Mietiskelin tuossa kun pohditte noita renkaita että mikä on hyvä ja mikä ei. niin itselläni on ollut aprilian piikissä aikanaan sport demonit, tuntuivat kulkuvan todella nopeasti ja tuntuivat myös liukkailtakin. silloin haukuin kyseiset kumit maan rakoon. vuosi oli siis 2004, nyttemmin v.2010 ostin tuohon gs500e:hen samat kumit, takanen kesti 10tkm ajoa, etunen on kestänyt jo 11tkm, kestää vielä varmaan 5tkm. Pito oli hyvää, sekä märällä että kuivalla, ei tuntunut muutenkaan huonolta. hinta/laatu suhde oli mielestäni todella kohdallaan kun gessun kokoluokassa sai alle 200eurolla kierroksen.
nyt takana kessussa pyörii contin contitwistsm, halvimpia renkaita joita delticomista sai. en ole itse tuolla pahemmin ajellut nyt, typykkä enemmänkin. tartteis kokeilla että miten rokkaa vai rokkaako ollenkaan. nopeusluokka ja kantavuus piisas gessuun, piikkirenkaaksi mainostettiin mutta päätin nyt kokeilla viissataseen.
seiskapätkässä on alla jotkut kendan touring kumit, ei mitään muistikuvaa tarkemmasta mallista. pitoa on kuivalla pirun hyvin, pystyy kanttaamaan käytännössä tappiin asti. märällä sitten onkin ihan toinen juttu, normaaliajo onnistuu kyllä mallikkaasti mutta näyttävät powersladit on naurettavan helppo toteuttaa
ja tuossa tsiigailin ko. kumeja joskus mitä mahtavat edes maksaa, niin about satasella on saanut kierroksen. Kulutusta ovat kestäneet molemmissa päissä ainakin 4tkm, kestävät ainakin toisen mokoman.
350roudarin alla oli edessä bridgestonen bt45 ja takana pirellin citydemon. edessä oli aluksi vääränkokoinen kumi, vaihdatin orkkiskokoiseen bt45:seen ja ajotuntuma oli mielettömän hyvä, vaikkakin vanha kumimalli onkin. pito ei loppunut missään vaiheessa ja sai kyllä kantata niin että ärdeestä meinasi putket kulua puhki
takana tosiaan pyöri tuo alikokoinen citydemon koko omistusajan, ei mitenkään mairittelevan hyvä, mutta kestävältä kyllä tuntui, 5tkm aikana kumi ei kulunut silmiinpistävästi käytännössä ollenkaan. haaveilinkin että olisi kulunut jotta olisi saanut iskeä alle orkkiskokoisen bt45:sen taaksekkin. sateella liukas, mutta kuivalla piti kyllä todella hyvin. ja taitaa olla myöskin melkolailla hinnat alkaen kumi.
z750 kawan alla oli ostaessa batlax bt020:t, kuluivat aivan tautisen nopeasti, alle 5tkm niin molemmat renkaat olivat vaihtokunnossa! pitoja ei märällä ollut käytännössä ollenkaan, eli näitä en tämän kokemuksen perusteella suosittele kellekkään. seuraavaksi alle vaihtui pilot powerit, pitoja oli kaikissa olosuhteissa hyvin mutta kulutusta eivät perkele kestäneet nämäkään, hintaansa nähden katuajoon liian pehmeät kumit, kovemmillakin pärjää. seuraavaksi eteen tuli pilotroad2 ja taakse power2ct, nämäkin pitivät todella hyvin, kulumisen kestosta en sano mitään kun alle 2tonnia kerkesin ennen mopon vaihtoa näillä ajamaan.
Katuenskakumeista hyviä kokemuksia kertyi michelinin siraceista sekä pirellin mt40 sarjasta. pitoja tuntui olevan samoin kulutuskestävyyttä, siracit olivat kyllä melkein täys katukumit, mt40 kehtas jo vähän käydä metsäpoluillakin. kmx125 toimi näille testipenkkinä.
Arskan alla on pyörineet metslerin me22:set, eli se ikuisen vanha kumimalli. hintaansa nähden pirun hyvät kumit, pitoja piisaa arskallakin kanttailuun todella hyvin, toimii märälläkin.
yhteenvetona se että hinta ei kerro kaikkea, pitää miettiä mitä itse tarvitsee. itse ajelen näillä melko edullisilla tourinki painoitteisilla kumeilla, pitoja riittää tappien maahan viemiseen mutta toisaalta kestävät kulutusta. halvemmat merkit tuntuvat olevan sateella hieman petollisia.