Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms piikkeihin liittyvä...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu kevytmoottoripyöriin liittyvälle yleiskeskustelulle, kaikki tekniikkaan liittyvä omalle alueelleen!

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

13.8.2014 17:06

Kyykkypyörät ovat kyllä hyvin halpoja jostain syystä, jos sellaista aikoo laittaa urakalla niin takaisin ei saa oikein mitään. Supermotot sitten siellä toisessa päässä hinnan pitävyydessä, niillä voi jopa tienata. Käyttikseksi NSR on mitä mainioin, hinta/laatu suhde parempi kuin CBR:ssä ;)

RS:ät ja Mitot nyt italialaisia, ylläpitoon menee enemmän rahaa mutta sitten ne antavatkin enemmän takaisin. Aivan yhtä luotettava Mitokin on kuin jokin 4-tahti mikäli käyttäjä huoltanut sitä aikanaan. Jos jotain GP-pyöräprokkista pitäisi tehdä niin ehdottomasti Mitosta, on jo lähes Ducati sellaisenaan.




Itseänikin kuumottelisi joku halpa Mito jota laitella mutta nyt ei ole oikein aikaa :(

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

13.8.2014 18:48

tsekkään en kauheasti tykkää kyykyistä, mutta nyt on pakko kokeilla. Vaikka menenkin tappiolla satasen jos toisen..
Noiden kyykkypyörien (125cc) arvo on varmaankin sen takia niin mitätön, koska ne ei ole niin suosittuja enään?
---
Mut 2 tonnia ei välttämättä taida kukaan maksaa '02 Näsäristä, josta moottorista kutiteltu tehoa vähintään riittävästi.. ? :D

No, jospa tuo menis sen 4-5kk ajan miulla ilman kummempia virityksiä.. putki tyhjäks ja kaasari säätöihin, siinä se. Tosin viimeeksi kun ajattelin noin, homma lähti aika pahasti lapasesta.. :lol:

Keväällä sitten 700€ hintapyynnöks ja sen luulisi menevän alle 1-2 kuukaudessa, jos onnistun pitämään sen hyvässä kunnossa.
Töistä + mopoprojuista saan varmaankin sitten tarpeeksi rahaa vähän parempaan pyörään.. ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

19.8.2014 2:01

Heitetääs ihan tylsyyttä muutamia omia kokemuksia tänne kun kevariajat takana tuhannen pyörän kokemuksella menestyneesti ja vähemmän menestyneesti. Nämä siis täysin OMIA mielipiteitä, jotain asioita varmasti jääny sanomattakin tai sanonut väärinkin kun silmät ristissä kirjottelee muutenkin.

Yksi hyvä neuvo ainakin on. _ÄLÄ_ osta pyörää X vain sen takia että ei ole massaa. Sille on usein syynsä että toiset ei kovin suosittuja ja toisia on joka kulmassa. Ja vielä usein noihin pyöriin X liittyy useita legendoja kuten älyttömät tehot yms :)

4t kevarit, ostat sen ehkä halvan hinnan ja ainakin halvan ylläpidon takia. Jos haet kevarista edes vähän muuta kun vaan kulkuneuvoa paikasta A paikkaan B niin älä osta nelaria. Sen liikkuvuuteen kyllästyy nopeasti ja "matka-ajo" sillä ei ole mitään herkkua kun saa painaa kaasupohjassa rajottimella motarilla jos se edes riitää ja jos edes kiertää niissä vauhdeissa rajottimelle.. Jos laiskuus ei haittaa niin sitten toki, WR yms ainaskin ihan suht kelpoja mitä testannut ja kuullut. Vääntö myöskin aika olematon käsite kevareissa. CBR tuntuu aivan mopolta kaikinpuolin, Duke ehkä oma suosikki jos 4t pitäisi ottaa.

