Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

27.3.2014 1:47

Ne rekkakuskit onki duunissa puutumassa eikä virkistymässä rakkaan harrastuksen parissa!

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

1.4.2014 18:07

Jupe nyt saatana :lol: Mää kjun pidän n. 40-60km päästä tauon aina Cebarilla :D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

1.4.2014 19:18

Kyl sitä cebarin tankkausvälin on tottunu ajelee, eli noin 250-300km. Kyl se auttaa ku perseensä hetkeks nostaa ylös ja jalat pois tapeilta iha hetkeks. Muistan kun ajelin ekan oman mopon himaa 130km ja se oli täyttä tuskaa ni puolet matkasta taisin seisoskella tapeilla :D Ja ihan periaatteesta vieläkin haetaan pyörät ajamalla kotiin ni tulee testattuu ;)

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

1.4.2014 20:23

sampul1 kirjoitti:Jupe nyt saatana :lol: Mää kjun pidän n. 40-60km päästä tauon aina Cebarilla :D



Siis 20-30-40 min välein? eihän siinä pääse etes etiäpäin?

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

1.4.2014 21:03

En kyllä usko, että kukaan pitää 40-60km välein taukoa jos oikeesti on matkalla johonkin. Eri asia jos on vaan ajelulla, kun tavoitteena on puhtaasti nautiskelu tien päällä.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

13.4.2014 12:01

Sen verran suunnitelmat selvinnyt et kesäkuun lopussa/heinäkuun alussa inarin suunnille viikoksi kalastamaan. Ajoa tulee se 800-1000km et yhtenä päivänä sinne ja viimeisenä pois.

Varmaan lähen jonkun kanssa kahestaan ja se tulis kyytiläisenä. Meinaa vaan olla vaikea miettiä kenet pyytää mukaan...ketä jaksaa viikon putkeen :D , kalastaa ja haluaa maksaa satasia mökkivuokraa ja muita kuluja..
Mökki tulee olemaan aika erähenkinen et yks kaveri ois siinä mielessä hyvä pyytää mukaan, mut ei kalasta ja eikä sille muumilimu maistu...pitäs yksin hörppiä, mut jos sokerihumala tulee niin ainakin kattos etten huku.
Moni muu unohtais kalastuksen ja hörppis pelkästään muumilimua...
Pitää järjestellä asiaa ja kysellä kuka on innokas kalastaan ja on aikaa/rahaa lähteä.

Mökkiehokkaat tallennettu kirjanmerkkeihin. Jokainen rannalla, syrjässä, vene ja ei naapureita tai mitään kilsojen säteellä et joku niistä.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

13.4.2014 12:46

AceFin kirjoitti:En kyllä usko, että kukaan pitää 40-60km välein taukoa jos oikeesti on matkalla johonkin. Eri asia jos on vaan ajelulla, kun tavoitteena on puhtaasti nautiskelu tien päällä.

Let me fix, tuo oli ekalla vähänkään pitemmällä reissulla, joka oli ekana harkkaviikonloppuna. Nyt on varmaan omat paikat hioutunu pyörään sopivimmiks niin varmaan voi taittaa pidempääkin siivua. :D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

8.5.2014 20:45

Olen ehkä lähdössä vaihtamaan Derbin näsäriin nurmijärvelle lauantaina ja matkaa kertyy n. 230km suuntaansa.

Derbi on kyllä ollut luotettava kun olen sillä jo pari tonnia ajanut eikä mitään vikaa ole ollut, mutta mitäs kaikkea suosittelette ottamaan mukaan tuolle matkalle? Ajattelin, että ainenkin nippusiteitä, jotain rasvaa, teippiä ja hieman työkaluja, mutta kannattaako jotain muutakin ottaa?

Näsärin omistajalta saisin "kaupan päälle" öljysäiliön täyteen öljyä, bensaa ja pari tulppaa. Mitä muuta kannattaisi ottaa varalle kun ajaa vajaat 300km 2-tahdilla. Tiedän kyllä miten sillä pitää ajaa, eli ei kannata ajella hirveemmin tasakaasulla tms.

Ajattelin vaan lähteä hakemaan ajamalla kun porukat ei pääse heittämään ja samallahan se tulisi testattua ;)

Jos se sillä matkalla lahoaa niin sitten kyllä saa pitää näsärinsä :D


E: Kestääkö tavallinen 1.5l muovipullo bensaa, vai pitäkö keksiä jostain joku reppuun mahtuva kanisteri? Kannattaisi varmaan bensaakin olla mukana jos tollasella suht timmiksi laitetulla näsärillä lähtee tollasta matkaa ajamaan?

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

8.5.2014 21:47

Pyörän tarkastat ennen lähtöä kuntoon, mutterit, ketjut, öljyt ja renkaiden ilmanpaineet. Työkaluja ei välttämättä tartte (paitsi tulppa-avain ja kenties varatulppa), nippusiteillä ja jesarilla saa hätäisimmän patentit tehtyä. Yleensä jos pyörästä jotain hajoaa mitä noilla ei saa kuntoon niin eipä niistä työkaluista hyötyä ole ;)

Tarpeeksi juotavaa ja safkaa mukaan, tupakkaakin jos sitä menee. Taukoja usein niin jätkä ja pyörä voi paremmin.

