Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Piikin rekisteröinti.

7.2.2012 17:44

Onppa kirjoitti:
Tomppade kirjoitti:Jep.Nämä kaikki:

- Katkeamaton luovutustodistusten ketju liikkeestä lähtien (voi olla pikku homma jos ei ole tallessa :E )
- Tyyppihyväksyntätodistus että pyörä on hyväksytty tieliikennekäyttöön (maksaa 150-200e)
- Pyörän ajoneuvoveron makso (XXX euroja, riippuen paljonko saat alennusta pyörästä kun se on käytetty, tod. näk. alle 500e).
- Pyörääsi kaikki mitä siinä pitää olla leimalla (lue. vilkut, peilit, ohjauslukko, mittaristo, pyörän kuristaminen jos on täystehoinen, sivujalka, ynnä muut ronppeet).
- Itse katsastus+kilpi+paperimaksut niin tosiaan niistä pitäis selvitä alle 150eurolla.

Eli riippuu paljon siitä että onko sinulla noita katkaisijoita sun muita tallessa miten, mitä kaikkea pikkusilppua joudut ostamaan, riippuu myös siitä onko sinulla tuota todistusta vai ei. näistä riippuen hinta on vähän alle tonnin tai päälle, riippuen tosiaan mitä kaikkea sinulla on valmiiksi.

Kaveri laittoi juuri -09 ktm exc125 kilpiin "- Katkeamaton luovutustodistusten ketju liikkeestä lähtien (voi olla pikku homma jos ei ole tallessa :E )" Kyseistä asiaa ei tarvinnut, sillä ainut minkä tarvitset on coc todistuksen (Sai ilmaiseksi ktm nordicilta), siellä selviää vanha omistaja ja mahdollisesti joudut todistaa, että olet tehnyt vanhan omistajan kanssa kauppakirjan. Veroprosentti on 125cc:ssä noin 9.82%* Elikkäs jos pyörä maksaa tullin arvoiden mukaan 6000e saat veroa noin 600euroa. Niille ilmotat kilometri määrät yms, tulli arvioi hinnan ja määrää veron.



Elikkä siis tullu luettua tätä ketjua vähäse ja tarkotuksena ois rekisteröidä piikin sijasta punakilpi ktm 250exc. Luultavasti 08-11 eli suht uusi.

Eka asia mikä on vähän auki eli tällä COC todistuksella selviää vain jos ostaa ensimmäiseltä omistajalta vai näkyykö useammatkin omistajat ktm tietokannassa?

Saakos tuon tyyppihyväksyntätodistukse sitte kanssa ktm nordicilta? (Totta ennemmin pitäisi soittaa sinnepäin, mutta pyörää ei vielä ole niin ajattelin kysellä täällä etukäteen)

Jostain oon täällä lukenu että alle 6000km ajetut pyörät verotetaan uuden mukaan, onko totta vai ei?

Re: Piikin rekisteröinti.

10.3.2012 20:26

.
Viimeksi muokannut Halaro päivämäärä 6.4.2012 11:44, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Piikin rekisteröinti.

10.3.2012 22:40

Tulee ongelmia, tuon ikäisessä pitäisi olla tyyppikilpi kiinni, mutta tuurilla jos inssiä ei kiinnosta ni voi mennä läpi.

Re: Piikin rekisteröinti.

11.3.2012 20:31

Onko mahdollista ostaa jonkun 2t rungon jossa on 11kw moottori ja pistää sen tilalle 11kw 4t moottorin ja viedä rekisteröitäväksi? :roll: Mitä se vaatisi onnistuakseen?

Re: Piikin rekisteröinti.

11.3.2012 21:32

Niin vanha kilvissä oleva pyörä jota ei ole Eu-tyyppihyväksytty (uudempaan ei onnistu alle 10 000€ budjetilla), niin hirveellä paperisodalle ja muutamalla testauksella onnistuu, maksaa kyllä melko paljon ja ei ole helppoa eikä järkevää, mutta ei mahdotonta. Ja tietysti moottorin pitää olla rekisteröidystä 4t pyörästä.

Re: Piikin rekisteröinti.

11.3.2012 22:07

R20+ kirjoitti:Onko mahdollista ostaa jonkun 2t rungon jossa on 11kw moottori ja pistää sen tilalle 11kw 4t moottorin ja viedä rekisteröitäväksi? :roll: Mitä se vaatisi onnistuakseen?

Kallista ja turhaa! Jos on palava halu saaha 2-tahista nelari, niin hommaa kilvellinen runko ja ruuvaa nelari kone kiinni. Laitonta kylläkin!

Re: Piikin rekisteröinti.

12.3.2012 21:40

Noh entäs tälläinen vaihtoehto: Kevari joka on 8kw nelitahtinen, motti jonnekkin kuuseen ja tilalle uusi minarellin 11kw 4t moottori joita käytetään yamahoissa, onnistuisko? Vai parempi virittää se vanha motti 8kw->11kw? on mulla suuret suunitelmat :D

Re: Piikin rekisteröinti.

12.3.2012 21:41

Viritä. Mutta en vain ymmärrä miksi helvetissä edes tuollaisia suunnittelet. Sillä ylimääräisellä rahalla mitä sinulla menee niihin virityksiin tai rekisteröintiin olisit jo saanut sen Yamaha WR:n sen XT:n sijaan.

Re: Piikin rekisteröinti.

12.3.2012 21:58

Joo, tosiaankin melko turha idea, joten ostan vaan käytetyn. Se oli vaan päähänpistos, ehkä kevät saa pääkopan sekaisin :D

Re: Piikin rekisteröinti.

17.3.2012 16:40

Eli olisi nyt viikon sisään tarkotus hommata piikki niin saanko olla itse omistaja kun olen jo viime vuonna täyttäny 16v ja kortti on puoliksi käyty?

Re: Piikin rekisteröinti.

17.3.2012 16:47

Joo voit laittaa omiin nimiin, ei tarkisteta onko korttia katotaan vaan onko ikää vähintään sen verran ku kortti vaatii.

Re: Piikin rekisteröinti.

2.4.2012 15:18

Lain mukaan tulisi pyörässä olla taaksepäin näkyvä punainen heijastin mutta vaativatko katsastusmiehet sen?

Re: Piikin rekisteröinti.

2.4.2012 16:46

Nyt olisi muutoskatsastuksen aika opetuslupia varten. Minkä kaiken ne kattoo siellä kolmion ja auton>piikin välisen yhteyden lisäksi?

Re: Piikin rekisteröinti.

2.4.2012 16:53

Oman weeran katsastus opetuskäyttöön kesti sellanen 5 sekuntia ku kaveri käveli kerran pyörän ympäri. Pyörään ei koskettu ja tota auton ja piikin välistä yhteyttä ei tarkisteta. Periaatteessa riittää, että kolmio kiinni. Näin ainakin Vantaalla kehän autokatsastuksessa.

Re: Piikin rekisteröinti.

2.4.2012 18:07

Laki, kyllä velvoittaa tarkistaa sen yhteyden, tosin ei sitä aina tehdä. Sama ku poliisi ei aina sakota teharista vaikka voisi. Ja yleinen tsekkaus liikenne kelposuudesta siellä konttorilla tehään.