2t ylläpitöä ei kannata pelästyä, varsinkaaaan kisapiikeissä. Mäntien tunnit yms ei tule niin nopeaan eteen kun ajattelee. Itsellä esim 100h kohdalla oli mittarissa melkein 10tkm, jossa monet vaihtaa esim kotareihin männät.. eikä se leivo siintä jos sillä ajaa yli 60h, vedot vaan pikkuhiljaa katoaa yms

2t: Husqvarnat, jos katulaiskoja niin herkkiä hajoamaan (leikkaamaan) syystä tai toisesta, myönnettiin jopa minulle huollossa. Itse omistanut kaks hussea, toinen piristetty jättämään kaikki ns vakio kisapiikit vaikka kakspäällä ja sekin otti&leipo kolme kertaa. Keula hajosi täysin normaalissa ajossa (ruoto menee, tyyppivika) ja lukematon määrä muuta. Huolsin (korjasin) kumpaakin hussea enemmän kun mitäään muuta kaikista pyöristä mitä ollut. Ja rehellisesti voisin sanoa että ei ole kuskista kiinni.

WRistä ei kokemuksia mutta ymmärtänyt että kestäviä vehkeitä aikalailla. Katulaiskoissa vielä se että suuri osa enemmän tai vähemmän viritettyjä ja virittäjän ammattitaito myös voi olla enemmän tai vähemmän kokenut josta vielä suuremmalla syyllä aiheutuu ongelmia..

GG EC: Entisen omistajan patentteja lukuunottamatta pyörä oli ihan mukavan tuntunen, tehoa löytyi perus kisapiikin verran (timmissä kunnossa oli). Kannattaa tätä pyörää ostaessa _todellakin_ unohtaa huhut että vetoja löytyy paljon enemmän kun muista kisapiikeistä koska samaa luokkaa kun muutkin. Alusta oli hyvän olonen ja siitähän huolehtiikin Öhlins. Moottorilla hieman epäluotettava maine kestävyyden puolesta, pakoaukon kohdilta erittäin herkkä. Ja sisuskalut myös, varsinkin ulkomailta löytää paljon tietoa. Itsellä esimerkiksi lohkot "venynyt" aiheuttaen vuotoa vaikkei kamalasti ajettu, samaa vikaa usein löytyy gassuista. Jos hakee muuta kun aivan ns perus osia katteita jne niin kaikki pitää tilata maahantuojalta (Ahvala) josta itse ainakin jouduin odottelemaan aika kauankin tehtaalta asti palikoita. Voi olla myös huonoa tuuria vain juuri silloin. Hieman hintavia myös ahvalalla.. ulkomailta sitten saa enemmän&halvemmalla. Nestekytkin plussaa myös.

DT/TZR Jos etsisin nyt katulaiskaa kevaria niin jompakumpa näistä olisi valinta.. Ulkonäkö nyt on mitä on (mielipidekysymys) mutta kestää vaikka maailmanympäri ajon. TZR myös kyykkynä saa kulkemaan suht kovia nopeuksia kevarille. Ja nämä ei kalliitakaan ole. Viritettynäkin taitaa suht kestäviä olla, isolla kädellä saa tosin virittää jos oikeasti haluaa vetoja. Oma 80tkm ajettu TZR kesti sellasta rääkkiä 35e kiinamännälä että en edes pysty ymmärtämään :lol: Toimi myös ennen männänvaihtoa männänrenkaat sulaneena/leiponeena. Toimi myös paskalla kannentiivisteellä vaikka laiska olikin. Isommalla kaasarilla ja putken vaihdolla iso muutos, itellä kiihdytyksessä meni katulaiskan teharihussen kanssa samoissa Giannellin ja 34mm kaasarin kanssa.

YZ/CR Nämä harvinaisemmat ns valkokilpi crossit. Hyviä&kestäviä valintoja molemmat kaikinpuolin. Tosin tuppaa olemaan ikään/kuntoon nähden usein kalliita. Taaskaan ei oikein päde myytti että ovat paaaljon tehokkaampia kun toinen kisapiikki X. Varaosien saanti myös hyvää kun crossipyöriä on.

