Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

14.4.2014 18:54

tottakai käsittely ennen ajoa, koska jos et pääse käsittelyä läpi niin katsotaan että et osaa käsitellä kevaria liikenteessäkään.

Re: A1-kortti

14.4.2014 19:34

Ymmärsin vaan tuon kysymyksen silleen, että inssi heti viimeisen ajotunnin jälkeen, eli ennen kässäkoetta. Korjasin sitten vähän AceFin:n vastausta. :) En sitten tiedä ymmärsinkö kysymyksen väärin :D

Re: A1-kortti

14.4.2014 19:40

Minä sisäytän inssiin sen kässäkokeen. ;)

Re: A1-kortti

15.4.2014 15:49

Minkähänlaisia virheitä tuohon kevarikortin inssiin saa tulla/kuinka monta ilman että tulis hylkyä ? :D

Re: A1-kortti

15.4.2014 18:10

Huomenna olis käsittelykoe ja jos se menee läpi niin sitten pitäs mennä harkkalupaa anomaan. Mitä kaikkea pitää ottaa mukaan poliisiasemalle? Entä käsittelykokeeseen?

Re: A1-kortti

15.4.2014 21:16

Asemalle henkkarit, ja tutkintoihmetodistustsydeemi.. Jos pyörän rekkarin muistat niin ei tarvi otetta. Kässään henkkarit ja vaadittavat ajovarusteet (varmaan autokoululta.)

Re: A1-kortti

15.4.2014 22:23

Multa ne muistaakseni pyysi sitä otetta, mutta kaipa sekin riippuu paikasta ja ihmisestä.

Re: A1-kortti

15.4.2014 22:36

Käsittelykokeeseen myös kuitti maksetusta käsittelykokeesta (Se pitää yleensä maksaa ennen käsittelykoetta) Ja henkkarit
Harjoitusluvan hakemiseen tarvitsee myös suostumuksen pyörän haltijalta pyörän käyttöön, ja tarvitset myös uuden sellaisen samanlaisen lupalapun, mihin vanhemmat laittoivat allekirjoitukset, myös harjoituslupien hakemiseen, näin ainakin Nokialla.
(Eli 2 samanlaista lappua pitää täyttää autokoulun aikana.. 8o )

Re: A1-kortti

15.4.2014 22:37

Vaativat otteen, mutta näkevät myös koneelta jos ei ole mukana. Muista myös lupa ajoneuvon käyttöön jos ei ole omissa nimissä.

Re: A1-kortti

16.4.2014 15:44

Juu nyt on asemalla käyty ja käsittelykoe suoritettu. Käsittelykokeeseen tarvii 59e rahaa jos ei ole teoriakokeen yhteydessä maksettu ja henkkarit pitää olla myös. Poliisiasemalle tarvii 30e lupamaksua varten, opetustodistuksen, pyörän rekisteriotteen (jos ei oma pyörä niin omistajan kirjallinen lupa tarvitaan) ja myös henkkarit. Ne antaa sulle sieltä harjoituslupa hakemuksen jonka voi täyttää kotona ellei ole molempia vanhempia mukana koska niiden allekirjoitukset pitää siihen hommata. Sen harjoituslupa hakemuksen voi hakea vissiinkin ennakkoon poliisiasemalta mut netistä sitä ei nopealla vilkaisulla ainakaan löytynyt. Ihan vaan muillekkin harjoitusluvalla korttia ajaville tiedoksi :)

Re: A1-kortti

16.4.2014 16:26

Autokouluilta saa noita harjoituslupalappuja myös.

Re: A1-kortti

19.4.2014 1:05

Mites noi autokoulun opettajan todella tiukkaasti opettamat ajolinjat ja ryhmittäytymiset inssissä?
Siis se opetti niiku että aina kun käännyttään vasemmalle niin ei saa kääntyä keskeltä kaistaa vaikka käyttää vilkkua vaan pitää ajaa laitaan ja ennen sitä katsoa sivulle onko siellä ketään.
Saanko taajamassa kääntyä keskeltä kaistaa keskelle kaistaa vilkkua käyttäen. Ja muistaen katsoa takaa tuleva pyörätie?

Re: A1-kortti

19.4.2014 21:51

Kyllä mä ainakin ajaisin keskellä. Jo mopolla ajaessa koulussa nimen omaan painotettiin ajamaan keskellä kaistaa, ettei autot vaan tule samalle kaistalle viereen.
Varsinkin kevarilla, kun sen paikka kuuluu siihen keskelle kaistaa.

En oo tosin varma, pitääkö vasemmalle kääntyessä ajaa vasemman puolen kaistan vasenta reunaa, lain mukaan.

Re: A1-kortti

19.4.2014 23:13

kun ottaa kevarikortin harkkaluvilla nii onko pakko olla oma pyörä ajotunneilla ja käsittelykokeessa. Vai ainoastaan inssissä

Re: A1-kortti

20.4.2014 8:08

Allekirjoittanut ajaa taajamassa aina keskellä kaistaa. Käännyttäessä vasemmalle ryhmittäydyn vilkun kanssa vasempaan laitaan kaistaa ja ajan nätisti kääntyvien kaistalle keskelle. Siitä käännyn, säilyttäen ajolinjan kaistan keskellä käännyttävälle tielle.

Se pään kääntö ja jalankulkijat tulevat ennen pyörän kallistusta, tällöin kerkeät sekä miettiä, ennakoida, että väistää mahdolliset kevyen liikenteen kulkijat.

Jos taas ei ole ryhmittymiskaistoja erikseen, niin laidasta käännytään. Mitä järkeä jäädä keskelle kaistaa jumittamaan muuta liikennettä, kun voit nätisti väistää ajamalla siihen laitaan, jolloin odotat vain vastaantulevan liikenteen ja sillä hyvä.

Itse olen sisäistänyt moottoripyörälle kolme ajolinjaa. Laidat ryhmitykseen ja kääntymiseen, keskellä ajetaan suoraan.