mut kertokaa mielipiteitä asiasta. :)

Re: Piikin rekisteröinti.

17.4.2014 18:11

Toisesta EU maasta haetun valkokilpipyörän saa rekisteriin myös Suomessa.

Re: Piikin rekisteröinti.

28.5.2014 15:01

Omaa mutuilua.. :roll:
J11 kirjoitti:
Katsastusaseman kautta pystyisi tekemään runkoswapin laillisesti, mutta vuosimallin tulisi olla hyvin lähellä luovuttajapyörän kanssa.

tais olla peräti, että pitää olla saman mallinen ja samasta materiaalista valmistettu?
ja myös noiden lisäksi rungon pitää olla tyyppihyväksytty. tai ainakin näin täällä mototissa on kerrottu. materiaali asiasta en ole yhtään varma sitten.
mut miten lähellä sen vuosimallin pitää sitten olla? tästä en tiedä juuri yhtään..

jollain toisella palstalla oli crossin kilvittämisestä juttua.. siellä oikea katsuri kertoi, että periaatteessa on siis täysin mahdollista kilvittää crossi, jota EI ole tyyppihyväksytty liikenteeseen, sekä nykyään jonkin lakimuutoksen vuoksi ON mahdollista rekisteröidä liikennekäyttöön EI-tyyppihyväksytyn menopelin, mutta sen täytyy läpäistä kaikki mahdolliset testit, esim. päästötodistus.

itseänikin on kiinnostanut erityisen paljon tämä crossien kilvitys ja ollut pitkään ajatuksena rakentaa valkokilpinen Suzuki RM 125 supermoto. homma kaatui pääosin siihen, ettei riitä pokka alkaa väkertää itse runkonumeroa siihen jostain Suzuki TS125R:stä.


Ja tuossa on yksi hyvä topikki, joka kannattaa lukea:
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=19808&start=15


Heräs taas jälleen kerran ajatus moisesta, huomattuani uuden projekti topikin, jossa sen aloittaja on aikeissa 'kilvittää' Yamaha YZ125 '08:n siirrättämällä runkonumeroa.

Itseäni kiinnostaa pääosin asian laillisuus ja/tai miten sen rungonvaihdoksen voisi toteuttaa laillisesta tai onko edes mahdollista. Ja siis tarkoituksena olisi vaihtaa esim. '98 Suzuki TS125R runko ---> Suzuki RM 125 '10 runkoon. Prosentteja tietenkin tulisi, mutta onnistuisiko moinen vai pitääkö tuon RM rungon olla lähempänä tuon TS:n rungon ikää tms.?

Tuon matkaendurot foorumin topikissa kerrotaan, että tyyppihyväksyntää ei vaadita (?????), joka aiheutti aika paljon hämmennystä ainakin itselleni, sillä täällä ainakin on siitä puhuttu aika paljon, että se pitää olla, jotta on mahdollista rekisteröidä ajoneuvo.

Ja jotten nyt ihan mitään käsittämätöntä paskamyrskyä aiheuta tästä, ihan vain mielenkiinnosta kyselen. ;)

Re: Piikin rekisteröinti.

28.5.2014 15:11

Tuon topicin perusteella saisit ihan sen -10 rm rekisteröityä, kunhan menee lävitse kaiken maailman mittauksista. Jarrut kuosiin, parit katalysaattorit putkeen ja änkkään, ilmanotto kuristetuksi yms, niin eiköhän voi jopa lävitsekkin mennä. Ois kyllä makee tuommoinen, ei vaan monella taida kärsivällisyys riittää.

Re: Piikin rekisteröinti.

28.5.2014 18:14

eli kalliiksi tulisi, mutta mahdollista kuitenkin.

rungonvaihto tulisi varmasti paljon halvemmaksi, mutta minkähän arvoinen olisi sitten kilvellinen Suzuki RM 125 -10 supermoto? Ei välttämättä kauheasti huvittaisi maksaa ihan järjettömästi kaikista mittauksista yms. (>1000€?), jos mopon arvo kuitenkin jää alle 3 500€:oon, sillä itse pyörä maksaa jo 2 000-2 400€. ;)

todellakin olisi ihan järjettömän kiva laite tollanen ~32-34 heppanen crossi kadulla smotoilla. 8)

Re: Piikin rekisteröinti.

3.6.2014 23:53

Kävin tänään detsin vaihtamassa omiin nimiin ja tossa äskettäin tarkastelin papereita tarkemmin. Huomasin, että papereissa lukee "Istuimien lukumäärä: 1".

Luin jostain, että mp:llä saa kyydittää silti jos jalkatapit sun muut löytyy ja kyllähän ne multakin löytyy, mutta haluaisin olla varma ettei vaan sakkoja tule jos jonkun ottaa kyytiin ja pysäytetään..

Re: Piikin rekisteröinti.