NSR itellä oli tällänen hetken aikaa, rankalla kädellä viritettynä ja pysyi kisapiikkien rinnalla. Hyviä mopoja myös viritettyinä ja kestääkin. Kaverilla joskus pelkkä TT näsäri eikä sekään nyt kovin huonosti lähtenyt. Hinta/laatusuhde todellakin kohdallaan näissä! Osien saatavuus suht hyvää. 180cc kanssa mukavat "väännöt" ja tehoakin löytyy. Huolettomia kilometrejä ellei valmiiksi pommia osta.

TM Kytkimen puolelta voi tulla ongelmia ja myös pakoaukon säädin voi temppuilla yleisesti. Tehot taas samaa luokkaa kun muissakin.. hieman myös painavampi kuin kilpailijansa. Suht yläkiertonen ja alavääntöjä ei hirveästi ole. Siistejähän on ja ei massaa jos siitä välittää. Osien saanti taas hieman huonohkoa, alusta ei huono ollenkaan. Jälleenmyynti arvo noissakin pysyy aikahyvin.

KTM exc viimeiseksi ehdoton oma suosikki, kaikinpuolin mieleisin pyörä mitä omistanut. Näitäkin kaksinkappalein. Montasataa tuntia takana noilla vehkeillä ja siinä ajassa paloi polttimo kerran. 100h/10tkm kertoo ettei kovin hiljaakaan keskinopeuden perusteella ajettu. Ajettu myös talvella jolloin pelkillä nappuloilla meni ja 80% ajosta pelkkää täyskaasulla huudatusta eikä vian vikaa. -30 pakkasilla toisesta polkasusta (pihasäilytyksestä) käyntiin ongelmitta aina. Alusta myös suosikki kaikista, GGsä öhlinsit vielä säädetty itselle sopivaksi ja ei omaan mieleen ollut yhtä hyvä sopiva kun kotarin WP. Äänet makoisat ja tehoakin löytyy taas perus kisapiikin verran. TT putkella "vääntääkin" ja silti nappaa piikkiä. Osia saa jokapaikasta ja vaikka mitä powerparts hifistely hilpettä. Pyörät tosin kalliita, mutta jälleenmyynti arvo pysyy aika hyvin! En oikein keksi huonoa sanottavaa kotarista, varsinkin kun ei itselle väliä onko pyörä "massaa" vai ei :)

Pahoittelen sekavaa tekstiä kun tässä melkein jo kerkesi nukahtaa kirjoittaessa :nörtti:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

19.8.2014 3:52

Itsellä toimi katulaiska 06 husse varsin hyvin,tosin oli vakio enkä paljoa ehtinyt ajaa. Ongelmat kuulemma juurikin alkaa siitä kun niitä aletaan virittämään huolimattomasti.

Temmistä löytyykin kunnolla kokemusta, tarkemmin ottaen 2011 mallista jossa alurunko. Pieni pyörä ja kans tuntuu siltä, todella kevyt sekä ketterä pyörä heitellä mutkiin. Ja aivan ehdottomasti paras alusta sekä jarrut mitä pyörässä tullut vastaan, niin tasapainoinen kokonaisuus. Tuo "muita pyöriä painavampi" ei päde alurunkoisiin mielestäni. Pyörässä siis +1000€ etujarrusetti ja sen kyllä huomaa. Vastaavaan suorituskykyyn kadulla enskakotariin pitäisi laittaa yli 2500€ edestä osaa + työt. Itselläni ei nestekytkimessä ollut ongelmia kun oli brembon malli. Vois sanoa että pyörä on sitä Italialaista kauneutta ja laatua mitä Ferrarit ja Lamborghinit ovat ;)

Husqvarna vastaa Fiiattia :lol:

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

19.8.2014 12:05

Ainakin punnittuna oli painavempi kun jotkut kisapiikit, esim ktm ;) Joskus kun oma husq oli aivan upouusi niin sanoivat huollossa että antaa sen röpöttää tai muuten kiikutan sitä todennäkösesti huoltoon kun leiponut.. mopotuuninki täyttyy leikanneista husseista jokapäivä. Ja itse ihmettelen oman leipomista x3 kun se on ainut pyörä/mopo mikä ikinä leikannut ja mopojakin on viritetty ihan äärimmäiseen Parmakitin 110 asti jolloin alkoi leviämään jo sylinteri itsessään muttei leikannut :D

