Onkos kellään kokemuksia Honda CBF125 pyörästä, kiinnostaisi kyseinen pyörä erityisesti alhaisen polttoaineenkulutuksen sekä pystyn ajoasennon takia. Noita näyttäisi muutamia kohtuu vähän ajettuja olevan nettimotossa mukavasti myynnissäkin kohtuu edullisesti.
Jos kokemuksia on, niin erityisesti kiinnostaisi tietää seuraavia asioita: Onko todellinen kulutus luokkaa 2-2,5l/100km? Jaksaako mennä matkavauhtina 80km/h todellista? Mitenkäs luotettavuus, onko ilmajäähy kone kestävä?
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
2.7.2015 17:44
Ei varsinaisesti kokemuksia pyörästä mutta pari asiaa mitä kannattaa miettiä.
Jaksaa pitää todennäköisesti 80km/h ihan hyvin. Ovat halpoja varmasti osittain sen takia että noiden jälleenmyynti taitaa olla aika tuskasta (ei kelpaa nuorisolle) ja siksi jättäisin tuon itse hankkimatta ja suuntaisin katseen 07-> cebariin, johonkin noin 15tkm tai vähän yli ajettuun. Kestää varmasti hyvin, myös 100km/h pysyy helposti matkanopeutena, tyynenä päivänä jopa 120km/h pysyy matkanopeutena. Tuollaiset eivät paljoa maksa eikä 3l/100km realistinen kulutus ole paha varsinkaan kun pyörä on melko huoltovapaa ja varma keksintö niin ei mene rahaa turhaan. Itsellä A1 ajat meni jo ja välillä käynyt mielessä että jos hankkis uudelleen cebarin iltojen iloks.
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
2.7.2015 18:35
Cebariakin olen kovasti miettinyt, mutta pystympi ajoasento kiinnostaisi kovasti, tosin varmaan cebarillakin pystyy muutaman sadan kilometrin mökkireissuja heittämään tarvittaessa mukavasti.
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
2.7.2015 18:44
Jagroan kirjoitti:Cebariakin olen kovasti miettinyt, mutta pystympi ajoasento kiinnostaisi kovasti, tosin varmaan cebarillakin pystyy muutaman sadan kilometrin mökkireissuja heittämään tarvittaessa mukavasti.
Kuinka pitkä olet? Tuollainen 2007-2010 cebari on oikeasti tosi pysty peli loppujenlopuksi ainakin jos mittaa on yli 170cm PS. ajeltu parhaillaan 600km päivässä cebarilla
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
2.7.2015 19:06
Pituutta on 182cm, eli pitänee varmaankin CBR pitää myös koeajettavien listalla.
Osaakos joku kertoa, millaista kyykyillä, tai tuollaisilla commuter tyyppisillä (CBF) pyörillä on ajella hiekkateitä. Jos tulee meinaa mökkireissua piikillä heitettyä, niin aina joutuu muutaman kymmenen viimeistä kilometriä hiekkateillä ajelemaan. Pääasiassa ajelut on tietysti päällystetyillä teillä, muutoinhan olisi todennäköisesti endurotyyppiset pyörät hankintalistan kärjessä.
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
3.7.2015 11:27
Sanotaan näin, että varovainen saa olla varsinkin etujarrun suhteen. Riippuu sitten myös paljon onko juuri lanattu tie vai painunut jo. Kyllä siellä pärjää mutta järki päässä Ja ihan sileellä takarenkaalla joskus meinas mennä vähän pitkäks jarrutus soralla...
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
4.7.2015 0:44
Kyllähän kyykyllä soralla pärjää. Vähän se hakee ja irtosoramutkat saa ottaa sievästi. Isoimmat montut kiertäen ni pysyy öljytki etupumpuissa ja kuskilla sisäelimet ojennuksessa.Enskapyörämäinen hauskanpito on kyllä aika kaukana. Tällaisia kokemuksia yzärillä.