4.6.2014 8:52

Käyt katsastusasemalla mutkan, niin toteavat sen kakspaikkaiseksi. JOS siis tapit yms löytyy.

Re: Piikin rekisteröinti.

4.6.2014 21:22

Väärin. Moottoripyörää, jota ei ole EU-tyypitetty (vanha), ei tarvitse muutoskatsastamaan kaksipaikkaiseksi. Uusi järjestelmä antaa automaattisesti paikkaluvuksi yksi. Tietysti, jos haluaa kympin siitä maksaa. Luulisi poliiseilla olevan maalaisjärkeä asiassa, jos ei mitään muuta syytä yksipaikkaisuuteen ole.

Re: Piikin rekisteröinti.

5.6.2014 7:14

Eli voin huoletta kyydittää. Kiitos vastauksista.

Re: Piikin rekisteröinti.

6.6.2014 15:14

palataas taas tähän crossipyörän kilvitys asiaan..

satuin huomaamaan trafin sivuilta tällaisen jutun:
Ennen yksittäisen ajoneuvon rekisteröintiä Suomeen, tulee sille suorittaa joko rekisteröintikatsastus tai yksittäishyväksyntä, jossa tarkastetaan ajoneuvon tekniset tiedot, rakenne, varusteet, kunto ja vaatimusten täyttyminen sekä merkitään ajoneuvon tekniset tiedot Ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmään (ATJ).


en tiiä, johtuuko tää nyt +30C lämpötilasta ja vakavasta nestehukasta, mut eiks tuo vahvista sen, että on mahdollista rekisteröidä mikä tahansa kulkuneuvo, kunhan se täyttää tämän päivän vaatimukset?

eli ilmeisesti tuolla "yksittäishyväksynnällä" tarkoitetaan juuri esim. crossipyörän kilvitystä, jota ei ole hyväksytty tieliikenteeseen.. ;)

mut kuten toisessa topikissa jo kerroinkin, että aion selvittää tämän asian vielä ihan varmuuden vuoksi paikalliselta katsastusasemalta, koska trafilta sain viestin, jossa käskettiin kysymään asiasta lähimmältä katsastusasemalta. tuon perusteella vois ajatella sen olevan katsastusasema kohtainen asia, että minkä päästää läpi ja miten helposti. ;)

Re: Piikin rekisteröinti.

6.6.2014 17:16

Jooh eli mulla on detsi OPpohjalassa vakuutuksissa. Katellu vähä tätä POP-vakuutusta, ja on meinaa halvempi kuin toi OP. Kysymys kuuluukin että pystynkö vaihtaa vakuutusyhtiön täällä netissä?

Re: Piikin rekisteröinti.

6.6.2014 17:39

J11 kirjoitti:palataas taas tähän crossipyörän kilvitys asiaan..

satuin huomaamaan trafin sivuilta tällaisen jutun:
Ennen yksittäisen ajoneuvon rekisteröintiä Suomeen, tulee sille suorittaa joko rekisteröintikatsastus tai yksittäishyväksyntä, jossa tarkastetaan ajoneuvon tekniset tiedot, rakenne, varusteet, kunto ja vaatimusten täyttyminen sekä merkitään ajoneuvon tekniset tiedot Ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmään (ATJ).


en tiiä, johtuuko tää nyt +30C lämpötilasta ja vakavasta nestehukasta, mut eiks tuo vahvista sen, että on mahdollista rekisteröidä mikä tahansa kulkuneuvo, kunhan se täyttää tämän päivän vaatimukset?

eli ilmeisesti tuolla "yksittäishyväksynnällä" tarkoitetaan juuri esim. crossipyörän kilvitystä, jota ei ole hyväksytty tieliikenteeseen.. ;)

mut kuten toisessa topikissa jo kerroinkin, että aion selvittää tämän asian vielä ihan varmuuden vuoksi paikalliselta katsastusasemalta, koska trafilta sain viestin, jossa käskettiin kysymään asiasta lähimmältä katsastusasemalta. tuon perusteella vois ajatella sen olevan katsastusasema kohtainen asia, että minkä päästää läpi ja miten helposti. ;)

Onnistuuhan omavalmisteenkin saaminen kilpiin niin miksei krossipyörän? Toki tuossa saattaa tulla aika paljon kuluja, katsastusaseman pitää tarkistaa runkovahvuudet yms. Ja sitten tietysti päästöjen pitää olla nykyisten normien mukaiset, katalysaattori aivan varmasti pakollinen siellä putkessa. Ainoa ongelma näissä on yllättävät kulut, ei tiedä paljonko sitten se yksittäishyväksyntä tulee maksamaan ja millaiset verot määräytyy joten ne kannattaa tsekata.

2010 taisi tulla muutos mikä helpottaa omavalmistepyörien saamista kilpiin, katsastusmiehet ovat valitelleet kyseistä lakia :D