Mutta ajossa käyttäytyminenkin on vähän mielipide asia. Se temmi ilmeisesti SM malli jo tehtaalta eli se on kadulle tehty muutenkin. Suht harvoin näkee kotareita mitkä on täysin kadulle rakennettu, taino smotot löytyy mut siihen se jääkin :)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

19.8.2014 14:00

Noista husseista vielä pitää sanoa, että vaikka niistä kuulee vaikka mitä ihmeellisyyksiä niin oma -08 sähkö helvetiksi haukuttu kuitenki toiminu lähes täydellisesti. ei leiponut kertaakaan eikä sähköissä mitään lampun tai sulakkeen palamista kummempaa. Männällä ajettu 12tkm ja oli kyllä ihan vaihto kunnossa, mutta toimi kuitenki mitä nyt pakoaukon säätimen laipan kulma vähän ottanut mäntään kiinni ja männän rengas siitä kohasta jumissa ja jonkun verran ohi puhallusta. :D petari kylläkin hajosi 20tkm kohdalla, mutta tästä voidaanki varmaanki kiittää entistä omistajaa joka asentanut tasapaino akselin väärin.. En sitten tiiä onko mulle sattunu joku sunnuntai kappele kun toimii. :lol:
Pitää kyllä kertoa, että oma husse ollu ilmeisesti suurimman osan ajasta vakiona, tai ainakin vakiona ostettiin ja mulla oli vain vähän aikaa täystehosena(tuorevoitelun kanssa)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

19.8.2014 22:06

Taitaa suurimmalle osalle ne ongelmat tulla liian vähäisestä koneen lämmittämisestä ennen ajoa. Sen kun on muistanut, niin koneen kestävyys ei ole ollut ongelma.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

25.8.2014 0:08

Koko piikki-ikä sm-hussella, normaaleja kulutusosien vaihtoja vain. Ei moottorissa ongelmia. Kavereilla oli kyllä ongelmia mutta käyttäjissä lähes poikkeuksetta vika. Sen jälkeen jo autokortillisena ajoin keväällä jonkun aikaa husqvarna wr, eikä enää ikinä sm:ää sen jälkeen. Mukavampi käsitellä, moottorissa puhtia ja kulutuskin sama. En tekis niin suurta numeroa noista "kisapiikkien huolloista". Kyllä vaan aika pitkälti saa ajaa ennenkuin sitä mäntää tarvitsee vaihtaa, lootaöljytkin jotakuinkin 15-20h välein. Riittää mainiosti. Siinä oli toki nuo perinteiset mittarin hajoaminen sekä kytkinkruunusta sakaroita poikki. Ja pakoaukonsäädin tarkka säädöstään.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

25.8.2014 20:12

Kyykkynelaria hintahaarukassa 1000-2000 € olisin vailla. Derbi gpr ja yzäri lähinnä olleet mielenkiinnon kohteena. Miksi kummassa gpr on niin halpa, kymppitonnin pintaan ajettuja yksilöitä irtoaa jo puolellatoistatuhannella vaikka uutena maksaa suunnilleen samanverran muiden nelarivehkeiden kanssa. Aiheuttaako Derbin kaasari ylimääräisiä toimenpiteitä ajokauden aikana? Yzäreitäkin alkaa jo olla kohtuukilometreillä alle kahdentuhannen euron.
Kommenttia kyseessäolevista pyöristä ja ehdotelkaa toki muitakin vaihtoehtoja. Hyviä supermotonelareita ei taida oikein löytyä meikäläisen budjettiin vaikka eivät nekään poissuljettu ole.