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
4.7.2015 4:51
Hyvinhän kyykyllä ajaa soratiellä, toki ajokokemus on aina tarpeessa jos aikoo kunnolla pommittaa. Itse aiemmin supermotoilla pyörittäny hiekkateitä ja hyvinhän pääsin 180 heppasella ZX10R:llä jopa hurjastelemaan. Video liittyy aiheeseen:
Eli ei ole mikään ongelma ellei tie ole umpeenkasvanutta metsätietä jossa ei pito riitä edes etenemiseen. Tietysti aina pystympi ajoasento auttaa mikäli pito katoaa, helpottaa kummasti tasapainoa sekä jalkojen avulla pystyssä pitämistä.
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
4.7.2015 17:18
Jagroan kirjoitti:Onkos kellään kokemuksia Honda CBF125 pyörästä, kiinnostaisi kyseinen pyörä erityisesti alhaisen polttoaineenkulutuksen sekä pystyn ajoasennon takia. Noita näyttäisi muutamia kohtuu vähän ajettuja olevan nettimotossa mukavasti myynnissäkin kohtuu edullisesti.
Jos kokemuksia on, niin erityisesti kiinnostaisi tietää seuraavia asioita: Onko todellinen kulutus luokkaa 2-2,5l/100km? Jaksaako mennä matkavauhtina 80km/h todellista? Mitenkäs luotettavuus, onko ilmajäähy kone kestävä?
CBF jaksaa pitää sen 80kmh matkanopeuden ihan hyvin, mutta pienikin vastatuuli niin yheksäänkyppiin saa kaasu pohjassa vedättää aika kauan. Nopeus siis katsottu autokoulun CBF:n sekä 600cc Kawan mittarista.
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
5.7.2015 1:26
Lähinnä työmatkapyöräksi olen tuollaista ajatellut, mopolla ajettavaksi on matka liian pitkä päivittäin kulkea. Järki kevari olis halpa ajettava ja pääsis mukavasti kulkemaan tarvittaessa pidempääkin matkaa.
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
5.7.2015 18:44
Suosittelen lisämään harkintalistalle myös Honda XL varaderon. Erittäin hyvä matkapyörä, pysty ajoasento, luotettava, ja sorateilläkin viitsii ajella. Kaksi pyttyinen kone todenäköisesti vääntää hyvin. Vanhemia varaderoja saa huokeaan hintaan.
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
6.7.2015 13:13
Varadero juu on käynyt monasti mielessä, kone ei vissiin kilometrejä pelkää, mutta myynnissä olevissa on aika huikeita km-lukemia. Paljonkos tuollainen varadero kuluttaa oikein bensaa, oonko tietoa?
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
9.7.2015 20:27
Jagroan kirjoitti:Paljonkos tuollainen varadero kuluttaa oikein bensaa, oonko tietoa?
Kaasari-Varadero (tai Shadow) kuluttaa 3-3,5l/100km rauhallisemmassa ajossa (maantiellä 80-90 tasasesti ajellessa jopa lähempänä 3)... sen sijaan nostapa siitä vauhtia sinne 100-110 eli täyskaasu niin raskas reki alkaa näkyä kulutuksessa, Shadowssa tankillisella hitusen vajaa 5l satasella, Varre on ollu vielä sitäki janosempi eli 5,5-6... ja 95E:tä ei kannattais syöttää koska korkeapuristeinen moottori on etenki karstoittuneena aivan nakutusrajalla (polttoaineen suositus Hondalla on AKI 91, kun Suomen ihana 95 tarjoaa vain AKI 90,3-90... on ollu mäntähalkeamisia).
