Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Puhetta renkaista

30.10.2012 1:13

Moi, semmosta tulin kysymään, että onko MITÄÄN järkeä hommata mun Gepardiin nastarenkaita? Saako siihen edes sellasia? Kortin sain vasta jonkin aikaa sitten ja himottelis ajaa talvella mutta en varmaan sais tosta nykyisestä pyörästä kunnon hintaa, jolla sais sitten ostettua jonkun enskahärpäkkeen. (sori jos tyhmä kysymys :D)

Re: Puhetta renkaista

30.10.2012 1:26

Luin tuossa edellisiä sivuja ja taisi jollain olla sama kysymys räsää koskien. Luulen, että GPR:ään varmaan menis kanssa nuo Maxxis 3.50-17" ja 4.60-17"?

Pyörän eturengas siis 110/70-17" ja takarengas tais olla 140/70-17"

Re: Puhetta renkaista

30.10.2012 2:16

Räsässä on kyllä takavanne leveämpi, mutta ymmärtääkseni pitäis mennä :)

Re: Puhetta renkaista

30.10.2012 9:42

Kingsta kirjoitti:Luin tuossa edellisiä sivuja ja taisi jollain olla sama kysymys räsää koskien. Luulen, että GPR:ään varmaan menis kanssa nuo Maxxis 3.50-17" ja 4.60-17"?

Pyörän eturengas siis 110/70-17" ja takarengas tais olla 140/70-17"


Ei mene.

3.50-17 on milleinä 89/89mm korkea/leveä eli vastaa parhaiten 100/90-17 rengaskokoa, eli olisi liian kapea ja korkea alkuperäiseen 110/70-17 kokoon nähden. 4.60-17 on taas tuuma-matalaprofiilinen rengas, mikä on leveämpi (117mm) ja aivan liian korkea (4,6 x 0,82 x 25,4 = 96mm, kun 110/70:n korkeus olisi 110 x 0,7 = 77mm).

140-kokoa vastaava tuumakoko olisi 5.50, vastaavaa 82-sarjalaista ei enää ole (suurin 5.10 vastaa lähinnä 120- tai 130-kokoa leveydeltään), mutta olisi aivan liian korkea = välityssuhde, ajo-ominaisuudet olisivat aivan eri. 140/70:n leveys/korkeus on 140mm/98mm, kun 5.50-tuumakoossa vastaavat mitat olisivat noin 140mm/140mm, 5.10-matalaprofiilissa taas 129mm/106mm.

Päivitin Wikin Rengas FAQ:ta näiden muunnosten osalta.

Re: Puhetta renkaista

30.10.2012 12:38

No miksipä muka ei 10mm kapeempi kumi menis vantelle? Ja ei sen korkeus vaikuta vanteelle menemiseen..

Re: Puhetta renkaista

30.10.2012 12:54

Rajis- kirjoitti:Ja ei sen korkeus vaikuta vanteelle menemiseen..


Monia juttuja voi tehdä... mutta eri asia on kannattaako ;)

Re: Puhetta renkaista

31.10.2012 0:39

Tarkistin asian ja edessä mulla on 110/70-17" ja takana 150/70-17".

Kysymys kuuluukin nyt, että onko markkinoilla tuon kokoisia nastarenkaita (tai hyvin lähellä noita kokoja)? Itse selailin joitakin liikkeitä läpi eikä sattunut silmään.

Re: Puhetta renkaista

31.10.2012 0:45

Kannattaa käydä kattomas rengas-online.com. Tosi hyvällä hinnalla ja nopeasti laaturenkaat Saksasta. Oman Pirellin sain 4 arkipäivässä ilman toimituskuluja ja jopa 40 euroa halvemmalla kuin vastaava rengas syysalennuksesta McScatterilta ;) Sitä en osaa sanoa kuinka paljon tuolla on kakspyöräisiin nastarenkaita.

Re: Puhetta renkaista

31.10.2012 7:53

Itellä weerassa 110/70-17 ja 140/70-17 laitoin nuo maxxis 3,5-17 ja 4,6-17 hyvältä näyttää ja samojen renkaiden pitäis mennä sullekin ;)

Re: Puhetta renkaista

31.10.2012 16:24

Ok, kiitoksia, jos kehtaat niin ilmoittele vielä, että onko hyvä ajaa :) Ei kehtaa laittaa melkein 300€ kiinni jos ei tiedä, onko niillä hyvä ajaa (voihan ne tietysti palauttaa mutta silti)

Re: Puhetta renkaista

31.10.2012 17:03

Enpä usko että voi palauttaa.. Mäkin voisin hakee Derbiin viikonlopuksi jotku nastarenkaat, rällätä viikonloppu ja viedä takasin ja todeta että paskat oli :lol:

