Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: A1-kortti

13.3.2014 8:20

Pitää olla kevari ku harkkoja haet.

13.3.2014 15:38

ENTÄ jos on jo kevari ja on ostamassa toista kevaria niin voiko sen tehä silleen et hakee harjoituslupaa ja laittaa nykyisen kevarin tiedot sinne ja sen jälkeen käydä hakemassa toisen kevarin ja lätkästä kolmion sen kilven taakse? vai pitääkö mennä päivittämään tiedot poliisilaitokselle? :lol: :lol:

13.3.2014 17:49

Pitää mennä päivittämään tiedot, mutta uutta lupaa ei tarvitse hakea. Suosittelen vaan ajamaan sen harjoitteluajan yhdellä pyörällä, niin ei tule ylimääräistä säätöä.

13.3.2014 18:01

Paikallisella kytiksellä ku yritettiin käydä vaihtaan kaverille kevaria harkkalupiin, niin sanoi että viikko menee kun hyväksyy vaihdon. Saat kuitenkin ajaa edellisellä kevarilla tuon hyväksymisajan aikana ja harkkalupien aika kuluu normaalisti.

Ja onnittelut AceFin:lle, uudelle moderaattorille!

13.3.2014 19:56

Kiitoksia vastauksista asia selvä nytten. :)

14.3.2014 8:25

Kaverien kanssa väitelty niin josko sais pitävän vastauksen lähteellä. Eli onko muka niin että plainillä A1 kortilla ei saisi ajaa mopoa johtuen jostain jalkakäytävä säännöistä? Itse kyllä pidän itsestäänselvänä että A1 saa ajaa mopoa.

14.3.2014 8:30

A1 kortilla saat ajaa mopoa ja traktoria. A1 ajokorttiluokan alla olevalla ajoneuvolla (lue: EI mopo) ET saa ajaa kevyen liikenteen väylää, oli siinä mopoille sallittu kyltti eli ei.

14.3.2014 13:12

Mopoa saa kuljettaa kuka tahansa AM 120- ajo-oikeuden omaava. AM 120- ajo-oikeus kuuluu kaikkiin ajopkorttiluokkiin paitsi T. (LT?)

15.3.2014 0:31

Jahas, tänään oli sit ensimmäinen teoriatunti. Tulee täällä päin halvaks koko kortti, 350e + poliisimaksut ym 8)

Muuten perus juttuja, mutta jarrutusmatkojen nopeuserot yllätti:
Jos ajaa vaikka 40km/h, ja jarrutusmatka, reaktioaikoineen, pysähdyksiin veisi noin 20 metriä, niin 50 kilometrin tuntivauhdissa, samasta kohtaa jarruttaen, olisi vauhti 20 metrin jälkeen vielä yli 35km/h! Heitin arviolta, että vauhti olisi ollut 20 metrin jälkeen 15km/h
Tästä sen huomaa, että pienetkin nopeuserot voi olla ratkaisevia pahoissa tilanteissa. 8)

15.3.2014 1:02

No jos kummatki jarruttais samaan aikaan, se 50km/h kestäis noin 30m pysähtyä, kun 40km/h kestää 20m.
Pidä myös mielessä, että ne reaktioajat, joka oletetaan kuskilla olevan, on luokkaa sekuntti, harvemmin itsellä kestää yli puolta sekuntia painaa jarrua...

16.3.2014 17:44

onks tän a1-kortin suorittaminen opetusluvalla miten paljon halvempaa 1.1.2014 uudistuksen jälkeen? nyt ei tarvitse enään käydä suorittamassa mitään teoria -ja ajotunteja autokoululla. pelkästään teoriakoe (opettaja + oppilas), itse opetustunnit ja sitten inssi. tollee ainakin itse olen ymmärtänyt sen. :roll:

ja kannattaaks toi piikki laittaa ainakin lähes täysin vakiokuntoon, jotta menee katsastuksesta läpi (pitää katsastaa opetuskäyttöön)? esim. kilventeline. nyt on bilteman e-hyväksytty (ei rek.kilvenvaloa), joten eiks ton pitäis kelvata?

ja mites, jos pyörässä on papereissa merkintä enskavanteista ja sitten on laitettu alle supermotovanteet? meinaan, tuleeks siitä jotain sanomista, ja kannattaako suosiolla pitää ne enskavanteet vaa siinä kiinni?

tos piikki-derbissä on kans tosta änkästä lentänyt edellisen omistajan aikana rojut ulos, jonka takia äänet ovat melko kovat, joten voinko vaihtaa jonkun "vapaavirtausänkän" tilalle, kuten Yoshimura tai Remus (molemmat taitavat olla ei e-hyväksyttyjä).

ja lähteeks silloin kortti/opetuslupa, jos on opetusluvat taskussa ja jää virimopolla (joka kulkee yli 65km/h) kiinni -- vaikka ei ajaisi ylinopeutta / muuten rikkoisi liikennesääntöjä?

kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista. :)

19.3.2014 17:11

Jooh.. Elikkäs.. Kun hankkii tätä korttia niin jossain vaiheessahan pitää hommata se joku poliisin lupa. Niin voiko ajotunnit suorittaa ennen kun pitää hommata se lupa.. Siis ongelmana on se kun jäin mopolla kiinni ja sain suorituskieltoa, niin mitkä tunnit voi käydä ennenku pitää saada se poliisin lupa, kun itse en saa sitä lupaa vasta kun lokakuussa, koska suorituskielto... oon jo 16v niin teoria tunnit voin ainakin jo käydä, mutta entäs ne ajotunnit ja teoriakoe?

Ja sitten vielä kun poliisit sanoivat ja antoivat lapun jossa lukee että verot tulee ja suorituskieltoa. Eikä ole veroista kuulunut mitään vieläkään (jäin lokakuun alussa kiinni). Että oisko mahdollista että niitä ei tulekkaan ja että suorituskieltoakaan ei tule kun ole niitä verojakaan tullut?

19.3.2014 20:11

Minulle ainakin on sanottu että ajokorttilupa pittä olla saatu ennen teoriakoetta ja ajotunneille pääsee teoriakokeen jälkeen

19.3.2014 21:06

Ajotunneille pääsee heti ensimmäisen teoriatunnin jälkeen. Autokoulussa kyllä suosittelivat, että vasta teoriakokeen jälkeen aloitetaan ajotunnit. Mutta ajokorttilupa pitää olla ennen teoriakoetta.
Siitä en tiedä miten suorituskielto vaikuttaa teoria- ja ajotuntien suorittamiseen.

20.3.2014 1:28

Tarvitseeko kevaria katsastaa uudestaan harjoituslupia varten? :D