Pääasassa työmatkaa ajellessa V2-Hondat käy pitkiä matkoja alilämmöllä (koneen lämpötalous toimii vastavuorosesti matka-ajossa, voi huoletta ajaa kaasu pohjassa vaik vuorokaudet ympäri) mistä seuraa, että ne karstoittuu ja kulku heikkenee. Myös huohotusjärjestelmä voi kerätä öljy/vesi-höyryn sekotuksena syntyvää punertavaa majoneesiä mikä tukkii ohjaus- ja läppäventtiilit (tukkeutuneet uusittava, ~200€). Ruisku-Varret (2007-2012) kuluttaa sen 0,4l/100km vähemmän, ei kokemusta karstasta ym., mutta kallista pyörää myytiin loppuaikoina vähemmän eli hyvät käytetyt on huh-huh-hinnoissa. Varre (ja Shadow) on toisaalta aivan omaa luokkaansa maratoonareina paljon ajavalle tai reissumiehille/naisille, ja matkakäytössä koneilla ajettu avaamatta yli 100.000km (169.000km yhellä ranskalaisella Shadowlla). Niitä taitaa olla peruskorjattuina menossa jo kolmannella satkulla, ja aika usein myynnissä olevat yksilöt on ollu pitkiä aikoja samoilla omistajilla = ollu rakastettuja ja toimivia. Monessa mielessä isot vinkkeli-Hondat on siis ihan ison pyörän vertaisia (no kulku on kyl ehtaa A1-nelarii... jos tykkäät Mersun W124-Panzer`eista mitkä on lähes mahdottomia ajaa loppuun ni täs siulle samanlainen kevari ).
CBF125M:t (ja myös 2015 markkinoille tullu uus CB125F) on kyl ihan kivoja (Ranskassa ollu toisiks myydyin Honda CBF500-mallin jälkeen) eli jos pääasiassa tarvit vain 80-90 vauhtia se vois olla toimiva valinta... ja kulutuskin kuuluu jääneen tosimaailmassa jopa alle 2l/100km. Kone on CG125/XL125 perua joista ainakin CG on ikiliikkujan maineessa. Samankaltaista YBR125 Diversionia voisit kans metsästää, koska pyöriä (ainakaan CBF:ää) ei ole rekisteröity järin suuria määriä. Pitäisin ilmajäähyä etuna, eli tarveajossa vesijäähy on aika turha ylimääräinen huoltokohde (ja arka, siis öljyn/veden kuljettaminen vierivieren, tiivisteen päässä katastrofista, ei aina ole järin hyvä idea ).
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
10.7.2015 1:30
Toi on hyvä tietää, ettei noi v2 Honda kevarit ainakaan kilometrejä pelkää. Veikkaanpa tosin että varadero menee hintaluokkani ulkopuolelle ja tästä syystä voi hyvinkin tuo cbf olla valintani. Tietty kun hankinta tulee ajankohtaiseksi täytyy useampia pyöriä käydä koeajamassa. Cbffiä ei tosiaan hirveästi suomessa ole, ja niistäkin suuri osa nettimotossa myynnissä, mutta itselleni jos edullisella saan luotettavan pyörän, niin varmaankin saman pyörän pitäisin vuosikausia vaikka jossain vaiheessa isompikin pyörä saattaa pihalle tulla.
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?
11.7.2015 0:13
Ai niin, olitko lukenu tietopankin esittelyn CBF:stä (TM-koeajo 2009 linkitettynä ym.)?
Mietin vielä Sun mittas ja mökki-soratien vuoks olisko Derbi Terra (1kpl) tai CLR125 (2kpl) kenties vaihtoehtoja endurotyyliin? Terraa on vain jokunen kappale Suomessa, yks siis myynnis Pohjanmaalla 1.150€ pyyntiin, mikä on Varren suuntainen täyden 11kW pitsikansisinkulla. CLR taas järkipyörän vähä sorapolkusuuntaan puettuna (oliko peräti samansukuinen XL-konekin) joista toinen myynnissä oleva ajokoulupyöränä ollu aika edullinen, toinen aika hintava imho. Ton 182cm saat viikkailla pariin kertaan ainaki jos meinaat mahtua ajaan pienikokosimmilla 160cm-aasiamittasille tehdyillä järkipyörillä Touhottaessa lisäsin Terran/Mulhacenin suomenkielisten manuskojen latauspaikan ja koneestakin jonku korjausoppaan tapaisen (korjauskurssipruju vai mikä lie) esikatseltavaks (maksullinen lataus).