Re: Puhetta renkaista

31.10.2012 17:38

Lumella ja jäällä pitoja hemmetin hyvin nastarenkaiksi, paremmin nuo pitää mitä smotot _hiekkatiellä_ kesäisin, paljaalla asfaltilla täristää sen verran että hampaat meinaa tippua suusta. :lol: renkaat vispaa paljon jos liikaa paineita, ite laskin paineita vähän ja autto, mut tuntuis et vieläkin liikaa paineita veikkaan, et joku 1.4 bar tai pienempi ois hyvä. silloin kun renkaat vaihdoin, niin laitoin 2 bar (hieman liikaa) ja nyt laskenu, et sais just sopivat paineet ku ei oikee oo tietoo paljon noissa pitäis paineita olla. toivottavasti tuo paineiden lasku auttaa myös täristämiseen, vaikka vähän epäilen ja tosiaan paineet vähän perseellään kun ei oo liiemmin hotsittanu ajella ja säätää, kun tiet suolapaskassa ja melkein kaikki lumet sulanu. :x

Mitäs mieltä muuten ootte tosta biltsun tasapainotus vehkeestä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... -MP-82351/ ?
Ja mistäs tohon sen telineen/pidikkeen taikois, pitää varmaan ite väkertää jonkun näköinen? :s

Re: Puhetta renkaista

31.10.2012 20:27

LeKe96 kirjoitti:Lumella ja jäällä pitoja hemmetin hyvin nastarenkaiksi, paremmin nuo pitää mitä smotot _hiekkatiellä_ kesäisin, paljaalla asfaltilla täristää sen verran että hampaat meinaa tippua suusta. :lol: renkaat vispaa paljon jos liikaa paineita, ite laskin paineita vähän ja autto, mut tuntuis et vieläkin liikaa paineita veikkaan, et joku 1.4 bar tai pienempi ois hyvä. silloin kun renkaat vaihdoin, niin laitoin 2 bar (hieman liikaa) ja nyt laskenu, et sais just sopivat paineet ku ei oikee oo tietoo paljon noissa pitäis paineita olla. toivottavasti tuo paineiden lasku auttaa myös täristämiseen, vaikka vähän epäilen ja tosiaan paineet vähän perseellään kun ei oo liiemmin hotsittanu ajella ja säätää, kun tiet suolapaskassa ja melkein kaikki lumet sulanu. :x

Mitäs mieltä muuten ootte tosta biltsun tasapainotus vehkeestä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... -MP-82351/ ?
Ja mistäs tohon sen telineen/pidikkeen taikois, pitää varmaan ite väkertää jonkun näköinen? :s

Soita nyt sille renkaasi tehneelle firmalle, piikit ei toimi kunnolla ilman oikeita paineita ja toi biltsun kone ei tasapainota yhtä tarkasti ku oikeet koneet, mutta kyllä silläkin pikkuheitot korjaa.
Kingsta kirjoitti:Luin tuossa edellisiä sivuja ja taisi jollain olla sama kysymys räsää koskien. Luulen, että GPR:ään varmaan menis kanssa nuo Maxxis 3.50-17" ja 4.60-17"?

Pyörän eturengas siis 110/70-17" ja takarengas tais olla 140/70-17"

Istuu ne siihen vanteille, ja talviajo on muutenkin erilaista kuin kesällä joten ei haittaa et rengas on erikokoa kuin kesällä, koska muutenkin joutuu totuttelee vähän erilaiseen ajotapaan.

Re: Puhetta renkaista

31.10.2012 21:25

mustavi kirjoitti:
Rajis- kirjoitti:Ja ei sen korkeus vaikuta vanteelle menemiseen..


Monia juttuja voi tehdä... mutta eri asia on kannattaako ;)

Mitä hittoo sä selität, kapeampi rengas on talvella juurikin parempi, koska pitoa on enemmän. Ainoo ongelma on se, että lokari ei välttämättä taho asettua paikoilleen korkeemman renkaan takia, mutta sen voi modailla jotenkin korkeemmalle, pistää kiinni jonkun halpisenskalokarin taikka sitten tehdä niin kuin minä tein eli jättää kokonaan pois kannattaa kumminkin syyläri + kone jotenkii suojata :)

Ja itse voisin sanoa, että kyllä se talvella onnistuu kyykylläkin, kunhan on kunnon renkaat, niin kuin juurikin nämä satapiikiltä ostetut :) Katteet kannattaa tosin ottaa pois

Re: Puhetta renkaista

31.10.2012 21:56

Prätkä jätkä kirjoitti:
LeKe96 kirjoitti:

Soita nyt sille renkaasi tehneelle firmalle, piikit ei toimi kunnolla ilman oikeita paineita ja toi biltsun kone ei tasapainota yhtä tarkasti ku oikeet koneet, mutta kyllä silläkin pikkuheitot korjaa.


joo soittelen kun jaksan tässä muutenkaan kiire ajamaan ja onhan tuo selvä et ei renkaat toimi millään 2bar paineilla kun smotoissakaan en semmoisia käytä. painetta on paljon, koska laitoin painetta, kunnes sisäkumi "poksahti paikoilleen" ja sitten vain hieman vähensin. painemittari ja kompura ovat 30km päässä kotoani, joten en voi paineita nyt mitata mutta tiedän että siellä on vähintään se 1.6-1.7 bar (smotoilla pidän n. 1,5-1,6 bar) todennälöisesti paineita on kuitenkin vielä enemmän. :lol:
Ja tiesin, että kolmenkympin tasapainotuskone ole yhtä tarkka, kuin joku tuhannen euron prätkäpajalle tarkoitettu vekotin, mutta lähinnä kysyin käyttäjä kokemuksia.