Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...
18.7.2012 15:10
hyvä! toivotaan näin, koska eikös ensvuonna tuu taaas jonkunlaisia lakimuutoksia että piikkikorttia ei saakkaa enää 18v helposti moottoripyöräkortiksi vaan se pitää ajaa erikseen :/ vai olenko väärässä? :o
18.7.2012 15:23
Joutuu käymää ajotunneilla jos täytät 18v olikse nyt 19.1.2013 jälkeen.. eli joudut ne tunnit käymää kumminkin vaikka tänä vuonna kortin saisit.. ellet sitte täytä 18v heti alkuvuodesta..
Ja en ite alkais riskeeraa varsinkaa jos pohjosemmas asuu. Lumen tulosta ei ikinä voi tietää.. ja harkoilla pitää ajaa se vähintää kuukaus.. ei nakertas yhtää jos jäiski inssi ajamatta tän vuoden puolel
18.7.2012 19:05
Kellään vinkkejä käsittelykokeeseen? Ainoa mikä homma siinä kusee on se että hidasajossa aina lähtee menemään liian lujaa tai sitten rajotan menoa takajarrulla liikaa. Eniten siinä kusee se että kytkinkäsi käy liian räväkkänä. Valvooko se ajo-opettaja sen vai joku katsastuskonttorin setä?
Niitä ei välttämättä kiinnostaisi mitenpaljon takajarrua laahaa/rajottaa menoa sillä.
Eli kaikki vinkit hidasajosta olisi nyt kaivattuja.
18.7.2012 19:21
Katsastuskonttorin setä/täti valvoo, ja en oikein osaa sanoa muutakun et katse korkealle ja kaus, kädet rentona haet taspainoa pikkusen kääntelemällä tankoa, raiskaat sitä kytkintä, eli haet kytkimen tuntumaan ja kierroksia vaan reilusti kyllä se sen hetken kestää, ja sit vielä vähän nypytät takajarrua eli painat jarrua ja sit vähän lasket pois ja taas takas kovemmin mut silleen sopivasti miten tarvii, harjottelemalla oppii ja jos sul joku mopo on ni harjottele sillä.
18.7.2012 19:44
Onkimato kirjoitti:Kellään vinkkejä käsittelykokeeseen? Ainoa mikä homma siinä kusee on se että hidasajossa aina lähtee menemään liian lujaa tai sitten rajotan menoa takajarrulla liikaa. Eniten siinä kusee se että kytkinkäsi käy liian räväkkänä. Valvooko se ajo-opettaja sen vai joku katsastuskonttorin setä?
Niitä ei välttämättä kiinnostaisi mitenpaljon takajarrua laahaa/rajottaa menoa sillä.
Eli kaikki vinkit hidasajosta olisi nyt kaivattuja.
Ei ole järkeä ajaa takajarrua "vasten" vaan yrität enemmän sillä kytkimen liikkeellä säädellä sen vauhdin. Terävät kaasut. Kytkin noin puolessa välissä ja pienillä kytkimen liikkeillä hallitset vauhdin hidasajossa. Kytkintä alas, vauhti hidastuu. Kytkintä ylös, vauhti kasvaa. Katsot vain ettei kytkin missään kohtaa ole kokonaan alhaalla tai ylhäällä vaan siinä noin puolessa välissä. Pienet kytkimen liikkeet...
Takajarrua käytä vain mikäli meinaa lähteä kiihtymään ja pitää nopeasti ottaa vauhtia pois niin hyvin kevyesti painat takajarrua. Pidä kuitenkin koko ajan jalka siinä jarrupolkimen päällä, mikäli tulee tarve käyttää takajarrua on jalka jo valmiiksi asemissa.
Sitten katse horisontissa, jalat/reidet puristat tankkiin ja katso että istut riittävän edessä siinä penkillä. Ei ajeta takamatkustajan paikalta. Tasapaino haetaan ensin katseesta ja toiseksi hartioista. Siittä tiedät että vauhti on hyvä jos joudut ohjausliikkeillä hakemaan tasapainoa.
Ajovarman tutkinnon vastaanottaja eli katsastuskonttorin setä/täti valvoo kokeen.
18.7.2012 20:02
Ja siinä ammattilaisen ohjeet, mutta jos tuntuu ettei onnistu niin kannattaa munkin tapaa kokeilla, itselle se ainakin on helpompi.
E: Ja vielä selvennyksenä itse siis tein tuon niin, et kytkin kokoajan tuntumassa ja kun vauhti kasvoi liikaa jarrua ja sit pois ja taas jarrua kun oli liikaa vauhtia.
18.7.2012 20:51
kellään kokemuksia kortin hinnasta harjotusluvalla? 500-800e?
18.7.2012 21:06
Tuota luokkaa se yleensä on. Vaihtelee hyvin paljon paikkakunnittain ja autokouluttain eli kannattaa käydä kyselemässä eri autokouluilta ja sitten kilpailuttaa hintoja.
18.7.2012 21:35
Haatsi kirjoitti:
Ei ole järkeä ajaa takajarrua "vasten" vaan yrität enemmän sillä kytkimen liikkeellä säädellä sen vauhdin. Terävät kaasut. Kytkin noin puolessa välissä ja pienillä kytkimen liikkeillä hallitset vauhdin hidasajossa. Kytkintä alas, vauhti hidastuu. Kytkintä ylös, vauhti kasvaa. Katsot vain ettei kytkin missään kohtaa ole kokonaan alhaalla tai ylhäällä vaan siinä noin puolessa välissä. Pienet kytkimen liikkeet...
