Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

25.7.2009 17:42

Telttamajoitus leirintäalueella ei ole niin halpaa aina kun voisi kuvitella. Ainakin jos pidemmässä reissussa on porukalla, niin mökki vaan alle vaikka päiväksikin johonkin väliin niin pääsee huilaamaan kunnolla ja hoitamaan reissussa räjähtänyttä varustusta. Abaut 40e ylöspäin löytää mökkejä, ottaa könttähintaisen ja jakaa sen kavereiden kanssa niin ei paljon tule hintaa per henkilö. Puhumattakaan sellaisista ylellisyyksistä kuin pesukone, kuivauskaappi, jääkaappi jne. Tai peräti sauna!

25.7.2009 18:36

Toi on iha järkipuhetta ja se fiilis pitkän ajorupeaman jälkeen mennä saunaan on aika mahtava :)

25.7.2009 19:56

pöö-mies kirjoitti:Toi on iha järkipuhetta ja se fiilis pitkän ajorupeaman jälkeen mennä saunaan on aika mahtava :)

ja ottaa yksi saunakalja (?) :)

25.7.2009 20:10

prakka kirjoitti:
Desmosedici kirjoitti:Enpä ihan varma ole mutta silloinhan välykset ovat kaikista tiukimmillaan jos oot ajanu jotai 8k-9k pitkän matkaa--> kone käy kuumana, siitä kun lasketaan nopeutta ja aletaan heti perään vedättämään niin voipi leikata kiinni, mutta enpä sit tiiä :D

Paska moottori jos tuollaisesta leikkaa kiinni.


No sun nelaris onki eriasia ku joku 30hp 2-t :D

25.7.2009 21:19

Ei se 2t leikkaa kii oikeilla säädöillä jos ei jäähdytyksessä mee jotai rikki ja sekin voi tapahtua nelarille.

26.7.2009 14:12

Zuidaaja kirjoitti:Ei se 2t leikkaa kii oikeilla säädöillä jos ei jäähdytyksessä mee jotai rikki ja sekin voi tapahtua nelarille.


varmasti saa hajoamaan "oikealla" ajotyylillä.

Mut eks tärkeintä olis antaa kaasua jo siihen risteykseen tultaessa, eikä vain höllätä kaasua ja valuta kytkinpohjassa?

26.7.2009 15:21

Hirveesti ei oo pidemmistä matkoista kokemusta, mutta turhat kamat kannattaa tosiaan jättää pois.
Vaikka ois 2t:llä liikkellä, niin jos ei ny enskal tai supermotol (pieni tankki?) oo, ni kyllä sillä tankillisella ainakin 200km helposti ajaa. Öljyjäkään ny ei joka sadas kilometri tarvii lisätä, että lisää vaan tarpeeksi usein ja käy tarpeeksi usein tankkaamassa, niin aika monen kilon taakan litkuista säästää vaivaa. Ja saahan kaverin tankin bensaa lainattua jos nyt pääsee kuitenkin loppumaan. Jos tuorevoitelu tms. ei ole käytössä, niin eri juttu silloin tietenki.
Ite suosisin mielummin hotelleja, mökkejä ynm. kuin telttapaikkaa (säästää taas aikamoisen kantamuksen).... Jos niin huonosti käy että kaiki hotellit ja motellit varattuja (eine esim. 4hklö porukalla niin kalliita ole) nii sitte vaa ABC:elle ottaa parit redbullit ja ettimään lisää majotuspaikkoja:D
Kartalla nyt luulis pärjäävän hyvin, mutta voi sitä kompassinkin varuilta mukaan ottaa, kun ei paljoa tilaa vie, eikä paina. Navigaattori nyt on sinänsä vain luksusta:D
Työkaluja ite ainaki saan penkin alle sen verran (sopivia kun ostaa.-..sellasii rakennettavii ja pienii), että saa kaaria myöten pyörän aika hyvin avattua. Konetta ei saa niillä auki, mutta se tuskin sit onkaa sellane bussipysäkil tehtävä huolto:D Varatulppa + sulake on aina hyödyllinen ja sitten kuormaside, niin että saa tarvittaessa kaverin pyörän hinattua huoltoasemalle tai muuten vain sitomaan tavaroita lisää/paremmin.
Rahaa tietenkin myös kannattaa varata ttatrpeeksi...Myös käteistä, sillä esim. Visa elektroniin on mulla tullu joku siru-vika, että ei voi automaateista nostaa rahaa eikä bensaa.... Ja jos on kylmäasema niin voi olla aika ikävää. Muutenki hyvä olla varalta...Joissan paikoissa ei käy muukuin käteinen.
Sitte vielä oikea asenne ja menoks:D

26.7.2009 15:53

TwistTwist kirjoitti:
Zuidaaja kirjoitti:Ei se 2t leikkaa kii oikeilla säädöillä jos ei jäähdytyksessä mee jotai rikki ja sekin voi tapahtua nelarille.


varmasti saa hajoamaan "oikealla" ajotyylillä.

Mut eks tärkeintä olis antaa kaasua jo siihen risteykseen tultaessa, eikä vain höllätä kaasua ja valuta kytkinpohjassa?


