Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

11.6.2012 22:44

3500e saa jo "uuden" Dt:n. Tai uudenveroisen ja erittäin hyväkuntoisen smotoilla.
Kestäviä pelejä muutenkin ja huoltovälit pidemmät kuin hussessa.
Dt:ssä kulutus siinä 5-8litran välissä vireillä ku vireillä.
Mx on Rotaxin 122 koneella joka tunnetusti suht kireä ja kestävä oikein huollettuna.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 3:44

Morkkis90 kirjoitti:Nonii löysin tän topikin täält foorumilt ja ois vähä kysymyksii kevareist, että minkäs hommais ja smoto pitis olla. :)

Oon katellu 2-t pyörist hussee, mxää ja dt-tä

Sit 4-t pyörist oon kattonu wrää.

Ois kiva tietää näist pyörist "risut ja ruusut" :D sit mitkä on niitten kulutukset tt:nä, kuinka luotettavii ne on ja kui kalliit niitten ylläpito on ja sit miten ne toimii talvella?

Ja budjettina toimis n.3500€ saisko sil hinnal miten hyväs kunnos olevaa pyörää?


No ekana päätät sen että 2- vai 4-tahti. Jos aiot pitää laillisissa tehoissa niin suoraan nelari. Jos taas tehoa kaipaat niin kakstahtia.

Varmaan noi kaikki 2-tahit kuluttaa aika saman verran TT:nä, 6-8l/100km kaasukädestä riippuen. Pahempaankin pääsee jos oikeen huolella vinguttaa. Toi WR kuluttanee varmaan 3-4l satasella (?). Kakstahtia myös huollat enemmän, mutta koska noi kaikki pyöräs on katulaiskoja niin ei mitään ongelmaa huoltamisessa vaikket ihan maisteri ookkaan. Kakstahdin hyvät puolet sitten, TT:nä lähtee ja kovaa nelareihin verrattuna. ;)

Husse on ainakin DT:tä jonkin verran tehokkaampi, ja Husseen osien saatavuus on ihan parasta mahollista. Mxstä ei oo paljoo tietoo, mutta luulisin että aika saman tehoinen kun Husse. Ja ulkonäkö Husqulle tottakai IMO :)

Vaikka oma pyörä on niin suosittelen Hussea kummiski, sen verran massapyörä että apua ja osat saa heti, tehoa niin paljon kun katulaiskoista löytyy, suht. helppo virittää jne ja näyttää hyvältä. Huonoina puolina jonkin asteen sähkövammaisuus ja epäluotettavana pidetty tuorevoitelu (omalla TT-hussella ajettu +10tkm ilman TV-vikoja) mutta ainahan voi seoksilla vetää jos haluaa.

Budjetillas saat ainakin hyvän Hussen, DTn tai WRän. Mx markkinoita en oo tutkinu :D osta joku jossa just 10tkm/vastaava huolto jossa mäntä jne vaihettu niin saat ajaa pitkän ennen huoltoa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 6:56

Joo mut jos parhainta kuntoa pyörällensä hakee tuohon hintaan niin 3500e sopii ehdottomasti Aprilia Mx tai Dt.

Ja Dt:seen on halvimmat osat ylivoimasesti ja siihenkin saa ihan yhtä helposti.->
http://yambits.co.uk/parts_by_bike_dt.php

Aprilioihin yleensä ja Mx:ään saa todella paljon kaikkea tuning osaa ja koneremontin osaa ja laajan viritysvalikoiman PJME:ltä :P
Pjme http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_MX125_Supermotard_2004-2006_.html

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 9:01

Oon ajatellu hommaa kevarin,luultavasti 4-tahdin koska kulutus on pieni ja ei tarvitse osata huoltaa niin paljoa.mitä mieltä ootte että kannattaako ostaa nelari vai 2-tahti.

No oon ajatellu että jos nelarin ostan niin ostan joko

Husqvarna sms

Rieju marathon

Yamaha wr

Omaan silmään eniten mielyttää rieju,mustana.mutta onko sitten niin laadukas,moottorihan on se sama kaikissa.

Pyörällä hintaa saa enintään olla n.5000€.sen verran nyt on säästetty.
Ehdottakaa jotain hyvää nelaria tai kakstahtia joka kuluttaa vähän ja ei vaadi niin paljoa huoltoja.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 9:48

Nelarit ei kuluta käytännössä mitään, siinä kolmen litran nurkilla pyörii. Huollot pystyy tekemään itse(öljyt, putsari jne.) venttiilien säätöä lukuunottamatta. Voi senkin itse tehdä jos vaan opettelee. Tosin jos ostaa uutena, niin takuu kai menee mikäli ei käytä liikkeessä. Marathonissa on ollut jonkin verran tyyppivikoja, lue maratopikista enempi.

Koita päättää haluatko tehoa huoltovapauden ja kulutuksen kustannuksella, vai toisin päin. Ite ostin 2t:n eikä kaduta. Kallista on ajaminen ja ylläpito tietty. Huollot oppii tekemällä, eikä sitä mäntääkään nyt jatkuvasti tarvitse olla vaihtamassa. Yhtä hauskaa se ajaminen on tahtien määrästä riippumatta. ;) Husse on kuitenkin varma valinta, jos savukoneeseen päätyy.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 13:31

Riejusta en tiiä, mutta Wr on aika paljon painavempi kuin husse, mutta sitten hussessa kalliit huoltokustannukset. (4-tahtiksi ainakin.) Siinä varmaan isoimmat erot.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 14:04