Takajarrua käytä vain mikäli meinaa lähteä kiihtymään ja pitää nopeasti ottaa vauhtia pois niin hyvin kevyesti painat takajarrua. Pidä kuitenkin koko ajan jalka siinä jarrupolkimen päällä, mikäli tulee tarve käyttää takajarrua on jalka jo valmiiksi asemissa.
Sitten katse horisontissa, jalat/reidet puristat tankkiin ja katso että istut riittävän edessä siinä penkillä. Ei ajeta takamatkustajan paikalta. Tasapaino haetaan ensin katseesta ja toiseksi hartioista. Siittä tiedät että vauhti on hyvä jos joudut ohjausliikkeillä hakemaan tasapainoa.
Ajovarman tutkinnon vastaanottaja eli katsastuskonttorin setä/täti valvoo kokeen.
Juu kiitosta. kaipa se hyvin sitten menee. Olen minä kyllä mopolla ajanut vuoden tai pari, mutta harvemmin sitä nyt pitää väen vängällä kytkintä raiskata ja hitaasti kiemurrella. Munmielestä pitäs enemmän panostaa hätäjarrutuksiin ja väistöjuttuihin tossa käsittelykokeessa koska ne jutut enemmän vaikuttaa siihen selviääkö prätkällä hengissä vai ei.
Se ajo-opettaja kehotti pitämään kierrokset jossain 3-4k tuntumassa, mutta aina ne karkasi vähän päälle 4k tai sitten 2,5k jolloinka alkoi jo cebari hyytymään ja inasen tökkimään. Noh, onneksi on viellä yksi ajotunti aikaa reenata.
18.7.2012 21:37
Koita tota mun kikkaa, et antaa kierrosten nousta ja jarrulla rajottaa menoa.
Ja sinällään hidasajo on kätevää osata koska, sitä tarvitaan esim. parkkipaikoilla (ja tämän takia sen osaaminen testataan) ja muutenkin on coolimpaa ku ei kokoajan tartte lyödä jalkaa maahan.
18.7.2012 21:42
Nojoo. testaampa sitä huomenissa kun vielä ajotunti on. Onhan siinäkin tietty puolensa että osaa aivan hitaasti ajaa...
Parhaiten tuntui kyllä sujuvan kun kokeilin kokonaan ilman takajarrua. Kai minä sitten olen tyypillinen mies että hankala keskittyä kahteen asiaan samaan aikaan
Cebarin kytkinkin senverran löysä että menee helpolla liian räväkäksi sen vemputus.
18.7.2012 21:47
Kyllä se moottoripyörä on hyvä hallita myös hitaissa nopeuksissa. Hidasajollakin on tarkoituksensa tuolla liikenteessä.
Lähestyttäessä valoja, risteyksiä ja ajettaessa ruuhkassa on hyvä osata jotain muutakin kuin kiihdyttää, pysähtyä, kiihdyttää ja pysähtyä.
Esim1. Taloudellisen ajamisen kannalta on hyvä osata lähestyä punaisia valoja hidasajaen ja lähteä liikkeelle pysähtymättä.
Esim2. Lähestyt kaupungissa risteystä, jossa on huono näkyvyys suojatielle, talot estävät näkyvyyden. Lähestyt suojatietä hidasajaen, tarkastat ettei kukaan käytä/ tule käyttämään suojatietä. Ajat hidasajoa suojatien etureunaan, samalla katsoen liikenteen risteävillä kaduilla ja jatkat matkaa pysähtymättä.
yms yms...
Itse kehotan antamaan teräviä kaasuja. Siten ei ole niin tarkkaa se kaasukäden asento vaan voit kunnolla keskittyä siihen kytkimeen. Itse en pidä siittä kuinka jotkut autokoulut esim. skoottereilla opettaa ajamaan takajarrua vasten hidasajon. Ensinnäkin siinä rikkoo variaattorin ja kuluttaa takajarrun vaihtokuntoon. Toiseksi se näyttää täysin naurettavalta ja on tuhottoman vaikeaa ja hankalaa. Kolmanneksi kukaan ei koskaan tule ajamaan tuollaista hidasajoa missään oikeassa tilanteessa, se nyt vaan opetellaan sen takia että päästäisiin siittä käsittelykokeesta läpi. Mielummiin oppii jonkun oikeasti hyödyllisen tavan mitä tulee käytettyä tuolla liikenteessä päivittäin.
18.7.2012 21:56
Jep, ei tota taitoo tarvii oikeesti tai ainakin minä ajan sen verran kovaa mut hiljaa et riittää kytkimellä pelaaminen ja jarrun hipasu tarvittaessa.
18.7.2012 22:27
Eli antaa kaasua ikäänkuin pikkasen sykäyksittäin ja kytkimellä sitten kontrolloidaan loput. Voisi tuotakin kokeilla huomenissa. Aina vahingossa nosti liikaa kierroksia ja vauhti lähti kiihtymään ja sitten hätäpäisesti vetäsi kytkimen ihan pohjaan jolloinka se oikea kohta jossa kytkin juuri ottaa tai ei on hankalaa löytää.
19.7.2012 1:18
Siis nimenomaan ei sykäyksittäin, vaan ennakoitavan tasaisesti, ehdottomasti.
Kytkintä vaan opettelet luistattamaan sopivasti ja takajarrua on hyvä hiljaa painaa koko ajan.