Gilera144 kirjoitti:1. Mitä huoltovermeitä? Tulppaa yms.?
2. Minkälaista vaatetusta?
3. Onko kokemusta endurollla matkaamisella?
4. Onko helsingissä paikkoja kevarille viikko-kaks?
5. Muuta huomiotavaa?
(tiivistelty alkuperäisestä)
1. Tähän vois vastata pitkällä jorinalla
Varmuudella tarvit ketjun hoitoon ja kiristelyyn työkalut ja ketjusmörön. Erilaisia nippusiteitä, yleisihme-jesaria, wanhan ajan rautalankaa - noita oon ite aina sillon tällön tarvinnu. WD-40 / CRC 5-56 vaik sateen aiheuttamiin sähköpeikkoihin. Paperinenäliinaa, paperia, kynä/pikkutussi. Derbin arkimetkut (jos on) voi toistua reissulla: niihin tarpeet. Matka rasittaa (kuumentaa) juuri ketjua, mikä ilmenee sen reippaana venymisenä erityisesti jos ketju on halpa eli huonoa matskua. Huono ketju voi katketessaan lyödä lohkon paskax (terminaalinen vika) eli sen täytyy olla hyvä. Samalla tavoin voit varautua erityisesti takarenkaan sulamiseen, voi olla >1mm/1.000km ja nappuloissa ehkä enemmänki. Nelarin öljy lämpiää melkosesti ku ajat konetta saapas niskassa ("is there any other way?"), ja ainakin se tummuu reissulla ku karstat lähtee koneesta. Vesiletkurikko on vaikea matkan katkaiseva vika -> kuntotarkistus. Paukkupullo tuskin toimii sellaisissa rengasrikoissa mitkä ovat todennäkösimpiä (huono sisäkumi pettää, naula ja erityisesti "laakista vainaa"-osumat tiellä lojuasta romusta) eikä pidä satoja km. En ostais pulloa, vaan avulias motoristi tai kansalainen ehkä hakee sulle sellaisen jos tilanne tulis päälle (erittäin epätodennäköinen) ja jos reikä ylipäänsä on vaahdolla paikattavissa (Rengas FAQ:ssa selostelua). Nelarin en muista ikinä tarvinneen varatulppaa, eikä 2-tahtisetkaan jos kaikki on kunnossa. Todennäkösimmin vaan lisäilet gasoa, kiristelet ketjua, ja harjaat hyttysenraatoja Pepsodent-hymystä perille tultua
2. Suomessa on muutamaa keskikesän hellepäivää lukuun ottamatta aina koleaa, ja Esterikin muistaa aika usein pikku suihkulla. Hellekelillä siihen tulee sitten keskipäivän porotuksen hiostus päälle. Mitä halvemmat ajokamppeet sitä varmemmin sade pääsee läpi ja kosteus pysyy sisässä, kun toivoit olevan just päinvastoin. Huonosti istuva kiristävä kypärä on piina. Klabit, polvet, handut, myös ristiselkä ovat ajoviimalle/kylmyydelle alttiita eli suojaa ne kunnolla - lisäeristys voi olla tarpeen ainaki yöaikana. Ötökkäsplatteria tulee, eli visiiri tarvii aika varmasti puhdistusainetta ja sais olla suht uus (yläreunateippaus matalan auringon häikäsyä vastaan). Eikös mototissa tai tietopankissakin ole topikkeja erimateriaalisista ajokamppeista?