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

25.8.2014 23:34

Tuossa hintaluokassa ehdottomasti derbi, ei kulu samalla tavalla kuin yamahan ruiskupyörät koneeltaan. Derbit nyt pudottavat hintaa lähinnä sen takia kun eivät ole niin suosittuja brändiltään varsinkaan piikkiluokassa. Ja onhan siinä GPR:ssä kunnon keula ja suuremman pyörän tuntua ;)

Kaasaria joutuu säätämään mikäli haluat että pyörä toimii hyvin koko ajokauden läpi, kesällä hieman pienempää pääsuutinta ja syksy/kevät sitten suurempaa. 25 asteen erot vaikuttavat jo käymiseen sekä kulkuun jos ei vaihda.

Supermotot ovat ehtottomasti hauskempia pelejä, jos saa budjettia venytettyä edes hieman niin suosittelen semmoista. Pystyy kikkailemaan, hyppimään ja käymään metsähallituksen puolella ajamassa 8)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

14.9.2014 22:56

Onko kellään suuntaa antavaa tietoa husse wre:n kulutuksesta? Jossain sanottiin että voisi päästä 6l/100km :|

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.9.2014 12:57

Lexi kirjoitti:Tuossa hintaluokassa ehdottomasti derbi, ei kulu samalla tavalla kuin yamahan ruiskupyörät koneeltaan......

Onko tuossa Derbissä muuten mikä kone? Itselläkin varmaan ensi vuonna hankintaan menee joku nelaripärrä, ja vähän olen miettinyt Yzäriä ja tuota Derbiä, kun eivät aivan liikaa maksaisi.

Onnistuuko "viritys" miten helposti? Yamahaanhan löytyy jos jonkinmoista sylinterisarjaa ynnämuuta. Lähinnä mietin, että jos joskus rupeaa tuntumaan liian lussulta.

Ja mitenkähän pitkään tuollaisessa Derbissä kestää kone yleisesti? Yamahan Minarelli ei taida olla kovinkaan tunnettu kestävyydestä. :roll:

:)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.9.2014 14:57

Derbissä on Piaggion nestejäähdytetty DOHC kone kaasarilla. Halvempi virittää jos haluaa tehoputkea kun pitää vaihtaa vain suutinta vrt. Yamahan ruiskun säätämiseen. Kestävyydestä en ole kuullut valituksia ja kone on hieman yläkiertoisempi sekä tehokkaampi kuin Yamahan Minarelli. Toki minarelliin on todella paljon viritysosia, derbissä joudut luultavasti tyytymään vain tehoputkeen. Jos jossain vaiheessa alkaa tehottomuus kuitenkin kyllästyttämään niin siinä vaiheessa se 2-tahti on järkevämpi vaihtoehto ;)

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

17.9.2014 15:10

Lexi kirjoitti:Derbissä on Piaggion nestejäähdytetty DOHC kone kaasarilla. Halvempi virittää jos haluaa tehoputkea kun pitää vaihtaa vain suutinta vrt. Yamahan ruiskun säätämiseen. Kestävyydestä en ole kuullut valituksia ja kone on hieman yläkiertoisempi sekä tehokkaampi kuin Yamahan Minarelli. Toki minarelliin on todella paljon viritysosia, derbissä joudut luultavasti tyytymään vain tehoputkeen. Jos jossain vaiheessa alkaa tehottomuus kuitenkin kyllästyttämään niin siinä vaiheessa se 2-tahti on järkevämpi vaihtoehto ;)

Ok. Täytyy sitten katsella vähän tarkemmin noita, kun ajankohtaisempaa tuo hankkiminen. Olisihan tuo Derbi ulkonäöltään todella siistin näköinen, eikä ole tosiaan pahan hintaisia vrt. Yzäreihin. Tietty jälleenmyynti ei ole välttämättä niinkään helppoa sitten? :s

Niinhän se on, että ei näistä nelareista juuri mitään rakettia rakenneta.

Yhtenä vaihtoehtona kanssa pyörinyt mielessä joku AVK:n halpa Weera tai vastaava. Tai sitten joku leiponut Minarellivehje + 180cc pytty. Tai sitten MZ. Tai .... :D

Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

20.9.2014 15:12

Löytyy myös piaggioon isompia sylinterisarjoja+ kireempiä nokkia. Suomesta ei vaan saa kun ei ole juuri kysyntääkään :lol: