4.8.2009 15:10
5.8.2009 9:26
5.8.2009 11:39
5.8.2009 11:40
Don_Haulikko kirjoitti:Yks tärkee minkä opin eilen..Anna (2t)koneen jäähtyä vähintään 100km motariajon jälkeen tai voi käydä ikävästi-.- Etenki jos käy pikkasen laihalla.
5.8.2009 16:54
Gusse 93 kirjoitti:Don_Haulikko kirjoitti:Yks tärkee minkä opin eilen..Anna (2t)koneen jäähtyä vähintään 100km motariajon jälkeen tai voi käydä ikävästi-.- Etenki jos käy pikkasen laihalla.
Toi on tosiaan tärkee muistaa. Itekin pidin konetta tyhjäkäynnillä vähän aikaa aina kun pysähdyttiin kahville.
5.8.2009 18:48
5.8.2009 18:51
5.8.2009 20:20
5.8.2009 20:21
6.8.2009 1:23
mustavi kirjoitti:prakka kirjoitti:Mikä siinä koneessa sitten niin paljon kuumenee että pitää hetki vetää tyhjäkäynnillä hetki motarin jälkeen?
Jaa, no kireä 2T ei oikein tykkää pitkästä (kovavauhtisesta) ajosta tasakaasulla, eli seos laihenee ja kampuran laakerien voitelukin voi olla aika huonolla tolalla. Samoin 4T:n öljynlämmöt on kovan ajon jälkeen aika tapissa. Nopeasti kaasu kiinni pysähdyksiin rullatessa 2T laihenee edelleen eli saattaa leipasta, äkkisammutetussa nelarissa kuumat osat nostaa öljynlämmön niin, että kalvo saattaa revetä ja uudelleen käynnistetäessä käy sitten hetlken metalli metallia vasten. Laakereissa ohut öljykalvo voi ehkä paistua ikään kuin päällä olevaan keittimeenpannuun unohdettu kahvinjämä. Niin tai näin koneen laakerit voi kulua tarpeettomasti (välillinen vahinko), tai mäntä/-ät napata kiinni (välitön vahinko).
Ottaisin vauhdin rauhallisesti pois kilometrin-pari ennen taukopaikkaa (jos mahdollista) jolloin pytty, lohko tai syylarikin ehtii luovuttaa jonkin verran huippulämmöistään pois ajoviiman viilentäessä, eikä koneeseen tule "hot spot":eja. Tyhjäkäynnin ajatus (vesijäähy) lie hieman sama (eli lämmöt ehtisi hieman laskea) mutta tehottomampi. Hyvin rajua shokkijäähdytystä pitää myöskin varoa, eli ei pidä sulkea kaasua kokonaan (ilmajäähyiset!) ja rullailla pysähdyksiin, eikä ainakaan kastella pannua vedellä tmv. vaan antaa lämmön tasaantua rauhallisesti. Sen tärkeämpi mitä kireämpi kone on kyseessä. Kireä 2T saattais vaatia ennen matkaa seoksen rikastamista ja korkeemman lämpöarvon tulppaa.
Tällaisia arvelisin.
6.8.2009 5:02
Juzuka kirjoitti:Huomenna on ajoa edes 200km kaverille
Viimeks kun kävin samalla kaverilla niin räsä leipo kiinni
6.8.2009 9:00
6.8.2009 13:27
6.8.2009 13:39
7.8.2009 1:03
mustavi kirjoitti:Zuidaaja kirjoitti:Niin minkä takia seos laihenee 2t:llä tasakaasulla ajettaessa?
Jaa no fysikaalisia tai moottoriteknisiä juttuja en ny oikein viitsi enää alkaa muistella tai kaivella esiin mut kartingaikoina mahdollisimman lähelle optimiseosta (maximitehoa) laihennetun 2T:n kans sai aina pääsuorien päässä olla tarkkana et ryypytti (sulki imuilman tulon) ennenku nosti tai edes hölläs kaasua, muuten kyl aika varmasti kuulu ikävä nnn-jap ja pata meni umpiraudaks. Kai se menee niin, että vaihtelevaan ajoon mahdollisimman laihalle säädetty 2T menee (eli laihenee normaalista hiukan paksusta seoksesta) tasakaasulla pirun lähelle lambda 1:stä jolloin palotila ja mäntä kuumenee maksimiinsa, ja jos siinä tilassa sopan tulo vähenee (kevennys) tai loppuu (kaasu kii) niin lämmöt nousee "kuoleman rajan" yli. Kiree prätkä-2T tekee samanlaista, eli matkaa varten ylärekisteriä pitäis rikastaa (neulaa nostaa) ja myös tulpan lämpöarvoa nostaa kestämään korkeita palotilan lämpöjä (reissussahan on aika yhdentekevää antaako kone 25,8hv vaiko vaan esimerkiks 23). Sellanenhan voi leikkailla myös "mystisten" imukaulavuotojen tai kaasariongelmien takia. Ite en viitsiny enää tällasia askarteluja, ja ajan siksi(kin) varmemmalla nelarilla.