Huoltoja jos miettii niin kädetön oppii äkkiä 2t:n tekniikan ja se on helpompi huoltojen kannalta (ei venttiilejä yms.) itse tehdessä, mutta toisaalta nelarille ei tartte kahden vuoden aikana tehdä mitään isoa remppaa (öljyn + suodattimen vaihtoa ja venttiilien säätöä vaan ja nämä onnistuu keneltä tahansa) jos ei huonoa tuuria ole, mutta jos joutuu niin tekniikaltaan se on hankalampi jos itse tekee

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 14:13

Jepjep, 2-tahtien huolto ja säätö on niin helppoa hommaa ja oppii nopeesti. Meikäläiselle jos lyötäs nelari eteen niin empäs sille osaisi varmaan mitään tehdä, mutta 2-tahti koneeseen kaiken tarvittavan :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 14:32

Ja jos huoltovapaata 2t:tä hakee, niin yamaha dt taitaa olla paras vaihtoehto.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 15:47

Kyllä dt on hyvä vaihtoehto. Omalla ajettu 38tkm eikä mitään sähkö-ongelmia ole, eikä muitakaan. Kulutus sekalaisessa ajossa 5-6l/100km, pääsis helposti neljään litraan jos ajais vain matkaa :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 22:48

Täältähä on tullu auttavii vastauksii. Kiitoksia paljon :)

Pitää kyl varmaanki valita se 2-tahti et ois ripeempää se kulku puoli :) kyl nyt sen kulutuksen luulis laskevan sit ku vähä matkaa ajaa :)

Mut nyt pitis sit valita et mikä 2-t pyörä ois hyvä :D dt, mx vai husse?

Pitää tarkkailla nettii millon sinne tupsahtaa semmonen kelpo peli :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 23:01

Yhtään DT:tä morkkaamatta pakko sanoa, että, jos vaihtoehtoina olisi Apriliat ja Husset niin mielummin jommankumman niistä ottaisin. Lyhyen koeajon perusteella DT:n alustasta ei varsinaisesti jäänyt mikään mahtava fiilis, edes vertailua oman pyörän alustaan (By Paoili) ei Detsi kestä. Kyseessä oli tosinkin RE-malli, joten jarrut ovat sitten myös sen mukaiset. DT-X:n jarrut ovatkin aivan eri kalibeeria.

Hussen alustaan ainakin itse tykästyin, melko pehmeä, mutta tarpeeksi jämäkkä silti kovaan menoon tiukoissakin mutkissa. Aprilioista en sano mitään kun kokemusta ei ole.

Ja kun puhun siis Apriliasta monikossa tarkoitan, että ota harkinkaan myös Aprilia SX125, joka voidaan ajatella MX:n seuraajaksi. MX:n ja SX:n "riesa" virittäessä onkin RAVE, eli pakoaukonsäädin, jonka asentaminen ja säätäminen ovat sitten oma pieni hommansa virittäessä. Mistään suuresta ei kuitenkaan ole kyse ja pyörää ei kannata jättää pois vaihtoehdoista sen takia.

Hussen kulutus kaupungissa on omien kokemusten perusteella aika mielenkiintoinen. A1-tehoissa pyörä kulutti semmoisen 7-8l/100km, mikä on mielestäni kohtalaisen paljon tehot huomioiden. En sitten tiedä vievätkö Apikat vähemmän?

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

12.6.2012 23:29

Mulla imas a1-tehonen pahimmillaan 10 litraa satkulla, vaihtelevassa ajossa. Ei mikään ihme toisaalta, aika rankalla kaasukädellä tuli ekat tankilliset ajettua ja joutuihan sille kenkää antamaan, että pysyi kovemmilla rajoituksilla muiden perässä.

Ite valitsin hussen enkä detsiä. Jammu on mun makuun kaikin puolin vanhahtava ja suorastaan ruma ilman rankahkoa laittamista, joka taas tulee kalliiksi. Toisaalta siinä on pitemmät huoltovälit ja hankintahintakin on edullinen. Pitäisi myös olla aika varmaa tekniikkaa. Hupsu kuitenkin vei voiton, eikä kaduta kyllä pätkän vertaa. -07 ja -08 on sellaset vuosimallit mitä itse välttelisin, tuntuu ihmisllä olevan niiden kanssa eniten ongelmia. Saatan toki olla väärässäkin.

Aprilioista en tiedä juuri mitään, mutta en ole suurempaa pahaa niistä kuullut. Hyvä vaihtoehto husselle varmasti. Ei ainakaan niin massa, jos sille asialle jotain painoarvoa antaa.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

13.6.2012 0:10

Sama juttu, DT ulkonäkö ei iske yhtään. SX ainakin tuntuu tosi hyvältä pyörältä, samat tehot kun Hussessa, plussana verraten Husseen ois varmaankin tuorevoitelu eikä oo yhtä paljon sähkövikoja, miinuksena tosiaan RAVE ja osia/apua saa aika varmasti Hussea laihemmin.

Voisin jopa suositella noiden kahden väliltä valintaa pelkän ulkonäön perusteella, molemmat todella hyviä pyöriä, taitaa olla noi kaks katulaiskoista 2-taheista tehokkaimmat.

3500€ budjetilla saa kyllä hyvän Hussen ja helposti. Tarjontaa on noista kolmesta eniten. Vaikka DT onkin halvempi, menee tuunailuun kuitenkin rahaa jos on samalla linjalla ulkonäön suhteen.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

13.6.2012 0:34

AKWM kirjoitti:Mulla imas a1-tehonen pahimmillaan 10 litraa satkulla, vaihtelevassa ajossa.

Viekö nuo saakeli A1 tehoissa enemmän bensaa? :lol: Kyllä katulaiskalla hussella luulis melkeen 5 litraanki pääsevän. Itellä perus rälläilyssä weerallakaan ollut kun 7-8 litraa :roll: