Oikeinpa arvasit
melkein kiusallaa jättäydyin pois ku nimi mainittii Männänvaihtoväli TTnä suositeltu 8-10tkm ja vakiona ~15tkm. Mutta voi tietysti ajaa niin paljo ku kantti kestää, esim itse juuri yläkerran avasin 12tkm ajetulla männällä. Ei yhtään moitetta männässä tai sylkässä, vähän väljähän se tosin oli
(tt pyörä). Alakertaan kannattaa koskea jos kuuluu jotain epämääräistä, muuten siinä 25-30tkm
Rave(t) ovat sekä pelastus et riesa
. Riippuu mille tuulelle se sattuu. Näitä PA-säätimiä löytyy 2 mallia: sähköinen rave1 ja pneumaattinen rave 2. Rave1 yleisempi sen helpon asennettavuuden ja huollon vuoksi, mutta tämä malli saattaa huonolla tuurilla syödä laippoja ja vaijereita
itsellä tänä kesänä jo 1 laippa ja sen vaijeri takana . Vianetsintä ja putsaus kuitenkin älyttömän helppoa säätimen helpon toimintaperiaatteen vuoksi (kannttaa tsekata mototin Rave1 tietopankki) . Rave2.on puolestaan aivan toisenluokan härveli. Rave1 toimi sähköisesti niin rave2 paineella minkä se saa sylinteristä. Täytä varten sylinteriin tulee porata reikä jotta rave2 tietää koska nostella laippaa. Miinuksina todettakoon hitusen hankalampi asennettavuus ja saatavuus. Mutta toimiessaan varmempi kuin rave1 ja rave2 aukeamisaikaa voi säätää toisinkuin rave 1 Huom. itsellä rave1 joten kakkosmalli hieman hakusessa tietoineen, joten jäi varmasti uupumaan
Kulutuksen pariin siis
Virejä itselläni Rave1, TTputki, 34 mm dellorto VHSB, V-force 3
pakko mainostaa , tulossa VHM tasalakikansi ja tasalakimäntä ja kulutus pyörii about ~7l\100 km kun vaihtelevasta ajosta kyse. Kylärallissa nousee vähintään litralla per satku. Matka-ajossa säxän/räxän mahtavat väännöt pääsevät esille, piikillä ei tarvitse välttämättä ajaa ollenkaan
itsellä jo kevennetyt välitykset kuin vakiot ja 97km\h voi ajaa ennen kuin piikki alkaa jolloinka bensankulutus tippuu matka-ajossa 5-6l/100km (huom. itselläni näin). Kaikkihan riippuu aivan kuskista, siitä miten kahvaa kääntää jne.
Yleensä pelotellaan että isompi kaasari lisää bensankulutusta hirveästi... Ja paskat . Itselläni isompi kaasutin ja täydelliset säädöt<3 jolloin kulutus pienempi kuin vakiona
. Säätökysymys sanon minä
Yleisesti suosittelen apriliaa kovasti
yllätys yllätys Miinuksina todettakoon:
löysähkö takajousi, suosittelen koropalan ostoa. Autto aivan perkeleesti. Kiksi "väärällä" puolella
onko edes miinus? itse tykkään. Tasapainoakselin muovirattaat mainitsen vaikka ne harvemmin mitään aiheuttavatkaan. Suurin riesa ovat PA-säätimet jos ne pahalle päälle sattuvat, muuten toimivat oikeen mallikkaasti.
Hyviä puolia:
Ulkonäkö(noh mielipideasia ), ei massaa
Rotax koneen luotettavuus ja tehoa löytyy TT nä vaikka muille jakaa. Viritys osia saatavilla suht helposti ja niillä saakin aika paljon lisää tehiä irti
. Esim kotarin v-force3 sopii suoraan apikkaan.
Kasatttu laatuosista, alusta ja jarrut
Varaosien saanti suomesta ihan OK, yleisosia on paljon pyörässä joita löytää helposti, mutta harvinaisempiin osiin siirryttäessa nakkilan pyörä ja mopo on ainoa suomalainen vaihtoehto ja kallis sellainen.
Ulkomailta osia löytyy helpoimmin ja halvemmalla, esim PJME ja 2rad sausenthaler
Paljon jäi kertomatta mutta ei tehdä tästä romaania
. Tervetuloa mallikohtaisen keskustelun puolelle tarinoimaan
PS. Kannattaa lukea aprilia mx 125 tietopankki, paljon hyvää tietoa jotka pätee myös hyvin säxään/ räxään, joiden oma tietopankki valitettavasti kovin torso