2-tahtisella on hieman kinkkistä ajaa matkaa, itse vedin temmillä 350km lenkin ja sen pohjalta voin sanoa että ei turhaan kannata huudattaa pitkällä matkalla, moottorijarrun välttämistä ja välikaasuja vaan usein. Esim. tuo että ajaa 100-alueella 80km/h säästää paljon konetta. Mutta yllätyksenä se kuluttaa matka-ajossa todella vähän bensaa, itsellä meni 5l/100km vrt kaupunkikulutukseen eli 8-12l/100km :D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

8.5.2014 23:53

Kiitos nopeasta vastauksesta! :)

Vielä kun keksisi, miten puhelimen saisi jotenkin järkevästi tankoon kiinni. Myydäänhän niitä säältä suojaavia telineitä mutta kun hintaa niillä on 50€ joka on aivan liikaa..

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

9.5.2014 0:08

Kyllä pärjää ihan tulpanavaimella, parilla nippusiteellä ja rullalla jesaria. Helppohan reppuun on ottaa enemmänkin työkaluja, ja voi olla ihan viisastakin. Bensaa turha kuljettaa mukana, sitä vartenhan ne huoltoasemat on ;) Ja jos ei huoltoasemilla istuskelu tauon muodossa kiinnosta, niin evästä jne luonnollisesti matkaan.

Suosittelen pieniä teitä. Matka taittuu huomattavasti mukavammin kun ei ole paljoa muuta liikennettä ja ei tarvitse täyskaasulla ajaa jatkuvasti. Itsellä periaatteena oikeastaan välttää valtateitä mahdollisimman paljon matka-ajossa. Äkkiseltään vilkasin googlen reittiehdotusta, ja luulen että ajokokemuksen kannalta paras lopputulos saadaan, kun et aja mitään noista teistä ainakaan kovin pitkää matkaa :D Valtatiet tietysti nopein ja helpoin reitti perille, jos se on tärkeämpää.

Ja 2-tahdilla luonnollisesti vaihtelevia kierroksia, välikaasut jne. En kyllä derbillekään suosittele täyskaasulla koko matkan ajamista.

Ja jos meinasit näsäriä tuolla lahoamiskommentilla, niin varoitanpa nyt vain, että myyjällä ei enää siinä vaiheessa ole mitään velvollisuutta purkaa kauppoja. Siinä vaiheessa kun on paperit rustattu ja kättä paiskattu, ei kummallakaan osapuolella ole mitään velvollisuutta purkaa kauppoja. Eri asia, jos jotain oleellista tietoa on pimitetty, mutta tätähän on tunnetusti paha todistaa.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

9.5.2014 0:22

Ei mun Derbilläkään tartte täyskaasulla ajella satasta kun 15 eturatas on kiinni. Löytyy multa 17 eturataskin tuolta, mutta onkohan jo liian iso?

Vitsillä heitin lähinnä tuon lahoamiskommentin ja näsäriä tarkoitin. :D Ei luulis leviävän tolla matkalla jos kerta kone remppa tehty muutama tonni sitten samalla kun 180cc pannu vaihdettiin, ei ainenkaan jos ajaa niinkuin 2-tahdilla kuuluu.

Ajattelin mahdollisimman nopeaa reittiä mennä, että ehtii miittiin (jos edes sen jälkeen jaksaa) :D

Toimisikohan jos pistäisi puhelimesta gepsin päälle ääniohjauksella, pistäisi kuulokkeen toiseen korvaan ja puhelimen taskuun, vai pitäisikö sitä mennä vanhanaikaisesti?

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

9.5.2014 6:30

Tuo kuulokkeen varassa navigointi ei ainakaan viime kesänä Google Mapsin kanssa sujunu niinkuin olisi pitäny. Oli vähän jäljessä ne neuvot, joten liikenneympyröissä se käski poistua seuraavasta liittymästä vasta 100m sen jälkeen kun olit jo poistunut.

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

9.5.2014 8:02

Mulla toimi muuten hyvin kun kouluun menin (ilmoitti monta sataa metriä ennen kun piti kääntyä ensimmäisen kerran ja muistutti vielä ennen risteystä myös).

Ainut ongelma oli, että en kuullu ajo-ohjeita muuten kun kytkin pohjassa ainakaan. :D

Re: Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

9.5.2014 12:16

Maantieajossa (valtateillä) aika turhia nuo gepsit. Jos vaan suunnilleen muistaa, mitä kaupunkeja tulee matkan varrella ja osaa viitoista seurata isoja teitä, niin löytää kyllä oikealle paikkakunnalle. Kaupunkiajossa gps on kyllä hyödyksi.