3. Et oo tosissas?! Aja ehdottomasti ensin jokin 100-200km
koereissu koska fakiiripenkki, tärinät ja kylmiltään yritetty 500km/pvä voi tehdä savotasta aivan liian tuskallisen. KLE250 oli sietämätön, DT menetteli, vanha Tessu oli suorastaan loistava. Nelari ryystää gasoa ihan eri tahtiin huudattelussa (hyvinki litra/100km lisää) eli selvitä koereissulla kuin kauas tankillisella tosioloissa pääsee - typerintä olis hyytyä valtatien poskeen gason loputtua. Pyörän pakkaamistaki voi samalla harjoitella (ts. telineet ei ylikuormittuis tai maalit tai teippaukset hankautuis matkan aikana rujoiks), laukkuja ei pidä sulloa niin täyteen et riskeeraat saumojen ratkeamisen tmv. keljut harmit. Sadesuojaus? Jousen esijännitystä joutunee vähä kiristämään, takapainoisuus muuttaa pedon ajokäytöstä, takakumi vois tykätä parin kympän lisäämisestä. Huoltohommien (ketjun kiristys) suoritustapaa voit hioa: sivutuella ja pakattuna tuo ei ole erityisen hauska jobi.
4. Vähän haasteellista. Kadun varteen en hylkäis petoa 2 viikon ajaks: saatat löytää sen "riisuttuna mallina" tai käy niinku entiselle Fiudekuskille... Motoliikkeillä on joutilasta talvisäilytystilaa mihin ne ehkä ottais pyörän maksua vastaan. Vakuutusyhtiöiden P-halleissa on joutonurkkia mihin mp saattaa mahtua, tekisivätkö 2vko diilin (kulunvalvontaläpyskän järkkääminen) onkin eri juttu. Motottilaisapua voisit tiedustella, ainaki itelläni toki on kalustolleni paikkoja, mut varmaan moni aristelis järkkäilyjä tuiki tuntemattoman kans. Kaverin piha olis varmaan turvallisin ja halvin.
5. Jos et pysty tai halua 100-vauhtia ni valtaväyliä välttelemällä matka on pidempi ja hitaampi, mut ~80km/t rullailu rasittaa kuskia vähemmän ja kulutus putoaa selvästi: suositeltavaa. Taukoile alusta asti riittävän usein muttei liikaa: matkaa tehdään keskinopeudella. Sivuteil on luontevia etappeja joissa voi palvoa Malporo-jumalaansa, eikä ole valtateiden tuskallisen hitaasti pois raksuttavia km-lukemia. Muutenki vois tehdä ainaki vaativammilla matkoilla kuin ison työsuorituksen kanssa, et panostat hyvin valmisteluvaiheeseen (tee listoja! ihmisen muisti on hyvä... mut vähä lyhyt vaan
), ja sitten teet työn yksityiskohdilla hifistellen, ei tehtyä tai jälellä olevaa urakkaa funtsien. Lue säätä: pilvi jossa on laahus tietää sadetta, tumma seinä ja tornipilvet ukkosta ja rankkasadetta, eli jos on erillinen sadepuku se on mukavampi pukea ennenku saat 4 ziljardia sangollista vettä niskaas (tai etsiydy sillan alle tai kahvilaan). Jokapäiväinen Helsinki Grand Prix saattaa äkkiseltään vaatia vähä tottumista: aika kärsimättömiä ja röyhkeitä kuskeja joilla ei ole mainittavasti liikennesilmää. Tietopankissa on hyvä "Reissuopas pohjolaan", ja Shadow-Wikiin oon tavallisen monisanasesti runoillu jotain matkailusta (ei ole vielä kovin hyvä esitys). Lopultahan ei kuitenkaan tarvi tehdä väitöskirjaa aiheesta, et senkus lähtee vaan karkeastikin ok valmistautuneena. Jomotteluja varmaan tiedossa, mut onhan reissailussa tunnelmansakin, ja syntyy luottoa Derbiin (we hope). Useinhan ajopeli ei ole se heikko lenkki - tosin ku aina pelätään tekniikka näet pääsee matka-ajossa paljo helpommalla ku arkirevittelyssä - vaan kuskin hyytyy ensin.
Asioista on monia muitaki mielipiteitä, ja paljo juttuja jääny eo:ssa mainitsematta.