Siis joo, kun alat himmaamaan niin pitäis antaa vähän välikaasua mutta EI vetää 3 ja siitä hirvee kiihytys, vähän pumppaat kaasua kun alat himmaammaa

26.7.2009 16:50

Mulla on tullu jo refleksi että aina kun on kaasu pois ni kytkin pohjaa ja vähä pumppaa kaasua :)

26.7.2009 17:09

FAK-47 kirjoitti:Ääh, moottoripyörillä paras tapa on pakata pelkkä Visa mukaan, ei tarvii raahata mitään. ;)

Si pyörä lahoo 50km lähimmästä talosta :O Visa on siinävaiheessa aika vitun hyödyllinen :D

26.7.2009 19:28

Pitkälti samalla periaatteella ennenkin pärjätty.

3.8.2009 14:52

2t pyörällä:
-yks tulppa varalle
-työkalut sen vaihtoon
-tuuria
-rahaa
-öljypurkki

3.8.2009 22:02

Jaay. Lapinmatkalta palailtiin auringonlaskun aikaan takaisin.

Total mileage: 3518,9km.
Kaikki paikat kesti niin yamahassa kuin miehessäkin, vaikkakin perse oli iltaisin usein aika hellänä.
Ajopäivien keskimääräinen kilometrisaldo oli varmasti 450km paremmalla puolella. Joku kesä uusiks.. 8)

Galleriassa pian kuvia matkalta.

4.8.2009 4:14

Gusse 93 kirjoitti:Jaay. Lapinmatkalta palailtiin auringonlaskun aikaan takaisin. Total mileage: 3518,9km.


Hieno suoritus, onnittelen. Itse vain haaveillut tuonkaltaisesta matkasta. Osin syynä, ettei ole ollut sopivaa pyörää tuollaiseen reissuun. DT, Husse WRE ym on varmaan niitä sopivimpia (ja luotettavimpia). Viimekesänä itsellä oli piikkikotari, sillä ei oikein noin pitkälle lähdetä.

Kaikenkaikkiaan kaksipyöräisillä yli 35000km ajaneena jonkin verran tuosta pyörän luotettavuudestakin on kokemuksia. Ihan kaupungissakin ajaessa pidän yleensä mukana tärkeimpiä työkaluja, varatulppaa, ketjulukkoa, varalamppua ja nippusiteitä. Jos olen pimeän aikaan liikkeellä, mukana on yleensä taskulamppukin. Työkaluina on yleensä tulpanavain, kärkipihdit (esim.ketjulukon asennukseen) ja jakoavain. Eipä ruuvareistakaan haittaa ole. Kotarilla ajaessa oli mukana aina se kotarin oma työkalupussi erikoisavaimineen. Nippusiteet on pelastanut muutaman kerran, esimerkiksi pudonneen äänenvaimentimen sai niillä kiinni. Pyöräkohtaiset erikoisavaimet on myös hyvä pitää mukana. Tämän opin aikanaan silloisen Aprilia RS:n kanssa mihin tuli sähkövika. Kun mukana ei ollut kuusiokoloavainta niin jäi sitten tankki nostamatta. Jouduin vesisateessa kävelemään lähimpään työkalukauppaan ostamaan kuusiokolosetin että sain tankin nostettua ja paljastuihan sieltä yksi hapettunut italian laatuabiko joka oli sitten sateessa päättänyt pätkäistä.

Sitten on muita kysymyksiä mitä pidemmällä matkalla voi tulla "keskellä ei mitään" eteen. Kuten renkaan räjähtäminen, pyöränlaakerin hajoaminen tai jonkun vaijerin katkeaminen. Näistä kaikista kolmesta on myös kokemuksia. Koska pyörässä ei ole vararengasta, rengasrikko on aika ikävä. Paikkausvaahto saattaa auttaa tai sitten ei. Itsellä on kerran takarengas räjähtänyt, silloin ajoin kylmästi tyhjällä nakilla kotiin. Teinit vielä prkl nauroi matkalla, ilmeisesti rengas sitten läpsytti aika huvittavasti :P Tosin matkaa oli vain 8km joka on hieman eri asia vs.lapin välimatkat. Kerran on sitten mennyt pyöränlaakerikin suht yllättäen. Kuulat pääsi karkuun ja rengas alkoi heti vempata aika rajusti. Sitten on nuo vaijerikysymykset. Jos jonnekkin lappiin lähtisin, todennäköisesti ottaisin varavaijeritkin mukaan. Itsellä on sekä kaasuvaijereita että kytkinvaijereita katkennut ajossa käytännössä varoittamatta.

Noita fatal error -tilanteita varten kannattaa siis olla vähintään kahdella pyörällä liikkeellä. Pääsee sitten ainakin kakspäällä jatkamaan kohti varaosakauppaa tms.

4.8.2009 10:35

RX50 kirjoitti:
Hieno suoritus, onnittelen. Itse vain haaveillut tuonkaltaisesta matkasta. Osin syynä, ettei ole ollut sopivaa pyörää tuollaiseen reissuun. DT, Husse WRE ym on varmaan niitä sopivimpia (ja luotettavimpia). Viimekesänä itsellä oli piikkikotari, sillä ei oikein noin pitkälle lähdetä.

No ei nuo muutkaan sen kestävämpiä ole tuollaiselle matkalle, vaikka huollettuina kestävät aika varmasti.